Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Edjaaah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-02-2016
Ik hoor vele verhalen dat HBO/WO afgestudeerden door Accountacy kantoren binnen worden gehaald en omgeschoold worden tot accountant. Nou ben ik zelf op dit moment bezig met afstuderen (HBO) en zit te twijfelen om in september te beginnen aan een post-HBO opleiding BE for non-financials. Deze opleiding kost ongeveer 6K bij Nyenrode.

Ik zou graag willen weten of er mensen zijn met ervaringen over deze opleiding. Ervaringen met solliciteren op een financiële functie, zonder financiële achtergrond. Het onderhandelen over de opleidingskosten en wat, naast het vergoeden van de opleidingskosten, een reëel start salaris is.

Democratie kost een Fortuyn

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik zou eerlijk gezegd Nyenrode even opzij zetten, als je bij een beetje bureau binnenkomt betalen zij dit wel voor je. Verder heb ik er ook van een paar gehoord die geen ervaring in dit veld hadden maar wel aangenomen zijn bij een paar grote bureau's, ik begrijp van ze dat het wel even aanpezen is, en het moet je zeker liggen om dat te doen. Tevens is het ook wel opleidingsafhankelijk vermoed ik, ik kan me niet voorstellen dat een Pabo student (ook een HBO opleiding) daar terecht kan komen.
Misschien een ideetje om gewoon voor het afstuderen een paar bureau's aan te schrijven hoe zij dit zien? Een collega van me heeft dit vlak voor het afstuderen ook gedaan en eens gevraagd wat bedrijven van hem verwachten. Ik was er zelf niet opgekomen maar dit kan wel een goed traject opleveren mbt opleiding/werk.

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-11 14:47
Edjaaah schreef op woensdag 12 december 2007 @ 09:42:
Ik hoor vele verhalen dat HBO/WO afgestudeerden door Accountacy kantoren binnen worden gehaald en omgeschoold worden tot accountant. Nou ben ik zelf op dit moment bezig met afstuderen (HBO) en zit te twijfelen om in september te beginnen aan een post-HBO opleiding BE for non-financials. Deze opleiding kost ongeveer 6K bij Nyenrode.

Ik zou graag willen weten of er mensen zijn met ervaringen over deze opleiding. Ervaringen met solliciteren op een financiële functie, zonder financiële achtergrond. Het onderhandelen over de opleidingskosten en wat, naast het vergoeden van de opleidingskosten, een reëel start salaris is.
wat voor opleiding doe je nu?

...less is more

• Edjaaah
Digitale Communicatie - Communicatie systemen (HU-FCJ)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Edjaaah schreef op woensdag 12 december 2007 @ 10:04:
Digitale Communicatie - Communicatie systemen (HU-FCJ)
Meest voor de hand liggend met die opleiding is een IT baan. Ik gebrijp dat je liever accountant wil worden?

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-11 14:47
Ik doe zelf HBO-BE en ik ben op dit moment ook aan het afstuderen. Heb je op je huidige opleiding economische vakken gehad? Het klinkt op zich niet verkeerd, die Nyenrode opleiding. Maar ik blijf het veel geld vinden voor een 1-jarige deeltijd opleiding. Ik weet niet hoeveel geld jij te besteden hebt, maar ik verwacht niet dat een bedrijf voor jou als non-financial zomaar dat geld op tafel legt. Verder is dit dus een deeltijd opleiding. Wat wil je daarnaast gaan doen?

Maar lijkt het je leuk om als accountant aan het werk te gaan? Je zou je ook kunnen laten omscholen bij een accountantkantoor, daar een paar jaar blijven werken en daarna, met ervaring, op zoek kunnen gaan naar een baan als bijvoorbeeld controller.

Startsalaris voor een HBO-er (financieel) ligt zo rond de 2000 bruto (+auto bij detachering) Ik heb morgen een tweede gesprek bij een detacheringsbureau. Ik heb de abeidsvoorwaarden even doorgenomen (daar is die 2000 op gebasseerd)

...less is more

• Edjaaah
Het enige vak wat enigszins in de buurt komt is Organisatie Analyse.

Ik begrijp dat een baan in de automatisering/IT/consultancy meer in het straatje van mijn opleiding ligt. Toch heb ik de afgelopen vier jaar niet precies datgene gehad waar ik echt mijn ei in kwijt kon.

Ik heb de eerste vijf maanden van dit jaar een minor International Business gevolgd aan het College of Charleston (South-Carolina, USA) en daar een aantal financiële en juridische vakken gehad. Ik heb bij deze vakken meer plezier en motivatie gehad dan tijdens de rest van mijn opleiding. Dit is de reden dat ik nu in Nederland ook aan het kijken ben naar een baan in de financiële sector.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2010 19:16 ]

Verwijderd

Het is wel zo dat je bij deze functies erg afgebakend bezig bent. Je begint onderaan met facturen controleren, verbandscontroles uit te voeren, kopieen te maken enzovoorts. En daar blijf je veel langer in hangen dan de mensen die wel WO / HBO BE/AC/BA/BIK hebben gedaan.

