BSOD (IRQL) bij setup

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Sinds kort krijg ik op een pc steeds deze melding:

"IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL"

Het gaat om het volgende systeem:
  • Computerkast (Thermaltake Matrix)
  • Voeding (Antec 500 Watt, ActivePFC)
  • Moederbord (Asus M2N-E)
  • Processor (AMD Athlon 64 X2 4200+, Boxed)
  • Geheugen (Twinmos DDR2 512MB, PC6400, Cas 5)
  • Videokaart (Asus Radeon Extreme X1300 Pro, 256MB)
  • Diskette (Sony 3,5 inch)
  • DVD lezer (Samsung SD-616, 16x DVD, 48x CD)
  • DVD brander (NEC ND-4570, 16x DVD, 48x CD)
  • Harde schijf (WD Caviar, 250GB, 7200RPM, 16MB, S-ATA II/300)
  • TFT Scherm (Samsung SyncMaster 930BF, 19 inch, 4Ms)
  • Speakers (Logitech X-530, 5.1)
  • Draadloos toetsenbord + muis (Logitech EX110)
  • Printer (Canon PIXMA MP160)
  • Printerkabel (Belkin USB 2.0, 3.00M)
  • TV-kaart (Hauppage WinTV PCI-FM)
  • Firewire (Gembird Firewire IEEE1394)
Het systeem heeft eerst jaar goed gedraaid. De foutmelding is begonnen onder Windows. Maar u wil Setup ook al niet meer installeren, zodra je in Setup komt krijg je meteen deze melding.

Wat heb ik allemaal gedaan het probleem te verhelpen (na zoeken hier op GoT en Google):
- Andere videokaart, steeds dezelfde fout.
- PC opstarten met enkel mobo, processor, videokaart en geheugen. Zelfde fout.
- Geheugen getest met memtest86+, geen fouten gevonden.
- Geheugen modules in ander slot geplaatst, geen resultaat.
- Bios mobo geflashed naar laatste versie, helaas ook geen effect.
- Bios reset naar defaults, nog steeds zelfde probleem.
- LAN controller in BIOS disabled. Ook dit verhielp het niet.

Ik ben nu eigenlijk ten einde raad. Wat kan het nog zijn? Kan iemand mij hiermee helpen?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
1. Is er door de tijd heen nog wat veranderd aan de PC?
2. Wat zegt de Ubuntu (of andere Linux distro) LiveCD?

Ik heb op dit moment niet echt een idee waar het weg kan komen... Mijn laptop had het ook als een spontane crash soms, maar ook daar weet ik niet van waar het weg kwam (was ook alleen onder Xp en niet onder Vista :| )

• Rebunted
  • Niet online
GENETX schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:33:
1. Is er door de tijd heen nog wat veranderd aan de PC?
2. Wat zegt de Ubuntu (of andere Linux distro) LiveCD?

Ik heb op dit moment niet echt een idee waar het weg kan komen... Mijn laptop had het ook als een spontane crash soms, maar ook daar weet ik niet van waar het weg kwam (was ook alleen onder Xp en niet onder Vista :| )
1.
Er is niks veranderd op de pc. Beeld van de PC viel ineens af en toe weg, dus ik dacht eerst dat het aan de videokaart lag. Ik heb toen een nieuwe gekocht maar helaas was het probleem hiermee niet verlopen.

2.
Windows XP heeft er eerst ook op gedraaid, als het beetje kan moet dat er wel weer op.

Kan zoiets ook aan de harde schijf liggen?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Probeer iig een Ubuntu LiveCD. Dan kun je iig testen of het aan je HDD ligt. Ubuntu installeer je nl niet, die laadt je alleen in om te testen en je mag zoveel Linux noob zijn als je wilt. Als hij helemaal opstart (en desnoods het internet op kan) dan is de kans reëel dat het aan de HDD ligt.

XP kan er later altijd wel weer op, maar zo'n LiveCD is ongeloofelijk makkelijk erbij. Het geeft een optie die Windows je niet biedt. Booten zonder HDD.

Ik ben niet zo thuis in de foutmelding en weet en heb geen idee of IRQL te maken heeft met IRQ. Die laatste zorgt er voor dat alle hardware omstebeurten wordt afgehandeld om te kijken of ze wat te melden hebben. Wanneer ze wat te melden hebben kan de data worden verstuurd naar de rest van de computer. Je snapt wel wat er gebeurt mocht dat ergens niet goed werken. Dan mist ergens het contact waardoor er geen data kan worden verstuurd en er niks mee kan worden gedaan. Maar ik kan er heir helemaal naast zitten. Maar in dat geval kan het eigenlijk aan alles liggen.

