Toon posts:

1 voedingskabel voor 8 HDD's

Pagina: 1
Acties:
  • 1.003 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een domme vraag, maar ik kan het antwoord met de zoekfunctie niet vinden...
Onlangs vond ik dit plaatje ergens in de pricewatch, en ben wel erg benieuwd hoe diegene 8+HDD's aan kan sluiten op één fysieke kabel!

Ik heb overal gezocht naar een soortgelijks iets, maar nergens gevonden. Misschien dat jullie iets weten waar ik zoiets kan krijgen?
Tevens vraag ik me eigenlijk ook af, maar een beetje off topic welke voeding je eigenlijk minstens moet hebben om 8 harde schijven te runnen, en een dual core, plus een 8800GT?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2010 02:31 ]

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51
Dit kan je afaik niet zo in de winkel krijgen. Echter met een stuk voedingskabel en wat sata voedingsstekkers zul je een heel eind moeten komen. o.a. AC-Ryan heeft deze in de collectie.

Ik heb ook zoiets gemaakt voor mijn fileserver, was best goed te doen. Pics kun je hier vinden

Je 2e vraag: zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 18

Verwijderd

Topicstarter
Wow, dat is een heftig fileservertje, ik sta hier echt van te kijken!
Alleen hoe heb je dit in hemelsnaam voor elkaar gekregen, kwa voeding, en vooral de stekkers?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2007 20:58 ]

• Fauna
Als je een beetje met draadjes kunt knutselen kom je een heel eind. Gewoon een stuk voedingskabel met een male molex connector aan het uiteinde, en dan zelf SATA voedingsstekkers eraan maken zoals ik zei. Het is een beetje priegelen, maar het resultaat is er wel naar. Je moet de SATA voedingsstekkers echt hard aanduwen om de mantel bloot te leggen en fatsoenlijk contact te maken met het koper.

Deze jongens dus: http://www.acryan.com/_connectx/ACR-CB8201.shtml

Verwijderd

Topicstarter
Fauna schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 21:34:
Als je een beetje met draadjes kunt knutselen kom je een heel eind. Gewoon een stuk voedingskabel met een male molex connector aan het uiteinde, en dan zelf SATA voedingsstekkers eraan maken zoals ik zei. Het is een beetje priegelen, maar het resultaat is er wel naar. Je moet de SATA voedingsstekkers echt hard aanduwen om de mantel bloot te leggen en fatsoenlijk contact te maken met het koper.

Deze jongens dus: http://www.acryan.com/_connectx/ACR-CB8201.shtml
Gewoon aanduwen is denk ik onmogelijk (ik heb geoefend op wat oude voedingsdraden), ik heb het gewoon een beetje aangeduwd met de punt van een schroevendraaier.

Afbeeldingslocatie: http://i8.tinypic.com/6qct4wk.jpg

Alleen maak ik mij zorgen over het draad dat ik een klein beetje beschadig door er met een schroevendraaier op te drukken.
En waar haal ik en hemelsnaam zo lang PSU draad vandaan? :+

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Waar je de draad vandaan haalt? gewoon bij een elektronica winkel (als in: losse onderdelen, waar ze soldeer spul verkopen e.d.)
Neem desnoods een voorbeeldje mee (stukje verlenkabel of een oude PSU)

edit:
Btw, ik dacht dat *ik* knettergek was met 2 stuks 3-in-2 SATA hotswap bays gevuld met 400GB disks en nog eens 2x 80GB als bootdisk...
Maar een bak met een Areca controller en een stuk of 20 disks... damn... 8)7 _/-\o_ hulde!

[ Voor 38% gewijzigd door McKaamos op 11-12-2007 22:59 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Fauna
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 22:34:
[...]

Gewoon aanduwen is denk ik onmogelijk (ik heb geoefend op wat oude voedingsdraden), ik heb het gewoon een beetje aangeduwd met de punt van een schroevendraaier.

