Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Megane slaat af in koude stand.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Renault megane uit 1996 zoals sommigen al weten onderhand.

Alleen doet hij sinds afgelopen zaterdag vreemd.

Als de auto koud is krijg ik hem moeilijk aan en als hij aan is dan moet ik gas bij geven totdat hij warm is anders slaat de auto contineu af.

Men zegt dat het vocht kan zijn bij de bougies, dus dat ga ik vanmiddag even proberen als ik terug ben vanuit mijn werk.

Hebben jullie nog tips hoe ik het beste te werk kan gaan ? Ik trek de stoppen er iig vanaf en spuit over de bougies heen, in de dop en de doppen er weer op en daar spuit ik dan weer over heen.

Zijn er nog dingen waarbij ik moet opletten ? Kan ik de auto daarna gewoon weer starten of moet ik absoluut een hele tijd wachten voor ik de auto weer aan ga doen, want op de verpakking staat dat al het electrische spul uit moet staan.

Bvd :)

Edit // Even om wat duidelijker te zijn, het gaat om een Renault Hatchback 1.6E uit augustus 1996.
Afbeeldingslocatie: http://www.kletskrakers.nl/got/megane2.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door -Thunder- op 12-12-2007 13:28 ]

Blij Met Wilco

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 14:24
En als hij warm is start hij wel goed?

Bij een koude start hoort het stationair toerental tijdelijk wat hoger te zijn en het lijkt erop dat dat mechanisme niet werkt als hij bij jou niet alleen slecht start maar ook daarna makkelijk afslaat.

Volgens mij wordt dat geregeld door de stappenmotor, maar ik weet het niet precies.

Ik vraag me dus af of het wel aan die bougies ligt.

[ Voor 40% gewijzigd door dreamscape op 12-12-2007 13:21 ]

Punctuality is the politeness of kings

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Als de auto warm is, dan is er geen enkel probleem met starten/rijden.

Dan blijft hij ook schommelen als ik stil sta tussen de 5en10 toeren.

Oja, het probleem is er sinds afgelopen zaterdag na een paar hevige stortbuien.

[ Voor 56% gewijzigd door -Thunder- op 12-12-2007 13:21 ]

Blij Met Wilco

• dreamscape
-Thunder- schreef op woensdag 12 december 2007 @ 13:20:
Dan blijft hij ook schommelen als ik stil sta tussen de 5en10 toeren.
Als bij warme motor je stationair toerental ook niet goed is, dan zet ik mijn geld op de stappenmotor :)

Zie hier een linkje, ook nog eens voor de goede auto:
http://www.meganeclub.nl/tundes2/faq/stappenmotor/index.html

[ Voor 17% gewijzigd door dreamscape op 12-12-2007 13:31 ]

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Hij blijft wel netjes stil staan als ik stil sta hoor, geen rare fratsen maar ik weet zo alleen niet uit mijn hoofd of hij bij de 10 of bij de 5 staat. Maar hij schommelt niet ofzo hoor, gewoon heel rustig en dan hoor ik de auto praktisch niet.

Blij Met Wilco

• dreamscape
Laten we in dat geval nog even wachten op tips van de beter onderlegde techneuten :)
(alleen zaten we ongeveer tegelijk te typen, dus misschien heb je de edit hierboven nog niet gezien...)

[ Voor 38% gewijzigd door dreamscape op 12-12-2007 13:32 ]

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Ik heb de edit wel gezien en bekeken. :)

We zullen eens wachten op de techneuten.

Techneuten, verzamel u :)

Blij Met Wilco

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Is je toerental ongeveer 300rpm hoger bij koude start tot ie warm is?

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Wellicht bij de dealert?

Elect a clown, expect a circus.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
jvvv schreef op woensdag 12 december 2007 @ 18:07:
Is je toerental ongeveer 300rpm hoger bij koude start tot ie warm is?
Geen idee, hij slaat af in de koude stand :P dus ik geef gas bij en dan heb je nog meer toeren.

