Krijg geen ipnr van draadloze switch

Pagina: 1
Acties:
  • 1.016 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
nav Equator in "[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Ac..."

------------

howto gelezen, en toegepast maar nog steeds geen werkend resultaat. ik zit met het volgende setup

orange livebox met wireless; 192.168.1.1
* dhcp range 10 tm 50. standaard gok ik
* op de livebox zit aangesloten via utp kabel een dreambox en een multimediapc, beide hebben internet + werkende netwerk
* als ik met laptop wireless verbinding maak krijg ik een ipnr toegewezen en werkt alles naar behoren, inclusief netwerk
* wpa beveiliging
* wireless kanaal 10

conceptronic router met wireles; 192.168.1.100
* dhcp uit
* een pc en een xbox360 aangesloten via utp, beide hebben internet + werkend netwerk
* wpa beveiliging
* wireless kanaal 7
* wanneer ik met laptop inlog op wireless krijg ik maar geen ipnummer toegewezen, resultaat is dus geen internet / netwerk.
* wanneer ik handmatig een ipnummer invul (bv 192.168.1.88) op de laptop en verbinding maak met deze router aka switch kan ik beide routers (beheerpaginas) benaderen, maar alsnog geen internet.

ben nu toch echt benieuwd wat ik fout doe...

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:37

DizzyWeb

Ondertiteld

Je zegt het zelf. DHCP staat uit. Natuurlijk krijg je dan geen IP toegewezen, het staat immers uit.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als je het IP nummer handmatig invult moet je ook de gateway ( 192.168.1.1) en DNS nummers
even met de hand invullen om een werkende internet verbinding te hebben.

Alles kan stuk.

• SYQ
  • Niet online
ik plaats vanavond wel plaatjes zodat het een stuk duidelijker wordt, ben nu nog aan het werk. maar de 2de router dient als switch, en naar mijn weten moet de dhcp van een switch toch altijd uitstaan en de inkomende verbinding aangesloten worden op poort1 ipv de wanpoort??

ps. zoals gemeld zijn er 2 apparaten aangesloten op de switch op poort 2 en 3. hiermee kom ik dus ook op het netwerk/internet

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
DHCP zit op de livebox, maar livebox ziet de wireless niet. Het handmatige adres wat je invult zit ook niet in de range van de livebox (je geeft aan tot 50, maar maakt een .88). heb je de conceptronic gebridged? Welke subnet en gateway heb je ingevuld in laptop?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:18

BHQ

DizzyWeb schreef op woensdag 12 december 2007 @ 16:52:
Je zegt het zelf. DHCP staat uit. Natuurlijk krijg je dan geen IP toegewezen, het staat immers uit.
:'(
*&^%$&#@
lees die guide nou eens een keer gewoon. De Livebox deelt al IP's uit.

TS: Sure dat je overal de goede gateway en DNS hebt ingevuld? Dit moet dus in beide gevallen de Livebox zijn. Sure dat de kabel in een LAN poortje zit en niet in een WAN? Rare firewallopties in de 2e router uit (wellicht een DHCP block)?

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 22:35
ik denk idd ook dat de verbinding van je orangedoosje in in de wan poort van je router steekt. een router routeert namelijk, een switch switcht :)

dhcp pakketten raken niet door een router (behalve als je ze expliciet doorstuurt)

• remco_k

remco_k

@hierboven:
Juistem.
Als de TS de livebox niet in de WAN pport doet maar gewoon in 1 van de andere poorten van de router/switch, dan gaat DHCP waarschijnlijk wel werken.

Alles kan stuk.

• SYQ
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i19.tinypic.com/7yow67q.gif

met de huidige situatie schets boven werkt alles naar behoren. alleen lukt het wireless verbinden dus maar niet via de laptop op het draadloos netwerk van conceptronic router. ook niet als ik dus een vaste ipadres invoer voor de laptop met als gateway & dns : 192.168.1.1

screenshot conceptronic :
Afbeeldingslocatie: http://i2.tinypic.com/8b5gg1v.jpg

• SYQ
  • Niet online
niemandd??

en dan maak ik nog wel zon mooi tekeningetje snik snik

• Moraxv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-02 17:43

Moraxv

<GoT> Baratudor#2651

Heb je al naar de suggesties gekeken die woensdagavond geplaatst zijn?

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Kijk eens in je conceptronic of je daarin een optie hebt om pc's in de DMZ te plaatsen. plaats daar al je pc's in. Dan heb je in ieder geval geen last meer van blockende poorten enzo.

