Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lease dilemma

Pagina: 1
Acties:
  • 454 views sinds 30-01-2008

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
In mag voor m`n werk lease (max. 750 p/m) gaan rijden. Allemeel leuk natuulijk, maar ik heb de volgende keuze gekregen, aangezien ik geen verstand van auto`s en dus leasen heb, drop ik het hier maar even.

Wat is nu het geval; het is een goede gewoonte dat gebruikte leaseauto`s eerst 'af' worden gereden, als werknemers het bedrijf bv verlaten of een andere functie krijgen. In mijn geval is dat dus ook zo en zijn er twee auto`s beschikbaar, maar de looptijd verschilt nogal.

Optie 1. Seat Leon 1.9 TDI businessline (luviablauw) looptijd: tot januari 2011
Optie 2, Peugeot 307 SW 1.6D looptijd: tot mei 2008

Nu was mijn eerste reactie, doe die 307 maar en dan kan ik volgend jaar een nieuwe auto bestellen. Maar wat me niet helemaal zeker maakt is dat de auto`s volgende jaar duurder worden. Wat zijn de gevolgen voor de lease? Verder vind ik Leon wel mooie auto`s itt die 307 gezinsbak ;).

Dus wat is nu mijn beste optie?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Beide, informeer maar eens voorzichtig naar de levertijd van een Leon...
Of is deze per direct beschikbaar?

[ Voor 20% gewijzigd door MadMarky op 12-12-2007 07:11 ]

🖥️ | 🚗

• FicoF
MadMarky schreef op woensdag 12 december 2007 @ 07:10:
Beide, informeer maar eens voorzichtig naar de levertijd van een Leon...
Of is deze per direct beschikbaar?
Omdat ze nu in de lease zitten kan ik er in principe zo in weg rijden, per januari.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:14

St@m

@ Your Service

Ik zou gaan voor de 307, dan heb je in mei een hele lijst waar je uit kan kiezen (misschien iets goedkopere auto en meer opties)
Je wilt niet nog 3 jaar in een auto rijden waar je zelf niets aan mag doen en waar niet je eigen opties op zitten..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou idd ook voor de 307 gaan. Betekent dat je ergens in februari al kunt gaan shoppen voor iets anders. Bovendien heeft zo'n ding lekker veel ruimte :)
Beide modellen zijn al wat ouder, beiden liggen nog goed in de markt maar Peugeot kennende zullen ze binnekort wel met iets nieuws komen, en van Seat verwacht ik dat om de 1 of andere reden ook.
Verder: als je zelf mag kiezen heb je een auto die je op je wensen aan kunt passen. De Leon is geen verkeerde auto (ik rij zelf een Seat Altea, maar wel met een zelf gekozen 2.0 TDI en dus ook een 6bak), maar als je echt datgene rijdt wat je zelf wilt rij je daar een stuk lekkerder in.
Wat is overigens je verwachtte kilometrage per jaar? Die dingen worden op basis van #km's per jaar geleasd, of max # totaal, whatever comes first. Zit je weining in die auto, dan kan die 2011 wel eens langer worden...
Nadeel van de Seat is btw ook dat ze een onderhoudsfrequentie van 15000 km hebben - dus iets vaker naar de dealer. Bij Peugeot durf ik dat niet te zeggen, maar ik ga er vanuit dat die voorlopig geen beurt nodig zal hebben ;)

Edit: En wat betreft dat duurder worden: het kan heel goed zijn dat dat door de leasemij / je bedrijf opgevangen gaat worden. Is bij mij iig wel zo. Bijtelling gaat omhoog, da's waar, maar bpm omlaag. Dus je betaalt een hoger percentage over een lager bedrag, wat ook weer enigszins nivelleert.

[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 12-12-2007 07:57 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 15:16
Neem die 307... even afrijden en vervolgens eentje naar eigen smaak kiezen..

wijze woorden

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Zeker voor de 307 gaan. Anders zit je tot 2011 aan een auto vast die je niet zelf hebt kunnen samenstellen.

Money for nothin' and your chicks for free

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:39
En als die Leon in mei nog steeds stil staat, moet je daar dan alsnog in gaan rijden? Ik zou ook voor die 307 gaan, alhoewel een Leon best een leuke auto is...