Ik durf het je niet te vertellen.
Als je niks nuttigs te vertellen heb, zeg dan niets.
Ik vraag het niet voor niets op het forum, bij de dealer komen er gelijk kosten bij ?

[ Voor 32% gewijzigd door -Thunder- op 12-12-2007 18:15 ]

Blij Met Wilco

Verwijderd

ik zit te denken aan een rotte koelvloeistoftemperatuur meter of een stationare regelklep welke ernstig vervuilt is.
maar echt een conclusie trekken van dit is het durf ik niet
Daarvoor zou ik eerst de waardes in de rekeneenheid moeten zien

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

-Thunder- schreef op woensdag 12 december 2007 @ 18:12:

Als je niks nuttigs te vertellen heb, zeg dan niets.
Ik vraag het niet voor niets op het forum, bij de dealer komen er gelijk kosten bij ?
Ik zeg wel degelijk iets nuttigs, waarschijnlijk kan je er zelf niets aan doen dus moet de dealert het doen.

Als je de kosten niet kan betalen moet je niet gaan autorijden......

Elect a clown, expect a circus.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Nou de auto heeft ongeveer 2,5 stil gestaan na +- 15/20 minuuten er ingereden te hebben. Toen beetje laten afkoelen anders doet het pijn om de boel in te spuiten :P

En met grote verbazing starte de auto net moeiteloos! :)

Ik ga hem vanavond rond half 11 nog een keer proberen te starten.
Slasher schreef op woensdag 12 december 2007 @ 19:22:
[...]

Ik zeg wel degelijk iets nuttigs, waarschijnlijk kan je er zelf niets aan doen dus moet de dealert het doen.

Als je de kosten niet kan betalen moet je niet gaan autorijden......
De kosten kan ik wel betalen, maar als het voor minder kan is altijd mooi meegenomen, ik heb helaas geen geld boom in mijn achtertuin staan. Maar als ik het zelf niet op kan lossen gaat die natuurlijk naar een dealer heen. Maar mensen met pc problemen zeg je toch ook niet gelijk van, breng hem naar de computer winkel heen :? dus ik vond je opmerking overbodig.
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 19:19:
ik zit te denken aan een rotte koelvloeistoftemperatuur meter of een stationare regelklep welke ernstig vervuilt is.
maar echt een conclusie trekken van dit is het durf ik niet
Daarvoor zou ik eerst de waardes in de rekeneenheid moeten zien
Er gata bij mij altijd wel een meter van de koelvloeistof de eerste paar seconden blijft die boven aan staan en dan valt die naar beneden en werkt hij perfect.

[ Voor 74% gewijzigd door -Thunder- op 12-12-2007 19:43 ]

Blij Met Wilco

Verwijderd

-Thunder- schreef op woensdag 12 december 2007 @ 19:22:

Er gata bij mij altijd wel een meter van de koelvloeistof de eerste paar seconden blijft die boven aan staan en dan valt die naar beneden en werkt hij perfect.
Dat omhoog gaan is normaal dat is een indicatie voor je oliepeil.
(hoewel deze ook in je boordcomputer kan zitten mocht je deze hebben)
maar het zou toch kunnen dat deze in koude toestand een foutieve waarde aangeeft maar daarvoor zou je extra controles moeten uitvoeren welke alleen te doen zijn met het juiste diagnose apparaat

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Ik heb hem +- een half uur geleden weer proberen te starten en hij start nog steeds goed :)

Nu maar duimen dat hij morgen ochtend weer goed start en morgen middag, als dat zo is, dan is het opgelost :)
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 22:19:
[...]

