Oude PC opknappen, technische vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 490 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hingking
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05 23:03

Hingking

Duikfanaat

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier van mijn schoonzus een oude PC binnengekregen waarvan de harde schijf om zeep is. Het betreft een Packard Bell IMedia 7310XP.

Heb inmiddels de harde schijf bekeken, maar deze moet vervangen worden. Nu vroeg ik me af wat ik er als alternatief kan inzetten en waar ik op moet letten. De kapotte harde schijf is een Western Digital Protege WD400EB 40 GB. Dit is een 5400rpm, ATA-100 schijf.

Het moederbord is een MSI-6511. Ik kan hier niet direct veel over terugvinden op internet.

Verder zit er een strookje RAM geheugen, 168pins PC133 van 128 Mb in.

Nu zou ik dit systeempje graag weer in orde brengen voor mijn schoonzus. Ik weet dat het een verouderd bakje is, maar zij kan de dingen die ze ermee wilt doen goed doen. Als ik voor een paar tientjes dit geval weer aan de praat krijg is ze gelukkig.

Ik zou de harde schijf willen vervangen door eentje van 80Gb. Aan welke specificaties moet de nieuwe schijf dan voldoen? Kan ik zonder problemen bijvoorbeeld een 7200rpm schijf erin zetten? Verder heeft de defecte geheugenschijf een buffer van 2MB, moet dit hetzelfde blijven? En moet het perse een ATA-100 zijn?

Een schijfje geheugen erbij kan ook geen kwaad. Er zit al 128 in, dus ik dacht eraan om nog zo'n latje bij te plaatsen. Mag dit gewoon niet gebufferd, niet ECC geheugen zijn?

Tenslotte heeft ze een nieuw internet abonnement genomen waarbij er een router in de kelder is geplaatst. Ze heeft dus een draadloze oplossing nodig. Kan ik dan het beste een USB wireless ding kopen voor haar en moet ik dan nog rekening houden met compatibiliteits-issue's? Ik weet namelijk niet wat ze daar in huis hebben geinstalleerd, enkel dat het draadloos is. Is er ook een mogelijkheid om een wireless receiver in het systeemkastje te zetten, of bestaat dit niet of slecht voor de ontvangst?

Sorry voor de vele vragen, maar waarschijnlijk zijn de antwoorden voor jullie erg eenvoidig, en ik kom er op internet met google niet direct uit.

Bedankt alvast!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Elke IDE schijf zal voldoen in die computer.. Neem GEEN SATA schijf ;)
Modbreak:Als je het zelf niet weet, verwar de TS dan niet :o

Er is bij >127GB wel degelijk mogelijk een issue. Tenzij jij *zeker* weet dat zijn BIOS LBA48 ondersteunt wat aangezien hij z'n BIOS versie niet noemt onmogelijk is is je uitspraak hier onvolledig en mogelijk misleidend

[ Voor 68% gewijzigd door dion_b op 12-12-2007 14:29 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:09
Welk OS staat er op? Kan me best voorstellen dat veel wifi apparatuur tegenwoordig niet minder dan XP ondersteund

Roomba E5 te koop

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Qua harde schijf zou ik niet meteen te groot gaan. Oudere pc's (vooral met oudere BIOS) hebben meestal problemen met het accepteren van grote harde schijven. Vaak ligt het limiet tegen de 40GB aan. In sommige gevallen zal de schijf dan niet verder gaan dan 40GB, maar in sommige gevallen ziet de BIOS de schijf helemaal niet.

Limieten (BIOS) liggen bij 2, 4, 8, 32 en 128GB. Als 40 werkt, werkt 60, 80 of 120 zeker ook.

Zie ook:
http://www.storagereview....00/ref/hdd/bios/size.html

De schijf cache en RPM zijn niet zo belangrijk qua compatibility (wel qua performance natuurlijk), wel moet de aansluiting hetzelfde zijn dus een SATA zal niet gaan werken ;).

Voor het draadloze netwerk zou ik toch gaan voor een PCI kaartje. Ik weet niet of het correct is, maar ik heb altijd het idee dat een usb ding wat meer van je machine vraagt. In principe is er een standaard voor wifi. Dus een 54Mbit kaartje zal werken op een 11mbit netwerk en ook andersom (ik weet zo de codes niet voor die standaarden).

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 12-12-2007 14:27 ]

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 06:38

Cozm0

Unf!

geforce5_guy schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:12:
Elke IDE schijf zal voldoen in die computer.. Neem GEEN SATA schijf ;)
En niet groter dan 120GB ivm bios die niet boven de 128GB kan "kijken"
Dat geheugen hoeft alleen maar sdram en non-ecc te zijn, niet te groot, denk dat het mobo geen latjes boven de 512MB aankan.