• SYQ
  • Niet online
ja, waarvan meer als de helft ik kan negeren want er wordt gewoon niet gelezen. men heeft het constant over dat ik de wan poort heb gebruikt, terwijl ik in mijn eerste uitleg nadrukkelijk vermeldt dat het op de lan poort is aangesloten. nu dus ook met de tekening

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
naar aanleiding van de howto heb ik volgens PUNT6 de ipnummer van de conceptronic juist buiten de range van de livebox gezet (192.168.1.10 tm 192.168.1.50), vandaar ook dus een ipnr van 192.168.1.100

ik ga vanavond het volgende proberen, mocht het niet lukken ga ik het opgeven.
1 - dhcp van conceptronic aanzetten met een range van 192.168.1.110 t/m 1.120
2 - ipnummer van conceptronic op 192.168.1.45 zetten

nogmaals alles werkt behalve dat ik via de wireless van conceptronic niet op het netwerk kan komen

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 13:06
DHCP aanzetten op de conceptronic heeft weinig zin. Je blijft in dezelfde range zitten als de livebox; 192.168.1.0/255.255.255.0 (gaat van 192.168.1.0 t/m 192.168.1.255 waarbij het eerste en laatste niet gebruikt kunnen worden door computers). Twee DHCP-servers in 1 LAN is ook niet handig; kans op botsingen en het gaat toch niet werken vrees ik (lees even verder).

Schijnbaar werkt de conceptronic niet als doorgeefluik voor DHCP berichtjes. Dat is meestal zo want volgens mij werkt dat dmv broadcasting (op IP-adres 255.255.255.255 via UDP op poort 68) en die houden meestal op bij de eerste router.
Lees ook: How does DHCP work. Misschien heb je hier ook nog wat aan: UDP Helper Address.

Oplossingen volgens mij;
1 - static ip instellen op je laptop (dus IP, subnetmask, dns, default gateway)
2 - apart LAN van conceptronic maken en Livebox toch op WAN aansluiten. Lan van conceptronic instellen op ANDER ip adres (192.168.2.0/255.255.255.0). Nu kun je de DHCP ook weer inschakelen.

Bij oplossing twee kun je problemen krijgen als je van Livebox-LAN naar Conceptronic-LAN wilt gaan omdat de Conceptronic als NAT-Firewall fungeert. Dit kun je uiteraard omzeilen door je PC in de DMZ te zetten of poorten door te schakelen. Sommige applicatie's doen dat ook weer automatisch (uPNP).

[ Voor 10% gewijzigd door jan-marten op 13-12-2007 15:09 . Reden: Router forwarding broadcast linkjes ]

• SYQ
  • Niet online
1- al geprobeerd zoals eerder aangegeven. wil niet lukken
2- kan ik proberen, maar dan zit ik op een ander LAN zoals je zegt. dus moet ik allerlei soorten dingen uithalen wil ik de shares van alle machines kunnen benaderen???? terwijl het nu gewoon werkt, bedoel de peecee en xbox360 krijgen gewoon automatisch een ipnummer toegewezen terwijl de conceptronic ertussen ligt
Schijnbaar werkt de conceptronic niet als doorgeefluik voor DHCP berichtjes.
zie uitleg 2, blijkbaar dus wel. enige kutte is dat het maar niet wil werken als ik verbind via de wireless. steek ik een utpkabel op de conceptronic, heb ik gelijk inet

disclaimer : wirless conceptronic, andere kanalen geprobeerd. verschillende beveiligingen geprobeerd etc etc

edit :
http://www.conceptronic.n...0&Prod_ID=32&Prod=C54BRS4

[ Voor 7% gewijzigd door SYQ op 13-12-2007 15:36 ]

Verwijderd

Heb je al geprobeerd om die dhcp range in je conceptronic te zetten van 192.168.1.1 t/m 192.168.1.254 ofzo?
Misschien dat dat ding ergens intern toch rekening houdt met die range?

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 13:06
Wat bij mij ook nog weleens wil werken is om de draadloze tooltjes van externe partijen uit te schakelen en alles door Windows zelf te laten regelen (zero wireless config).

• Orion84
  • Laatst online: 14-03 21:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ook al geprobeerd met beveiliging uit? Dat je geen IP krijgt is vaak namelijk een teken dat er iets mis gaat met de WEP/WPA key. Je krijgt dan wel gewoon verbinding, maar doordat de encryptie/decryptie fout gaat (door verkeerde key) kan je geen data over die verbinding sturen.

