Terug naar Nederland?

Pagina: 1
Acties:
  • 432 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:27
Ik twijfel of ik dit topic niet beter in SG kan plaatsen, maar omdat ik denk dat het meer raakvlakken heeft met WI zet ik het hier neer. :)

Eerst even een uitleg over mijn huidige situatie:
In April 2006 ben ik begonnen als helpdesk-medewerker bij een multinational in Dublin, Ierland
Hiervoor werkte ik op een callcenter in Groningen, maar aangezien daar geen groei meer in zat heb ik de beslising genomen om in het buitenland te gaan werken.
In de tijd bij dit bedrijf in Ierland heb ik een goede kans gekregen om mezelf te bewijzen, en zodoende heb ik per Augustus 2007 een nieuwe functie aangenomen als technisch coach / mentor.
(Dit valt ongeveer te vergelijken met de functie van teamleader)

Vervolgens kregen wij in Augustus de mededeling dat wij per September 2007 geoutsourced zouden worden naar een andere multinational in Schotland. Nu wringt daar de schoen.
Ik heb een grote bijdrage geleverd aan de transitie van het bedrijf in Ierland naar het bedrijf in Schotland, en inmiddels loopt dat project redelijk.

Alleen de sfeer binnen dit laatst bedrijf bevalt me niet. De communicatie is slecht, en als medewerker ben je overduidelijk een nummer.
Het hele gevoel dat ik bij dit bedrijf heb is gewoon niet goed. Ik heb voor mezelf dus al de beslissing genomen iets anders te gaan zoeken. Dat is niet het probleem.

Mijn probleem is als volgt:
Ik zit erover na te denken om terug te gaan naar Nederland, en daar een baan te vinden bij een bedrijf á la Peak-IT.
Ik ben momenteel 22, heb mijn MBO-studie niet afgemaakt, maar heb wel een paar certificeringen onder de riem (ITIL Foundations, Six Sigma Yellow Belt, ECDL ( :') ), en nog een paar anderen - niet noemenswaardig)

Nu vraag ik mij het volgende af:
- Is het aan te raden terug te komen naar Nederland, salaris-technisch gezien?
Ik verdien momenteel 25.000 EUR per jaar, waar ik maandelijks netto 1800 EUR aan overhoud.
Ik denk dan aan de richting van desk-side support (moet kunnen) / systeembeheerder (moeilijker), wat - als ik loonwijzer.nl mag geloven - ~ 1300 EUR netto per maand oplevert.
Kan je hier normaal van leven?

- Zo ja, waar is de beste stad om heen te gaan qua werkgelegenheid?
Ik heb geen speciale banden met wat voor regio dan ook, en kan in principe overal heen.

- Daarop aansluitend: wat is de beste plek om te huren?
Ik sta nergens ingeschreven, en ben ook niet van plan dit te doen als dit niks oplevert binnen nu en 3 maand van nu.
Nederland heeft al jarenlang woningnood, terwijl het in Ierland / de UK simpelweg een kwestie is van het leukste / beste appartement uitkiezen

Wat alles nog misschien vermoeilijkt is dat ik van plan ben nog een HBO BI ernaast te gaan volgen, om toch dat papiertje op zak te hebben. In principe kan dit in elke grote stad wel, maar het is wel iets waar ik rekening mee wil houden.

Ondertussen loop ik ook met de gedachte om na Ierland / UK een tijdje in Spanje te gaan werken, maar dat kan altijd later nog .. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

wow, TS zo lang geleden geplaatst en nog steeds geen reacties. Ok, my 0,02€ dan maar.

Werkgelegenheid: ik zou 'ns zeggen, ga wat job-sites af en bekijk zelf waar ze wat vragen.
Appartement: overal buiten de randstad (grote steden, provincies Zuid-Holland, Noord-Holland onder de lijn Alkmaar-Hoorn, Utrecht) is in de kleine dorpen meestal wel snel wat te vinden. In de steden/randstad hoef je het niet te proberen, tenzij je voor zeer weinig ruimte zeer veel geld wil neertellen. Vaak zit je dan ook aan (semi-)wurgcontracten vast, met bedingen zoals € 25 pd boete als je te laat betaald, of 'n verbod om huurtoeslag aan te vragen (volgens mij nog illegaal ook, maar goed).
Inkomen: de bijstandsnorm (dus het bedrag waarvan je volgens de overheid van kan leven) is voor 'n alleenstaande +/- € 800 (excl. € 40 vakantiegeld) (van € 1.300 wordt een gezin met of zonder kinderen van geacht te kunnen leven). Dus van € 1.300 kun je redelijk leven, MITS je huur niet te hoog is. In die € 800 is met een (kale) huur van € 200 rekening gehouden (voor 't meerdere kun je tot op zekere hoogte huurtoeslag krijgen), dus moet je (weer: volgens de overheid) van € 600 je gas, licht, water, verzekeringen, leefgeld, kleding, telefoon, extra's etc. etc. kunnen betalen. Wat wel belangrijk is om te weten: de huurafstopgrens is momenteel +/- € 450. Dit betekent dat als je 'n woning accepteerd met een hogere huur, dat de woning wordt gezien als "niet passend" en dat je dus in 't geheel niet in aanmerking kunt komen voor huurtoeslag. Uitgaande dus van een minimum van € 600 aan gas, licht, water, verzekeringen, leefgeld en extra's, kun je dus zelf uitrekenen wat je aan inkomen nodig hebt.