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

Verwijderd

Het moederbord is een MSI-6511. Ik kan hier niet direct veel over terugvinden op internet.
Het merk + type staat er letterlijk :P Probeer eens de website van MSI op www.msi.com.tw zelf :)
Verder zit er een strookje RAM geheugen, 168pins PC133 van 128 Mb in.
Duidelijk :) Dan kan je het beste kijken naar 512MB of meer :) (2x256 bijv).
Ik zou de harde schijf willen vervangen door eentje van 80Gb. Aan welke specificaties moet de nieuwe schijf dan voldoen? Kan ik zonder problemen bijvoorbeeld een 7200rpm schijf erin zetten? Verder heeft de defecte geheugenschijf een buffer van 2MB, moet dit hetzelfde blijven? En moet het perse een ATA-100 zijn?
Je kan prima uit de voeten met elke IDE schijf, mits deze niet sneller is dan je controller zelf aankan lijkt me (nooit geprobeerd, volgens mij gaat deze gewoon draaien op de controller zijn maximale snelheid). Mischien kan je het beste kijken voor een stille? :) Opslag kost tegenwoordig niet veel meer.

Ook al *kan* een IDE device sneller werken dan z'n controller, het is de controller die de verbinding controleert duh, dus zal de controller op zoek gaan naar de hoogste snelheid die beide aankunnen. Een ATA133 schijf kun je prima aan een ATA33 controller hangen. En dit is nota bene een ATA133 controller :z

Wat betreft je vraag over Wireless Internet. Ik raad Draadloos via je PCI-Bus het beste aan, omdat USB nogal met problemen komt. Bij een PCI-kaart krijg je een externe Antenne die vaak beter bereik heeft dan een USB stick.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 12-12-2007 14:32 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-12 15:29
Lijkt me zonde om dat nog te upgraden/vervangen. Je betaalt veel meer voor die "oude shit" dan voor nieuwere onderdelen die zelfs nog veel sneller zijn ook.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:52
Ik heb zelf ook nog een MSI-6511 gehad en daar hong een 40GB Maxtor 5400 RPM schijfje aan.
Daarna heb ik in hetzelfde systeem een 80GB Maxtor 7200 rpm gestoken en werkte perfect. Ondertussen is het moederbord vervangen (bolle condensator :()...

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Cozm0
  • Laatst online: 04-04 06:38

Cozm0

Unf!

leonpwner1 schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:18:
Lijkt me zonde om dat nog te upgraden/vervangen. Je betaalt veel meer voor die "oude shit" dan voor nieuwere onderdelen die zelfs nog veel sneller zijn ook.
Das waar, hd+geheugen+wifi card is zo over de 100 euro, koop je via vraag en aanbod vast wel een leuk pctje voor

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Google is ook niet direct de beste tool om alle vragen te beantwoorden. Soms helpt gericht zoeken op bijvoorbeeld wikipedia - onder andere op de gebruikte standaarden. Dan lees je bijvoorbeeld dat er 'logische' punten zijn waarop hardeschijfgrootte problemen kunnen geven bij 32GB en 128GB. Dus als 40GB werkt gaat 80GB ook werken.

In dit geval heb je een moederbordnaam, daar kun je ook al veel mee. De MS-6511 (PB codenaam "Explorer") is een OEM bord, dus reviews ga je niet vinden, maar je kunt minimaal gebruikte chipset achterhalen en known issues.

Chipset is iirc een Via KT133A (of KM133A, dat is hetzelfde maar dan met integrated VGA). Het slikt dus PC133 SDR-SDRAM tot chipdichtheden van 256Mb, dus slikt het DIMMs tot 512MB (let op hoofdlettergebruik!). Als je huidige reep unbuffered non-ECC is, dan is het volledig logisch dat je nieuwe DIMMs dat ook moeten zijn.

Let trouwens op een known issue met dit bord: omdat het 133MHz FSB ondersteunt zou je verwachten dat er snellere CPUs op kunnen. Doe dat niet! De VRM erop kan maar nipt genoeg stroom leveren voor de CPU die er nu op zit, een snellere zal het overbelasten, met risico op minimaal een opgeblazen moederbord en mogelijk alle componenten die ermee in verbinding staan. Sowieso zijn ook de gebruikte condensatoren niet de beste. Controleer als je toch bezig bent of ze niet bol staan of lekken. Dit is met MSI moederborden uit die periode een standaardissue.

Draadloos internet op een vaste PC zou ik te allen tijde sterk afraden (zie ook hier wikipedia voor bespreking van voor- en vooral ook nadelen ervan), maar als je *echt* niet gewoon een UTP kabel kunt trekken van de kelder sowieso beroerde plek voor een WiFi router die in heel het huis signaal moet geven naar waar deze bak staat, dan vraag ik je af wat je bedoelt met een "wireless receiver" - je hebt dan gewoon een WiFi NIC nodig, en PCI is daarbij nagenoeg altijd superieur aan USB.

Oslik blyat! Oslik!

• toni_p
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-12 20:10
Lichtelijk off-topic:
Aangezien je dit low-budget wil doen, kan ik je helpen aan goedkoop SD-Ram 133 geheugen. Wil het hier geen V&A maken, mocht je interesse hebben kun je me bereiken op toniperic apestaartje gmail punt com.

