Als het werkt werkt het toch??? Jij hebt liever dat het niet werkt ofzo??? Werkt het niet naar behoren dan moet je de test-methodiek aanpassen, niet het datamodel...
Verder hebben we hier jammer genoeg te maken met 'inteligente' gebruikers, welke dus de connectiestring van de applicaties weten te vinden, en de database met andere applicaties gaan koppelen. het is zelfs gebeurt dat iemand met acces Oracle omzeep hielp, omdat ie een tabel even aan het leeggooien was. ( acces doet voor elke regel een delete. )
Dus oftewel je security van je dbase staat niet goed en je contract met je klant is niet goed opgezet. Heel simpel voorbeeld, verschillende klanten hebben de connection strings tot hun gegevens. Klagen zij over performance / rare dingen dan wordt er eerst de query-log nagelopen, staat hier 1 query in die niet van onze apps afkomstig is in de afgelopen week dan heeft de klant geen support.
Een klant mag best zijn eigen query's / systeempjes bouwen bij ons. Maar een klant hoeft geen support te vragen zolang deze systeempjes draaien. Wij leveren een app met een dbase en wij geven garantie / support op onze app, niet op de dbase als daar andere apps ook in zitten te wroeten.
Het kan wel, maar dat is risico klant.
verder veranderen de behoeftes van gebruikers vaak in de loop van de tijd, waardoor er een verschuiving van de druk in de tabellen voorkomt, waardoor je soms deze maatregels moet nemen.
Klinkt mij als dat je op een directie vergadering moet verantwoorden waarom je veranderingen in je datamodel wilt doorvoeren zonder dat je app verandert. Je datamodel is imho gewoon niet goed.
verder, als ik in een SP een aanpassing doe, samen met een wijziging in het model, en ik koppel dit terug naar de ontwikkelaars, dan ben ik in een dag klaar, en draaien me servers weer op 100%
als ik eerst naar de ontwikkelaars moet, en daarna het test proces van de applicatie in moet, en daarna de applicatie uitrollen, ben ik 2 maand verder. dat heb je met grote bedrijven.
Dus oftewel een app verandering betekent 2 maanden testen, maar een SP wijziging betekent geen formeel test-proces en in 1 dag klaar. Volgens mij zit er iets fout in jullie procedures, want een SP verandering is imho ( in deze situatie ) nog steeds 100% dezelfde impact als een app verandering.
Bij een app verandering kan je 1 schermpje wat 1x per jaar aangeroepen wordt vergeten, maar bij een SP verandering wordt het veel geniepiger, in je SP maak je een foutje en over je hele app heb je dezelfde doorwerkende fout waardoor niemand het meer ziet.
( Doe voor de grap eens bij de SP voor de berekening van de totaal omzetten per klant het eindgetal eens -100, en kijk eens hoeveel mensen alle bonnen die leiden tot dit eindresultaat gaan nakijken omdat het eindgetal overal hetzelfde is moet dit wel kloppen, dus er moet ergens 1 foute bon zitten... )
Fiander schreef op woensdag 12 december 2007 @ 21:56:
[...]
tuurlijk test ik / wij de SP even goed, alleen moet voor een applicatie test, er een volledig team samen gestelt worden, alles besproken worden enz enz enz, en voor een SP hoeft alleen getest worden wat er gewijzicht is, en dat is dus niet de client.
Nee, alleen maar de data die de client gebruikt... Subtiel verschil wat imho beter getest moet worden dan de client zelf maar ok.
[...]
klopt, echter hebben hiero om de een of de andere reden de gebruikers toegang tot de connectiestring, en willen ze nogal eens dingen doen die niet mogen.
Verbied ze dit dan, of door rechten of door contracten. Nu heb je een tussenoplossing die imho veel gevaarlijker is omdat jij direct in de datastroom veranderingen zit door te voeren, waardoor als jij een foutje maakt je app kan werken met gegevens die niet in de dbase staan.