[ Voor 30% gewijzigd door Poltergeist op 12-12-2007 10:35 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Poltergeist schreef op woensdag 12 december 2007 @ 10:35:
En als die Leon in mei nog steeds stil staat, moet je daar dan alsnog in gaan rijden? Ik zou ook voor die 307 gaan, alhoewel een Leon best een leuke auto is...
Ik mag toch aannemen dat als een bedrijf auto's in een pool heeft staan dat ze een voldoende verloop hebben om tusen mei en nu dat ding aan iemand anders mee te geven. Als dat niet zo is zou ik serieus naar een andere werkgever uitkijken. Dat ding is niet voor niks zo jong terug gekomen in de pool...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 22:58
Hoeveel km's rij je per jaar dan?
Wat zijn de nieuwprijzen van die auto's?

Welke vind je zelf leuk?
Wanneer de zaak de Leon moet afkopen kost hen dat een hoop geld, kunnen zij die auto voor je interesanter maken?

• FicoF
Ik rij meer dan 50.000km per jaar.

Die andere auto wordt natuurlijk ook gebruikt. Er is een week na mij alweer iemand aangenomen, dus ze hebben mij de keuze gegeven, aangezien ik net wat eerder was om daarvoor in aanmerking te komen. Dus als ik de 307 neem, gaat de Leon naar m`n collega en vice versa.

Maar ik dacht ook dat het slim is om een nieuwe te bestellen, kan ik hem zelf aanpassen etc.. Maar ik hoor wel eens dat auto`s duurder worden in 2008. Ik zal dat ook eens vragen bij de dealer.

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 23:01
De bijtelling gaat volgend jaar, ik geloof in februari, omhoog van 23% naar 25%
Het maakt dan niks uit of je die auto volgend jaar besteld of nu neemt, iedereen krijgt daarmee te maken.

Misschien moet je eens kijken wat de bijtelling van beide auto's is en of je die wel wil betalen.
En dan heb ik het hier over de bijtelling van de belastingdienst niet van je werkgever.

[ Voor 13% gewijzigd door rvrbtcpt op 12-12-2007 12:18 ]

• El-Loco
  • Laatst online: 20-11 06:20
Inderdaad de bijtelling voor de werknemer gaat van 22% naar 25%.

Dus dat is een plus in de calculatie.
Een min kan dan zijn dat je een dusdanig schone auto uitzoekt die veel premie krijgt vanwege een laag CO2-verbruik, zodat deze de verhoogde bijtelling nivelleert.

Daarbij heb je de bijtelling uiteraard deels zelf in de hand. Als je een auto uitzoekt die veel met accessoires behangen kan worden scheelt dat in de cat.prijs, en dus in de bijtelling.

Neem de 307 mee en ga direct shoppen voor wat anders. :)

• FicoF
Ok, duidelijk, dat de bijtelling omhoog gaat maakt me niet zoveel uit, daar heeft iedereen mee te maken. Ik las dat je inderdaad kunt besparen op 'groene' auto`s. Moet ik daar maar eens naar kijken. Wordt dus toch tijdens de kerstdagen autobrochures doornemen...

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Groene auto's zijn nogal een utopie in de lease...

Dacht dat de enige diesel die in aanmerking kwam een smart was...

• Vandread
Groene diesel leasers zijn idd om te huilen zo te zien:
http://www.lease-auto-bijtelling.nl/ wel 1.... en de benzine's word je ook zo wild van hehe

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Naja, prius is dan nog de leukste...

• FicoF
Vandread schreef op woensdag 12 december 2007 @ 13:32:
Groene diesel leasers zijn idd om te huilen zo te zien:
http://www.lease-auto-bijtelling.nl/ wel 1.... en de benzine's word je ook zo wild van hehe
mm, dat wordt hem dan niet. Wat een onzin dan trouwens. Ik ga niet >50k km rijden in zo`n auto en benzine mag uiteraard niet.

Wel gek want als het dan toch 25% wordt hoef ik dus eigenlijk ook niet meer op de uitstoot te letten. Ik rij nu in een oude auto die olie lekt en benzine zuipt, dus het milieu gaat er straks sowieso een stuk op vooruit.(of minder snel achteruit :P )

• Vandread
Je zou zeggen, prop die 1op24/25 diesels er ook tussen en niet alleen die 1op30 smart...
http://auto-en-vervoer.in...-zuinige-dieselautos.html
Mini Cooper D of C2 gaan ook ansich nog wel voor de voordeel liefhebbers ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

- Bijtelling 14% voor diesel uitstoot max 95 g/km, bezine uitstoot max 110 g/km.