Aan de andere kant kun je bij de Big 4 / Medium 8 wel flink doorstuderen en werk je met veel afwisseling qua klanten en teams. En het is allemaal erg goed gestructureerd en zakelijk. Als dat je ligt kun je daar zeker verder mee komen.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2010 19:17 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Edjaaah schreef op woensdag 12 december 2007 @ 10:36:
Het enige vak wat enigszins in de buurt komt is Organisatie Analyse.

Ik begrijp dat een baan in de automatisering/IT/consultancy meer in het straatje van mijn opleiding ligt. Toch heb ik de afgelopen vier jaar niet precies datgene gehad waar ik echt mijn ei in kwijt kon.

Ik heb de eerste vijf maanden van dit jaar een minor International Business gevolgd aan het College of Charleston (South-Carolina, USA) en daar een aantal financiële en juridische vakken gehad. Ik heb bij deze vakken meer plezier en motivatie gehad dan tijdens de rest van mijn opleiding. Dit is de reden dat ik nu in Nederland ook aan het kijken ben naar een baan in de financiële sector.
Je enige probleem op de arbeidsmarkt is dat je in de finance sector alleen maar een HBO werk-en-denkniveau kunt aantonen, terwijl je in de IT wel een relevante opleiding hebt. Daardoor zou het in principe iets moeilijker zijn om een goede baan te landen in finance dan in IT.

Maar je opleiding bewijst in ieder geval wel:
- dat je slim genoeg bent om een HBO opleiding af te maken
- dat je niet bang bent voor getallen en voldoende abstractievermogen hebt

In de huidige arbeidsmarkt denk ik dat je een zeer goede kans maakt op een baan in finance/accounting/control. Het enige waar je op moet letten is dat je je motivatie zo concreet en precies mogelijk kunt maken. Je moet voorkomen dat je de indruk wekt van iemand die niet weet wat hij wil, dat finance/accounting een probeersel of een bevlieging is enzo. Zeg maar zo'n kandidaat die over een jaar weer weg is omdat hij toch liever iets anders doet.

Probeer zo concreet mogelijk te maken in wat voor organisatie je wilt werken en welke functie precies de baan voor jou is. Misschien is er wel een vacature in finance waar IT skills als een pre worden genoemd, dan heb je toch weer een streepje voor.

Succes!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11 07:00
Gezien je HBO opleiding denk ik dat het een stevige kluif wordt om de opleiding tot registeraccountant te voltooien. Je hebt nu nog maar heel weinig vakken gehad (imho) die aansluiten bij wat je zou moeten krijgen bij een HBO AC opleiding c.q. die je zult gaan krijgen.

Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar aanpezen wordt het wel.

Mocht je dit traject inwillen dan is het nu zaak te gaan solliciteren hij accountantskantoren. Personeelsschaarste is er binnen de accountancy maar veelal wel bij de ervaren accountant (met RA en werkervaring). Mochten ze wat in jou en jouw studie achtergrond zien dan zullen zij de studie voor jou bekostigen (je creeert overigens wel een studieschuld, maar zolang je binnen de accountancy blijft wordt die schuld bij baanwisseling wel overgenomen).

Bedenk je dat de duur van de opleiding lang is (theoretisch ik meen 4,5 jaar inclusief deze adaptiefase), maar veel mensen doen hier langer over ( * Jivecar is sinds september 2002 bezig (na HBO AC) en verwacht in 2008 klaar te zijn ). Dit moet je je wel beseffen.

Voor meer vragen, plaats ze maar. Ik heb 4 jaar bij een Big 4 gewerkt, en sinds 1,5 jaar binnen een IAD van een verzekeraar.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Verwijderd

*knip*

• Edjaaah
Ik heb inderdaad begrepen dat het volledige traject (tot RA) lang duurt. Op de website van Nyenrode wordt 6,5 jaar aangegeven.

Ik heb ook gekeken naar de AA richting. Om heel eerlijk te zijn heb ik nog geen voorkeur naar een van de twee richtingen en ben ik nog aan het twijfelen of ik de overstap wel moet maken. Ik heb niet het idee dat ik voor langere tijd voldoening ga halen uit het werk waar ik nu op kan gaan solliciteren. Desondanks is het risico van een grote studieschuld bij tegenvallende resultaten in het financiële opleidingstraject voor mij wel een reden om er echt 100% voor te gaan.

Ik vraag me af met wat voor soort werkzaamheden je begint als non financial in de financiële wereld, er vanuitgaande dat je een van de big 4 terecht komt. Hoe snel ga je dieper in op het "echte" werk? Is het verstandig om bij een van de big 4 te solliciteren of doe ik er verstandiger aan om te kijken of een lokaal accountant kantoor te solliciteren?