[afbeelding]

Alleen maak ik mij zorgen over het draad dat ik een klein beetje beschadig door er met een schroevendraaier op te drukken.
En waar haal ik en hemelsnaam zo lang PSU draad vandaan? :+
Ehm ja, een schroevendraaier ontkom je idd niet aan. Je moet de draadjes echt helemaal tussen de ijzeren klemmen wurmen. Maar daar kom je ook zelf achter als je ermee aan de slag gaat. En feitelijk is het ook de bedoeling dat de kabel beschadigd raakt. Met een beetje beleid krijg je het wel voor elkaar zonder de hele kabel te mollen, maar dat loopt wel los dus.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Fauna schreef op woensdag 12 december 2007 @ 08:21:
[...]
Ehm ja, een schroevendraaier ontkom je idd niet aan. Je moet de draadjes echt helemaal tussen de ijzeren klemmen wurmen. Maar daar kom je ook zelf achter als je ermee aan de slag gaat. En feitelijk is het ook de bedoeling dat de kabel beschadigd raakt. Met een beetje beleid krijg je het wel voor elkaar zonder de hele kabel te mollen, maar dat loopt wel los dus.
De bedoeling is dat de metalen klemmetjes (een beter naam is mesjes) door de isolatie snijden en zo contact maken met het koper. Vervolgens snijden de mesjes zelfs gedeeltelijk in het koper voor een optimaal contact.

De mesjes mogen dan ook absoluut niet verbogen worden. Je mag ze ook niet aanraken met een stalen schroevedraaier of zo, omdat dat veel te hard materiaal is voor de mesjes en ze daarne niet meer goed door de plastic isolatie en in het koper kunnen snijden.

Deze connectoren moet je eigenlijk met een speciaal tool aanzetten. Dat tool drukt de draden tussen de mesjes zonder de mesjes te verbuigen.

Verwijderd

Topicstarter
Een stuk kabel kan ik helaas niet vinden, en oud kabel wil ik liever niet gebruiken.
Hier zijn trouwens die SATA aansluitingen te vinden, maar nu blijft de vraag nog hoe je die dingen het best kan monteren.

Als ik namelijk met mijn schroevendraaier aan de haal ga moet ik ze er helemaal indrukken, en hopen dat ik niks beschadig, of ik moet gewoon gaan duwen, maar dit kost heel veel werk en kracht,

http://www.pcmodshop.nl/c..._info.php?products_id=185

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, hoe kom ik een een lange molex kabel?
Is het zeker weten wel veilig om 8 harddisks aan te sluiten op één kabel?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2010 02:33 ]

Verwijderd

Tijdens spinup kan er met 8 schijven zo'n 33W x 8 = 264W door de draadjes gaan, ik weet niet of dat binnen de spec valt. Maar spinup is maar voor een aantal seconden, dus qua warmteproductie zal het wel meevallen. Daarna valt het terug op 6-8W per schijf (64W) en dat moet prima te doen zijn.

Je moet alleen wel zorgen dat alle geleiders goed contact maken, anders krijg je vonken en dat is mogelijk wel gevaarlijk. Complimenten trouwens voor je interessante NAS, heb je misschien ook specs voor ons geïnteresseerden? :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 16:03 ]

Verwijderd

normaal gesproken heb je een tang waarmee je de top kapje aandrukt en daardoor druk je de kabels uit zich zelf vast maar je kunt dit ook met een waterpomp tang doen met enige beleid want met het aandrukken van het kapje komen de draden van zelf wel goed te zitten alleen met een echt goede tang heb je geen risico met het beschadigen van de connector en met waterpomp tang wel tenzij je het goed aanpakt

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf het één en ander gehoord over staggered Spinup, maar ik weet niet of een Gigabyte GA-P35C-DS3R dat kan.