(Ik zag geen optie tot het pm-en van TS - vandaar deze post).
Excuses, zie nu dat hij een e-mail adres in de gallery heeft opgegeven.
Reeds mail verstuurd.

[ Voor 15% gewijzigd door toni_p op 12-12-2007 17:25 ]

Verwijderd

Ik zou er niet eens aan beginnen.....
Voor de prijs van een (nieuwe) IDE schijf (en het werk dat je erin moet stoppen) kun je bijv. via Marktplaats een complete PC met betere specs kopen.
Zit er hoogstwaarschijnlijk ook nog wel een grotere schijf in die het doet......

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:58
Upgraden, heeft het nut is ook mijn idee.. In ieder geval zou ik persoonlijk gewoon troep 2e hands via marktplaats halen en/of misschien heeft iemand nog wel oude troep waar die van af wil om zo van 2 brakke bakken weer 1 geheel te bouwen :). Nieuw spul is niet nodig voor dit systeem in ieder geval en je bespaart er heel wat mee.

Kijk verder ook naar de eisen voor het draadloos internet. Ben er neit zo in thuis, maar kan me voorstellen dat je 2000 of hoger tegenwoordig nodig hebt. Dat is iets wat je naar mijn mening het best het eerst kan bekijken om je keuze te maken. Zoals dion_b ook al aangeeft: Ik zou gaan voor PCI kaartje voor WLAN, is beter als USB zeker aangezien ik durf te wedden dat je nog USB1.1 hebt.

Iig zou ik minimaal 256MB er bij zetten en mocht het een P4/Athlon XP zijn dan is een totaal van 512MB wel mooi als je er wat goedkoop aan kunt komen. Zelf 1,5 jaar geleden nog verslagen getypt op Win XP met 256MB en een PII-350MHz en dat was niet bepaald geweldig waar ik het idee kreeg dat zeker door SP2 mn geheugen wat krap werd. Daarom zou ik er minimaal 256MB bijplaatsen.

Verder is het misschien makkelijk om de rest van de specs ook even te posten (videokaart, CPU, OS vooral) zodat we mee kunnen denken over de oplossingen. 40GB HDD doet bij mij denken aan een nog vrij vlotte P3 of zelfs P4/AMD Athlon XP. De 128MB echter weer niet..

In mijn ogen:
Pentium 3 ed:
Upgraden heeft nog weinig zin. Spul gewoon 2e hands op de kop tikken en het beestje kan nog even mee. Misschien dat je ook wel 100 euro kan investeren in een vrij leuk systeempje op marktplaats. Maar ik heb geen idee wat de doelen zijn met de bak en of er ook aan een nieuwe PC wordt getwijveld.

Pentium 4/Athlon XP:
Upgrade naar 512MB totaal maakt er nog een hele leuke internet/MSN bak van. Daar hebben we thuis ook nog 2 van staan en daar kunnen mn broertje en zusje ook nog prima een tijdje mee vooruit.

Om te zien welke CPU je hebt: www.cpuid.com/cpuz.php

Just my 2 cents.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 12-12-2007 14:52 ]

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Uit de modbreak:
.Gertjan. schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:15:
Als je het zelf niet weet, verwar de TS dan niet :o

Limieten (BIOS) liggen bij 2, 4, 8, 32 en 128GB. Als 40 werkt, werkt 60, 80 of 120 zeker ook.
Ook dit is niet waar, meneer de modbreak: als je het niet weet, verwar dan de TS niet :P

Ook <128GB-schijven kunnen via LBA48 werken. Zo heb ik bijv. een Samsung Spinpoint SV1203N van 120GB, die mooi niet werkte op mijn computer die wel een 40-gb-schijf ondersteunde. Samsung *had* via gewone LBA kunnen werken, maar deed dit waarschijnlijk niet om makkelijk 1 firmware te kunnen bakken voor ook de SV1603N van 160GB...

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:49:
Ik zou er niet eens aan beginnen.....
Voor de prijs van een (nieuwe) IDE schijf (en het werk dat je erin moet stoppen) kun je bijv. via Marktplaats een complete PC met betere specs kopen.
Zit er hoogstwaarschijnlijk ook nog wel een grotere schijf in die het doet......
Dat is niet helemaal waar, je koopt voor onder de 100euro al een schijf van 320+ gb (intern en extern). Dus een schijfje van een kleine 40 gig zal een hooguit een paar tientjes kosten (zelf heb ik een paar jaar geleden 30 euro voor 40gb betaald dus de prijzen zullen nu lager liggen). Een beetje redelijk systeem op marktplaats wordt al snel tegen de 100 euro of meer voor gevraagd, en daarbij weet je niet altijd wat je dan koopt, wie weet is daarvan de hdd ook al een beetje op zn einde (en moet je alsnog een nieuwe kopen).

