[Vista] Computer wordt elke dag om 7:15 wakker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.080 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Mijn computer wordt elke ochtend wakker uit de sluimerstand en ik kan er maar niet achter komen waarom. Ik heb zojuist alle taken in de taskscheduler bekeken, en er staat er niet één gepland om 7:15 (of rond die tijd).

In de event viewer logs kan ik zien dat de epg-download meteen na het wakker worden plaatsvindt. Ik heb de tijd hiervan al geprobeerd aan te passen in media center, maar dit heeft geen resultaat. ook heb ik de taak van mediacenter update uitgeschakeld, omdat die de epg tijd nog wel eens wil wijzigen.

Mocht epg de oorzaak zijn, ik hoef dat helemaal niet. Ik heb er nooit om gevraagdm heb het nooit nodig en het mag van mij gesloopt. Alleen kan ik het proces ehsched (wat naar ik aanneem de boosdoener is) niet stoppen. Zowel in task manager en services krijg ik allerlei foutmeldingen als ik dat probeer.

Ik heb gezien dat ik niet de enige ben met dit probleem, en ook niet de enige voor wie het nog niet opgelost is. Als er geen mooie oplossing voor is wil ik ook wel de lelijke oplossing kiezen dat er om 7:20 een sleep taakje gestart wordt zodat de computer slechts 5 minuten aan staat. Maar zo hoort het natuurlijk eigenlijk niet

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Staat er soms iets in je BIOS aan? Daar kan je tegenwoordig vaak ook dit soort dingen instellen.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-02 09:51
WhizzCat schreef op woensdag 12 december 2007 @ 13:10:
Staat er soms iets in je BIOS aan? Daar kan je tegenwoordig vaak ook dit soort dingen instellen.
Inderdaad, het lijkt erop dat iemand je probeert te dizzen :). In de bios kun je onder power management een tijd instellen waarop de computer moet ontwaken. Zet die eens uit :).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

smeerbartje schreef op woensdag 12 december 2007 @ 14:12:
Inderdaad, het lijkt erop dat iemand je probeert te dizzen :).
En waarom denk je dat, en hoe denk je dat iemand dat in gaat stellen?
In de bios kun je onder power management een tijd instellen waarop de computer moet ontwaken. Zet die eens uit :).
Die worden ook daarin gezet door MCE (wakeup voor opnames) bijvoorbeeld.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• smeerbartje
Serieus? Heeft Windows toegang tot het BIOS? Dat wist ik niet.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

smeerbartje schreef op woensdag 12 december 2007 @ 15:27:
Nee, je PC boot gewoon dóór die setting in het BIOS...staat los van Windows.

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 17:21
is het geen virus.. heb wel eens gehoord van een virus waardoor je pc aanging en dat er dan een haan begon te kraaien.. virus deed voor de rest overigens niks

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Dit is waarschijnlijk gewoon iets in je BIOS. Om te testen: stop een bootcdtje in je cdrom speler.

Is de volgende dag de boot cd gestart, zit het in je BIOS.

Als de volgende dag je Windows desktop gestart is, is er iets vreemds aan de hand :)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Het zit toch sowieso in het bios want in de sluimerstand (=RAM wegschrijven naar HDD toch?) heeft vista volgens mij geen enkele zeggenschap over het wel of niet aanspring van je PC. Of hij staat in de 'hybride' slaapstand van Vista (dan lijkt het alsof hij uit staat maar zodra je de stekker eruit trekt ben je je sessie toch kwijt).

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

smeerbartje schreef op woensdag 12 december 2007 @ 15:27:
* alt-92 zoekt de steen waar smeerbartje onder vandaan is gekomen

Er zijn al sinds jaar en dag Windows utils die BIOS versies kunnen uitlezen en Windows-based BIOSflash utils.
Zo lastig is dat ook weer niet hoor.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• smeerbartje
Exorcist schreef op woensdag 12 december 2007 @ 16:33:
[...]

