Changelog (Van nieuw naar oud)
- Topic-start herschreven met geupdate informatie en weer 1 geheel van gemaakt.
- Nieuwe test met ftp
- Hardware specs uitgebreid
- Geupdate test resultaten onderaan toegevoegd.
- Startpost
Inleiding
Wat is het probleem? Ik heb recentelijk mijn mini-netwerk bestaande uit twee desktops en een bestands-server ge-upgrade van 100mbit naar 1000mbit. Kopieer acties op het netwerk halen echter zelden boven de 22 megabyte per seconde ongeacht of we het hebben over FTP of SMB/CIFS overdracht.
De situatie
Een groot bureau met drie pc's eronder. Dus een server en twee desktops. Ook de switch staat onder het bureau. Gloednieuwe CAT5E kabels van 2 tot 3 meter van elke pc onder het bureau naar de gloednieuwe switch. Een oudere langere kabel van de switch naar de meterkast met de Speedtouch. Deze is toch maar 100mbit.
De hardware
CAT5e bekabeling onder het bureau voor alle PC's, allemaal nieuw. Alleen de kabel naar de meterkast is een oudere CAT5. Switch is ook net nieuw, een unmanaged 3Com OfficeConnect Full Duplex 10/100/1000 switch met 8 poorten en support voor traffic priorisation.
Een werkstation met onboard Intel Gigabit NIC aan de PCI-E bus. Dit is een Athlon 64 3200+ met 2gb memory en Seagate 7200.10 HD welke HDTune een performance average geeft van 62MB/s.
Het andere werkstation is een Athlon X2 4800+ met een A8R-32 MVP mainboard met 2 gigabit NIC's, allebei van Marvel (De ene op PCI en de andere op PCI-E). Deze heeft 4 drives en een enkele schijf wordt gebruikt voor de copy tests. Deze schijf is helemaal leeg. Het is een WD van 320 GB op een Sata II aansluiting, 7200 toeren.
De server heeft een Intel 100/1000 GT kaart in een PCI gleuf hangen, 512mb memory en 3 drives. Het is een Via Epia Mainboard van .. 800 mhz. *kuch kuch*. Deze wordt nu vervangen door een ander mainboard en CPU.
Software
Allemaal Windows XP - Pro zonder firewall programma's. Uiteraard alleen zolang ik dit allemaal aan het uitzoeken ben. Er zijn geen protocollen geinstalleerd behalve TCP-IP, Client voor microsoft netwerken en bestanden delen. Dus ook geen QoS. Alle PC's hebben TCP Optimizer gedraaid met de 'Optimal Settings' stand.
De clients communiceren met elkaar op rauw netwerk niveau gewoon met Gigabit snelheden volgens NETIO.
NETIO - Network Throughput Benchmark, Version 1.26
(C) 1997-2005 Kai Uwe Rommel
TCP connection established.
Packet size 1k bytes: 92507 KByte/s Tx, 109972 KByte/s Rx.
Packet size 2k bytes: 111872 KByte/s Tx, 109930 KByte/s Rx.
Packet size 4k bytes: 113765 KByte/s Tx, 112048 KByte/s Rx.
Packet size 8k bytes: 113987 KByte/s Tx, 111335 KByte/s Rx.
Packet size 16k bytes: 114397 KByte/s Tx, 112482 KByte/s Rx.
Packet size 32k bytes: 112377 KByte/s Tx, 113686 KByte/s Rx.
Done.
De vraag(vragen?)
Mijn nieuwe netwerk is niet in staat om meer dan 20-25 MB/s te versturen tussen de twee clients. Het maakt niet uit of ik dit doe met FTP of met CIFS. Ook niet met bestanden van 1GB. Ik kan moeilijk geloven dat NETIO boven de 100MB/s, HDTune bij de 60MB/s en dan een kopieer actie via het netwerk maar zo weinig.
Ik weet niet heel erg veel van netwerken. Athans, niet op protocol niveau. Is er misschien iets wat beide clients elke keer eerst vragen aan de router (die dus 100Mbit is)? Ik zou dat moeilijk kunnen voorstellen omdat ik wel 20MB/s haal wat de 100Mbit niet zou trekken. Athans, niet -alle- verkeer gaat dan daarheen. Maar ik roep maar wat.
Kan in deze situatie met het kopiëren van dingen helpen als ik 802.1p activeer. Dus Traffic Control? Aangezien ik geen ander verkeer toepas denk ik het niet.
Heeft het nut om te spelen met exotische driver instellingen als NETIO al boven de 100MB/s komt?
Wat moet ik nog proberen binnenkort
- De crosskabel.
- De exotische registry entry die iemand noemde aan het einde van de topic... hoewel het me nog steeds niet duidelijk is wat deze precies doet/welk nut deze heeft.
[ Voor 91% gewijzigd door bimm op 13-12-2007 09:39 . Reden: Vragen lijstje en updaten. ]
Ik ook, jij niet?