Als de eigen pc voldoet en je hoeft alleen wat kleine dingen te vervangen is het zonde deze helemaal af te schrijven. En upgraden is ook minder belastend voor het milieu dan hem weggooien en een nieuwe kopen :)

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

.Gertjan. schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:15:

[modbreak]Als je het zelf niet weet, verwar de TS dan niet :o

Zie ook:
http://www.storagereview....00/ref/hdd/bios/size.html[/modbreak]
Ik zat toch in de buurt ;) (eigenlijk logisch dat het 32gb is gezien bijna alle tellingen in de "PC wereld" ongeveer zo gaan)

Maar het kan toch ook zijn dat de huidige 40gb niet de originele schijf van de pc is en deze momenteel ook al op 32gb draait (omdat de bios niet verder kan).

Maar het kan ook zijn dat er een 40gb inzit en dat de compatibility jumper is gebruikt waardoor hij zich als 32gb toont aan de bios (heb ik ook al een paar keer moeten doen in oudere systemen).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kuhlie schreef op woensdag 12 december 2007 @ 15:01:
Uit de modbreak:

[...]

Ook dit is niet waar, meneer de modbreak: als je het niet weet, verwar dan de TS niet :P

Ook <128GB-schijven kunnen via LBA48 werken. Zo heb ik bijv. een Samsung Spinpoint SV1203N van 120GB, die mooi niet werkte op mijn computer die wel een 40-gb-schijf ondersteunde. Samsung *had* via gewone LBA kunnen werken, maar deed dit waarschijnlijk niet om makkelijk 1 firmware te kunnen bakken voor ook de SV1603N van 160GB...
Ehh, als je die schijf met 28b LBA aanspreekt dan kun je gewoon die 120GB volledig adresseren, want je valt binnen de 128GB limiet.
En wat maakt het precies uit wat voor firmware dat ding heeft? Het is logisch dat de disks van 120GB een andere firmware hebben dan die van 160GB.

• KatirZan
  • Laatst online: 04-12 14:02

KatirZan

Wandelende orgaanzak

ata133 is downcompatible met ata100

een 80gb pata schijf (zijnde bijv. een Maxtor 80gb voor 45 euro, of dezelfde van WD) voldoet in het systeem. De meeste 80gb schijven hebben een cache van 4mb, er zijn enkele van 8mb.

Caching van de schijf wordt door de schijfcontroller zelf geregelt, hier hoef je dus niet persé op te letten.

Wat ik zou doen is gewoon een simpele 80gb schijf bestellen, deze er in plaatsen en mocht het niet werken, gewoon lekker via RMA terug zenden. Kunnen ze niet moeilijk over doen.

De mogelijkheid bestaat ook de lokale pc boer binnen te huppelen, tegen de medewerker in dienst zeggen dat je een pata schijf van 80gb nodig hebt, met bijv. 4mb cache, voor een oud systeem zonder LBA ondersteuning. Je krijgt dan 1 der bovenstaande schijven aangeboden.

Wabbawabbawabbawabba

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. En sowieso, het gaat hier over een totaal digibete schoonzus als ik het zo lees. Zij hoeft geen Crysis te draaien of Photoshop CS oid. Een willekeurige bak die stabiel is en haar in staat stelt te surfen, tekst te verwerken en af en toe een filmpje of muziekje afspelen is goed zat...

Een oud SoA systeem met een CPU 1000-1500MHz is goed zat daarvoor, maar 128MB is te weinig, daar 768MB-1GB van maken scheelt al enorm veel en gezien het prijsverschil tussen 40GB en 80GB een of twee Euro is er geen enkele reden om niet voor de 80GB te gaan.

Jaar of twee terug heb ik vrijwel exact zo'n systeem aan m'n schoonzus gegeven, enige reden dat ze het niet meer heeft is dat ze naar Ethiopie verhuisde en een laptop dus wat handiger was :z

Oslik blyat! Oslik!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:46
Een oud SoA systeem met een CPU 1000-1500MHz is goed zat daarvoor, maar 128MB is te weinig, daar 768MB-1GB van maken scheelt al enorm veel
Aangezien ze XP draait is ze met 256 extra al heel erg geholpen aangezien XP op 384 veel beter draait dan op 256.

Meer dan 512 lijk me sowieso overbodig, tenzij het even duur is ofzo

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, misschien ben ik dan weer verwend doordat ik op gegeven moment 28GB aan SDR-SDRAM in huis had ( :+ ), maar je merkt bij XP wel degelijk het verschil. Niet als je maar een app draait, maar als je meerdere dingen tegelijk open hebt staan (onderschat de Excel spreadsheets niet :o ) wel. Mijn PC op het werk (waar IE, Outlook, Word en Excel 2003 zowat enige 'grote' apps zijn die ik draai) is *veel* sneller gaan reageren sinds het afgelopen maand van 512MB naar 1024MB uitgebreid is.

Oslik blyat! Oslik!

• Hingking
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05 23:03

Hingking

Duikfanaat

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties! Super.

Het is alleszins niet de bedoeling om deze oude PC te upgraden hoor. Mijn schoonzus haar eisen zijn niet groot en het enige wat ze op deze PC doet is wat internetten en tekstverwerken.