Nee, je PC boot gewoon dóór die setting in het BIOS...staat los van Windows.
Je hebt niet goed gelezen. Windows (MCE) kan dus die instellingen in je BIOS veranderen.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:26

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

LeVortex schreef op woensdag 12 december 2007 @ 16:36:
is het geen virus.. heb wel eens gehoord van een virus waardoor je pc aanging en dat er dan een haan begon te kraaien.. virus deed voor de rest overigens niks
Dit lijkt me erg sterk. Ik geloof dat de PC weinig doet als hij in sluimermode staat. En ook geen virussen runnen :).
Gebeurt dit ook als de PC uit staat (geen sluimerstand)? Zo ja, dan is het iets met Wake On lan...

[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 12-12-2007 23:54 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• pianoman
in de Bios stond kon ik niets vinden. Het gaat hier trouwens om suspend to ram (slaap- sluimerstand, ik weet niet precies hoe ze uit elkaar te houden).

Bij het zoeken naar oplossingen kwam ik veel mensen tegen bij ehsched (epg download) de oorzaak was. Eenmaal handmatig downloaden op een ander tijsdstip en vervolgens de media center update disablen was voor sommigen een oplossing. Voor anderen helaas niet, voor mij dus ook niet.

Je zou toch zeggen dat je er ergens moet achter komen welke taken de computer waker maken. Maar de task scheduler in Vista is erg onoverzichtelijk (het moderne gebruiksvriendelijk zeg maar). Alles is ingedeeld in ongeveer 25 categorieën. Ik heb toch maar de moeite genomen om die allemaal door te spitten, maar zonder succes. Ik weet niet precies waar, maar ergens in de event viewer zag ik bij de eerste melding staan "wake up source: unknown"

Wake on lan heb ik uitgeschakeld, zowel in de bios als in windows.

Verwijderd

Bij de sluimerstand schrijft ie alles weg naar de HDD en kun je de stroom er vanaf halen.
Bij de slaapstand moet er spanning op blijven staan om je sessie niet verloren te laten gaan.

Als je computer uit de sluimerstand gehaald word zou dat erg raar zijn. Tenminste: ik heb wel eens geprobeerd om media center mijn computer uit de sluimerstand te laten halen maar dat is me nooit gelukt.
Dus ik denk dat hij in de slaapstand staat en dat er blijkbaar toch iets is dat hem eruit haalt. Windows Defender/Update/Defrag?
Probeer anders eens of hij dat ook doet als je 'm in sluimerstand zet.

En misschien een beetje vergezocht: heb je misschien een tijdschakelaar die de stroom erop of eraf zet? Sommige computers willen nog wel eens spontaan aanspringen als er stroom op het net komt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2007 11:21 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-02 21:55

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aventijn, er zijn andere gebruikers hier die hun computer (laptop eigenlijk) aan hebben zien gaan terwijl deze naar sluimerstand (hibernate) was gebracht. Dat het bij jou niet voorkomt, is mooi meegenomen. Het was verder heel 'toevallig' dat ze net de avond ervoor MCE hadden ingesteld met zenders. Ga maar eens zoeken hier op GoT, dan zie je zat van deze topics. Oplossing is er voor zover ik heb bijgehouden niet. Ik zou persoonlijk, als ik weet waar het vandaan komt, dat ehshed.exe schijnbaar, het bestand dat deze actie uitvoert slopen door deze te hernoemen of verplaatsen met alle backup mogelijkheden erbij die windows bijhoudt. Als het bestand in gebruik is, proberen in veilige modus of te killen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 11:19:
En misschien een beetje vergezocht: heb je misschien een tijdschakelaar die de stroom erop of eraf zet? Sommige computers willen nog wel eens spontaan aanspringen als er stroom op het net komt.
Nog iets verder gezocht, maar niet helemaal ondenkbaar:
Is er een mogelijkheid dat er bijv. ergens in je gebouw een zwaar apparaat gestart wordt om 7.15u? Een pomp of aggregaat of iets dergelijks? Als dat een spanningsval(letje) zou veroorzaken kan je pc denken dat de spanning eraf is geweest en (volgens de instellingen in het BIOS) booten.

[/naald-in-hooiberg-zoek-modus ;) ]

• TimBee
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-07-2025
Ik had hetzelfde voor met een Shuttle PC: WOL (Wake-on-lan) bleek de oorzaak te zijn.

