VoIP onduidelijkheden

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jorijn
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2024
Hallo,

Ik zoek voor een VoIP oplossing een GSM gateway die door middel van SIP met Asterisk kan communiceren als peer. Ik heb op het moment er al een TDM400P kaartje erin zitten om te bellen via een analoge lijn. De bedoeling is dus dat ik via Asterisk kan bellen met die gateway en gebeld kan worden, maar dat lijkt me een duidelijk doel.

Nu heb ik hier en daar op het internet zitten kijken en blijkbaar zijn deze nog best lastig te vinden. Ik heb deze gevonden en die lijkt te doen wat ik nodig heb, alleen toch wel aan de dure kant. Zijn al deze gateway's zo duur?

Daarnaast heb ik nog 2 Asterisk gerelateerde vragen, bij de inkomende gesprekken op de zapatel kaart krijg ik geen callerid mee, terwijl dit duidelijk staat aangegeven. Enig idee waarom? Het gaat erom dat deze opgeslagen word in de CDR database, dat hij meegegeven word aan de Queue is een pré maar niet noodzakelijk.

Ik heb het idee dat Asterisk de analoge tonen niet herkend, zo blijft de verbinding open als de analoge beller al heeft opgehangen, dus ook voicemailberichten met alleen maar de verbinding verbroken toon. Ik voeg bij deze de configuratiebestanden toe, hopelijk worden jullie er wijs uit.

zapatel.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
[trunkgroups]

[channels]
context=incoming
usecallerid=yes
hidecallerid=no
callwaiting=no
threewaycalling=yes
transfer=yes
echocancel=yes
echotraining=yes
immediate=no

; Span 1: WCTDM/0 "Wildcard TDM400P REV E/F Board 1"
signalling=fxs_ks
callerid=asreceived
group=0
channel => 1,2
context=incoming

gedeelte uit extensions.conf
code:
1
2
3
4
5
[incoming]
exten => s,1,Answer
exten => s,n,Ringing
exten => s,n,Playback(queue-inkomend)
exten => s,n,Queue(inkomend)

PSN: Jorijnn

• Jan-E
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-11 04:08
Jorijn schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 15:34:
Ik zoek voor een VoIP oplossing een GSM gateway die door middel van SIP met Asterisk kan communiceren als peer. Ik heb op het moment er al een TDM400P kaartje erin zitten om te bellen via een analoge lijn. De bedoeling is dus dat ik via Asterisk kan bellen met die gateway en gebeld kan worden, maar dat lijkt me een duidelijk doel.

Nu heb ik hier en daar op het internet zitten kijken en blijkbaar zijn deze nog best lastig te vinden. Ik heb deze gevonden en die lijkt te doen wat ik nodig heb, alleen toch wel aan de dure kant. Zijn al deze gateway's zo duur?
Kijk eens naar dit apparaat op eBay en laat je niet afschrikken door de Italiaanse tekst. 'wud-wurks' (Anthony Gleave) biedt regelmatig ook een Franse variant aan. En soms een Engelse. Ik heb een tijdje geleden dit apparaat gekocht in de Franse versie voor 48 euro. Power adapter kopen (zit er niet bij), kabeltje maken om die power adapter aan het twee aderige groene blokje te verbinden, sim-kaart er in stoppen, snoer verbinden met de a- en b-aansluiting (in het groene 3-aderige blokje) van de Psitek en je kunt bellen.

Het is overigens een variant op de Psitek Fusion 100. Ik heb hem nu zelf draaien als 'lifeline' op de analoge FXO van een Fritz 7170: Jan-E in "[KPN] VoIP dienst InternetPlusBellen dee..."

Voor die Asterisk vraag kun je je beter vervoegen in het Het grote Asterisk topic - Deel I

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Ik zoek iets soortgelijks, alleen dan je GSM gebruiken om te connecten op Asterisk (maar dan als handset).

