Computerconfiguratie

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik wil volgende week een nieuwe computer aanschaffen en volg al meerdere maanden actief allerlei forums en reviewsites evenals de best buy guides van tweakers.

Ik heb alle componenten zorgvuldig uitgekozen maar ik had graag jullie mening omtrent de totale configuratie. Misschien mis ik nog een paar belangrijke details of zijn er zaken waar ik niet aan heb gedacht.

Mijn requirements zijn:
- Een zeer snelle, stille, zuinige maar vooral betrouwbaar en stabiele computer voor video- en fotobewerking, programmeren en webdesign. Doorgaans zijn er heel vensters open (gemakkelijk een 30-tig tal) en draaien er veel extra services. Ik ben geen overclocker en speel doorgaans geen games, maar ik kan alvast vertellen dat er wellicht een 24" scherm komt met een resolutie van 1920x1200. Op korte termijn zal een een VM draaien onder Windows XP Professional.

De configuratie tot nu toe:
- Intel Core 2 Duo E6750 (2,66 Ghz/FSB 1333)
- Asus P5K-E
- 2GB : CORSAIR TWIN2X2048-6400C4 DDR2-800 C4 2GB Kit (4-4-4-12-2T)
- COOLERMASTER Cosmos 1000 NO PSU
- SCYTHE Ninja CPU Cooler
- ANTEC Earthwatts 2.0 500WATT : stil en stabiel
- primary hardeschijf: WD Raptor 74GB Sata
- MSI NX8600GTS-T2D256E-HD-OC 256MB PCI Express?????

Mijn motivatie:
1) Processor:
Intel Core 2 Duo E6750 (2,66 Ghz/FSB 1333):
Deze processor biedt op dit moment waar voor zijn geld en draait op FSB 1333. Begin januari/feburari 2008 wordt deze dan vervangen door een 45mm processor van intel. Hiermee wil ik vooral besparing op het energieverbuik en de temperatuurontwikkelijk aanzienlijk verminderen. Onder ideale omstandigheden zou ik nog enkele maanden wachten maar mijn huidige computer is werkelijk aan vervanging toe.

2) Moederbord:
Asus P5K-E
Asus is in principe een betrouwbaar merk en bied voldoende mogelijkheden aan op het vlak van raid configuratie en uitbreidbaarheid. Bovendien is dit bord 45mm ready. Het feit dat dit moederbord passief gekoeld wordt is een pluspunt (=minder geluid). De wifi-connectie heb ik niet echt nodig, maar de P5K zou naar het schijnt iets minder goed zijn.

3) Geheugen:
CORSAIR TWIN2X2048-6400C4 DDR2-800 C4 2GB Kit (4-4-4-12-2T)
Geheugen van corsair met lifetime garantie zal dankzij dual channel en de betere timings voor een iets betere performantie zorgen (al is dat volgens tomshardware niet een heel groot verschil). Slechts 2GB geheugen omdat er voorlopig nog met Windows XP 32bit zal gewerkt worden. Bij de overstap naar een 64 bit systeem zal ik de stap zetten naar 4GB geheugen. In principe zou dit geheugen compatible moet zijn met de P5K-E, kan dit bevestigd worden aub? Zouden jullie eventueel CORSAIR Twinx DDR2 2048MB PC6400 XMS2 aanraden of misschien zelfs Kingston KVR800D2N5K2/2G?

4) Case:
COOLERMASTER Cosmos 1000 NO PSU
Omdat ik op zoek ben naar een stille en stabiele computer opteer ik voor deze gigantische, maar helaas, redelijk dure case. Ik heb veel hardeschijven (zowel IDE als SATA) die hun onderdak ergens moeten vinden... De airflow is zeer goed waardoor de ambient temperatuur relatief laag gaat blijven. Is dit de juiste keuze of eerder overkill? De sonata III zou ook goed zijn, maar scoort op vlak van geluidsisolatie iets minder.

