Spinpoint stranfer rate te laag. RMA?

Pagina: 1
Acties:
  • 448 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik heb een tijdje terug een spinpoint T166 500gig gekocht die in de best buy guide staat.
Ik begin de schijf nu pas een beetje te gebruiken en merkte in het begin dat films in mediaspeler haperde.
Overige specs zijn: Gigabyte 965P-DS3P + E6600 + 2x 1gig Kingston HyperX

Ik heb mijn schijven net even getest met DT-Tune en dit komt eruit ;(

Samsung spinpoint:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gobiu004/spinpoint.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gobiu004/spinpoint1.JPG

WD raptor 37gig (ook te langzaam?):

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gobiu004/raptor.JPG

Hitachi ATA 250gig:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gobiu004/hitachi.JPG

Kent iemand dit probleem en wat kan ik er aan doen?

>PC specs<

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Gezien je cpu load en de snelheid zou ik zeggen dat de hd op PIO mode draait.

Zet hem eens op DMA en kijk dan eens hoe snel hij is.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Al een ander sata kabeltje geprobeert?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• KappeNou
geforce5_guy schreef op woensdag 12 december 2007 @ 16:41:
Gezien je cpu load en de snelheid zou ik zeggen dat de hd op PIO mode draait.

Zet hem eens op DMA en kijk dan eens hoe snel hij is.
Ik ben echt een newbie op HD gebied.. Waar verander ik dat? :$

overigens die raptor ook niet veels te langzaam? Is ook niet echt heel oud.. gekocht toen de 74 en 150gig versies uitkwamen

@shuriken: nee nog niet geprobeerd.. Zou dat wat kunnen uitmaken?

[ Voor 23% gewijzigd door KappeNou op 12-12-2007 16:46 ]

>PC specs<

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Je verandert dat bij Apparaatbeheer.

R muisknop > op de IDE Controllers (Primair/Secundair-IDE kanaal) > Eigenschappen > Geavanceerde Instellingen > Overdrachtsmethode > DMA of PIO.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• KappeNou
Ik zie ze allemaal staan op; overdrachtsmodus: DMA,indien beschikbaar en apparaattype: automatische detectie..

>PC specs<

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Maak eens een screenshot van het 'Health' en 'Info' tabblad van je HD-Tune (Samsung HDD)?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• -AzErTy-
  • Laatst online: 09-02 16:33
Ik heb exact hetzelfde gehad ook met een Samsung schijf.

Waar het op neer komt: bji HDtune zie je duidelijk staan Ultra DMA crc eror count, wanneer je schijf op korte tijd meerdere DMA errors maakt schakelt windows over naar een tragere DMA mode--> traagste in de hoop zo de errors te voorkomen.
Hiervoor is een registry edit oplossing maar ik weet die 1 2 3 niet meer ga effe zoeke...

Bij mij hielp dit even tweetal weken maar bij verder onderzoek lag alles uiteindelijk aan een kapot Sata kabeltje hetgeen de errors wel zou verklaren.

God does not play dice

• KappeNou
Sebazzz schreef op woensdag 12 december 2007 @ 18:11:
Maak eens een screenshot van het 'Health' en 'Info' tabblad van je HD-Tune (Samsung HDD)?
health creenshot zit erbij..

@azerty: zal zo wel even de kabel proberen

[ Voor 9% gewijzigd door KappeNou op 12-12-2007 18:24 ]

>PC specs<

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-02 17:22
viel mij ook al meteen op: de hardware en udma crc errors!! Ik zou toch eerst de kabel eens controleren en/of de hdd aan een andere poort en/of controller hangen (met andere kabel ook)

[ Voor 6% gewijzigd door base_ op 12-12-2007 18:27 ]

• -AzErTy-
  • Laatst online: 09-02 16:33
Hier is de bron met uitleg voor een mogelijke oplossing:

IDE ATA and ATAPI disks use PIO mode after multiple time-out or CRC errors occur=

Maar daarmee weet je natuurlijk nog niet de oorzaak, andere oorzaken buiten het kabeltje kunnen het Cpu, Mobo (chipset) en geheugen zijn maar als die andere schijven wel normaal werken is dat een beetje onwaarschijnlijk dat het daar aan zou liggen.

God does not play dice

• KappeNou
andere aansleuting op me mobo heb ik wel geprobeerd.. Is trouwens mijn raptor ook niet veel te langzaam?

>PC specs<

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:59
De transferrates van je Raptor zijn prima. Het is een kleine disk met een relatief lage datadichtheid, waardoor de transferrates altijd lager zullen uitvallen dan bij een grote (200gb+) 7200rpm schijf.

Edit: Ik heb even zitten zoeken hier op het forum, maar daar kwamen geen bruikbare vergelijkbare HD-tune plaatjes uit. Als ik op Google zoek, krijg ik HD-tune grafieken die bij zo'n 85MB/s beginnen. De accesstimes en burstrate zijn in ieder geval zeker in orde. Draai je veel programma's / processen op de achtergrond? Dat zou een lagere transfer gedeeltelijk kunnen verklaren. Je controller zou het echter zonder problemen aan moeten kunnen (kijk naar je Hitachi)

Echter dit alles staat verder compleet los van je Samsung schijf!

[ Voor 57% gewijzigd door Fauna op 12-12-2007 23:41 ]

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Fauna schreef op woensdag 12 december 2007 @ 23:18:
Edit: Ik heb even zitten zoeken hier op het forum, maar daar kwamen geen bruikbare vergelijkbare HD-tune plaatjes uit.
Op de HD Tune website staan acht testresultaten van deze Raptor. De 00FNAx (zoals die van de topicstarter) begint maar aan 55MB/s. De 00FLxx beginnen aan 63 MB/s.
De resultaten zijn dus normaal.

