Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Sorry van de vorige keer, het was inderdaad een mager topic. Hopelijk is dit beter :)

Goedendag,

Allereerst stel ik me even voor. Ik ben Adam Vermaat, ik ben 17 jaar oud en studeer ICT MBO Niveau 2. Ik heb een Autisme Spectrum Stoornis (ASS), dit wilt zeggen dat ik een stoornis heb in de hersenen. Ik zoek een stageplek in Boston, Amerika. Ook omdat ik erg geïnteresseerd ben in de cultuur van andere plekken op de wereld. Mijn partner heeft familie in Boston wonen waar ik eventueel bij terecht kan tegen betaling. Ik zie mezelf als een vlotte jongen, goed gemotiveerd en heb een goede inzet. Ik ben begonnen met de opleiding op 03-09-2007. Door mijn autisme kan ik niet minder functioneren dan andere mensen, ik functioneer alleen anders. Mede door mijn autisme heb ik een heel sterk punt gekregen (waar ik erg dankbaar voor ben) namelijk computers. Ik leer wat betreft ICT, heel erg goed. Ik ben al bezig met computers vanaf mijn 12e, ik heb me nog nooit verder georiënteerd. Ik wou ICT doen en dat moest. ICT is gewoon mijn passie, en ik zie mezelf nergens anders in.

Groetjes,

Adam Vermaat.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Wat Rukapul bedoelde in je vorige topic is dat je zelf dingen uit moet gaan zoeken. Je hoeft hier niet te solliciteren of te vertellen wat je passies zijn, maar de kans dat je iemand treft die een stageplaats in Boston voor je klaar heeft liggen is nogal klein.
Als je stage wilt gaan lopen in Boston, zul je zelf uit moeten gaan zoeken wat voor bedrijven daar zitten en zelf contact met ze opnemen of ze nog stageplaatsen hebben. Wanneer je dan tegen problemen oploopt, of op een punt vast loopt, kun je een topic gaan openen met een duidelijke startpost waarin je concreet uitlegt waar je tegen problemen op loopt.
Het is dan ook niet de bedoeling dat je direct weer een topic opent met (bijna) dezelfde magere startpost, omdat wij hier simpelweg niets mee kunnen.

In ieder geval is het natuurlijk ontzettend gaaf om daar stage te gaan lopen, dus ik wens je alvast veel plezier en succes met het regelen!

[ Voor 19% gewijzigd door Mad Marty op 12-12-2007 17:25 ]

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Mad Marty schreef op woensdag 12 december 2007 @ 17:23:
Wat Rukapul bedoelde in je vorige topic is dat je zelf dingen uit moet gaan zoeken. Je hoeft hier niet te solliciteren of te vertellen wat je passies zijn, maar de kans dat je iemand treft die een stageplaats in Boston voor je klaar heeft liggen is nogal klein.
Als je stage wilt gaan lopen in Boston, zul je zelf uit moeten gaan zoeken wat voor bedrijven daar zitten en zelf contact met ze opnemen of ze nog stageplaatsen hebben. Wanneer je dan tegen problemen oploopt, of op een punt vast loopt, kun je een topic gaan openen met een duidelijke startpost waarin je uitlegt waar je tegen problemen op loopt.
Bedankt :)

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Tip 1, bereid een grote zak centen voor alvorens je laat invallen een buitenlandse stage te volgen. Je hebt wel een bijkomend voordeel dat je in de US als stagist betaald wordt naar hetgeen wat je doet en niet zoals in NL dat je blij mag zijn dat je een stagiste betaling krijgt van 2 euro 30 per uur.
Verder ga idd eens zoeken naar wat je wilt keuze zat lijkt me :)

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 10:47
Ik mis een beetje de vraagstelling / het probleem van de startpost, maar ik vermoed dat je op zoek bent naar advies.

Ik ben bang dat het moeilijk word voor jou om een stage plaats te vinden, ook omdat je nu nog "maar" op MBO niveau 2 zit. Ik ben zelf ook begonnen bij MBO niveau 2 en de stageplekken die de meeste mensen daar hadden waren support functies en bijv. in computerzaken, en ik ben bang dat je ook op zo'n soort plek terecht komt en dat ze in Boston niet zo zitten te wachten op een MBO niveau 2'er die helemaal uit NL komt en wat misschien ook een hoop extra tijd en geregel met zich meebrengt t.o.v. iemand die in de buurt woont.

Zou je niet beter gewoon lekker in NL een goede stageplaats kunnen zoeken, en later eens als je echt verder wil naar HBO bijv. daar de helft van de studie in het buitenland te gaan volgen? Daar zijn volgens mij dan veel meer mogelijkheden / trajecten voor dan nu op het MBO.