Veel geld wilt ze er in ieder geval niet instoppen en voor een nieuwe PC heeft ze momenteel geen geld. Dus als ik haar voor enkele tientjes weer vooruit kan helpen is dat prima.

De processor is trouwens een 1,3Ghz AMD-K7-2.

Een nieuwe schijf kost zo'n 50 euro. Eventueel nog wat geheugen om hem wat makkelijker te laten lopen en een PCI kaartje? Viel me wel op dat ik goedkoper zo'n USB stick te pakken krijg voor draadloos internet dan een PCI kaartje, maar goed, die laatste zal dan wel beter zijn?

Groeten

• GENETX
Hingking schreef op donderdag 13 december 2007 @ 12:24:
Bedankt voor alle reacties! Super.

Het is alleszins niet de bedoeling om deze oude PC te upgraden hoor. Mijn schoonzus haar eisen zijn niet groot en het enige wat ze op deze PC doet is wat internetten en tekstverwerken.

Veel geld wilt ze er in ieder geval niet instoppen en voor een nieuwe PC heeft ze momenteel geen geld. Dus als ik haar voor enkele tientjes weer vooruit kan helpen is dat prima.

De processor is trouwens een 1,3Ghz AMD-K7-2.

Een nieuwe schijf kost zo'n 50 euro. Eventueel nog wat geheugen om hem wat makkelijker te laten lopen en een PCI kaartje? Viel me wel op dat ik goedkoper zo'n USB stick te pakken krijg voor draadloos internet dan een PCI kaartje, maar goed, die laatste zal dan wel beter zijn?

Groeten
HDD en geheugen kun je beter 2e hands halen. Er zijn zoveel bakken die gewoon worden weggegooid dus er is altijd wel ergens iets heel goedkoopte scoren. PCI is niet veel duurder lijkt me (30 euro) maar wel een stuk sneller. Zeker omdat je nog met USB 1.1 zit wat traag is. De doorvoer snelheid daarvan zit volgens mij nog lager dan het theoretisch maximum van WLAN...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hingking schreef op donderdag 13 december 2007 @ 12:24:
[...]

Een nieuwe schijf kost zo'n 50 euro.
:?

Neem dan een 2e handsje... ik heb laatst nog prima werkende 80GB schijven voor EUR 10 verkocht. Kijk gewoon even in V&A. Ik zie voor EUR 35 al schijven van 200GB staan, dus EUR 50 voor 80GB is echt krankzinnig :o
Eventueel nog wat geheugen om hem wat makkelijker te laten lopen
Zeker. Dit kan ook gewoon 2e hands. EUR 25 moet genoeg zijn voor een reep van 512MB erbij.
en een PCI kaartje? Viel me wel op dat ik goedkoper zo'n USB stick te pakken krijg voor draadloos internet dan een PCI kaartje, maar goed, die laatste zal dan wel beter zijn?
Ja, dat is meestal ook zo. Maar wederom, draadloos is gewoon niet betrouwbaar genoeg voor een vaste computer. Het is nu misschien lekker makkelijk, maar gaat de komende jaren meer frustratie opleveren dan gewoon een simpele kabel trekken :o

Plus dat de prijs van 15m kabel + een PCI Ethernet NIC lager is dan van een WiFi NIC kaart.
Groeten
Wij Tweakers doen elkaar constant de groeten, dus je hoeft dat niet onder iedere post te zetten. Wil je wel zoiets, gebruik dan je sig, daar is hij voor.

Oslik blyat! Oslik!

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-11 11:02
Anders had ook een simple sata-pci card geholpen (12€...) sata schijven heb je ook al vanaf 30€

Verwijderd

Een Compaq Pentium 4 Kantoor PC met XP licentie koop je voor iets meer dan 100 euro.
Waarom dan gaan sleutelen aan een stuk tragere oude PB met waarschijnlijk al snel dezelfde kosten?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 17:56:
Een Compaq Pentium 4 Kantoor PC met XP licentie koop je voor iets meer dan 100 euro.
Waarom dan gaan sleutelen aan een stuk tragere oude PB met waarschijnlijk al snel dezelfde kosten?
Ooit eens goed naar die Compaq P4 kantoorPCs gekeken :?

Ik heb er jarenlang op moeten werken...

• P4 is clock-for-clock een stuk trager dan een Athlon. Deze 1.3GHz doet het zeker even goed in desktoptaken als een P4 2.0GHz met volledige geheugenbandbreedte
• die Compaq kantoorbakken hebben allemaal integrated VGA. Dat betekent dat je sowieso de helft van je geheugenbandbreedte kwijt bent, wat je ruim 25% performance kost. Een P4 op 2GHz met integrated VGA presteert in CPU-intensieve taken vergelijkbaar met een P4-1.5GHz. Deze Athlon heeft ook integrated VGA, maar omdat het K7-ontwerp veel minder bandbreedteafhanjelijk is, scheelt het misschien 10%
• de oudere Compaq P4 systemen (die nu dus afgeschreven zijn en goedkoop verkocht worden) hebben ook nog eens single-channel geheugen, meestal PC2100. Dus een CPU die minimaal 3200MB/s nodig heeft krijgt er hooguit 1066MB/s na aftrek van VGA. Dat is totale castratie voor een CPU die sowieso bandbreedteafhankelijk is.