Ga je niet halen dus...

Verwijderd

Benzine is in de lease vaak weer het instapmodel motor wat op gas moet..... Daarom zie je ook steeds meer Golfjes/Leon's 1.4 op gas op de tweede/derdehands markt verschijnen.

Maare, zeker voor die 307 gaan!
Mijn vader heeft overigens ook een keer zoiets gehad, zijn lease liep af (Audi A4 1.9 TDI 90 pk) en er stond nog een auto die nog zo'n 1,5 jaar moest, ook een Audi A4. Hij vroeg mij wat nou handig was. Ik zei, vraag de specs van dat ding eens op. Bleek dus een A4 van het nieuwe model te zijn, 1.9 TDI 130 pk Quattro. Gelijk doen zei ik toen :P. Bijtelling werd wel iets hoger maar dat was echt een magistrale bak! Nu is die inmiddels vervangen voor een Santa Fe, rijdt ook prima maar je mist de wegligging van de Audi.

• El-Loco
  • Laatst online: 20-11 06:20
Ik maakte een foutje... Ik meende eerst dat je een BPM-korting kan krijgen wanneer je onder de CO2-grenzen van 232 en nogwat gram per km zit.

Dit kan ik echter nergens mee onderbouwen dus dan zit er inderdaad geen extra voordeel aan te komen voor de schonere diesels.

• FicoF
De meningen zijn redelijk duidelijk hier, en werkt voor mij bevestigend. Ik ga voor de 307 en vanmiddag maar eens langs wat dealers. Is toch wel leuk om zelf een auto uit te zoeken, nog nooit eerder gedaan ook. Ben benieuwd... :9

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:21

RvL

Waar je wel rekening mee kan proberen te houden is dat je auto neemt met een zogenaamd groen energielabel (dus, label A, B of C). Deze worden in aanschaf volgend jaar een stukje goedkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door RvL op 14-12-2007 12:11 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 12 december 2007 @ 13:16:
Groene auto's zijn nogal een utopie in de lease...
Honda Civic Hybrid en de Prius zijn prima middenklassers die eraan voldoen :) Technisch is de Prius beter, maar qua uiterlijk prefereer ik toch ernstig de Civic :X Naast een wegenbelasting die /2 gaat volgend jaar gaat ook de bijtelling naar slechts 14%.

Financieel iig erg interessant.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2007 13:50 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 13:50:
[...]

Honda Civic Hybrid en de Prius zijn prima middenklassers die eraan voldoen :) Technisch is de Prius beter, maar qua uiterlijk prefereer ik toch ernstig de Civic :X Naast een wegenbelasting die /2 gaat volgend jaar gaat ook de bijtelling naar slechts 14%.

Financieel iig erg interessant.
Voor de werknemer wel, voor de werkgever niet...
En die zal het worst wezen hoeveel jij betaalt...

Bij 20000 km per jaar en hoger is zo'n hybride totaal niet interessant...

Verwijderd

You sure? Met 30K km kom je op een 673 euro per maand bij Direct-Lease incl. brandstofkosten. Daar rij je nog geen minder uitgeruste Ford Focus Trend 1.6 TDCI voor. (693 per maand ondanks de lagere nieuwprijs en ik betwijfel of de belastingvoordelen van volgend jaar al in de Prius-prijs zitten).

Financieel gezien kom je prive ernstig in de plus uit als de voor die Hybride gaat. Voor de werkgever hoeft het geen nadeel te zijn?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2007 14:02 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hmm... Zie het inderdaad staan bij directlease...

Hoorde toch van verschillende kanten dat het niet echt interessant is om een prius te leasen... Zo zuinig zijn die dingen namelijk niet, ondanks de mooie "fabriekscijfers"...

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Collega van me rijdt nu in een Prius, maar wil er snel weer vanaf (is prive). Verbruik bij hogere afstanden valt namelijk nogal tegen, reken ongeveer 1 op 11 bij snelweg gebruik.

In de stad is het wel magistraal, rondrijden zonder motorgeluiden blijft leuk :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Mnou, ik heb een maand of wat terug een testrit gemaakt op een koude en erg natte dag en het verbruik was erg goed (+- 6L/100km bij dik 120km/uur). In de stad kan de electro pas z'n werk doen en besparing leveren en daar kwam ik op een 4.9L/100 uit. Tikje slechter dan ik had verwacht, maar ze zijn erg zuinig door de aerodynamica vermoed ik (en daardoor ook niet de mooiste 8)7 ).

