Beeldstuurprogramma crash, videokaart overhit?

Pagina: 1
Acties:
  • 696 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-05 11:51
Ik krijg sinds vandaag in games (en ook al 2x in windows zelf) de foutmelding dat het beeldstuurprogramma niet meer reageert. Dit zorgt ervoor dat de spellen vastlopen en het beeld even zwart wordt en weer terug komt. Niets ernstigs dus, maar het betekend wel dat ik geen enkel spel meer kan spelen.

Ik heb deze nieuwe PC nu enkele maanden en heb hier nog nooit last van gehad. Nu begin in te twijfelen of het misschien de koeling kan zijn? Ik heb een Reserator 2 aangesloten maar deze heeft het behoorlijk lastig met de Quadcore 2.4ghz van Intel en de 8800GTX die gekoeld moeten worden. De radiator zelf voelt redelijk warm aan en het water wat de PC ingaat is niet veel kouder dan dat wat eruit komt (al zit er natuurlijk wel verschil in).

Het gekke is alleen dat ik dit vanaf het begin al tricky vond, maar er nooit problemen mee zijn geweest. Kan het inderdaad aan de koeling liggen, en is er een niet al te ingrijpende oplossing voor te vinden? Ik ben echt een sucker voor stilte op mijn kamer en vandaar ook deze koeling. Misschien moet ik de Quadcore verkopen en een 3.x Ghz dual core kopen (Aangezien veel games quad niet ondersteunen)?

Misschien is het een optie om zowel mijn 8800GTX en mijn Quadcore "om te ruilen" voor een nieuwe 45nm Intel dualcore zodra deze er zijn en de 8800GTX te vervangen voor 2 passief gekoelde 8800GT's? De prijzen zullen volgens mij ongeveer gelijk zijn, al verlies ik er natuurlijk op doordat ik mijn spullen 2e hands wegdoe.

Mijn specificaties:

Giga-Byte P35-D6Q
4 gig 800mhz geheugen
Intel C2Q 2.4 Ghz
8800 GTX

[ Voor 11% gewijzigd door DJMurtz op 11-12-2007 15:05 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik kop m alvast even in, voor iemand anders het doet :

Voeding?

• DJMurtz
Exorcist schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 15:08:
Ik kop m alvast even in, voor iemand anders het doet :

Voeding?
Excuses, vergeten toe te voegen, het gaat hier om een Seasonic S12-II 500 Watt voeding. Toen ik deze nieuwe PC ging aanschaffen heb ik meerdere bronnen geraadpleegd om een voeding te kopen die voldoende watt kon leveren. Deze kwam als beste naar boven.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heb je al eens geprobeerd om je drivers helemaal te verwijderen, en nieuwere/oudere drivers te installeren?

• DJMurtz
Exorcist schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 15:26:
Heb je al eens geprobeerd om je drivers helemaal te verwijderen, en nieuwere/oudere drivers te installeren?
Ja, maar ook dat mocht niet baten. Overigens, de reden waarom ik de warmte verdenk is vanwege het feit dat:

1. Ik crysis speelde toen het gebeurde, een spel dat bekend staat om hardware tot het limiet te laten gaan (maar het gebeurd nu nog steeds, ook in windows, 1 uur na het afsluiten van crysis)
2. Het butien niet bepaald warm is en ik het raam dus dicht heb gedaan en de verwarming aan.

Ik ga nogmaals andere drivers proberen, maar het lijkt me sterk dat dit plotseling het probleem heeft veroorzaakt. Daarna ga ik maar eens een dikke trui aandoen en het raam weer openzetten, eens kijken wat dat teweeg brengt.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:46
Temperatuur heeft er niet al te veel mee te maken. Het is meer een driver issue.

ATi heeft dit probleem - soortgelijk - ook. Pas trouwens op, als hij 5x je beeldschermstuurprogramma opnieuw opstart, krijg je een mooi blauw scherm.

Onder welk OS draai je? Ik schat in ieder geval op een 64-bits.

• DJMurtz
Sypher schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 15:41:
Temperatuur heeft er niet al te veel mee te maken. Het is meer een driver issue.

ATi heeft dit probleem - soortgelijk - ook. Pas trouwens op, als hij 5x je beeldschermstuurprogramma opnieuw opstart, krijg je een mooi blauw scherm.

Onder welk OS draai je? Ik schat in ieder geval op een 64-bits.
Klopt, vista ultimate 64bit. Ik heb veel problemen gehad met 64bit dus heb lange tijd nagedacht om over te gaan naar 32bit, vond het eerst zonde van het geld maar las later dat mijn 64bit key ook zou werken op de 32bit uitvoering. Echter, nu er steeds meer spellen ook met 64bit executables worden uitgebracht en ik graag mijn 4gig volledig wil benutten ben ik toch maar bij 64bit gebleven.

Kan het hier iets mee te maken dan? (Overigens net de nieuwste drivers geïnstalleerd, eens afwachten wat er gaat gebeuren)

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:46
Hoe vaak gebeurt het? Is het soms of vaak?

Hier heb ik ongeveer 1x per week een melding dat m'n beeldschermstuurprogramma gereset is. Het probleem ligt hem bij mij in m'n 2e scherm, sinds ik die heb aangesloten is het gedonder. Al had ik op een gegeven moment een maand niets ... Erg vreemd.

XP schijnt niet zoveel beter te zijn, hoor daar ook verhalen van.. brr
Verder, je kan gewoon 32bits met PAE mode draaien zodat je 4GB kan gebruiken. Toch zal ik lekker op 64bits blijven, daar zit het hem niet in.

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Ehhh? Ik lees meerdere malen 'tempraturen' in verschillende posts...

Waarom zijn deze waardes nergens vermeld? ;)
Pagina: 1