Kan je familie die in Boston woont je niet veel beter verder helpen in eerste instantie dan wij hier op GoT? Aangezien zij bekend zijn in die omgeving en misschien ook weer mensen kennen die daar bij bedrijven werken?

Veel success in iedergeval, en houd ons op de hoogte, ben benieuwd of het je gaat lukken / hoe het dan gaat.

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10 19:25

Swaptor

Java Apprentice

@hypz: Ik moet bekennen dat ik sterk betwijfel of de betreffende Amerikaan in Boston ook maar enige notie heeft van wat MBO niveau 2 betekend, en wat voor kennis de stagiair dan heeft.
(Naast het feit dat ik überhaupt al verbaasd ben als een Amerikaan (VS) weet waar Nederland ligt - "Dat ligt toch in de buurt van Amsterdam?"- maar dat terzijde.)

Advies aan TS: Ga heel hard sparen, en probeer er achter te komen welke bedrijven daar zitten, en op zoek zijn naar stagiairs. Jezelf zo "voordelig" mogelijk verkopen is voor het betreffende bedrijf het fijnst: dus voor jou betekent dat dat je moet zorgen dat je de taal en betreffende stof machtig bent, en dat je onderdak en andere voorzieningen al geregeld zijn zonder dat je potentiële werkgever daar werk aan heeft.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• appie1981
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-10 21:17
Ik lees dat je autistisch bent. Is het dan niet zo dat veranderingen juist moeilijk voor jou zijn?
Misschien zit ik er wel helemaal naast hoor maar als het zo is dan is het misschien wel verstandiger om eerst eens een stage in Nederland te lopen. Ik ervoer in ieder geval dat mijn eerste stage toch een intensieve bezigheid vooral omdat alles nieuw is enzo.

• mohawk0618
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 18:09
Grote zak centen hoeft niet perse een stage in the good old USA tegen te houden. Vraag aan je EU bureau aan je school of de EU een potje hiervoor heeft. Mijn zusje heeft toen ze in Canada stage liep, huur en reiskosten vergoed gekregen. Elke school heeft tegenwoordig een buitenland bureau, check dit ook even na. Deze fondsen hebben vaak namen van oude geleerden. Ik geloof voor stage is het de "da vinci" fonds (ja ook voor buiten de EU).

Verwijderd

Een (grote) zak centen kan wel helpen, na mijn stage in Noorwegen had ik ondanks een beurs van de EU + steun van de school niks meer over. Afhankelijk van wat je juist doet (jaja, ICT in jou geval) en waar je gaat en waarom, zijn er andere beurzen beschikbaar.

Kijk eens op http://www.beursopener.nl/content/index.asp

Verwijderd

Volgens mij is MBO in de US vergelijkbaar met "Community College".

http://en.wikipedia.org/wiki/Community_college

Verwijderd

Wordt Community College in amerika hoog of laag beschouwt?

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Laagste "academische" nivo. Dat is dus vergelijkbaar met het Nederlandse MBO, wat we om dezelfde reden een startkwalificatie noemen. (Van VMBO tot VWO is het nog Voorbereidend)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

n4m3l355 schreef op woensdag 12 december 2007 @ 19:12:
Tip 1, bereid een grote zak centen voor alvorens je laat invallen een buitenlandse stage te volgen. Je hebt wel een bijkomend voordeel dat je in de US als stagist betaald wordt naar hetgeen wat je doet en niet zoals in NL dat je blij mag zijn dat je een stagiste betaling krijgt van 2 euro 30 per uur.
Verder ga idd eens zoeken naar wat je wilt keuze zat lijkt me :)
Veel geld is zeker nodig. Ik ken jongens die een half jaar gingen studeren ( stage lopen ) Hun moesten 6000 dollar op een rekening hebben wat ze moesten aantonen. Daarnaast is het makkelijker om daar een halfjaar te studeren dan te werken( stage ). Ik weet niet of je van je opleiding daar moet werken of dat je een half jaar een opleiding daar volgt als je moet werken bij een bedrijf dan moet je een werkvergunning hebben. Deze worden per jaar beperkt uitgegeven. Heb je die niet mag je er niet werken. Aangezien het systeem zo is hoe hoger je opgeleid ben hoe eerder je in die rij zit is de kans erg klein dat je een vergunning krijg.

Ik zou eerst kijken of het voor jezelf haalbaar is om aan al hun regels te kunnen voldoen voor je bedrijven in amerika gaat zoeken.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:08

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik ben het niet helemaal eens met wat waldpiek zegt (je hoeft nl. helemaal geen H1B o.i.d. te hebben om stage te kunnen lopen (zelf nl. ook gedaan en ik had een beperkt visum waarmee ik kon wonen, maar niet werken en studeren, maar wel weer tegen vergoeding m'n stage kon doen), maar bekijk voor jezelf eens hoe haalbaar het is.