Dat zou betekenen dat je met je GSM kunt schakelen tussen je normale GSM netwerk en VOIP (thuis) zonder wifi :)

Ben bang dat dat soort gateways alleen vrij (lees: extreem) prijzig zijn, nog even afgezien van zendvergunningen e.d.

• Jan-E
Het klinkt alsof je zelf een GSM basisstation aan je asterisk of Fritzbox wilt hangen. Lijkt me niet echt realistisch ;)

Ik kan nu voor 7 cent per minuut (Simyo-Simyo) mijn GSM-box bellen. Mijn Fritz geeft me dan via een Auerswald aBox een kiestoon, waarna ik gewoon kan uitbellen via die Fritz.

Alternatief kan zijn dat je op zoek gaat naar een GSM/Dect dual mode mobieltje dan wel een GSM/Wifi dual mode. Of je hangt een bluetooth 'basisstation' aan de VoIP lijn.

• Jorijn
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2024
Ebayspullen lijken me niet geschikt voor het bedrijfsleven, maar dat kon jij ook niet weten ;)

In ieder geval bedankt voor de informatie, ze zijn er dus wel goedkoper maar erg moeilijk te vinden. Ik heb inmiddels de vraag gesteld in het andere topic en nu dus even afwachten :)

PSN: Jorijnn

• Jan-E
Jorijn schreef op woensdag 12 december 2007 @ 09:32:
Ebayspullen lijken me niet geschikt voor het bedrijfsleven, maar dat kon jij ook niet weten ;)
Nogal kortzichtige stellingname. Als je een Portech koopt bij Voipsolutions.be is die kennelijk wel 'geschikt' (je gaf exact dit voorbeeld nota bene zelf!), maar als je datzelfde apparaat via eBay direct bij de fabrikant kunt kopen voor minder dan de helft van de prijs (nog geen 180 euro versus 410 euro) is het apparaat ineens niet geschikt meer.

Welk bedrijf is dat? Weet ik alvast dat die hun inkoop niet slim aanpakken })

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Jan-E schreef op woensdag 12 december 2007 @ 07:00:
Het klinkt alsof je zelf een GSM basisstation aan je asterisk of Fritzbox wilt hangen. Lijkt me niet echt realistisch ;)

Ik kan nu voor 7 cent per minuut (Simyo-Simyo) mijn GSM-box bellen. Mijn Fritz geeft me dan via een Auerswald aBox een kiestoon, waarna ik gewoon kan uitbellen via die Fritz.

Alternatief kan zijn dat je op zoek gaat naar een GSM/Dect dual mode mobieltje dan wel een GSM/Wifi dual mode. Of je hangt een bluetooth 'basisstation' aan de VoIP lijn.
Je hebt hem gesnapt ;) maar is belachelijk duur en niet haalbaar.

Dat BT basisstation, is voor hetzelfde doel als een 'GSM gateway' aan je ATA hangen:

Uitbellen via je mobiele telefoon. Wel een mooi dingetje trouwens.

Persoonlijk heb ik dan idd liever een GSM gateway met goedkoop (prepaid simkaartje), zodat ik daarheen kan bellen.

Zonde dat er geen netwerkproviders zijn die onbeperkt gratis bellen naar 1 specifiek GSM nummer toestaan ;)

• Jan-E
IEFtm schreef op donderdag 13 december 2007 @ 16:09:
Persoonlijk heb ik dan idd liever een GSM gateway met goedkoop (prepaid simkaartje), zodat ik daarheen kan bellen.

Zonde dat er geen netwerkproviders zijn die onbeperkt gratis bellen naar 1 specifiek GSM nummer toestaan ;)
Goedkoopste is dan op dit moment bij mijn weten Lowcall-Lowcall bellen: geen starttik, eerste minuut wordt volledig berekend en verder 7 cent per minuut.

Nu had ik al Simyo in mijn mobieltje, dus in mijn GSM gateway zit ook een Simyo. Dat kost de starttik meer, maar dat neem ik dan maar voor lief.
Pagina: 1