Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

automatisch renderen movies renderen vanuit webinterface

Pagina: 1
Acties:

• Hardcell
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02-2023
Beste flash- en (voor het geval ze al bestaan :9 ) silverlightguru's:

Ik wil het volgende bewerkstelligen en ben op zoek naar de beste oplossing hiervoor dus graag jullie input:
Ik wil automatisch filmpjes renderen (moet xvid worden uiteindelijk) adhv een webinterface. Gebruikers kunnen op een website inloggen, ze geven vervolgens verschillende variabelen op, bijv. een animatie of afbeelding, en een aantal tekstjes, vervolgens moeten die variabelen in een template ingevult worden (de animatie of afbeelding op de achtergrond, de tekstjes op verschillende plaatsen laten invliegen) en moet er (of automatisch, of getriggered vanuit een externe applicatie) van die template weer een filmpje gerendered worden.
Wat ik nu wil onderzoeken is welke techniek ik het beste kan aanwenden voor het bouwen van die template, deze wil ik niet enkel op de webinterface tonen maar ook in de externe applicatie dus ik heb ook een API nodig (externe applicatie wordt gebouwd in C#). In eerste instantie dacht ik zelf aan Adobe Flex (komt binnenkort ook versie 3 van uit heb ik begrepen) maar omdat tegenwoordig ook Silverlight (die volgend jaar ook van een flinke update voorzien zal worden in versie 2.0) zijn opkomst aan het maken is wil ik deze optie ook serieus overwegen, zeker omdat het ook in een applicatie geintegreert gaat worden en mij dit met Silverlight makkelijker lijkt te realiseren dan met Flex (i.v.m. de integratie van Silverlight in .Net).
Heeft iemand hier ervaring met Flex en/of Silverlight en wat zijn jullie argumenten om voor de ene danwel de andere oplossing te kiezen, rekening houdend met de nieuwe versies die van beide technieken eraan zitten te komen en met het concrete punt van het renderen naar xvid van de template waar ikzelf de grootste problemen voorzie.

Hopelijk is dit niet een al TE uitgebreid verhaal, in ieder geval vast bedankt voor reacties! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hardcell op 12-12-2007 15:25 ]

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Waarom maak je niet een animated gif? Je hoeft dan via de webinterface dan alleen maar de frames te 'verzamelen'. Dat kun je opslaan in een database, csv bestand of eventueel zelfs xml.

Daarna kun je vanuit elke taal een animated gif gaan opbouwen aan de hand van de eerder opgeslagen gegevens. Het dynamisch opbouwen van een flash (flex) of wmv (silverlight) is behoorlijk complex. Op de achtergrond kunnen 'rustig' (lees: lage prio) de filmpjes samengesteld worden en zodra het filmpje klaar is stuur je de bezoeker een email met daarin een link naar zijn filmpje.

Voor zover ik weet is er geen mogelijkheid om flash (flv) om te zetten naar xvid. Er zijn wel verschillende wmv naar xvid converters beschikbaar. Gaan een animated gif hoeft niet meer omgezet te worden natuurlijk. Daarnaast moet je niet vergeten dat filmpjes heel snel erg groot zijn. Dat betekend dat je op de webserver de maximum grote van een upload (post) moet veranderen. Houd rekening met 10 mb per minuut bij een resolutie van 320x240 en 25fps.

If it isn't broken, fix it until it is..

• Hardcell
Niemand_Anders schreef op woensdag 12 december 2007 @ 16:08:
Waarom maak je niet een animated gif? Je hoeft dan via de webinterface dan alleen maar de frames te 'verzamelen'. Dat kun je opslaan in een database, csv bestand of eventueel zelfs xml.

Daarna kun je vanuit elke taal een animated gif gaan opbouwen aan de hand van de eerder opgeslagen gegevens. Het dynamisch opbouwen van een flash (flex) of wmv (silverlight) is behoorlijk complex. Op de achtergrond kunnen 'rustig' (lees: lage prio) de filmpjes samengesteld worden en zodra het filmpje klaar is stuur je de bezoeker een email met daarin een link naar zijn filmpje.

Voor zover ik weet is er geen mogelijkheid om flash (flv) om te zetten naar xvid. Er zijn wel verschillende wmv naar xvid converters beschikbaar. Gaan een animated gif hoeft niet meer omgezet te worden natuurlijk. Daarnaast moet je niet vergeten dat filmpjes heel snel erg groot zijn. Dat betekend dat je op de webserver de maximum grote van een upload (post) moet veranderen. Houd rekening met 10 mb per minuut bij een resolutie van 320x240 en 25fps.
De filmpjes die gerendered worden, worden vervolgens op een content-server gezet waarvandaan ze vervolgens gedownload worden door computers die weer bij de gebruiker van de webinterface op de locatie staan die ze vervolgens afspeelt op een display. Het is dus onderdeel van een zgn. digital signage systeem. Momenteel is de gang van zake dat de gebruiker deze gegevens opgeeft, die komen bij mij binnen in een applicatie, vervolgens open ik flash waar ik - nu dus handmatig - de opgegeven waardes (teksten / plaatjes / animaties) in verwerk, hiervan exporteer ik een xvid en vervolgens laad ik die dan weer in de applicatie die zorgt dat de xvid op de juiste plek op de content server komt te staan.