• KappeNou
Even kabeltje verwisseld en in een andere connector gedaan.. Resultaat is stuk beter. Alleen na heel veel gekopieerd te hebben werd die ineens weer traag en kreeg ik het zelfde als het begin..

[edit] weer transfer rate 2MB :?
Schijf staat wel op master in de bios.. Kan dat het verschil maken?

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~gobiu004/spinpoint2.JPG

Ook niet een beetje traag? Toen ik net het kabeltje had vervangen was de transfer rate rond de 90MB :?

[ Voor 13% gewijzigd door KappeNou op 19-12-2007 22:09 ]

>PC specs<

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Worden je schijven niet te warm? Ik probeer ook enkel mee te denken, ik weet het effect namelijk niet van schijven die te warm worden, maar temperatuur is wel een factor die oploopt bij het gebruik, wat dus ook de dalende grafiek kan verklaren.

Maakt het wat uit als je een tafelventilator op je kast zet (als die open is uiteraard)?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• KappeNou
Heel vreemd de schijf werkt weer heel langzaam... Na een paar keer verwisselen van sata poort op me mobo en doet die het vervolgens weer even goed totdat ik grote hoeveelheden ga kopieren naar de schijf.. :? het lijkt wel of die te warm word..
Iemand nog enig idee?

[ Voor 9% gewijzigd door KappeNou op 26-02-2008 13:46 ]

>PC specs<

Verwijderd

bij temperatuur staat 145 als current waarde, als dat fahrenheit is (63celcius)

is je schijf nu keihard aan het dood gaan :d

http://home.planet.nl/~gobiu004/spinpoint1.JPG

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:06

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:54:
bij temperatuur staat 145 als current waarde, als dat fahrenheit is (63celcius)

is je schijf nu keihard aan het dood gaan :d

http://home.planet.nl/~gobiu004/spinpoint1.JPG
Kijk is boven in het venster (Naast de selectbox boven in) en in de kolom data..

31 graden. :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• KappeNou
Ik heb geen idee hoe je die temperatuur precies moet aflezen.. Maar dat zou best kunnen, want hij is best heet :?
Ik ga de schijf vandaag dan wel even in een andere PC testen, als die dan nog steeds zo vreemd doet breng ik hem RMA terug

@Apache: dat is precies het getal wat bij data staat. Maar wat is dan het gene wat bij current en worst staat?

[ Voor 19% gewijzigd door KappeNou op 26-02-2008 14:00 ]

>PC specs<

Verwijderd

Nee, _apache_ heeft gelijk ik zit verkeerd te kijken

maaruh, dit doet mijn T166 (320GB)

Afbeeldingslocatie: http://img301.imageshack.us/img301/6660/t166id2.jpg

health info en temp geeft ie niet weer (Geen SMART dus), is dat nieuw bij 2.55?
:S

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2008 14:03 ]

Verwijderd

Haal hier met dezelfde schijf als ^^ vergelijkbare waarden (Asus P5K met een C2D E4500 , 2x1 gb DC Nanya PC6400 geheugen, 1x T166 320gb SATA en 1x WD 160gb SATA, 1x Optiarc DVD-RW op PATA, draaiend onder WinXP home SP2).
Uitkomst meting met HDTune 2.54: minimum 23.0 MB/sec, max 73. Average 54.3 MB/sec. Accestime 15.6ms, Burst rate 130.4 MB/sec bij 3.0% CPU load. firmware onder de T166 is CP100-11, active @ UDMA mode 5 (max 7), temp 28 graden C.
De WD 160gb doet @31 graden en firmware 08.02D08: minimum 43 MB/sec, max 53.1 MB/sec, acces 15.4 ms en burst 88.1 @ 3.3% cpu load.

OS en swapfile staan op de T166, de WD wordt gebruikt om data te parkeren.

@TS Zou drivers / kabels en dat soort dingen eerst uitsluiten voor je je hdd verdenkt

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2008 14:21 . Reden: Uitslagen HDtune toegevoegd ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:06

_Apache_

For life.

KappeNou schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:58:
@Apache: dat is precies het getal wat bij data staat. Maar wat is dan het gene wat bij current en worst staat?
Aantal metingen, hoogste temperatuur ooit, geen idee. Het staat wel in die kolommetjes, maar vaak incorrect uitgelezen of verkeerd geëtiketteerd, dus daar durf k geen uitspraak over te doen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:01:

health info en temp geeft ie niet weer (Geen SMART dus), is dat nieuw bij 2.55?
:S
Dat verschilt per controller waar je schijf aan hangt. De een geeft het door en de ander niet. Als ie in RAID hangt helemaal niet. Ik heb 6 schijven waarvan ik maar bij 1 de temperatuur en SMART-gegevens kan uitlezen.

• KappeNou
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:07:

@TS Zou drivers / kabels en dat soort dingen eerst uitsluiten voor je je hdd verdenkt
Dat heb ik al gedaan..
Ik dacht eerst dat het de kabel was en toen één van de sata sloten. Maar dat is het allebij dus niet.
Als ik verwissel van sata slot doet die het soms weer goed, maar als ik b.v. een bestand van 20gig van me andere HDD over ga zetten gaat die op een gegeven moment weer heel langzaam doen.. Pff heel irritant

>PC specs<

Pagina: 1