Punt 1: Opleidingsniveau. Niet om het een of ander en ik wil je niet de grond in trappen, maar MBO-2 is bedroevend laag. Waarom zou een bedrijf veel tijd, moeite en geld steken in het overhalen van iemand voor werkzaamheden waar ze, bij wijze van, ook een puisterige nerd met een paar goeie posts op Tom's HW-forum voor kunnen nemen? Je opleidingsniveau is vergelijkbaar met entry-level community college in de VS.

Punt 2: Je autistische storing. Waarom te koop lopen met iets wat je functioneren niet beinvloedt? Of doet dat het wel? In combinatie met bovenstaande zit je m.i. in het verdomhoekje van de stagiaires.

Als ik daar HR-pipo was en ik zou je mailtje/briefje krijgen zou ik na zin 3 op 'del' drukken. Eerst je opleidingsniveau, en dan meteen met je autisme te koop lopen, tja, dan presenteer je dat gewoon als een superbelangrijk iets.

Ga je hierna nog verder leren? Niveau 4 en dan misschien HBO? Vanuit een HBO-achtergrond wordt het al aardig makkelijker om naar de VS of het buitenland te komen. Ik kan een buitenlandstage overigens ook met klem aan iedere student aanraden.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
Ik ben het volledig met de post hierboven eens.

Overigens vind ik een stage op de Antillen niet onder buitenlandse werkervaring vallen. De verhalen die ik daar over gehoord heb is dat 1 grote relaxte vakantie is. Waar je af en toe nog ff wat voor het werk gaat doen.

Je mag al blij zijn als je vrij rap in NL aan een stageplek komt, fatsoenlijke MBO niveau stage plekken zijn lastig te vinden. (helemaal in combi met je autisme)

[ Voor 23% gewijzigd door descon op 20-12-2007 11:10 ]

Verwijderd

Via de formele route zijn de kansen op een stage erg klein.
Via de informele route (je vader of oom heeft bijvoorbeeld een relatie in de VS die voor een stage plek kan zorgen) is de kans weer groter.
Bij de informele route is het namelijk meestal zo dat de kruiwagen belangrijker is dan de inhoud.

Verwijderd

Je topic opening klinkt wel als een sollicitatie en daar is dit wde verkeerde plek voor. Wat je het allerbeste kan doen is via je school kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik zit zelf in 3e jaar HBO en ik ben op het moment ook stage aan het lopen. Een klein aantal klasgenoten van mij zitten ook in het buitenland maar hebben dit via de school geregeld. Dit is expres gedaan, omdat de school de organisatie in het buitenland dan kent en weet dat je daar goed terecht komt. Het is ongelooflijk lastig om alles zelf uit te vinden dus gebruik de hulp die aangeboden wordt. Anderzijds zal je er wel zelf wat voor moeten doen natuurlijk.

Wat peter aangeeft klopt, via deze route is de kans klein. Stage in het buitenland is populair, Amerika is een populaire bestemming en er zijn maar zoveel stage plaatsen, als die er al zijn. De informele route is voor contact sneller maar daar moet je weer geluk mee hebben dat je een organisatie weet te bereiken. Als je het via die weg doet kan ik je maar 1 waarschuwing geven en dat is: maak duidelijk afspraken!! Je gaat een grote reis maken om te werken in een ander land met een andere werkcultuur voor een lange periode. Bereid je voor, lees je in, zorg dat er genoeg contact is tussen jou, je school en je stage organisatie en maak het zo duidelijk en transparant mogelijk.

Succes ermee en we horen wel of het je lukt.

• Hillie

Hillie

descon schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:08:
Overigens vind ik een stage op de Antillen niet onder buitenlandse werkervaring vallen. De verhalen die ik daar over gehoord heb is dat 1 grote relaxte vakantie is. Waar je af en toe nog ff wat voor het werk gaat doen.
Stage is dan ook geen werkervaring. Mijn stage in de VS was nu ook niet echt een dikke qua werkervaring ofzo, maar het is gewoon goed om eens niet in NL rondgehangen te hebben. Ik zeg altijd maar tegen de studenten: Je kunt na je afstuderen nog 40 jaar in NL werken, dus kijk eens verder nu het kan. Voor meer dan 99% van de mensen geldt dat je "kunt" in de vorige zin door "zult" kunt vervangen. Een buitenlandstage is daarom m.i. een toegevoegde waarde, en wat boeit het of het een halve vakantie is? Weinig.