5) Processor koeler:
SCYTHE Ninja CPU Cooler
Zeer populaire maar stille koeler met optionele ventilator. In dit geval is de ventilator noodzakelijk omdat er veel warmte moet afgevoerd worden. Bovendien zou dit model gemakkelijker monteerbaar zijn dan de CYTHE Mugen (infinity). Volgens de specs is deze cooler 100% compatible met de P5K-E.

6) Voeding:
ANTEC Earthwatts 2.0 500WATT
Deze voeding zou naar verluid zeer stil zijn (bij verbruik minder dan 300W) en bied voldoende vermogen, ook bij zware load van de computer.

7) WD Raptor 74GB (10.000 rpm)
De hardeschijf is de meest vertragende factor van het systeem. Daarom wil ik graag een super snelle hardeschijf inzetten als primary schijf voor windows. Het extra geluid neem ik er dan wel bij, als het systeem maar sneller reageert. (side note: de inhoud van c:\document and settings\ zal wel verhuizen naar een iets tragere sata hardeschijf (D:) van seagate wat het systeem dan weer iets ga vertragen)

8) koelpasta van OCZ

9) de videokaart:
???? een groot probleem ???
Ik heb vele reviews gelezen over de 8500GT, 8600GTS, 8800GT, ..., al dan niet passief gekoeld maar ik geraak er gewoon niet uit. Ik ben geen overclocker en speel doorgaans geen games, maar soms denk ik er aan om toch maar zo'n game te spelen, al was het maar om de prachtige graphics te zien op een 22" of 24" scherm. Anderzijds, mijn belangrijkste probleem is warmteproductie, energieverbruik en vooral geluidsproductie. Hoe meer je naar high-end kaarten gaat, hoe meer warmte, geluid ze producuren en hoe meer ze verbruiken. De passief gekoelde kaarten lossen onrechstreeks het geluidsprobleem op maar zouden veel warmte vrijmaken (gemakkelijk 70° idle). Hierdoor moet de koeling ook veel harder draaien en lijkt het mij een probleem om de case koel en stil te houden. De 8800GT is een dure kaart, wordt heel warm en is nog niet goed leverbaar. Wie kan mij helpen een compromis te maken? Eventueel nog een paar maanden wachten op nieuwe kaarten en intussen een goedkope kaart gebruiken? Is het aanzienlijk UNDERCLOCKEN van zo'n grafische kaart mogelijk en blijft de kaart stabiel werken?

Ik hoop dat andere mensen nog iets aan mijn commentaar hebben. Alvast bedankt voor jullie feedback.

Genius

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Voor het verbruik hoef je geen 45nm cpu te halen, die ga je er nooit meer terug verdienen of je pc moet wel 24/7 aanstaan 3 jaar lang of zo iets. Voor de warmte is het denk ik ook niet nodig, een stock E6750 word al niet zo warm, denk dat je daar al meer dan tevreden mee bent. ;)

En over de videokaart, ik heb een 8600GTS is redelijk zuinig, en trekt nog best veel spellen, maar je zal wel wat moeten inleveren op de settings van sommige games. Ik speel game's op een 22" monitor en dat gaat goed.

Wat je ook kan doen is wachten (maar dat kan je niet meer geloof ik :) ) op een Hybrid bord, die dus je videokaart uit zet als hij niet word gebruikt en dan de IGP (onboard video) gebruikt die heel en heel veel zuiniger is dan bijvoorbeeld een 8800GT.

Januari worden de eerste Hybrid borden verwacht dacht ik, in ieder geval die van AMD komen januari.

[ Voor 25% gewijzigd door mad_max234 op 11-12-2007 15:05 ]

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:05

Dani86

AeroGeek

Misschien ben je beter af met een Q6600, omdat je aangeeft zo'n 30 windows tegelijk te willen openen.

En als je niet ( veel ) wilt gamen, heb je zeker weten genoeg aan een 8600, en ik zou ook sowieso een silent nemen dan idd :)

Een snelle én zuinige PC? dat gaat moeilijk samen wat mij betreft.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

n00bdani86 schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 14:59:
Misschien ben je beter af met een Q6600, omdat je aangeeft zo'n 30 windows tegelijk te willen openen.

