[GA-X38-DQ6] Boot niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Vandaag heb ik nieuw geheugen (OCZ DDR2 PC8500) ontvangen ter vervanging van defect geheugen.

Dus: BIOS op automatische settings voor het geheugen gezet, computer uit gezet, stroom eraf, nog even aan/uit knop ingedrukt houden en voila, geheugen eruit en nieuw geheugen erin.

Stroom er weer op... opstarten. No go, computer bleef rebooten. Dus aan en even later weer uit. Ok dacht ik, even een CMOS reset doen. Probleem bleef, maar nu kreeg ik af en toe een Gigabyte BIOS recovery, maar dat wilde blijkbaar ook niet echt. Uiteindelijk CMOS batterij er even een paar minuten uitgehad, maar sindsdien boot niets meer. Het systeem gaat aan, maar daar blijft het dan ook bij. Ventilatoren draaien, maar verder gebeurt er niets - geen beeld, geen pieptonen ter foutmelding, het systeem is gewoon aan maar doet verder blijkbaar niet. Ook niet als ik slechts één reepje geheugen probeer.

Ik heb ook al geprobeerd enkel met CPU, één reepje RAM en de videokaart te draaien. Dus met m'n Ageai PhysX kaartje en X-Fi niet in de PC. Bood geen oplossing.

Het gaat hier om:

Gigabyte GA-X38-DQ6 mobo
Intel Core 2 Extreme QX6850
OCZ DDR2 PC8500 RAM
OCZ 620W voeding
GeForce 8800 Ultra

Ik heb nu echt even geen idee meer... het moederbord zal toch niet defect zijn?

-- Edit: ik lees links en rechts dat het met voltage-settings van het RAM te maken kan hebben. Ik heb high-end geheugen en ik lees dat sommige Gigabyte mobo's met een wat ouder BIOS problemen kunnen hebben met dit geheugen. Ik heb echter geen cheap-ass DDR2 reepje liggen hier dus ik zou er eentje moeten kopen om dit te testen... :'(

[ Voor 17% gewijzigd door Wildfire op 11-12-2007 21:48 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-05 13:09
wie weet heb je een welwillende tweaker in de buurt wonen waar kom je vandaan?
Want het zou inderdaad het voltage kunnen zijn ja. dus ander geheugen erin flashen voltage wat hoger zetten (wat het cheap ass ook aankan) en verwisselen.
Ik kom uit Tilburg....

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ikkkes schreef op woensdag 12 december 2007 @ 11:02:
wie weet heb je een welwillende tweaker in de buurt wonen waar kom je vandaan?
Want het zou inderdaad het voltage kunnen zijn ja. dus ander geheugen erin flashen voltage wat hoger zetten (wat het cheap ass ook aankan) en verwisselen.
Ik kom uit Tilburg....
* Wildfire = Tilbo

Ach, een cheap-ass reepje DDR2 geheugen kost bij de MyCom E19.95 dus dat is wel te doen op zich. Ik ga iig hier even het nieuwste BIOS op een USB-stick zetten zodat ik daar vanavond over kan beschikken mocht het noodzakelijk zijn.

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-05 13:09
voor 20 euro reserve geheugen is natuurlijk ook nooit weg.

Verwijderd

Het zou inderdaad erg goed kunnen dat je RAM de boosdoener is.
Even een ander stickje halen... :)

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 12:55:
Het zou inderdaad erg goed kunnen dat je RAM de boosdoener is.
Even een ander stickje halen... :)
Doe ik meteen na m'n werk vandaag. Als het werkt, zie je in de loop van de avond hier wel een reactie. Indien je vanavond niets ziet... dan was het een no-go... :(

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Hoeveel volt krijgt het geheugen. Pc2 8500 geheugen heeft altijd 2.0++V nodig, en wat een bord standaart geeft is 1.8. Soms gaat het goed en word er van het spd afgelezen dat er 2.x V gegeven moet worden maar soms ook niet en dan boot er niks. Enige wat je dan kan doen is het voltage op 2.1V zetten in de bios (dus met ander geheugen booten) of een vdimm mod doen.