Nu wil ik dus dit laatste stukje "handwerk" wat erbij komt kijken, het zelf maken van een filmpje met flash dus, gaan automatiseren.

Juist vanwege de grootte van deze filmpjes heb ik destijds voor xvid gekozen. Ik heb nog overwogen om op de computer die op de locatie van de gebruiker staat flash te draaien maar de systeemeisen voor het afspelen van een flash movie zijn echt absurd (al helemaal als je iets naar full-screen gaan trekken). Zeker rekening houdend met dat er in de toekomst wel eens meerdere overlays kunnen gaan komen was dit geen serieuze optie.

edit:

Misschien past dit topic ook beter in Programming en/of Software Engineering & Architecture maar vanwege het grote Flex / Flash en/of Silverlight gehalte heb ik besloten hem toch maar hier te posten. Het overlapt enigsinds en ik vond dit moeilijk in te schatten..

[ Voor 5% gewijzigd door Hardcell op 12-12-2007 17:39 ]

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Als je Flex combineert met Adobe AIR kun je ook gewoon applicaties maken die bijvoorbeeld disk-access hebben.

Het template lijkt me gewoon iets SMIL achtigs of misschien wel gewoon SMIL. Wat dat betreft hoeft de serverside taal niet perse hetzelfde te zijn als die voor de client. Op de server render je gewoon alle frames als losse plaatjes en die die encodeer je vervolgens naar een XVID en ook naar een FLV voor feedback. Het klinkt alsof je voor je werk bezig bent dus dan zou ik kiezen voor professionele encoding software.

Wat natuurlijk ook zou kunnen, is dat je clients krachtig genoeg zijn om de Flash player te kunnen draaien. Icm Adobe AIR kun je daar ook standalone applicaties mee draaien, die dan realtime "het template afspelen". Je zou dan ipv het renderen van video gewoon de SMIL of custom XML file kunnen downloaden en eventuele media er los bij. Scheelt je een hoop power en diskspace op de server.

[ Voor 78% gewijzigd door Genoil op 12-12-2007 20:11 ]

• Hardcell
Genoil schreef op woensdag 12 december 2007 @ 20:01:
Als je Flex combineert met Adobe AIR kun je ook gewoon applicaties maken die bijvoorbeeld disk-access hebben.

Het template lijkt me gewoon iets SMIL achtigs of misschien wel gewoon SMIL. Wat dat betreft hoeft de serverside taal niet perse hetzelfde te zijn als die voor de client. Op de server render je gewoon alle frames als losse plaatjes en die die encodeer je vervolgens naar een XVID en ook naar een FLV voor feedback. Het klinkt alsof je voor je werk bezig bent dus dan zou ik kiezen voor professionele encoding software.

Wat natuurlijk ook zou kunnen, is dat je clients krachtig genoeg zijn om de Flash player te kunnen draaien. Icm Adobe AIR kun je daar ook standalone applicaties mee draaien, die dan realtime "het template afspelen". Je zou dan ipv het renderen van video gewoon de SMIL of custom XML file kunnen downloaden en eventuele media er los bij. Scheelt je een hoop power en diskspace op de server.
Ik denk dat SMIL te beperkt is. Ik wil bijvoorbeeld images in de movie laten inschuiven, alpha waardes veranderen, objecten resizen (bijv. een progress bar), de movie-duur kunnen varieren adhv hoeveel tekst er is ingevuld en een object als mask voor zijn onderliggende object kunnen definiëren. Verder zijn objecten als een rounded rectangle met Flash wat makkelijker te bewerkstelligen dan met SMIL (voor zover mijn kennis van SMIL reikt iig). Vandaar dat Flash / Flex mij tot nu toe de meest logische optie lijkt voor de templates. Helaas heb ik bijna geen kennis van Silverlight dus ik weet niet of dit een optie voor mij is.

Zoals al eerder gezegd zijn de computers niet krachtig genoeg om Flash (en dus waarschijnlijk ook niet een in Adobe AIR gebouwde applicatie) te draaien en ik ben - ook wegens eerdere design beslissingen - gebonden aan bovenstaand model, dus dat er op een of andere manier fysieke movies gerendered gaan worden.