Dit heb ik kunnen oplossen in Windows door het volgende aan te passen:

Ga naar de "Device Manager" en roep de properties op van je Netwerk kaart (NIC)
Ga naar de tab "Advanced" en controleer of er in het "Property" vakje een vermelding van "Wake Up Capabilities" en selecteer onder "Value" None

Verwijderd

Hero Of Time schreef op donderdag 13 december 2007 @ 11:36:
Aventijn, er zijn andere gebruikers hier die hun computer (laptop eigenlijk) aan hebben zien gaan terwijl deze naar sluimerstand (hibernate) was gebracht. Dat het bij jou niet voorkomt, is mooi meegenomen. Het was verder heel 'toevallig' dat ze net de avond ervoor MCE hadden ingesteld met zenders. Ga maar eens zoeken hier op GoT, dan zie je zat van deze topics. Oplossing is er voor zover ik heb bijgehouden niet. Ik zou persoonlijk, als ik weet waar het vandaan komt, dat ehshed.exe schijnbaar, het bestand dat deze actie uitvoert slopen door deze te hernoemen of verplaatsen met alle backup mogelijkheden erbij die windows bijhoudt. Als het bestand in gebruik is, proberen in veilige modus of te killen.
Eigenlijk vond ik het juist jammer dat het bij mij niet werkt, omdat het een hoop beetje energie bespaard als je je computer niet in slaapstand hoeft te laten staan als je een opname hebt gepland in Media Center. Ook is het dan niet zo'n probleem als de stroom er tussendoor een keer wordt afgehaald. Maar ik dacht dat het 'fysiek' onmogelijk was om vanuit de sluimerstand weer aan te springen omdat alle spanning dan van het systeem wordt gehaald en hij voor mijn gevoel niet meer aan zou kunnen springen, maar blijkbaar kan dit (in Vista/bij laptops) wel.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-02 21:55

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 13:17:
[...]

Eigenlijk vond ik het juist jammer dat het bij mij niet werkt, omdat het een hoop beetje energie bespaard als je je computer niet in slaapstand hoeft te laten staan als je een opname hebt gepland in Media Center. Ook is het dan niet zo'n probleem als de stroom er tussendoor een keer wordt afgehaald. Maar ik dacht dat het 'fysiek' onmogelijk was om vanuit de sluimerstand weer aan te springen omdat alle spanning dan van het systeem wordt gehaald en hij voor mijn gevoel niet meer aan zou kunnen springen, maar blijkbaar kan dit (in Vista/bij laptops) wel.
Ik weet niet of het alleen laptops betrof, maar sommige hebben schijnbaar hibernate ook op de pc ingeschakelt. Het gaat iig om vista alleen, want bij de XP MCE was dit 'probleem' er niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 13:17:
[...]
Maar ik dacht dat het 'fysiek' onmogelijk was om vanuit de sluimerstand weer aan te springen omdat alle spanning dan van het systeem wordt gehaald en hij voor mijn gevoel niet meer aan zou kunnen springen, maar blijkbaar kan dit (in Vista/bij laptops) wel.
Waarom zou dat fysiek onmogelijk zijn?

ATX is al een behoorlijke tijd in omloop hoor, en een van de bijbehorende voor/nadelen is juist dat er altijd spanning op je moederbord blijft staan (tenzij je een powerswitch achterop je voeding hebt zitten en die ook omzet).

Juist vanwege PME/WoL/WoR heb je die opties erop zitten.

En dat heeft hoegenaamd niks met het OS zelf van doen.

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 13-12-2007 15:42 ]

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 14:18
alt-92

Heb je daar een linkje van waar staat beschreven dat windows in het bios kan instellen hoe laat de computer weer wakker moet worden? (vanaf uit / hibernate (of de vista equivalenten))
Ik kan het namelijk niet vinden. Wel via wol of andere interrupts.

@ topic starter: probeer eens met een compleet andere computertijd, start hij dan nog steeds (werkelijke) tijd 7:15 op? Dan zou de oorzaak wel eens "buiten" de computer kunnen liggen. Mijn pc gaat vanuit standby ook nogal eens aan als ik andere lampen aan doe op mijn kamer.