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
bassie schreef op woensdag 12 december 2007 @ 13:13:
Hoeveel volt krijgt het geheugen. Pc2 8500 geheugen heeft altijd 2.0++V nodig, en wat een bord standaart geeft is 1.8. Soms gaat het goed en word er van het spd afgelezen dat er 2.x V gegeven moet worden maar soms ook niet en dan boot er niks. Enige wat je dan kan doen is het voltage op 2.1V zetten in de bios (dus met ander geheugen booten) of een vdimm mod doen.
Het BIOS zal standaard 1.8V leveren aangezien dat het default is voor DDR2 geheugen en ik het CMOS al een paar keer gereset heb. Vreemd is nog wel dat het oude PC7200 geheugen ook niet werkt.

Maar goed - vanavond heb ik hierover uitsluitsel, ik koop bij de MyCom een cheap-ass Corsair DDR2 reepje van 20 euro. Dat zal gewoon een 1.8V model zijn neem ik aan.

-- Edit: bij Komplett menen ze dat het mobo dood is. Nou ja, mocht dat zo zijn dat gaat 'ie retour naar hun. Ik bestel dan wel meteen een nieuwe, wachten tot ze 'm zelf hebben getest en dan zelf een nieuwe sturen duurt me te lang. Heb al een avond zonder eigen PC moeten doen, da's te erg voor mij als tweaker :)

[ Voor 15% gewijzigd door Wildfire op 12-12-2007 16:49 ]

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Even een status update... het werkte helaas niet, het probleem blijft hetzelfde. Ik heb dan ook meteen een RMA aangevraagd bij Komplett om het bord om te ruilen...

*snif* Wat een ellende... :(

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 14:40
Ik heb het zelfde bord, het zelfde geheugen en had het zelfde probleem.
Ik moest de voltage van de geheugen controller (mch oid) een beetje (0.15V) verhogen en nu werkt hij (op bepaalde snelheden).

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Alucard schreef op woensdag 12 december 2007 @ 21:21:
Ik heb het zelfde bord, het zelfde geheugen en had het zelfde probleem.
Ik moest de voltage van de geheugen controller (mch oid) een beetje (0.15V) verhogen en nu werkt hij (op bepaalde snelheden).
Dan vraag ik me af waarom hij het met het oude geheugen niet deed. Dat is immers het geheugen waarmee ik het bord in eerste instantie in elkaar had gezet en toen werkte het gewoon.

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 14:40
Misschien heb je nu sneller, of wat minder makkelijk geheugen. Mijn ocz platinum geheugen doet het ook goed zonder voltage mods, maar dat reaper geheugen (tenminste ik neem aan de je de reaper versie hebt) mag dan ook een erg hoog voltage hebben, 2,3V.
Ik had die tip over het geheugen controller voltage uit het ocz forum van een moderator daar, dus het zal wel een wat vaker voorkomend probleem zijn.

ps Ik moest ook het geheugen voltage opschroeven tot min 2,2V voordat ik memtest goed door kwam.

[ Voor 11% gewijzigd door cnieuweboer op 13-12-2007 18:14 ]

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Alucard schreef op donderdag 13 december 2007 @ 18:10:
Misschien heb je nu sneller, of wat minder makkelijk geheugen.
Het oude geheugen was OCZ DDR2 PC7200. Ook geen misselijk spul dus, maar dat werkte meteen met dit moederbord.

Afijn, vandaag arriveert een nieuw moederbord (zelfde type natuurlijk). Voor de volle 100% zekerheid heb ik er een standaard PC6400 DDR2 reepje bijgehaald dat gewoon 1.8V nodig heeft, zodat ik iig zeker in het BIOS kan komen om het voltage wat omhoog te krikken.

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
^^ kickje ^^

Nieuw mobo en hij doet het weer!

* Wildfire = megahappy!!!!!

-- Edit: whoops. Een kick binnen een dag, sorry.

[ Voor 22% gewijzigd door Wildfire op 14-12-2007 21:13 ]

Pagina: 1