Als je kijkt waarvoor je die wagens nu least (excl de voordelen die nog moeten komen).... je kunt er nog geen polo meer voor rijden qua bijtelling en qua leasebedrag legt een fatsoenlijk uitgeruste middenklasser het af.
Jiriki schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 14:12:
Collega van me rijdt nu in een Prius, maar wil er snel weer vanaf (is prive). Verbruik bij hogere afstanden valt namelijk nogal tegen, reken ongeveer 1 op 11 bij snelweg gebruik.

In de stad is het wel magistraal, rondrijden zonder motorgeluiden blijft leuk :)
Huh? ik kwam serieus uit op een 6.1L/100km ongeveer op nat wegdek. Vaag :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2007 14:14 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02

Ben benieuwd hoe die collega rijd... Ik rij een Avensis 1.8 op LPG, en 123 GPS kilometers/uur (130 op teller) gaat vrij gemakkelijk aan 1:11. Prius zou door betere earodymamica beter moeten doen, en benzine is 10-15% zuiniger dan LPG...

Afhankelijk van wat je prive doet kan het financieel gunstig zijn de auto-van-de-zaak niet prive te rijden... Ik ben zelfs terug naar prive auto en 19cent/km omdat dat goedkoper is voor mij. (Namelijk niet meer die 27000*25%*42% = ~3000/jaar netto kosten van een auto-van-de-zaak)

Ik rij veel (prive+zakelijk~45K/jaar) en krijg hiervoor dus richting 8K aan kilometer vergoeding belastingvrij. Zolang de autokosten onder de 11K blijven ben ik goedkoper uit dan een auto-van-de-zaak.

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 14-12-2007 14:47 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, ik vraag me ook af of die korting er al niet in zit hoor... Tis natuurlijk wel zo dat als je nu een auto bestelt, je die nooit voor 2008 hebt... Dus misschien dat ze er al rekening mee hebben gehouden...

Ding is natuurlijk wel een stuk zuiniger dan een benzineauto, maar 1:17 á 1:18 is tot nu toe het gemiddelde wat ik er in een paar keer dat ik ermee heb gereden heb gehaald...

Terwijl een avensis diesel opzich vrij makkelijk richting de 1:20 te rijden is...

[ Voor 38% gewijzigd door MikeyMan op 14-12-2007 14:23 ]

• Vandread
Blijft de vraag of jou collega wel een goed voorbeeld is en toch maar eens op http://www.hetnieuwerijden.nl moet kijken :+
Of heeft ier er 22" blingbling onder liggen die de rolweerstand verhogen? :P

Verwijderd

MikeyMan schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 14:20:
Tsjah, ik vraag me ook af of die korting er al niet in zit hoor... Tis natuurlijk wel zo dat als je nu een auto bestelt, je die nooit voor 2008 hebt... Dus misschien dat ze er al rekening mee hebben gehouden...
Al zou het er niet in zitten: die hybridebakken zijn heel wat meer auto dan wat je verder kunt krijgen, diesel of niet, terwijl je privekosten érnstig veel lager liggen (lees: je kunt een bijna basis-Polo diesel leasen qua bijtelling).

Als je 1:11 met een Prius rijdt, dan weet ik serieus niet wat je aan het doen bent...zelfs filerijden moet zuiniger kunnen 8)7 Ik rij met de Avensis 1.8L model 2006 gemiddeld ook een dikke 1:14-15. 8)7 Hoewel, er zijn wat gekken op aygo-forum die ook 1:13 uit een Aygo weten te persen :X

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2007 15:21 ]

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Onlangs nog harde cijfers in de Autoweek gelezen, waarin stond dat de 307 SW de auto is met de meeste technische mankementen...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 15:19:
[...]

Al zou het er niet in zitten: die hybridebakken zijn heel wat meer auto dan wat je verder kunt krijgen, diesel of niet, terwijl je privekosten érnstig veel lager liggen (lees: je kunt een bijna basis-Polo diesel leasen qua bijtelling).
Dat snap ik, en heb je natuurlijk ook gelijk in...

Maar als bijtelling het enige voordeel is, maakt de werkgever de keuze wel voor je ;)

Verwijderd

Geen spam aub

[ Voor 87% gewijzigd door Grrrrrene op 11-01-2011 11:16 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.