[ Voor 47% gewijzigd door SpiceWorm op 13-12-2007 15:54 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

SpiceWorm schreef op donderdag 13 december 2007 @ 15:49:
alt-92

Heb je daar een linkje van waar staat beschreven dat windows in het bios kan instellen hoe laat de computer weer wakker moet worden?
Wel voor Linux 2.6 versies:
http://www.mythtv.org/wiki/index.php/ACPI_Wakeup
[edit]
Windows meukee:
http://www.microsoft.com/...wr/powermgmt/default.mspx

Ik kom zelfs losse Windows tooltjes tegen die dat kunnen doen :)

[ Voor 17% gewijzigd door alt-92 op 13-12-2007 21:01 ]

• pianoman
het is me gelukt om ehsched.exe af te sluiten via services. Als je het in task manager doet, wordt het proces na een paar seconden automatisch weer opgestart. En vanochtend is mijn pc niet aangesprongen. De komende dagen even kijken of het zo blijft, maar het lijkt toch echt de boosdoener te zijn.

Overigens hoef je voor de energiebesparing geen suspend to hdd te doen. Ik heb met een verbruikmeter eens getest wat het verschil is in consumptie tussen uit en slaapstand (suspend to ram) en dat scheelt zo'n 0,7 watt. Als je het eenmaal goed werkend hebt (wat dus kennelijk niet altijd even makkelijk is) is STR wel fijn werken. Opstarten in 2 sec of zo.

• SpiceWorm
alt-92 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 20:54:
[...]
Wel voor Linux 2.6 versies:
http://www.mythtv.org/wiki/index.php/ACPI_Wakeup
[edit]
Windows meukee:
http://www.microsoft.com/...wr/powermgmt/default.mspx

Ik kom zelfs losse Windows tooltjes tegen die dat kunnen doen :)
Ik kan in het windows linkje alleen iets vinden voor (via Power Management SDK) OnNow power management, dat je het systeem uit stand-by wakker kunt laten worden. Ik kan niets vinden over dat windows in de bios kan instellen dat een uitgeschakeld systeem aan gaat om een bepaalde tijd. Dat bedoelde je toch?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

SpiceWorm schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 11:28:
Ik kan niets vinden over dat windows in de bios kan instellen dat een uitgeschakeld systeem aan gaat om een bepaalde tijd. Dat bedoelde je toch?
Er staat in de ACPI documentatie dat de RTC ook door applicaties kan/mag worden beinvloed.

Overigens hebben we het tot nu toe ook over een systeem gehad wat STR of STD doet, en niet over een uitgeschakeld systeem (hoewel een ACPI systeem nooit echt uit staat tot je de stekker eruit trekt).

• SpiceWorm
Nee okay, maar de windows api kan dus niet instellen dat het om een bepaalde tijd uit STD (in xp termen: hibernate, dusdanig uit dat je de computer kan loskoppelen van het stroom, ergens anders weer kan aankoppelen wen weer met dezelfde windows sessie door kan) kan komen.
Ik vind wel tooltjes voor verschillende moederborden dat in kunnen stellen, maar geen generiek protocol.

[ Voor 19% gewijzigd door SpiceWorm op 17-12-2007 12:17 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

SpiceWorm schreef op maandag 17 december 2007 @ 12:15:
Nee okay, maar de windows api kan dus niet instellen dat het om een bepaalde tijd uit STD (in xp termen: hibernate, dusdanig uit dat je de computer kan loskoppelen van het stroom, ergens anders weer kan aankoppelen wen weer met dezelfde windows sessie door kan) kan komen.
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa373235.aspx

http://enterprisenetworksandservers.com/monthly/art.php?1049
Win32 Timer Objects
The OnNow-capable operating system can ensure that the PC system is in the working state at a scheduled time. To do this, applications can use timer objects to wake the PC from a low power state (assuming sufficient power is available). The operating system will track all timer objects and program the hardware with the next wake-up time when putting the system into the sleep state.
Dat is dus wat de Media Center Scheduler Service ook doet.

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 17-12-2007 16:14 ]

Pagina: 1