Overigens moet je er dan wel van uitgaan dat je bijv. geen auto kunt betalen en overal op moet bezuinigen (i-net abonnement, gas&electra, Aldi ipv AH etc.)

Maar goed, tot zover dus mijn 2c op je vragen, en nee, ik heb geen ervaring met remigreren ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je bent nog harstikke jong, kunt gaan en staan waar je wilt en je hebt nog niet de leeftijd dat je toe bent aan huisje-boompje-beestje. Ik zou als ik jou was in weer een ander land gaan werken. Doe eens gek en probeer een baan in Nieuw-Zeeland te krijgen bijvoorbeeld.

Mocht je toch naar Nederland terug willen, probeer dan eerst eens een huurhuis/apartement te regelen. Als je geen auto hebt (wat met 1300 netto ook lastig wordt), dan zou ik de apartementjes in de stad eens gaan proberen. Lastig te krijgen, zeker met huursubsidie, dus van te voren flink wat werk in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie1981
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-03 22:03
Ik heb wel eens gehoord dat Scandinavie ook goed vertoeven moet zijn voor IT'ers. Misschien moet je eens in die richting kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf ook vanuit Ierland weer naar Nederland gekomen. Dit had andere redenen dan jouwne (vriendin hier) Maar zou je eerder aanraden naar andere landen te gaan. Lonen in nederland zijn echt bagger in vergelijking met veel andere landen. En nu je novg nergens aan gebonden bent kan je nog gaan en staan waar je wil. Geniet er nog van en kom pas terug naar nederland voor Huisje/Boompje/Beestje want dan kan je niet meer over de hele wereld zomaar gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Collega's van me zitten in Scandinavie en als ik hoor wat die betaald krijgen zou ik haast zelf vertrekken. Natuurlijk zijn de kosten daar hoger maar uiteindelijk houden ze per maand wel meer over dan wij. Zeker in NL heeft onze staat niet een vingertje in de pap maar ze graaien dr met twee handen in. Iets om eigenlijk treurig van te worden. Ik zou dan ook zoals boven aangegeven zeker gezien je leeftijd nog lekker wat internationale kennis op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik zit zelf in Scandinavie, Zweden, en tot dusverre bevalt dat best OK. Salaris is voor mij goed, maar gemiddeld zijn de salarissen in Zweden wat lager. Je kunt in Noorwegen meer verdienen heb ik begrepen, maar kijk ook even hoeveel je dagelijks leven kost. Uiteindelijk maakt het per land niet zoveel uit, gemiddeld genomen word je of linksom, of rechtsom genaaid. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
Ik hoorde van een kennis die ook in de itil hoek zit dat er in Belgie een enorm tekort is aan dat soort mensen.

Van 25k per jaar een bruto van 1800 overhouden, dat gaat hier in NL echt niet lukken! Moet je hier zo'n 30k voor verdienen.

[ Voor 36% gewijzigd door Wijnands op 17-12-2007 17:35 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 11:31
Wijnands schreef op maandag 17 december 2007 @ 17:34:
Ik hoorde van een kennis die ook in de itil hoek zit dat er in Belgie een enorm tekort is aan dat soort mensen.

Van 25k per jaar een bruto van 1800 overhouden, dat gaat hier in NL echt niet lukken! Moet je hier zo'n 30k voor verdienen.
Dan hangt het er ook vanaf waar je gaat wonen ;)