Kortom, je gaat er met zo'n integrated VGA P4 niets op vooruit qua prestaties. En dan is die EUR 100 weggegooid geld.

Ik zou schatten dat een 80-120GB HDD en een 512MB DIMM samen hooguit EUR 40 hoeven kosten. Dan heb je voor de geschetste doeleinden zat. Alleen als de condensatoren van die MSI bol blijken te staan zou ik aanraden een andere PC te overwegen (zelf zou ik gewoon gaan solderen, maar ik gok dat de TS daar geen zin en vaardigheid in heeft :z )

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op donderdag 13 december 2007 @ 20:03:
[...]

Ooit eens goed naar die Compaq P4 kantoorPCs gekeken :?
Ja, die zijn een stuk degelijker dan zo'n oude PB waarvan de voedingen en moederborden zeer zwakke schakels zijn.
De Compaq is te vinden met P4 2.4 Ghz en 512 MB DDR geheugen voor weinig.
Een losse MX400 AGP videokaart erin en klaar. :)

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-12 14:42

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

dion_b schreef op woensdag 12 december 2007 @ 20:20:
Mwoeah, misschien ben ik dan weer verwend doordat ik op gegeven moment 28GB aan SDR-SDRAM in huis had ( :+ ), maar je merkt bij XP wel degelijk het verschil. Niet als je maar een app draait, maar als je meerdere dingen tegelijk open hebt staan (onderschat de Excel spreadsheets niet :o ) wel. Mijn PC op het werk (waar IE, Outlook, Word en Excel 2003 zowat enige 'grote' apps zijn die ik draai) is *veel* sneller gaan reageren sinds het afgelopen maand van 512MB naar 1024MB uitgebreid is.
dat jij maar van 512 naar 1GB gaat op je werk en dan zo happy bent, wat zegt dat dan ?
(gelukkig krijgen wij om de zoveel tijd nieuwe hardware ^^)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 20:26:
[...]

Ja, die zijn een stuk degelijker dan zo'n oude PB waarvan de voedingen en moederborden zeer zwakke schakels zijn.
De Compaq is te vinden met P4 2.4 Ghz en 512 MB DDR geheugen voor weinig.
Een losse MX400 AGP videokaart erin en klaar. :)
Euh, onze IT afdeling heeft een verdrievoudiging van uitval gezien bij de overgang van Compaq P3 desktops naar P4 desktops. Uitval kwam in bijna alle gevallen door overbelaste voedingen of overhitte componenten op het moederbord. De uitvalcijfers zijn pas sinds de introductie van HP/Compaq Core2Duo ontwerpen weer teruggevallen naar de oudere cijfers.

Het is zeker zo dat de MSI moederborden in Packard Bell systemen last kunnen hebben van condensatorenproblemen (daarom dat ik daar twee keer hierboven naar verwees), maar *als* je daar geen last van hebt hou je een systeem onder dat niet op het niveau zit van een goede zelfbouwbak met Gigabyte of Epox mobo ofzo, maar niet onderdoet voor een Compaq OEM systeem. En mbt voeding- Compaq en PB gebruikten in de P4 periode beide Astec voedingen van tussen de 145 en 200W, dus dat is ook geen verschil.

Wat je overhoudt is gewoon het verschil SoA met integrated VGA vs. P4 single-channel met integrated VGA, en dan komt het toch weer neer op de relatieve performance, en dan durf ik te beweren dat het verschil nagenoeg nul is tussen een SoA CPU tussen de 1200MHz en 1600MHz en een P4 tussen de 2000 en 2500MHz, wat zoals ik al eerder aangaf komt doordat de Athlon clock-for-clock sneller is en veel minder last heeft van de integrated VGA. Om daar nou EUR 100 voor uit te geven lijkt me volstrekt nutteloos.
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 12:42:
[...]

dat jij maar van 512 naar 1GB gaat op je werk en dan zo happy bent, wat zegt dat dan ?
(gelukkig krijgen wij om de zoveel tijd nieuwe hardware ^^)
Dat zegt dat als het op desktop hardware aankomt mijn werkgever cheap-ass is. Maar goed, liever een luidruchtig heethoofd van een P4 Prescott HP systeem met 1GB dan hetzelfde systeem met 512MB :z

Oslik blyat! Oslik!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12 13:40

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ben het helemaal met je eens, waarom iets vervangen als het nog voldoet en je er niks op vooruit gaat.