Dat omhoog gaan is normaal dat is een indicatie voor je oliepeil.
(hoewel deze ook in je boordcomputer kan zitten mocht je deze hebben)
maar het zou toch kunnen dat deze in koude toestand een foutieve waarde aangeeft maar daarvoor zou je extra controles moeten uitvoeren welke alleen te doen zijn met het juiste diagnose apparaat
Dat metertje doet hij al sinds ik hem gekocht hebt, dus voor de problemen al. Hij blijft in het begin eventjes helemaal boven aan staan met iets verlicht er bij... ook iets van een stand oid.. geen idee wat maar het geef licht haha :P maar daarna zakt hij altijd keurig weer terug en als ik een stuk heb gereden hangt de meter meestal ergens in het midden. lijkt mij allemaal heel normaal. maar we zullen het morgen weten of het een punt kan zijn :)

[ Voor 69% gewijzigd door -Thunder- op 12-12-2007 22:27 ]

Blij Met Wilco

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11 14:58
-Thunder- schreef op woensdag 12 december 2007 @ 22:25:
Dat metertje doet hij al sinds ik hem gekocht hebt, dus voor de problemen al. Hij blijft in het begin eventjes helemaal boven aan staan met iets verlicht er bij... ook iets van een stand oid.. geen idee wat maar het geef licht haha :P maar daarna zakt hij altijd keurig weer terug en als ik een stuk heb gereden hangt de meter meestal ergens in het midden. lijkt mij allemaal heel normaal. maar we zullen het morgen weten of het een punt kan zijn :)
Wat hij eigenlijk al gezegd heeft, dat is een indicator voor je oliepeil (digitaal gezien dus ipv het oliepeilstokje :9).

Dat hoort dus en is geen reden voor paniek. Maar toch nieuwsgierig, wat heb je nu gedaan waardoor hij nu wel mooi netjes meteen start?

Website, Flickr, FB, Twitter

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Ik heb de doppen van de bougies er afgehaald, de bougies ingespoten, de doppen ingespoten, doppen er weer op gedrukt.. daar omheen gespoten en de kabels ingespoten t/m de verdelerkap.

En vanmorgen sloeg hij 1 keer af ( mja het heeft gevroren, ik hoorde meer auto's in de straat iieeee'n :+ ) maar daarna deed ik hem aan, gaf 2 sec gas en haalde mijn voet van het pedaal met de hoop dat hij en bleef.... hij bleef aan :D alleen nu ging die af en toe ineens hoog in de toeren maar dat kan wel opgelost worden, denk dat ik een beetje bij de kabel heb geraakt met het spuiten ( was vorige keer ook maar toen had ik de bougies vergeten in te spuiten , beetje heen en weer gerukt en toen deed die het weer goed ).

Vanmiddag in me pauze ( 12.30 ) maar weer is kijken of die nog goed start, het ziet er atm goed uit :)

Edit : Ik heb ook even opgelet of hij hoger in de toeren zit bij de kou, en hij zat vandaag inderdaad een stukkie hoger in de toeren dan normaal als hij warm is.

[ Voor 9% gewijzigd door -Thunder- op 13-12-2007 08:26 ]

Blij Met Wilco

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11 14:58
-Thunder- schreef op donderdag 13 december 2007 @ 07:42:
Ik heb de doppen van de bougies er afgehaald, de bougies ingespoten, de doppen ingespoten, doppen er weer op gedrukt.. daar omheen gespoten en de kabels ingespoten t/m de verdelerkap.

En vanmorgen sloeg hij 1 keer af ( mja het heeft gevroren, ik hoorde meer auto's in de straat iieeee'n :+ ) maar daarna deed ik hem aan, gaf 2 sec gas en haalde mijn voet van het pedaal met de hoop dat hij en bleef.... hij bleef aan :D alleen nu ging die af en toe ineens hoog in de toeren maar dat kan wel opgelost worden, denk dat ik een beetje bij de kabel heb geraakt met het spuiten ( was vorige keer ook maar toen had ik de bougies vergeten in te spuiten , beetje heen en weer gerukt en toen deed die het weer goed ).

