DDR2 spd-gegevens

Pagina: 1
Acties:

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb recent het geheugen in mijn laptop vervangen (2x1gb naar 2x2gb). Er zaten samsung ddr2 5300 modules in, ik heb er transcend ddr2 6400 ingestopt (iets betere timings krijg je daardoor in dit geval afaik). Nu had ik onder andere met thaiphoon viewer even de modules "bekeken", mij viel op dat de SPD bij Samsung uitgebreider en preciezer is (o.a verschillende serienummers ipv 2x dezelfde bij transcend).

Mijn vraag betreft het volgende:

DT0: due to Activate-Precharge, DRAM High Temperature Self-Refresh Entry en Double Refresh Rate at DRAM TCaseMax > 85°C zijn bij Transcend niet ingevuld(/not required) , bij samsung wel.

wat is de relevantie van die spd-settings? Heb natuurlijk op de jedec-site en via google van alles gevonden, maar ik ben geneigd te denken dat het niet zo belangrijk is (maar ik tast nog wat in het duister. Nu zijn hier op GoT natuurlijk een aantal geheugentovenaars te vinden, die hier misschien hun licht over willen laten schijnen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SPD is niet zo heel boeiend imho. Het is een makkelijke manier om default waardes in te stellen, maar theoretisch kun je prima zonder die SPD, je kunt de settings in de bios gewoon handmatig doen. Daarbij is het zo dat de SPD niets zegt over wat er daadwerkelijk op de dimms zit. Als de fabrikant in de SPD zet dat het CL4 chips zijn, maar in werkelijkheid kunnen ze slechts CL5 aan, dan blijven het toch echt CL5 chips.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ja dat weet ik wel (al zal ik bij mijn laptop toch geen timings in het EFI kunnen veranderen, zou niet weten hoe), de timings vind ik ook minder boeiend, al is het natuurlijk wel belangrijk dat de fabrikant de juiste timings in het SPD zet, daar is het tenslotte voor, voor het gemak/minimaliseren van fouten. (het nieuwe geheugen wordt trouwens door de computer ook inderdaad met iets scherpere timings gedraaid.) Wat ik me afvraag is waar die door mij genoemde andere waarden voor zijn, en hoe belangrijk ze zijn. (niet naturlijk, maar toch interessant ;) )

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 13-12-2007 14:02 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:42
Er staan ook veel informational strings in de SPD, zoals jij die daar aanhaalt. Die hebben verder geen enkel effect op de werking :)

Zolang de relevante zaken er goed in staan is er niks aan de hand. Ik ben het dan ook niet eens met Terw_Dan dat de SPD niet zo boeiend is, dat is hij nml. wel. Menig gebruiker wil helemaal niet het BIOS in om 'tig dingen in te stellen voor termen waar hij geen jota van snapt. En dan natuurlijk de laptops en vele pc's waar je überhaupt geen memory timings in kunt stellen binnen het BIOS. Dan is een goed geprogrammeerde SPD een must.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Bedoel je met informational strings gegevens waar geen enkel moederbord wat mee doet? (Ik zou denken dat ook de timinggegevens informational zijn)? Waarom zou DRAM TCaseMax van belang zijn?

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Mijn HyperX geheugen, PC6400, laat inderdaad interessante informational strings zien; zo wordt er bv. gerept over een timings setting met een 440Mhz bus (880 dus). Die heb ik uiteindelijk niet gebruikt (was 5-5-5-16 geloof ik, en dat vond ik niet opwegen tegen de 4-4-4-12 op 400). Maar goed, idd altijd boeiend om te zien wat voor configuraties ze zelf zoal in gedachten hadden. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Is het niet zo dat wat betreft timings/chipeigenschappen alleen de uitersten in het SPD staan en dat de waarden voor 200, 266, 333, 400... Mhz daaruit worden berekend? (Behalve bij de "extra" EPP dan)

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 16-12-2007 13:48 ]

Pagina: 1