compositioneel... vind ik 't eigenlijk niet zo goed, sorry Govert, maar ik zal 't wel per foto uitleggen.
#1 Ok, je wil hier op een afstandje de fabriek laten zien. Als landschap. Ten eerste, je horizon staat scheef, jammer, kun je zo fiksen. Maar de plaat is nogal uit evenwicht. Je hebt een enorme ruimte erboven, en onderaan gebeurt iets wazigs met lijnenspel, het valt niet op. Je wordt niet door de foto heen getrokken. Die lijnen heb je wel, maar je doet er niks mee. Die lijnen lopen bijv. links langs de fabriek, niet naar de fabriek.. Het wordt zo een nogal saaie plaat.
Bij #2 ontbreken die lijnen geheel, je ruimte is ietwat beter benut.
#3 hier viel als eerste je ND-Grad op, die verkleurt wat paars. Daarnaast valt me op dat het nogal onevenwichtig is, je compositie lijkt door de berg rechts naar links te hellen. Ik heb nu ook 3 keer eigenlijk het zelfde beeld gezien. Heeft dat verhalend een rol?
#4 ah, een nieuw beeld, een doorkijkje, zo te zien. Alleen dat spul ervoor, das nogal gek, rommelig, ik zie de functie van het doorkijken niet. Helemaal omdat de voorgrond nogal donker is.
#5 goede foto, simpel, maar goed. Hij is wel ietwat scheef, of lijkt zo.
#6 hmm, waar wil je nu dat ik naar kijk? De mooie zonnestralen of de fabriek? Als de fabriek je onderwerp is moet ie toch ietwat duidelijker zichtbaar zijn lijkt mij.
#8 wederom, waar moet ik nu naar kijken? De voorgrond of de fabriek? Leuk dat je een doorkijkje hebt, maar wederom vraag ik me de functie ervanaf.
#5 is mooi, maar verhalend heel simpel.. Ik mis er wat spanning in, maar het is wel de mooiste van je serie.. Je hints naar de fabriek mogen in mijn ogen veel doordachter, veel subtieler. Ik vind 't eerlijk gezegd geen showcase. Het mist voor mij de aandacht in het verhaal, de doordachtheid.. Je moet je echt vaak afvragen 'waarom fotograaf ik dit', en 'wat betekent dit voor mijn verhaal'. Want je hebt een onderwerp met een verhaal, dat is eenmaal zo, en je zegt ook dat je naar manufactured landscapes op zoek was.. Je hebt dus een thema, en ook een verhaal. Dan moet je hier ook daadwerkelijk aandacht aan schenken, anders ga je gewoon (in mijn ogen) de mist in..
|>