Daarnaast kun je overigens ook eens alles loshalen. Alleen CPU, Videokaart en 1 latje geheugen er in. dan de HDD erbij, dan de DVD drive etc. etc. Steeds voor je er weer wat bij zet kijken of hij start. Wil soms ook wel eens helpen door alles er even goed in te zetten. Computers zijn soms rare dingen _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 12-12-2007 15:28 ]

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
J-Media schreef op woensdag 12 december 2007 @ 15:04:
[...]

1.
Er is niks veranderd op de pc. Beeld van de PC viel ineens af en toe weg, dus ik dacht eerst dat het aan de videokaart lag. Ik heb toen een nieuwe gekocht maar helaas was het probleem hiermee niet verlopen.

2.
Windows XP heeft er eerst ook op gedraaid, als het beetje kan moet dat er wel weer op.

Kan zoiets ook aan de harde schijf liggen?
Controleer even de voltages van de voeding, Dit kan in het bios bij "Hardware Monitor / system health" of tekst wat er op lijkt.
12V mag niet meer dan 10% afwijken en 5Volt mag niet minder dan 4.75volt zijn. (Een multimeter is beter, bios wijkt vaak af) Antec heeft in het verleden voedingen geleverd die na verloop van tijd snel degraderen door slechte elco's. Meestal zakt de 5volt lijn dramatisch.

Verwijderd

hebt je als eens gegoogled op de foutmelding???????

• Rebunted
  • Niet online
GENETX schreef op woensdag 12 december 2007 @ 15:26:
Probeer iig een Ubuntu LiveCD. Dan kun je iig testen of het aan je HDD ligt. Ubuntu installeer je nl niet, die laadt je alleen in om te testen en je mag zoveel Linux noob zijn als je wilt. Als hij helemaal opstart (en desnoods het internet op kan) dan is de kans reëel dat het aan de HDD ligt.

XP kan er later altijd wel weer op, maar zo'n LiveCD is ongeloofelijk makkelijk erbij. Het geeft een optie die Windows je niet biedt. Booten zonder HDD.

Ik ben niet zo thuis in de foutmelding en weet en heb geen idee of IRQL te maken heeft met IRQ. Die laatste zorgt er voor dat alle hardware omstebeurten wordt afgehandeld om te kijken of ze wat te melden hebben. Wanneer ze wat te melden hebben kan de data worden verstuurd naar de rest van de computer. Je snapt wel wat er gebeurt mocht dat ergens niet goed werken. Dan mist ergens het contact waardoor er geen data kan worden verstuurd en er niks mee kan worden gedaan. Maar ik kan er heir helemaal naast zitten. Maar in dat geval kan het eigenlijk aan alles liggen.

Daarnaast kun je overigens ook eens alles loshalen. Alleen CPU, Videokaart en 1 latje geheugen er in. dan de HDD erbij, dan de DVD drive etc. etc. Steeds voor je er weer wat bij zet kijken of hij start. Wil soms ook wel eens helpen door alles er even goed in te zetten. Computers zijn soms rare dingen _/-\o_
Ik heb een andere HDD gepakt en probeer het daar eerst een mee. Mocht het daar wel op lukken, dan moet het wel de HDD zijn. De LiveCD zal ik zo ook nog eens proberen.
Phenos2 schreef op woensdag 12 december 2007 @ 15:35:
[...]

Controleer even de voltages van de voeding, Dit kan in het bios bij "Hardware Monitor / system health" of tekst wat er op lijkt.
12V mag niet meer dan 10% afwijken en 5Volt mag niet minder dan 4.75volt zijn. (Een multimeter is beter, bios wijkt vaak af) Antec heeft in het verleden voedingen geleverd die na verloop van tijd snel degraderen door slechte elco's. Meestal zakt de 5volt lijn dramatisch.
Hij is nog in Windows Setup, ik zal zo de waarden even posten.
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 15:40:
hebt je als eens gegoogled op de foutmelding???????
Heb jij mijn startpost gelezen?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:38

Dark

who tweaked the light?

bij de foutmelding die je geeft hoort ook nog een aantal codes, waaruit wellicht meer af te leiden is.

bijvoorbeeld STOP 0x0000000A (0x00001234, 0x0000ABCD, 0x00001234, 0x0000ABCD)

wat heb jij voor foutcode?

• Rebunted
  • Niet online
Even een update:

ik heb windows geïnstalleerd met een andere harde schijf en dat werkt vlekkeloos. Conclusie moet dus zijn dat de harde schijf niet goed is.

Wel weird overigens, ik ben nog nooit zo'n foutmelding bij kapotte hdd tegen gekomen.

Edit//

Schijf is als RMA opgestuurd en heb onlangs nieuwe gekregen waarmee probleem opgelost is.

[ Voor 17% gewijzigd door Rebunted op 03-01-2008 17:22 ]

Pagina: 1