P4 en dan zeker de 2.0GHz modellen en daar onder zijn erg traag, de 1400Mhz pentuim 4 was zefs een stuk trager dan zijn voorganger de Pentium 3 1.3Ghz. :)

En voor 100 euro voor een 2e hands pentium 4 systeem, je kan dan beter 43.95 euro erbij legen en een nieuwe Sempron 3000+ + 512MB systeem kopen. ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Sempron 3200+ (AM2, 1.8GHz, 128KB, 400MHz Bus, 62W, Boxed)€ 26,25€ 26,25
1AOpen ES45B (ATX, 350W, Zwart/Zilver)€ 35,88€ 35,88
1Asrock ALIVENF6G-VSTA, nForce 430 MCP (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)€ 41,13€ 41,13
1Hitachi Deskstar 7K160, 80GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)€ 32,49€ 32,49
1Transcend JM667QLJ-512M€ 8,20€ 8,20
ImporterenTotaal€ 143,95

Dan zet je de CD drive gewoon over, hoeft niet vervangen te worden.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-12 14:42

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

dion_b schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 18:49:
[...]

[...]

Dat zegt dat als het op desktop hardware aankomt mijn werkgever cheap-ass is. Maar goed, liever een luidruchtig heethoofd van een P4 Prescott HP systeem met 1GB dan hetzelfde systeem met 512MB :z
lol maar goed dat mijn baas dat dan niet is, ik krijg steeds nieuwe meuk ^^(als ik erom vraag that is)
icl antec kastje enzo >:) (want dat is nodig hoor baas !! >:) )

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 18:49:
[...]

Euh, onze IT afdeling heeft een verdrievoudiging van uitval gezien bij de overgang van Compaq P3 desktops naar P4 desktops. Uitval kwam in bijna alle gevallen door overbelaste voedingen of overhitte componenten op het moederbord. De uitvalcijfers zijn pas sinds de introductie van HP/Compaq Core2Duo ontwerpen weer teruggevallen naar de oudere cijfers.
Ik heb 180 tweedehands Compaq P4 (Evo D510, Small Form Factor
, 1,7 Ghz oid) uitgerold, geen enkele uitval enkel 3 defecte harddisken. Deze ervaring vind ik net wat relevanter dan wat jouw IT afdeling heeft meegemaakt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PolarBear schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 22:44:
[...]

Ik heb 180 tweedehands Compaq P4 (Evo D510, Small Form Factor
, 1,7 Ghz oid) uitgerold, geen enkele uitval enkel 3 defecte harddisken. Deze ervaring vind ik net wat relevanter dan wat jouw IT afdeling heeft meegemaakt.
"Mijn" IT afdeling is van een bedrijf met 3000+ werknemers en ruim 2000 bakken met idd de D510 SFF...

Als jij ze 2e hands uitgerold hebt betekent het dat de zwakke exemplaren die gingen failen al gefailed waren, waardoor jij ze niet in handen gehad hebt :o

Maar je gaat sowieso toch niet met droge ogen beweren dat een Athlon 1300 met een P4-1.7 vervangen een performanceverbetering gaat zijn :?

Oslik blyat! Oslik!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zie je mij ergens iets over performance zeggen? Maar ik denk toch zeker dat ervaring met tweedehands D510's iets relevanter is dan de ervaring die jullie hebben gehad tijdens het eerste leven. Je geeft het zelf al aan, de zwake exemplaren zijn er al tussen uit.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12 13:40

mad_max234

AMD Athlon II M320

PolarBear schreef op zondag 16 december 2007 @ 12:45:
Zie je mij ergens iets over performance zeggen? Maar ik denk toch zeker dat ervaring met tweedehands D510's iets relevanter is dan de ervaring die jullie hebben gehad tijdens het eerste leven. Je geeft het zelf al aan, de zwake exemplaren zijn er al tussen uit.
Ja en wat wil je dan voor die oude zooi betalen? 100 euro is echt te veel, HDD en voeding gaan niet eeuwig mee, een voeding gaat afnemen in efficiëntie en uiteindelijk gaat hij kapot, HDD weet je al helemaal niet hoe hij belast is geweest.

Voor een paar euro meer heb je al een S754/AM2 Sempron systeem of een Celeron 400 serie systeem nieuw waar je nog paar jaar garantie op heb. (HDD 5jaar garantie, cpu 3 jaar garantie, .....) En is een stuk sneller, dan een Pentium 4 1.7GHz :r Kan hij beter zijn Athlon houden ipv naar een Pentium 4 1.7GHz te upgraden. (als je dat al upgraden mag noemen :+ )

En leg je er nog eens 10-15 euro erbij, heb je een Athlon X2 systeem en 1GB DDR2. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 16-12-2007 14:52 ]

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11 16:42
dion_b schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:23:
[...] je hebt dan gewoon een WiFi NIC nodig, en PCI is daarbij nagenoeg altijd superieur aan USB.
[bijdehand mode]Technisch heb je gelijk, maar in de praktijk durf ik de uitdaging nog wel aan te gaan. Het belangrijkste van een WiFi NIC in een desktop is dat je een losse (verplaatsbare zo je wil) antenne hebt; een desktop staat 9 vd 10 keer zo dicht mogelijk tegen de muur en dan is je ontvangst bij een vaste antenne (PCI en USB) gewoon brak. Een verplaatsbare antenne kan dan echt een factor 10 uitmaken. Aangezien er meer USB adapters zijn met een draadje dan PCI adapters kun je niet zondermeer zeggen dat PCI beter is.