Als dat niet het probleem is, dan lijkt het er toch heel sterk op dat de Conceptronics om de een of andere idiote reden over z'n LAN gedeelte de DHCP pakketjes wel gewoon netjes doorgeeft richting Livebox (zoals het hoort, DHCP broadcast hoort gewoon naar alle poortjes op de switch gestuurd te worden en de Livebox hangt ook aan die switch), maar over WLAN niet. Misschien dat je nog ff kan checken of die Conceptronics niet een of andere bescherming aan heeft staan die WLAN scheidt van LAN, dat hebben sommige apparaten namelijk wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 13-12-2007 17:36 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• SYQ
  • Niet online
@janmarten
heb vanaf begin al met de standaard windows tools gewerkt, na aanleiding van jou post ook de wireless tool van dell geprobeerd. no succes

@orion
alle beveiliging eraf gehaald, andere beveiliging geprobeerd niks. zojuist ook ff firmware upgrade gedaan naar het meest recente, en natuurlijk ook niks.

het maakt echt niks uit wat ik probeer, op de een of ander manier kom ik maar niet via de wireless bij de livebox (dus netwerk, dus internet). wel kan ik gewoon (als ik handmatig ipnr invul) bij de config pagina vd conceptronic komen via wireless. naja ik vind dit genoeg, binnenkort maar een degelijke router kopen :)

ps. mode staat op ap, ik kan hiernaast kiezen uit
ap
ap brigde-point to point
ap brigde-point to multipoint
ap brigde-wds

moet toch gewoon op ap blijven??

[ Voor 11% gewijzigd door SYQ op 13-12-2007 19:08 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Als je handmatig IP invult, vul je dan ook gateway en DNS servers in? Want anders het is wel vreemd dat je dan nog niet online kan. En je kan alleen bij de conceptronics, niet bij de livebox, of een van de andere PC's? (ook niet pingen?).

Lijkt er steeds meer op of die Conceptronics z'n Accespoint component niet gekoppeld heeft met z'n LAN switch, maar dat die alleen verbinding met bedraad kan maken via de WAN poort ofzo?

Moet gewoon op AP staan ja :)

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 13-12-2007 19:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• SYQ
  • Niet online
tuurlijk vul ik de rest handmatig ook in :) net zoals ik dat ook gedaan heb op de dreambox. dus in de trend van

192.168.1.x
255.255.255.0
192.168.1.1 (gateway & dns)

en nee, buiten de conceptronics kan ik niks pingen.

• remco_k

remco_k

SYQ schreef op woensdag 12 december 2007 @ 16:46:
* wanneer ik handmatig een ipnummer invul (bv 192.168.1.88) op de laptop en verbinding maak met deze router aka switch kan ik beide routers (beheerpaginas) benaderen, maar alsnog geen internet.
En even later:
SYQ schreef op donderdag 13 december 2007 @ 19:15:
en nee, buiten de conceptronics kan ik niks pingen.
Nu is pingen iets anders dan benaderen via HTML maar bedoel je nou pingen of de webinterface benaderen?

Als je nou gewoon je router eens als DHCP server gaat gebruiken en je livebox niet?
Gaat het dan wel werken?

Alles kan stuk.

• SYQ
  • Niet online
remco_k schreef op donderdag 13 december 2007 @ 20:40:
[...]

En even later:

[...]

Nu is pingen iets anders dan benaderen via HTML maar bedoel je nou pingen of de webinterface benaderen?

Als je nou gewoon je router eens als DHCP server gaat gebruiken en je livebox niet?
Gaat het dan wel werken?
mijn fout, dat ik beide kon benaderen is flauwekul. heb zojuist ook vaak momenten gehad dat ik dacht dat ik verbonden was met het net, maar het bleek dat de wireless vd laptop was overgesprongen op het andere wireless (die van orange dus). und ; livebox moet als hoofdrouter blijven, dit vanwege telefonie.

ik heb het opgegeven joh, zal vd week een ander router kopen en dit gelijk uittesten. het resultaat plaats ik dan uiteraard hiero

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Kan je dan niet beter gewoon een simpel accespoint kopen? Desnoods gecombineerd met een simpele 5 poorts 10/100mbit switch, als je ook nog wat apparaten via UTP aan wilt sluiten? Zal misschien wel iets duurder zijn alles bij elkaar, maar dan ben je wel van het gedoe af en meestal zijn losse accespoints ook beter in dat werk dan een accespoint ingebouwd in een router.

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 13-12-2007 22:30 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:21
Jammer dat het niet werkte SYQ, ben toch blij dat de howto ook klopte.

@Orion84: Bwoah, ik heb toch nooit slechte ervaringen gehad met mijn WRT54GL's met alternatieve firmware om ze als switch in combi met AP te gebruiken....
Een accesspoint met switch? Ik ben er voorlopig alleen nog maar tegengekomen met één poortje voor em ergens aan te hangen...

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Naja, ik bedoelde gecombineerd niet als in één apparaat, maar gewoon een losse switch combineren met een los accespoint :)

Maar inderdaad, het moet geen probleem zijn om hier gewoon een wireless router voor te gebruiken.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:21
ah, zo had ik het niet begrepen..

imo Linksys WRT54GL running with Tomato/DD-WRT, met dd-wrt heb ik nu al een uptime van 48 dagen (laatste keer was ie gewoon uitgetrokken omdat we even weg gingen en er misschien onweer kwam (of firmwareflash, weet het niet meer zo goed) anders stond ie nu al dikke 100 dagen up and running)
Pagina: 1