Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PIC] MPLAB en C Compilen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.013 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-11 17:11
Heuhj! Ik ben bezig met een projectje met 12 PWM-Gestuurde LEDs. Ik gebruik hier 3 PIC16F628'jes voor. Ik wil dan 3 rotary encoders op de eerste PIC, en een paar knopjes. Hiermee kan ik straks de R, G en B wijzigen. Met de knopjes wijzig ik de "Modus" van het apparaat. De chips hebben een onderlinge verbinding zodat de eerste chip (soory van master) de 2 andere chips bedient (slaves). Zo krijg ik 4 onafhankelijke groepen.

Ik wilde even beginnen met een PWM-Script, dus ik heb MPLAB gedownload. Ook heb ik de C30-Compiler (zeg ik het nu goed?) gedownload en geïnstalleerd. De Paths naar de compilers staan goed, maar als ik pwm.c probeer te compilen krijg ik
"Tool doesn't support selected device.
BUILD FAILED: Wed Dec 12 14:25:23 2007"

Ik neem aan dat hier de PIC mee bedoeld wordt? Wat kan ik doen om deze error te verhelpen? Ik heb al gezocht op internet,maar verder dan dit kom ik echt niet. thnx :)

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45

GG85

.......

Lijkt erop dat je PIC niet wordt ondersteund, staat MPLAB wel goed ingesteld? En waaron C in een PIC'je stoppen? Heb nogwel een A4'tje in PDF voor je met alle Assembly instructies erop (zijn er heel wienig), dan kun je het spul zelf programmeren in ASM.

• DJFliX
GG85 schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:28:
Lijkt erop dat je PIC niet wordt ondersteund, staat MPLAB wel goed ingesteld? En waaron C in een PIC'je stoppen? Heb nogwel een A4'tje in PDF voor je met alle Assembly instructies erop (zijn er heel wienig), dan kun je het spul zelf programmeren in ASM.
Hmm... daar lijkt het wel op, maar de PIC wordt wel ondersteund door MPLAB, en volgens mij gaat dit alleen om de conversieslag van C naar asm... dat heeft toch nog niks met de PIC te maken? Of maak ik een denkfout? Want ik kan ook nog geen asm implementaties van PWM vinden (teminste...)
Ik ben trouwens al een tutorial aant volgen voor de ASM instructies, maar ik dacht als het nou makkelijk is om ene bestaande source te compilen naar ASM... maar goed, dan g aik het misschien zelf wel schrijven... of beter zoeken. PWM-ASM SOurce anyone? (a)

[ Voor 16% gewijzigd door DJFliX op 12-12-2007 14:45 ]

• GG85

GG85

.......

Pwm is een functie die al in je PIC zit, kwestie van even in de datasheet kijken welke registers je moet gebruiken om het aan te zetten.

• DJFliX
Ja, maar dat is er maar 1... ik heb er 2x3 per PIC nodig. R1, G1, B1, R2, G2, B2 op PIC 2 en R3, G3, B3, R4, G4 en B4 op PIC 3. Pic 1 stuurt ze beiden aan.

• GG85

GG85

.......

Dan zul je handmatig pinnetjes hoog of laag moeten maken dmv timers en/of wachtlusjes. Kun je niet op elke uitgang een PWM signaal zetten dan? (Is al weer ff geleden dat ik met een PIC gewerkt heb)

• DJFliX
GG85 schreef op woensdag 12 december 2007 @ 15:26:
Dan zul je handmatig pinnetjes hoog of laag moeten maken dmv timers en/of wachtlusjes. Kun je niet op elke uitgang een PWM signaal zetten dan? (Is al weer ff geleden dat ik met een PIC gewerkt heb)
Ik heb uit de datasheets begrepen dat er maar 1 pwm-poort op zit. Als ik PWM wil maken voor meerdere outputs dan moet ik een softwarematige PWM maken. CCorrect me if i'm wrong.

• GG85

GG85

.......

Jup, alleen op RB3/CCP1, zal je het toch softwarematig op moeten lossen. Al gezien dat achterin de Microchip datasheet (H15) alle instructies met erg guidelijke voorbeelden per instructie staan in ASM? Suc6

Verwijderd

Pic 30 is voor de 16 bits controllers (Pic24 dsPic30 dsPic33F) En dus NIET voor jouw 8 pit Pic16 controllertje. (zie: http://www.microchip.com/...me=en010065&part=SW006012 )

• JanPaul123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-07-2022
Voor de 16F serie kun je de CCS of de Hi-Tech PICC compiler gebruiken. Hier moet je helaas wel (veel!) voor betalen. Een goed opensource alternatief is SDCC (Small Devices C Compiler) die ook PIC16 ondersteunt en op verschillende OS'en draait!

• 0123456
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-07-2010
Voor zo'n klein projectje als dit kun je goed de Hi-Tech compiler nemen.
Deze kun je 30 dagen uitproberen..

Verder zou ik het zelf makkelijker maken.
Neem een LED-driver.
Er zijn er heel veel te vinden, die zelfs goedkoper zijn dan de PIC16 en werken ook nog eens veel eenvoudiger.
Zoek maar eens naar MacroBlock en SiTi (experts op het gebied van PWM LED-drivers).
Texas Instruments heeft er ook.

Het ligt er maar net aan met welke resolutie je de LED's wil aansluiten (16-bits/12 bits/enz.).

Zelf ben ik bezig om een unit te maken met 48 RGB-LED's erin (totaal dus 48 x 3 = 144 LED's).
Deze unit heeft 9 LED drivers en maar 1 PIC24HJ die het aanstuurd!!!!
Pagina: 1