Vanmiddag in me pauze ( 12.30 ) maar weer is kijken of die nog goed start, het ziet er atm goed uit :)

Edit : Ik heb ook even opgelet of hij hoger in de toeren zit bij de kou, en hij zat vandaag inderdaad een stukkie hoger in de toeren dan normaal als hij warm is.
Mooi om te horen! Ik rij zelf ook een Megane 5drs 2.0 RT uit '96, vergelijkbaar model dus :). Even afkloppend, maar 'k ben erg tevreden dat hij altijd meteen in 1 keer start zonder problemen. Hmm, zit me net te bedenken dat 't alweer een weekje is dat hij stil staat en ik zo weg moet :9. Maar over het gas bijgeven, officieel in 't boekje staat dat dat niet mag eigenlijk. In principe zou de "automatische choke" dit voor je moeten regelen zdd hij niet afslaat.

Website, Flickr, FB, Twitter

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:02

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Automatische choke defect

Beste film ooit

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Dat met de voet deed ik eigenlijk meer omdat ik bang was dat hij afsloet maar heb het +- 45min geleden weer geprobeerd toen ik even buiten een hapje lucht nam met een sigaretje en hij ging aan zonder gas bij te geven!

Blij Met Wilco

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Auto ging vanmorgen moeite loos aan, alleen toen ik 50meter had gereden en koppeling volledig intrapte ging hij uit en brande de accu lampje. even sleutel heen en weer en hij deed het weer. Dit deed hij tot hij warm is.

Mensen nog suggesties ? Het is al een stuk beter maar de puntjes moeten nog op de i :)

Blij Met Wilco

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stationairregelklep kaduuk?

Maar waarom niet gewoon terug naar de garage?

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 21:54:
Stationairregelklep kaduuk?

Maar waarom niet gewoon terug naar de garage?
Het was een puur meeneem prijs, dat was ook erg aan de prijs te zien.
Maar het lijkt er op dat de auto weer goed is nu :) Als er weer iets is, ik heb genoeg monteurs in de omgeving die hem wel onder handen willen nemen.

Voor jullie je gaan afvragen, waarom ik dan een topic open :? Omdat ik graag zelf iets ga proberen dan gelijk mensen gaan inschakelen.

Blij Met Wilco

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Even een update.

De auto wil wel starten zonder gas te geven.

Maaaaar....

Als ik in het begin gas geef, dan slaat hij wel af.
Als hij eenmaal warm is blijft hij wel aan.

In het begin slaat hij ook af als ik me straat uit rijd en ik moet remmen en trap de koppeling in zonder gas te geven, dan valt hij ook uit.

Mensen nog suggesties ? Heb niet veel verstand van het spul, wil wel meer vestand er van krijgen Dus graag suggesties met uitleg :)

Blij Met Wilco

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:58

Destruction

(ex-)Automonteur

Ga ik toch aan de choke denken. Choke is in principe (denk niet dat ik echt veel nieuws ga vertellen) de luchttoevoer (deels) afknijpen, dit gebeurd niet. Direct na het starten gasgeven geeft dus teweinig brandstof = afslaan.

zelf rijd ik een auto met handmatige choke en ik kan dit probleem hercontstrueren door tevroeg de choke weer dicht te doen

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

Verwijderd

niet om te spammen maar kijk eens op meganecoupe.nl en dan het forum.

Daar staat dit probleem niet overdreven wel 75 keer beschreven....

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-11 11:55
Ik had dit probleem vroeger ook met mijn clio (eerste model).
Ik heb dit enkele keren gehad toen het echt koud was en grote verbruikers waren ingeschakeld (lampen + verwarming + achterruit verwarming).

Alles ging goed tot aan het eerste kruispunt, remedie was om de koppeling gewoon even terug op laten komen zodat de motor terug aansloeg.

En ik vind dat je gelijk hebt, je moet altijd eerst proberen zelf er iets aan te doen, zolang het niet uw veiligheid in het gedrang brengt tenminste.
Pagina: 1