Als ik een kabel zoek heb ik het liefst een nieuwe kabel, en ik weet niet of dat wel veilig is 8HD op één kabel.
Voor je het weet smelten ze nog door.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als je niets kan vinden kan je in het uiterste geval bv. 3x deze + 4x deze doen.

Het is dan een minder nette oplossing, maar je hebt wel 8 schijven aan 1 voedingmolex hangen.

Maar ik zou zo veel mogelijk draden van de voeding gebruiken, zo kort mogelijke lijnen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-11-2025
Staggered spinup wordt niet gesupport door je moederbord.
Daar heb je een dedicated controller voor nodig bijvoorbeeld een Areca.
En nog een aantal andere aanpassingen.
Zie ook mijn stukje: Staggered spin-up aktiveren

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:05
Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2007 @ 16:02:
Complimenten trouwens voor je interessante NAS, heb je misschien ook specs voor ons geïnteresseerden? :)
U vraagt, ik draai ;)
System Specs Faunaserver

Nee zocht het al voor mezelf, want was ook wel benieuwd naar die specs :*)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• Fauna
Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2007 @ 16:35:
Ik heb zelf het één en ander gehoord over staggered Spinup, maar ik weet niet of een Gigabyte GA-P35C-DS3R dat kan.

Als ik een kabel zoek heb ik het liefst een nieuwe kabel, en ik weet niet of dat wel veilig is 8HD op één kabel.
Voor je het weet smelten ze nog door.
Een nieuwe of oude kabel hebben in principe gewoon dezelfde weerstand. Of je moet wel een heel erg gemartelde kabel gebruiken. Ik heb in ieder geval wel staggered spinup, en dit heeft nog nooit problemen opgeleverd. Je moet je eerder zorgen maken dat je voeding deze piekspanning op kan vangen dan dat je kabel doorbrandt. Dit zou alleen bij continugebruik kunnen gebeuren. Klein rekensommetje: 8 hdd's * 5W / 12V = 3,33A. Dit is voor een molex kabel normaal geen enkel probleem.

Mocht je echt problemen hebben een dergelijke kabel te vinden, ik heb nog wel lange kabels (die ik dus zelf ook gebruikt hebt als basis). Stuur me maar een DM als je interesse hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu wat connectors binnengekregen, en ik ga er eerst een beetje mee testen hoe ik dat draad nou goed tussen die lastige mesjes of klemmetjes krijg.
Ik ben al aardig aan het rommelen met mijn schroevendraaier geweest, maar het is onmogelijk om de aanraking met de mesjes te vermijden.

• joopv
  • Niet online
Zit er een 'deksel' bij? En zo ja, hoe ziet dat 'deksel' er precies uit?

Sommige connectoren zijn zo gebouwd dat je de draden er alleen in hoeft te leggen op de juiste plek.

Na dicht persen in een bankschroef zorgt de deksel er dan voor dat de draden in de contactmessen gedrukt worden.

Verwijderd

Topicstarter
joopv schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 08:29:
Zit er een 'deksel' bij? En zo ja, hoe ziet dat 'deksel' er precies uit?

Sommige connectoren zijn zo gebouwd dat je de draden er alleen in hoeft te leggen op de juiste plek.

Na dicht persen in een bankschroef zorgt de deksel er dan voor dat de draden in de contactmessen gedrukt worden.
Gewoon een dekseltje wat je zo er op kunt klikken.
Alleen ik heb wat geoefend met wat kabeltjes door die mesjes drukken, maar ik vrag me af of ik het wel goed doe.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2009 21:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
1 draadlijn voor 8HD's, zou dat veilig zijn?

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2008 01:01 ]

• joopv
  • Niet online
Je moet de draad tot onder in de contactmessen duwen zonder de contactmessen aan te raken of te verbuigen. Tevens mag je de draad niet onnodig beschadigen.

Die schroevedraaier lijkt me veel te lomp daarvoor. Heb je niet iets dunners?

