Asus Formula Maximus SE herkent derde Raptor niet

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:46
Hallo allemaal,

sinds een aantal dagen ben ik in het trotse bezit van de Asus Formula Maximus. Echt top moederbord, en leuk voor de echte gamer. Helaas ben ik onlangs toch op een aantal merkwaardige dingen gestoten.

In mijn vorige systeem had ik de P5B Deluxe, met 2 74GB Raptors in RAID0. Deed perfect. Onlangs een derde Raptor gekocht en deze ook even in het systeem gehangen. Geen probleem. Heb zelfs nog even Vista erop gezet om te kijken hoe hij dat deed. Daarna had ik de schijf niet geformatteerd.

Aangezien ik met mijn nieuw moederbord de drie Raptors in RAID0 wilde gebruiken, heb ik deze dus alle drie in het systeem gehangen, bij mekaar. Ik heb de Antec 900, en ze zitten dus allemaal in de onderste "Drive cage". Alles verliep vlekkeloos totdat ik het syteem opstartte. Hij herkende alle schijven, behalve 1 Raptor niet. Deze Raptor was niet degene die ik laatst had gekocht, maar eentje die in de RAID0 setup zat.

Ik heb dus vandaag geprobeerd de schijf te formatteren door het in een externe behuizing te zetten, en met een andere computer de schijf formatteren. Dat was geen probleem en het lukte ook. Toch was het hetzelfde liedje toen de schijf weer in mijn eigen systeem terug was. Hij wordt nog steeds niet herkend. Ook is de POST screen lang bezig met zoeken, maar gaat uiteindelijk verder zonder die 3e Raptor.

Ik vraag me nu af wat ik moet doen. De schijf is niet defect en doet het in een ander systeem prima. Op de een of andere manier heeft mijn nieuwe moederbord daar wel problemen mee. Heeft iemand dit probleem eerder gehad en kan diegene mij vertellen wat de oplossing kan zijn?

Ik hoor het graag :)

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nieuwe controller heeft dacht ook een nieuwe array nodig, je kan alleen een raid array overzetten als je een losse raid kaart gebruikt, en misschien ook als de zelfde controller word gebruikt.

Probeer je nu die 3e schijf bij je bestaande array te plaatsen?

[ Voor 94% gewijzigd door mad_max234 op 11-12-2007 16:26 ]

• Jochemp
Dat klopt allemaal. Aangezien de andere chipset blijft de array ook niet behouden. Dat was ook geen probleem aangezien ik gewoon een back-up heb gemaakt.

Maar ik kan moeilijk de 3e schijf in een array plaatsen als hij in de BIOS niet herkend wordt. Ik moet dus eerst zien dat de schijf gezien wordt, zodat ik deze vervolgens in een array kan plaatsen.

EDIT: Had het verkeerd gelezen sorry. Nee, ik probeer niet mijn derde schijf bij mijn bestaande array te plaatsen. Dat kan niet en de array is inmiddels al verwijderd. Ik heb nu een RAID0 config met twee van de schijven, maar de derde wil dus niet meekomen.

[ Voor 26% gewijzigd door Jochemp op 11-12-2007 17:03 ]

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:36
Kun je dan uberhaupt raid0 met 3 schijven draaien?

• Jochemp
Daar gaat het nu even niet om :D

Ik wil gewoon dat die derde Raptor gezien wordt, dan kan ik erna wel kijken of RAID0 met drie schijven gerealiseerd kan worden (naar mijn idee zeker wel)

Verwijderd

Raid 0 met drie raptors meld zich hier.

• Jochemp
Goedzo, en nu nog het herkenningsprobleem :)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Pittie schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 17:18:
Kun je dan uberhaupt raid0 met 3 schijven draaien?
Bij raid 0 word de data toch gewoon over de schrijven verdeeld? Lijkt mij dat het kan, maar of het echt efficient is...

• Jochemp
Zucht...

Jongens, het gaat even niet over de RAID config, het gaat hier om de derde Raptor die niet herkend wordt.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
bassie schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 19:57:
[...]

