Toon posts:

Aankopen testserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Voor onze IT-afdeling mag ik een testserver aankopen voor maximum 5000 euro. Deze server gaat dienen voor een hele omgeving te simuleren en tests op te doen. Dus vnl vmware met verschillende sessies tegelijk open.
Onze leverancier is dell en ik heb op hun site al is wat zitten spelen met de configuratie maar ik ken er eigenlijk te weinig van om zomaar een bestelling te plaatsen.

Het moet een rackserver zijn, die kunnen we makkelijk bijplaatsen in onze serverruimte.

http://www1.euro.dell.com...e&cs=RC1077914&l=nl&s=pad
Ik had gedacht aan de PowerEdgeTM 1950 III .
Is het de moeite om een quadcore te nemen of is dualcore meer dan genoeg ?
Zou ik 2 processors nemen of 1 ?
Zou ik 8GB nemen of misschien meer ?
Zou ik een harde schijf nemen van 15.000 toeren of is 10000 snel genoeg ?

Iemand ervaringen ?

Thx Jefken.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:37:
Zou ik 8GB nemen of misschien meer ?
Waar denk je 8GB voor nodig te hebben? :?

Mocht je dat doen, neem dan ook een 64-bits OS want een 32-bits OS zal niet meer kunnen addresseren dan 3GB.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
vmware kan best wat geheugen vreten met verschillende os'en tegelijk draaien. ;)

De rest van de vragen vind ik eigenlijk allemaal dingen die je zelf kan uitzoeken.
Specs van vmware, en kijken ofdat het meerdere core's ondersteunt en ofdat je een os per core kan laten runnen. Is leuk om allemaal uit te zoeken, en leer je gelijk ook een heleboel.

[ Voor 62% gewijzigd door battler op 12-12-2007 14:41 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Gunner schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:38:
[...]
Waar denk je 8GB voor nodig te hebben? :?
VMware ?
Mocht je dat doen, neem dan ook een 64-bits OS want een 32-bits OS zal niet meer kunnen addresseren dan 3GB.
VMware ?

Nevertheless, heb je ook veel interne storage nodig ? Zo ja, dan is een 2900 interesant (10 bays voor sas/sata 3,5") anders zou ik voor een 2950 gaan (met 2 quadcores en een sloot geheugen).
Met 5k budget zou ik voor een dual quad gaan met 16GB mem.. en bij interne storage voor raid10 (4 disken o.i.d.)

[ Voor 33% gewijzigd door DukeBox op 12-12-2007 14:44 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:17
WAT ga je testen?

Er is namelijk een vrij groot verschil tussen functionaliteitstesten en stresstesten ;), dus leg je doel wat beter uit zodat wij beter kunnen schatten wat voor hardware je nodig zult hebben.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ga je ESX draaien? Dan zou ik voor 1 Quad gaan ipv 2 Duals.
Dit ivm de licentie kosten van ESX

Money for nothin' and your chicks for free

Verwijderd

Topicstarter
_Apache_ schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:40:
WAT ga je testen?

Er is namelijk een vrij groot verschil tussen functionaliteitstesten en stresstesten ;), dus leg je doel wat beter uit zodat wij beter kunnen schatten wat voor hardware je nodig zult hebben.
Het zou vln zijn om windows 2003 omgevingen op te zetten ( dns, dhcp, sharepoint 2007, AD ). We zijn met 3 mensen begonnen aan onze mcsa :-).
We willen het ons netwerk ( waar wij niet overal rechten toe hebben ) simuleren.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dan kan je ook best een desktopje omtoveren tot server. Daarvoor heb je geen 8GB nodig en ook geen Quad-Xeon.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:02

GaMbiNo

1337

Gunner schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:51:
Dan kan je ook best een desktopje omtoveren tot server. Daarvoor heb je geen 8GB nodig en ook geen Quad-Xeon.
Als je 1 GB per omgeving rekent is die 8 GB best snel op hoor.
8GB lijkt me prima dus.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 12-12-2007 14:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gunner schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:51:
We hebben hier een testserver waar we sharepoint 2007 hebben geinstalleerd en als je ziet hoe dit toestel met een blanke win2003 met sharepoint al moet zwoegen dan koop ik liever iets te sterk dan te zwak. Deze server is een P4 met 2 GB.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:56:
[...]

We hebben hier een testserver waar we sharepoint 2007 hebben geinstalleerd en als je ziet hoe dit toestel met een blanke win2003 met sharepoint al moet zwoegen dan koop ik liever iets te sterk dan te zwak. Deze server is een P4 met 2 GB.
MOSS 2007 lust graag een snelle cpu. Dat klopt.
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:46:
[...]

Het zou vln zijn om windows 2003 omgevingen op te zetten ( dns, dhcp, sharepoint 2007, AD ). We zijn met 3 mensen begonnen aan onze mcsa :-).
We willen het ons netwerk ( waar wij niet overal rechten toe hebben ) simuleren.
Aha dus geen ESX server waarschijnlijk maar gewoon vmware server!

[ Voor 33% gewijzigd door DeeJee op 12-12-2007 14:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
GaMbiNo schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:55:
[...]

Als je 1 GB per omgeving rekent is die 8 GB best snel op hoor.
8GB lijkt me prima dus.
Inderdaad, bij momenten gaan er verschillende sessies van Win2003 openstaan en dan ook nog enkele winxp sessies.
Voor sharepoint 2007 gebruiken we een front en backend dus heb je weer 2 vmware sessies nodig etc... .

Verwijderd

Topicstarter
DeeJee schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:56:

Aha dus geen ESX server waarschijnlijk maar gewoon vmware server!
Dat lijkt me voldoende en is ook gratis hé :-)

• DeeJee

DeeJee

Dus...

lama. Je gaat voor server versie.

[ Voor 92% gewijzigd door DeeJee op 12-12-2007 15:00 ]

• mbuts
  • Laatst online: 19-05 20:37
Om je een idee te geven, voor mijn school moeten we soms tot 14 servers simuleren (70-294) met daarin meerdere domeinen en childs en bij in ook de dingen zoals dhcp en dns. Hier is een dual core met 4gb aan geheugen meer als genoeg.

Wat je voor je zelf eerst eens duidelijk moet krijgen, wat wil ik en niet eerst: ik ga een server kopen.

Maak eens een lijst, bijvoorbeeld met mijn ervaring zoals dit bij ons opschool word gedaan

Ik heb een domein met daarin
2x windows 2003 server als domein controllers 2x 256mb geheugen
2x windows 2003 met dns en wins 2x 256 mb geheugen
1x windows xp als client 1x 128 mb

per subdomein kan je het volgende nemen
1x windows 2003 server als domein controller en dns (of je kan de dns doorverwijzen naar het hooft domein 1x 256mb geheugen
1x windows xp als client 1x 128 mb
Pagina: 1