[ Voor 7% gewijzigd door Hillie op 20-12-2007 12:56 ]

Verwijderd

Hillie schreef op donderdag 20 december 2007 @ 12:56:
[...]Stage is dan ook geen werkervaring. Mijn stage in de VS was nu ook niet echt een dikke qua werkervaring ofzo, maar het is gewoon goed om eens niet in NL rondgehangen te hebben.
Hoewel ik het eens ben met het feit dat het goed is voor je persoonlijke ontwikkeling om in het buitenland stage te lopen ben ik het niet eens met het feit dat het niet onder werkervaring valt. Ik doe op het moment hartstikke veel werkervaring op m.b.t. de kwaliteit die ik aflever en hoe andere professionals daar tegenover staan. Als ik werk bij een bedrijf en iets aflever wat onder de maat is dan kan dat consequenties op korte en eventueel ook lange termijn hebben. Nu oefen ik dat in mijn stageperiode en een goede stage organisatie ziet dat ook in. Nu krijg ik tips en kleine aanpassingen waardoor ik later valkuilen kan ontwijken. Om maar niet eens te spreken over 'inzicht in een organisatie', 'leren communiceren' en 'netwerken', wat allemaal tijdens een stage aan bod komt of kan komen. Hoezo geldt dat niet als opgedane ervaring?

Misschien ligt het aan de aard van een opleiding en stage of de stage enige meerwaarde biedt.

• Hillie

Hillie

Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:23:
Hoewel ik het eens ben met het feit dat het goed is voor je persoonlijke ontwikkeling om in het buitenland stage te lopen ben ik het niet eens met het feit dat het niet onder werkervaring valt. Ik doe op het moment hartstikke veel werkervaring op m.b.t. de kwaliteit die ik aflever en hoe andere professionals daar tegenover staan. Als ik werk bij een bedrijf en iets aflever wat onder de maat is dan kan dat consequenties op korte en eventueel ook lange termijn hebben. Nu oefen ik dat in mijn stageperiode en een goede stage organisatie ziet dat ook in. Nu krijg ik tips en kleine aanpassingen waardoor ik later valkuilen kan ontwijken. Om maar niet eens te spreken over 'inzicht in een organisatie', 'leren communiceren' en 'netwerken', wat allemaal tijdens een stage aan bod komt of kan komen. Hoezo geldt dat niet als opgedane ervaring?

Misschien ligt het aan de aard van een opleiding en stage of de stage enige meerwaarde biedt.
Wat je hier stelt geeft exact aan wat ik van een stage vind: Het is een goede leerervaring, maar het telt dus niet mee bij je werkervaring. Sommige starters denken dat het handig is om hun jaren werkervaring op te leuken met hun stages, maar da's m.i. onzin. Het is gewoon onderdeel van je opleiding, pas als je echt aan de arbeid gaat begint de teller te lopen.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hillie schreef op donderdag 20 december 2007 @ 14:51:
[...]

Wat je hier stelt geeft exact aan wat ik van een stage vind: Het is een goede leerervaring, maar het telt dus niet mee bij je werkervaring. Sommige starters denken dat het handig is om hun jaren werkervaring op te leuken met hun stages, maar da's m.i. onzin. Het is gewoon onderdeel van je opleiding, pas als je echt aan de arbeid gaat begint de teller te lopen.
Eens maar zeker bij starters is het bij je sollicitatie natuurlijk wel interessant om te vertellen wat je bij je stages gedaan hebt i.v.m. gebrek aan andere werkervaring. Ik heb het in het verleden ieder geval wel vermeld bij mij werkervaring, maar er wel bij vermeld dat het stages waren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Ahh op zo'n manier, nu snap ik beter wat je bedoeld. Ik dacht dat je bedoelde dat het vaak een 'loze' ervaring was. Nee, ik ben het met je eens. Op mijn C.V. staan mijn stages ook duidelijk onder stages vermeld met de desbetreffende eindproducten erbij. Is erg handig voor je eerste baan in je carrière.

• Hillie

Hillie

rwb schreef op donderdag 20 december 2007 @ 15:05:
[...]

Eens maar zeker bij starters is het bij je sollicitatie natuurlijk wel interessant om te vertellen wat je bij je stages gedaan hebt i.v.m. gebrek aan andere werkervaring. Ik heb het in het verleden ieder geval wel vermeld bij mij werkervaring, maar er wel bij vermeld dat het stages waren.
Daarom zijn buitenlandstages zo interessant. Strikt genomen had mijn stage vrij weinig toe te voegen, inhoudelijk, maar op alle gesprekken ging het voornamelijk over de buitenlandervaring. Een collega waar ik mee op kantoor zat tijdens stage was ooit pro-tennisser geweest, met ATP-ranking. Dat stond dus ook in z'n CV, want, zo zei hij, veel mensen vinden dat gewoon interessant, dus vaak word je uitgenodigd voor een gesprek. Da's dan alvast de eerste voet tussen de deur, het maakte zijn CV onderscheidend.

Pagina: 1