Netto loon zegt niet zoveel als bijvoorbeeld de woonlasten veel hoger liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacurve
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-10-2021
Ik begrijp je situatie erg goed, ik heb zelf zo'n 5 jaar direct en indirect gewerkt bij het bedrijf waar je nu bij zit. Heb ook meerdere promoties gemaakt binnen het bedrijf, maar heb een kleine 3 jaar geleden de beslissing genomen om terug te gaan naar Nederland.
Mijn ervaringen die ik had opgedaan in Ierland, zowel op werk- en sociaal niveau, hebben mij zeerzeker geholpen om een erg goede baan voor aan andere multinational te krijgen in NL.
Maar na een jaar in Nederland gewoond te hebben, heb ik het besluit genomen om weer terug te keren naar Nederland. Mijn beste keuze van de afgelopen 2 jaar. Ik ben na mijn terugkomst in IRL indirect voor jouw bedrijf gaan werken (had de ervaring), een huis was zo gevonden en terwijl het bruto salaris ongeveer gelijk was met wat ik in Nederland verdiende, hield ik er netto veel meer aan over (ok, zoals je weet is ierland niet goedkoop.. maar dat is nederland inmiddels ook niet meer).
Inmiddels heb ik niks meer te maken met iedereen die nu nog in Ballycoolin zit, mijn vriendin werkt er nog en wacht op haar redundancy. Maar ik kan niet wachten totdat ze daar weg is, het andere multinational wat de business nu heeft overgenomen heeft bij niemand een goede indruk achter gelaten, en zoals je begrijpt ken ik na al die jaren nog steeds een behoorlijke grote groep mensen die er werkzaam zijn of geweest zijn. Van callcenter agenten tot aan managers, niemand ziet het meer zitten met het nieuwe bedrijf.
Wat betreft blijven of niet, ik begrijp dat dit een erg persoonlijke beslissing is. Maar mijn advies: blijf nog even in Ierland hangen. Zoek een baan waar je niet zo met al die andere Nederlanders zit. Zoek een baan in de IT als daar je passie ligt. Ik kan je garanderen dat je hier makkelijker aan de bak komt dan in NL. Je salaris zal ok een stuk beter zijn, het gaat hier meer om wat je kunt dan hoe oud je bent/ervaring/studie.
In de 5-6 jaar dat ik hier rondloop heb ik mijn jaarsalaris meer dan verdubbelt. Hard werken, laten zien wat je kunt. Studies volgen die aangeboden worden. Wat dat betreft is de economie hier veel bruisender dan in NL waar naar mijn idee erg een hokjesmentaliteit heerst wat betreft opleiding etc. Zoals je zelf al zei, er zijn hier zat bedrijven die je een kans willen geven om jezelf te bewijzen. Waar je nu zit, is een bedrijf dat er om bekend staat om mensen aan te nemen voor niet al te veel geld, ze geven je wat certificaten etc.. en die lui gebruiken het bedrijf als springplank om ergens iets beters te vinden. Dit is een algemeen bekend iets bij andere bedrijven in je business park. Solliciteer voor de lol eens bij een van je buren, ze weten dat je goed opgeleid bent en als je al een promotie hebt gemaakt geeft dat vaak voor hen aan dat je een goede werknemer bent en voor hen zal zijn.
Je bent jong, blijf hier.. of ga reizen. Nu kan je het nog allemaal. Over een paar jaar heb je misschien spijt. En zoals ik al zei, mijn beste keuze ooit om weer terug te komen. Het was mijn bedoeling om maar voor een jaartje te blijven, maar ben er nu inmiddels al bijna 6.

En ja, we zijn elkaar wel eens tegen het lijf gelopen denk ik.. maar weet niet zeker of je mij kent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op maandag 17 december 2007 @ 17:34:

Voor 1800 netto moet je ca. 36k verdienen. Met 30k hou je ca. 1600 netto over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 19:33

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 20:42:
[...]

Voor 1800 netto moet je ca. 36k verdienen. Met 30k hou je ca. 1600 netto over.
Met 30k op jaarbasis kom ik zelf op bijna 1.800 netto p/m hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li0nHeart
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-07 10:31
Een nieuwe collega van mij is net terug uit Dublin. Hij zegt dat netto-loon leuk is, maar de huurlasten zijn daar zo hoog in vergelijking met Nederland, dat je netto-loon wel veel hoger kan lijken, maar je houdt uiteindelijk veel minder over. Daar moet je ook rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-08 08:42
Even voor alle duidelijkheid.

Salaris 2555,24 2555,24 2555,24
Loon SV 2555,24
WW Awf 1228,49 3,500 42,99- 42,99-
Premieloon Zvw 2512,25
Verg. Zvw inkomensafh. 2512,25 7,200 180,88 180,88
Loon LH 2693,13
Loonheffing 2693,13 712,25-
Zvw inkomensafh. 2512,25 7,200 180,88-
NETTO/TOTAAL 1800,00

Dit is de berekening je moet ongeveer per maand 2555 euro verdienen Dit is dan nog zonder pensioen premie.

Ik denk dat je voor een helpdesk medewerker moeilijk aan dat bedrag al komen je zou minimaal 2 lijns beheer moeten doen. Weker in groningen daar liggen delonen net iets lager. De Meeste werkgelegenheid is amsterdam of utrecht (Daar is het moeilijk om aan personeel te komen).

Maar werk zat in nl voor jongeren zeker met jouw leeftijd en ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuser X
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-08 08:42
Mainuser X schreef op woensdag 19 december 2007 @ 10:14:
Even voor alle duidelijkheid.