Bij raid 0 word de data toch gewoon over de schrijven verdeeld? Lijkt mij dat het kan, maar of het echt efficient is...
Dit is zeer efficient, de data wordt namelijk inderdaad over verschillende schijven verdeeld, waardoor je dus meerdere (in dit geval dus 3x) malen de snelheid behaalt van de traagste schijf in je RAID setup (dus 2x 7200rpm + 1x 5400 rpm = 3x 5400rpm, andere schijven moeten wachten op traagste). Dit resulteerd in een veel grotere overdrachtsnelheid. Accesstimes kunnen wel wat trager worden, maar met de schijven van tegenwoordig merk je daar weinig van.

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-05 13:09
je hebt neem ik aan al een andere satapoort geprobeerd? ik heb hetzelfde bord als jij en 100% tevreden over :D.

Eventueel een andere satakabel. wissel de kabels van een wel werkende en een niet werkende eens om kijk wat het doet.
als je de voedingskabel alleen aansluit spint de schijf dan voel je hem dus licht trillen als je de schijf los in je hand hebt.

hier in ieder geval een paar kleine dingetjes wat je kunt kijken.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
offtopic:
Wat ik wou zeggen is dat 3 schrijven in raid 0 niet echt efficient is. Als je van 1 naar 2 schrijven gaat heb je een flinke winst, maar met een 3e erbij heb je al minder winst.

@ts.

Alle schrijven geformateerd? Nieuw kabeltje geprobeerd? Ander poort op je moederbord geprobeerd? Zeker dat je instellingen allemaal goed zijn?

• Jochemp
Bedankt voor jullie reply!

@Ikkkes

Ik ben ook aardig tevreden over het moederbord, alleen jammer dat die SATA poorten so knullig zijn :) Echt een stuk ongeluk! De schijf werkt sowieso, aangezien ik hem in een externe behuizing heb gedaan, en hem geformatteerd heb. Ander kabeltje zou ik vanmiddag proberen! Het is een nieuwe, maar het kan zo maar dat hij niet goed is

@Bassie

Alle schijven zijn geformatteerd. Op twee van de Raptors draai ik nu Vista Ultimate, en als die derde er nog bij kan komen zou dat fijn zijn. Andere poort al geprobeerd, zal vanmiddag even proberen op een ander zeker werkende poort!

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-05 13:09
Jochemp schreef op donderdag 13 december 2007 @ 09:48:
Bedankt voor jullie reply!

@Ikkkes

Ik ben ook aardig tevreden over het moederbord, alleen jammer dat die SATA poorten so knullig zijn :) Echt een stuk ongeluk! De schijf werkt sowieso, aangezien ik hem in een externe behuizing heb gedaan, en hem geformatteerd heb. Ander kabeltje zou ik vanmiddag proberen! Het is een nieuwe, maar het kan zo maar dat hij niet goed is
Ik zit nu ineens met een hdd die niet meer herkend word out of nowhere :| de schijf spint wel enzo maar heb SP1 RC1 op vista geinstalled en ik dacht dat hij het daarna nog deed maar niet zeker.
Nu werkt ie in ieder geval niet meer :| vanaaf eens doortesten andere satakabel en poort al geprobeerd.... OC ook weer uitgezet dus dat kan et ook niet zijn en is nooit heel hoog geweest.

• Jochemp
Kijk dan eens in het schijfbeheer van Vista. Daar is de schijf misschien wel herkenbaar, maar is hij niet in NTFS geformatteerd.

EDIT: Mijn probleem is opgelost mensen. Het lag aan het makkelijke SATA kabeltje wat schijnbaar defect is. Ik verdacht het kabeltje niet aangezien hij nog geen week oud is. Dat wordt dan maar een vergoeding vragen ;)

Iedereen bedankt voor de antwoorden! _/-\o_

[ Voor 51% gewijzigd door Jochemp op 13-12-2007 16:10 ]

Pagina: 1