Ik wil wel zien hoe dat dekseltje er uit ziet. Kun je daar een foto van maken. Het kan zijn dat de deksel voorgevormd is om de draden in de contactmessen te persen.

[ Voor 26% gewijzigd door joopv op 08-02-2008 00:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://i32.tinypic.com/el60d4.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2008 04:04 ]

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Ja, geniale uitvinden die T-Molexjes van AC Ryan. Heb dit een jaartje geleden ook gedaan bij mijn PC.
http://i32.tinypic.com/15covo7.jpg
http://i30.tinypic.com/2rhur75.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Yellowneck op 08-02-2008 12:30 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Verwijderd

Joh .. gebruik eens thumbnails ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is zooo 1997.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:06:
1 draadlijn voor 8HD's, zou dat veilig zijn?
Dat kan opzich wel. Teminste als je de 'rail' maar niet deelt met een stroomvreter, zoals een videokaart bijv.

Molex is erop gemaakt om maximaal 12A per draad te kunnen leveren. Als jij iets hebt van 16A dan is dat het beste te verdelen over 2 kabels.

Verwijderd

Ja echt he, je internetverbinding van 20mbit kost tegenwoordig minder dan je dagenlijkse warme maaltijd, en nog heb je mensen die gaan zeuren over plaatjes :').

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
't kan dan zo 1997 zijn, je hebt wel een totaal van 4,5 MB aan plaatjes op 1 en dezelfde pagina. Niet iedereen heeft een 20Mbit verbinding. Zelfs al ga je uit van 5Mbit voor het gemiddelde huis-tuin-en-keuken abonnement dan duurt het dus al gauqw 10 seconden of meer voordat een pagina geladen is. Das eigenlijk al te lang. En zoals aangegeven door HlpDsk kun je er dan ook beter thumbnails van maken.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• joopv
  • Niet online
joopv schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 00:02:
Ik wil wel zien hoe dat dekseltje er uit ziet. Kun je daar een foto van maken. Het kan zijn dat de deksel voorgevormd is om de draden in de contactmessen te persen.
Blijkbaar niet, dus. Jammer.

Ik zou de draden tussen de contacten drukken met iets van plastic, iets wat net wat dunner is dan de koperkern van de draad zelf. Een plastic plaatje van 1 - 1,5mm dik of zo, dan kun je de draad over de lengte van de connector erin drukken ipv in een punt zoals je nu met die schroevendraaier doet.

Kijk eens rond in huis.
Yellowneck schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 01:22:
Ja, geniale uitvinden die T-Molexjes van AC Ryan.
Heu, ik heb deze doorlus kabels 20 jaar geleden al in Compaq servers zien zitten. Zo geniaal is dat toch niet.

[ Voor 18% gewijzigd door joopv op 08-02-2008 09:10 ]

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:00
...

nevermind

[ Voor 95% gewijzigd door Carpento op 08-02-2008 09:10 ]

• Fauna
offtopic:
Thumbnails maken is voor iedereen prettiger en maar een kleine moeite.

Maargoed, verder ontopic. De mesjes zorgen er idd voor dat de mantel wordt ontbloot en er fatsoenlijk contact wordt gemaakt. Ze kunnen best wel iets hebben hoor. Probeer het anders eens met een kleine tang. Zet 1 van de poten precies tussen de messen en een aan de buitenzijde. En wissel af met de andere buitenzijde. Zo zou je hem er goed in moeten kunnen drukken zonder de kabel of de mesjes te beschadingen.

Overigens F04, als ik de foto's zo zie is het toch al best goed gelukt? Nu nog een kwestie van de kapjes erover zetten. Helaas zijn ze niet sterk genoeg om de kabels verder naar beneden te drukken, want ze breken nogal snel af.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Kleine suggestie: gebruik om kabels in een sata connector te steken een gewone crimptang voor patchboards. Past perfect, maar let op dat je de kabel niet afknipt met het schaartje op het uiteinde.
Pagina: 1