Salaris 2555,24 2555,24 2555,24
Loon SV 2555,24
WW Awf 1228,49 3,500 42,99- 42,99-
Premieloon Zvw 2512,25
Verg. Zvw inkomensafh. 2512,25 7,200 180,88 180,88
Loon LH 2693,13
Loonheffing 2693,13 712,25-
Zvw inkomensafh. 2512,25 7,200 180,88-
NETTO/TOTAAL 1800,00

Dit is de berekening je moet ongeveer per maand 2555 euro verdienen Dit is dan nog zonder pensioen premie.

Ik denk dat je voor een helpdesk medewerker moeilijk aan dat bedrag al komen je zou minimaal 2 lijns beheer moeten doen. Weker in groningen daar liggen delonen net iets lager. De Meeste werkgelegenheid is amsterdam of utrecht (Daar is het moeilijk om aan personeel te komen).

Maar werk zat in nl voor jongeren zeker met jouw leeftijd en ervaring.
Vergeten te vermelden Mat pensioen premie (Bij meeste it bedrijven betaal je dit zelf) Moet je rond de 2750 euro verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

ben zelf ook terug gekomen uit ierland en zoals hierboven ook gemeld word zijn de huurkosten een stuk hoger daar dan hier. Ik betaalde 333 euro kale huur voor een kamer van 3 bij 2. In nederland 250 voor een heel huis. Ik vond levensmiddelen ook een stukje duurder van in nederland, om over internet maar niet te beginnen.

Ja je zal minder gaan verdienen, maar het leven is ook iets goedkoper.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
ankhie schreef op woensdag 19 december 2007 @ 07:36:
[...]

Met 30k op jaarbasis kom ik zelf op bijna 1.800 netto p/m hoor :)
Is die 30k op jaarbasis inclusief vakantiegeld en 13de maand? Met 2500 bruto per maand hou je ongeveer 1800 netto per maand over (zonder zaken als leasauto's et cetera). Dat is inderdaad 30k per jaar zonder extra's. Met vakantiegeld en 13de maand meegerekend is het 35k per jaar. Daar zal de verwarring ontstaan.

@TS: waarom weer terug naar NL? Je hebt het blijkbaar erg goed naar je zin gehad buitende grenzen van Nederland, waarom niet op zoek naar een nieuw avontuur. In dit topic zijn al veel mogelijkheden naar voren gekomen, zowel ver weg als (relatief) dichtbij!

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

eendje schreef op woensdag 19 december 2007 @ 10:28:
In nederland 250 voor een heel huis.
250 voor een heel huis? Is dat realistisch? Ik betaalde 675 voor een compleet huis in de vrije sector bij Utrecht.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 17:12 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:31:
Zelf heb ik ook in NO gewoond en gewerkt maar het is ondanks het vrij hoge netto inkomen (ook dankzij lagere belasting voor expats) lastig om bijvoorbeeld een leuke auto te rijden, op vakantie te gaan, te sparen en een woning aan te schaffen.

Wat dat aangaat is NL toch beter voor hogere inkomens. De progressieve belasting in NO is namelijk veel verder doorgevoerd (auto's twee keer zo duur, bij koop woning 10 tot 30% aankoopsom al op tafel leggen = 90 tot 70% hypotheek) en uitgaan is afschuwelijk duur (een halve liter bier voor EUR 8 tot 12, een biefstuk voor EUR 40). Zodra je een gezin hebt is het anders in NO (dan heb je gratis onderwijs voor je kinderen enzovoorts enzovoorts) maar als vrijgezel of als paar zonder kinderen is het geen pretje.
NO is dan ook een beetje de oliebel van Europa: Momenteel draait alles op olie, maar als dat onderuit gaat dan zitten ze met de gebakken peren. Maar daar wordt dan ook hard aan gewerkt, door het opzetten van andere industrietakken.

In SE zijn de inkomens lager, maar ook veel kosten zijn daarentegen ook lager. Een auto kost hier bijvoorbeeld geen drol, vergeleken met NL. Eigen autoindustrie (Saab, Volvo, Scania) betekent geen BPM. Aangezien ik in de bovenkant van de gemiddelde inkomensschaal zit, zit ik qua besteedbaar inkomen goed, net zoals je dat in NL of NO zult hebben. Maar al met al komt het toch op 1 ding neer: Uiteindelijk hou je ongeveer net zoveel over.

Laatst een artikeltje gezien in Dagens Industri waarin verteld werd dat je als ingenieur gemiddeld 50% meer pakt in NO. Aan de andere kant wordt dat door de door Peter genoemde kosten dus net zo hard weer weggehaald. Desondanks vind ik het wel leuk om in het buitenland te zitten. Aan de ene kant ga je NL ook weer waarderen, aan de andere kant zie je de beperkingen van NL duidelijker. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Pagina: 1