Aanvulling dus: als je perse WiFi op je desktop wil zorg dan voor een adapter met een verplaatsbare antenne.
[/bijdehand mode]

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Antenne orientatie is sowieso een kunst op zich - en daarbij zijn de mensen die het een beetje onder de knie hebben (maw goede orientatie voorrang geven over "netjes" eruit zien :+ ) meestal juist de mensen die als het ook maar enigszins kan gewoon bedraad werken voor vaste werkplekken :z

Maar idd, PCI, USB of wat dan ook, zorg voor een losse antenne, en neem een zo groot mogelijke antenne om ontvangst te verbeteren. Evt kijken naar de Fontenna, dat is een behoorlijk goede die niet veel hoeft te kosten.

Oslik blyat! Oslik!

• GENETX
dion_b schreef op zondag 16 december 2007 @ 11:52:
Maar je gaat sowieso toch niet met droge ogen beweren dat een Athlon 1300 met een P4-1.7 vervangen een performanceverbetering gaat zijn :?
Dan zullen we benchmarks moeten zoeken. Mijn AMD Athlon XP 1800+ @ 1533MHz heeft niet voor niets 1800+ rating meegekregen. Als jij zou beweren dat een Athlon @ 1300 als een P4 2GHz presteerd zou mijn CPU wel rond de 2,3GHz P4 zitten... Zit er toch echt dik 500MHz onder. Niet dat ik hem zou vervangen, want die 1800+ volstaat ook prima voor deze doeleinden en een 1300 ook. Maar zo'n CPU is per kloktik echt geen ~50% sneller :| Dat is zo ongeveer het verschil tussen een P4 en de K8. Denkd at de K7 per kloktik op zo'n 20-25% sneller zit.

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 20-12-2007 09:13 ]

Verwijderd

Die 1800+ rating is officieel alleen voor vergelijk met andere K7 CPU's en meer niet.
Ik heb die 1800+ zelf gehad en qua performance is dat ongeveer een 2 GHz P4. Of iets beter. Dat ligt er aan wat voor berekeningen je 'm voert. Meer dan zat iig voor simpel surfen en typen en zo.

• GENETX
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 09:26:
Die 1800+ rating is officieel alleen voor vergelijk met andere K7 CPU's en meer niet.
Ik heb die 1800+ zelf gehad en qua performance is dat ongeveer een 2 GHz P4. Of iets beter. Dat ligt er aan wat voor berekeningen je 'm voert. Meer dan zat iig voor simpel surfen en typen en zo.
Je zegt het al, officieel |:( . Van wat ik heb gezien was hij gemiddeld niet veel beter als een 1,8GHz P4. Maar de 1800+ komt idd wel in de buurt, maar een Athlon 1300 lang niet. Als je de woorden van AMD neemt heb je dus al een 1800MHz Athlon K7 nodig om die P4 op 2GHz te pakken. De CPU in question is wel 500 MHz trager dus. Voor surfen idd meer dan genoeg, maar vergelijken met en P4 kan je hem nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 20-12-2007 11:01 ]

Verwijderd

Nou als ie 1.3 GHz is kan ie zich best meten met de 1.6 en 1.7 GHz P4's. Ja die zijn er.
Sterker nog .. De P4 is er vanaf 1.3 GHz

• GENETX
Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:16:
Nou als ie 1.3 GHz is kan ie zich best meten met de 1.6 en 1.7 GHz P4's. Ja die zijn er.
Sterker nog .. De P4 is er vanaf 1.3 GHz
Daar geef ik jou wel gelijk.
dion_b schreef op donderdag 13 december 2007 @ 20:03:
• P4 is clock-for-clock een stuk trager dan een Athlon. Deze 1.3GHz doet het zeker even goed in desktoptaken als een P4 2.0GHz met volledige geheugenbandbreedte
Daar kunnen we het niet mee eens zijn lijkt me. Hij volstaat overigens wel omdat alles >1GHz genoeg is. Maar no way dat de P4 minder si zoals in de rest van de post van Dion_b....

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 20-12-2007 11:33 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, ik overdreef wel dat de 1.3GHz het even goed doet als een 2GHz P4 met volledige geheugenbandbreedte. Het doet het even goed als een 2GHz P4 met SDR-SDRAM, wat aardig overeenkomt met een DDR-SDRAM P4 met integrated VGA. Met DDR-SDRAM of RDRAM is een 2GHz P4 ongeveer 25% sneller dan een 1333MHz Athlon-C Thunderbird (bron: THG's CPU charts 2004)

En "alles" >1GHz is weer een fixatie op die MHz - een 1.2GHz Via C7 is ook niet vooruit te branden (om nog maar te zwijgen over de 800MHz P4 Engineering Sample die Thandor laatst aan me liet zien :+ ).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1