Verwijderd

*knip*

• Jivecar
Edjaaah schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 10:13:

Ik vraag me af met wat voor soort werkzaamheden je begint als non financial in de financiële wereld, er vanuitgaande dat je een van de big 4 terecht komt. Hoe snel ga je dieper in op het "echte" werk? Is het verstandig om bij een van de big 4 te solliciteren of doe ik er verstandiger aan om te kijken of een lokaal accountant kantoor te solliciteren?
De vraag AA / RA mag je je vooraf wel stellen maar zonder inhoudelijk in de sector bezig geweest te zijn kun je moeilijk kiezen. Verdiep je dus ook in het takenpakket van een AA-er of RA-er.

Daarnaast verschilt het takenpakket per kantoor. De werk privé balans is bij AA-ers overigens niet per definitie beter als bij een RA-er.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06:27

Nitai

Live the life you love.

Een AA-er heeft niet per definitie een betere werk-prive balans. De werkdruk ligt hier ook erg hoog en dit is met name aanwezig bij bijvoorbeeld Ernst & Young of PWC daar staan er vaak wel goede (secundaire) arbeidsvoorwaarden tegenover. Maar daar kun je ook op selecteren.

Verkijk je niet op de werkdruk, dit kan bij elke baan/werkgever anders liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Nitai op 14-12-2007 15:18 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Jivecar
Even een subtiele kick; we zijn nu een aantal maanden verder en ik ben benieuwd of de TS de accountancy kant is ingestapt?

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:06

Q-bone

Dusss...

Zelf ben ik net klaar met mijn hbo accountancy, en ga 1 september beginnen bij 1 van de big four... als je dus wat wilt weten, misschien kan ik je helpen :+

bla?

• Jivecar
@q-bone
Leuk om te horen dat Tweakers weer een accountant in spé rijker is.
Welk kantoor heb je begonnen? En start je 1 september ook het Nivra traject?

Overigens ben ik een paar jaar verder, heb ik gewerkt op een big-four (4 jaar) en nu ruim 2 jaar als intern accountant. Mijn registeraccountant titel hoop ik eind dit jaar of begin volgend jaar binnen te hebben. Lang traject hoor!
Dus als jij nog wat wil weten dan hoor ik dat ook wel :+

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Q-bone schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 09:44:
Zelf ben ik net klaar met mijn hbo accountancy, en ga 1 september beginnen bij 1 van de big four... als je dus wat wilt weten, misschien kan ik je helpen :+
Ik wens je veel succes en hoop dat je tijd overhoudt voor jezelf.

Wat ik van diverse mensen hoor is niet al te best. De grote vier hebben toch wel genoeg aanbod wat betreft werknemers en nemen bij wijze van spreke gewoon 100 man aan. Die worden aan het werk gezet en wel zo hard dat er na 2 jaar nog 10 over zijn. Op zaterdag en zondag werkdagen van 14 uur maken enzo...

Misschien komt dat in Nederland niet voor.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Jivecar
Misschien een beetje overtrokken.
Op dit moment hebben de big 4 een probleem in het vinden van personeel. Zeker op het midden niveau (manager) is er een groot tekort ("groentjes" zijn er nog wel "genoeg" omdat de HBO's deze wel op blijft leiden). De uitstroom uit de accountancy is en blijft groot (dus vraagt om een grote instroom), dit merkt vooral een big 4 kantoor. Reden voor uitstroom zijn voornaamelijk te weinig waardering, slechte prive/werkverhouding en de zwaarte van de opleiding. Daarnaast laat een big 4 ook nog wel mensen uitstromen die ze liever kwijt willen.

Personeelstekort gaat gepaard met een slechte werk/privé balans en over het algemeen met meer werk (dus overwerk). 14 uur per dag in het weekend heb ik zelf nooit meegemaakt en ook nooit van studiegenoten gehoord.

Accountantskantoren hebben dit al wel als probleem onderkend en werken nu meer actief dan vroeger naar oplossingen.

Laat je vooral niet ontmoedigen. Een Big 4 is nog steeds een prachtige opstap om veel te leren in een korte tijd.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik zou het gevaarlijk vinden om op een tekort in te spelen aangezien over een paar jaar het omgekeerde aan de hand kan zijn. Tevens zoals gezegd een beetje werkgever betaald de studie wel, bij ons lopen ook een paar bij Neyenrode (wel na een studie HEAO) en dan zit je dus niet met het risico of er wel werk op termijn is. De studie betaal je toch zelf indirect terug...

• Jivecar
Tekort op de markt zal niet snel ingevuld worden zolang de opleidings en praktijk eisen zo hoog blijven als nu. En dat zal niet veranderen.

"Snel" omschakelen van baan kan om in te springen op het tekort. Alleen duurt dat "snel" in de (vanaf HEAO AC) 4 jaar nominaal en vaak minimaal 6 in de praktijk.

Pagina: 1