[xp sp2] traag werkstation door vol geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• d3vlin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:44
Beste tweakers,

Geen idee of dit probleem in hardware of software thuis hoort, dus modjes: moven als hij verkeerd staat.

- probleemomschrijving:
wanneer er gewerkt wordt met verschillende programma's (hoofdzakelijk Photoshop, 3dsmax9) loopt het geheugengebruik op tot 2Gb, daarna wordt het systeem tergend traag; lees: onbruikbaar.
Een fris geinstalleerde en net opgestarte Windows gebruikt 196 Mb geheugen.
Bij afsluiten van de dan draaiende programma's totdat enkel 'windows' nog draait blijft het geheugengebruik echter hangen op 800 Mb tot 1.6 Gb (afhankelijk van welke programma's er draaiden) en blijft het systeem traag. Rebooten is dan de enige oplossing, maar dat is natuurlijk niet echt een oplossing...

- systeem
Dell Precision 670
http://www.dell.com/downl.../en/spec_precn_670_en.pdf
2x Xeon 3.6Ghz
2Gb geheugen
nvidia QuadroFX 3400/4400

MS Windows XP Professional met SP2 en alle updates tot vandaag..
fixed page file 8196-8196Mb op de C Partitie
Physical Adress extention kernel wordt gebruikt volgens system properties dialog

- al geprobeerd:
nieuwe primaire harddisk ingebouwd (SATA)
PAE kernel disablen (door /PAE in de boot.ini mee te geven)
defragged, ccleaner etc., uiteindelijk zelfs schone windows xp sp2 installatie
geen vage processen gevonden met process explorer
een nacht lang memory getest, geen problemen gevonden
pogingen met maxmem en freeram haalden niets uit

Via Google kon ik niets relevant vinden. Op FOK was er een topic over een vergelijkbaar probleem:
http://forum.fok.nl/topic/1103089/1/51, helaas staat daar ook geen oplossing.

Leaping Lab Rats!

Verwijderd

Als het geheugengebruik tot 2GB is gekomen.
Is je systeem dan nog druk bezig met berekeningen (piekt je CPU tot 100%) ??

Ik denk zelf dat je systeem meer geheugen wilt gebruiken (op het moment dat je geheugengebruik 2GB is) dan het er is.

Waardoor het systeem erg traag door wordt.

Oftewel.

Stop er meer geheugen mits het systeem dat uiteraard toe laat.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2007 09:23 ]

Verwijderd

welk proces gebruik zoveel geheugen???

• d3vlin
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 09:22:
welk proces gebruik zoveel geheugen???
3dsmax.exe en photoshop.exe overwegend, aangezien dat de core taken zijn die op het werkstation uitgevoerd worden. Het gaat om een werkproces (modelleren, textures etc.), dus CPU gebruik fluctueert constant. Geen renderprocess ofzo waar de cpu constant aan het blazen is (dat gaan overigens prima op het betreffende systeem).

Misschien nuttig om nog te vermelden: dezelfde taken uitvoeren op een ander (vergelijkbaar) systeem gaat wel goed, daar kun je gewoon door blijven werken zonder dat het systeem traag wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door d3vlin op 12-12-2007 09:32 ]

Leaping Lab Rats!

Verwijderd

klinkt mij toch alsof je veel meer geheugen vraagt dan het systeem kan bieden. ik zou er wat geheugen bij zetten. Als een OS dat soort processen moet gaan swappen of pagen gaat ie vaak trashen.

• d3vlin
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 09:36:
klinkt mij toch alsof je veel meer geheugen vraagt dan het systeem kan bieden. ik zou er wat geheugen bij zetten. Als een OS dat soort processen moet gaan swappen of pagen gaat ie vaak trashen.
twee opmerkingen:
- op een vergelijkbaar systeem met ook 2Gb geheugen kan ik prima doorwerken in hetzelfde model, dus meer geheugen lijkt niet echt de oplossing (ook al zou het natuurlijk wel handig zijn :P).
- het blijft vreemd dat het geheugengebruik fors blijft, ook na afsluiten van de betreffende processen.

[ Voor 4% gewijzigd door d3vlin op 12-12-2007 09:41 ]

Leaping Lab Rats!

Verwijderd

"vergelijkbaar" is een lastige term. geheugen gebruik is afhankelijk van vele factoren. prik er 1 gig bij en kijk waar het geheugen op piekt en welk proces dat is. misschien is het geheugen gebruik van dat proces te veranderen

• d3vlin
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 09:49:
"vergelijkbaar" is een lastige term. geheugen gebruik is afhankelijk van vele factoren. prik er 1 gig bij en kijk waar het geheugen op piekt en welk proces dat is. misschien is het geheugen gebruik van dat proces te veranderen
Vergelijkbaar als in ook een Dell Precision 670 met 2Gb en een Quadro (alleen 3.2 Ghz Xeons ipv 3.6) :*)

Leaping Lab Rats!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lijkt erop dat deze installatie toch ergens een memleak heeft :)
Heb je dit consequent ook als je een nieuwe installatie op een andere disk zet?
Is de overige software ook compleet identiek aan de workstation waar je géén probleem mee hebt?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• d3vlin
alt-92 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 15:47:
Is de overige software ook compleet identiek aan de workstation waar je géén probleem mee hebt?
- verse winxp install op nieuwe schijf (oude schijf had af en toe kuren, we dachten dat dat evt. gerelateerd was)
- software en os zijn inderdaad identiek aan de andere machine. dat is nou net het vreemde.

je kunt bij die DELL's (naar mijn weten) verder ook niet echt iets in de bios doen, bijvoorbeeld mem timings checken/instellen etc.

Leaping Lab Rats!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

d3vlin schreef op donderdag 13 december 2007 @ 16:32:
[...]

- verse winxp install op nieuwe schijf (oude schijf had af en toe kuren, we dachten dat dat evt. gerelateerd was)
- software en os zijn inderdaad identiek aan de andere machine. dat is nou net het vreemde.

je kunt bij die DELL's (naar mijn weten) verder ook niet echt iets in de bios doen, bijvoorbeeld mem timings checken/instellen etc.
Dan je data bewaren en een ghost overzetten van die identieke pc :)

Verwijderd

Heb je je eventviewer nagelopen op eventuele waarschuwingen etc....?

• d3vlin
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 09:17:
Heb je je eventviewer nagelopen op eventuele waarschuwingen etc....?
Ja heb ik gekeken, daar is niets specifieks te vinden...

Leaping Lab Rats!

• d3vlin
alt-92 schreef op donderdag 13 december 2007 @ 15:47:
In alle gevallen: ja.
Het probleem lijkt op te treden als er met zware modellen gewerkt wordt. Lijkt op zich ook logisch. En dan met name als er veel (zware) textures in de viewport getoond moeten worden. Zou het kunnen dat het iets met het geheugen van de videokaart (QuadroFX) te maken heeft? Het blijft een vaag verhaal wat mij betreft, met name omdat het geheugen niet leeg gaat als de veeleisende programma's afgesloten worden.

Leaping Lab Rats!

Pagina: 1