En als je niet ( veel ) wilt gamen, heb je zeker weten genoeg aan een 8600, en ik zou ook sowieso een silent nemen dan idd :)

Een snelle én zuinige PC? dat gaat moeilijk samen wat mij betreft.
Geen passief 8600GT/GTS nemen, die dingen worden heel erg heet, kan je beter een goedkope 8600GT/GTS halen met een losse stille zalman koeler. Kost je net zoveel als een silent en is ook onhoorbaar op low rmp, en koelt dan nog steeds beter dan die stock fan, en al helemaal dan die silent modellen. En die silent modellen moet je ook nog actieve koelen dmv airflow anders worden ze veel te heet vaak gebleken.

En voor 30 windows open hebben staan, heb je niet per definitie een Quad core nodig, of het moeten 30 proragams zijn die aan het werk zijn, anders kan je dat makkelijk met een dual core af. 30 windows zegt zo weinig om gelijk een quad aan te raden, je moet minimaal weten wat voor een soort windows het zijn, want 30 IE page zijn ook 30 windows. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 11-12-2007 15:14 ]

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:05

Dani86

AeroGeek

Mierenneuker :P

Ik had idd 30 progs in gedachten :)

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
1. Ter info, welke windows hebben we zoal open:
total commander, acdsee, lightroom, photoshop, adobe premiere, enkele sessies word en excel, meestal een paar pdf documenten, maxthon (met gemakkelijk 20 tabs open), firefox, outlook, een rss-lezer, eclipse java, een dos venster, ultraedit, en allerlei andere software afhankelijk van de nodigheden op dat moment...; en er wordt regelmatig geswitcht tussen deze windows). Later komt er nog VM ware. De meeste open windows zullen doorgaans weinig CPU gebruiken, indien inactief. Wat het meest vertragend werkt is de antivirus en de firewall. Die mogen op een aparte cpu draaien.

2. snel en zuinige pc gaat niet goed samen. Je probeert wel compromissen te maken. En ik reken er eigenlijk een beetje op dat ik via dit forum net die kleine details kan hebben die de doorslag kunnen geven voor een bepaalde keuze.

3. De 8600GTS met een zalman koeler is misschien een goed idee. Moet dan nog wel gaan onderzoeken of ze wel samen werken en OF je deze kaart nog kan UNDERclocken (vb: 100Mhz minder?) als je niet de full power nodig hebt. Heb ook de indruk dat er meer en beter support voor NVIDIA based gpu's, al was het maar de driver optimalisaties.

4. 45nm cpu. Ik dacht ooit gelezen te hebben dat ze in vgl met hun 65nm versie nog maar de helft energie verbruiken in idle (dus van 80W naar 40W). En als je weet dat een computer doorgaans 90% van de tijd idle lijkt dit volgens mij mooi meegenomen. Wie weet zal de kamertemperatuur dan ook iets minder zijn?!?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

n00bdani86 schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 15:33:
Mierenneuker :P

Ik had idd 30 progs in gedachten :)
Ja beetje zonde als hij er een had gekocht en er nauwelijks gebruik van zou maken, je moet dus altijd wel weten wat hij er pressie mee gaat doen anders kan je niks adviseren. ;)

@Topic starter

40watt minder (als dat al klopt, niet zelf opgezocht) is dus 80 euro per jaar minder, maar moet hij wel 24/7 aan staan.

Dus een cpu van 160 euro heb je na 2 jaar terug verdient als je je pc in die twee jaar geen minuut uit heeft gestaan. (en het is nog net iets minder dan 2 euro per watt bij 24/7 gebruik)

Als je pc dus 12 uur per dag 7 dagen in de week aanstaat duurt het 4 jaar. :+

En last van anti virus programma? Die heeft echt bijna geen cpu tijd nodig, misschien moet je geen Norton nemen. (denk dat je die hebt namelijk, ja dan vraag je om systeem belasting :P )

[ Voor 48% gewijzigd door mad_max234 op 11-12-2007 16:07 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uitgebreid boodschappenlijstje. Maar het blijft een boodschappenlijstje...

Zie ook:
CSL Beleid

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.