Schijf bijna dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blanco88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-03-2024
Mijn schijven:
1x74gb Raptor
2x250 Maxtor 10 in Raid0

Gistenavond kreeg ik het ineens benauwd toen me computer ineens hing en ik dus een restart moest doen.
Hij kwam niet verder als waar hij mijn Raid weergeeft, dus in het begin van het opstarten.
Daar zag ik staan Raid Failed. Ik zag de bui dus al hangen.. Mijn 500gb aan data weg..

Na een paar keer opstarten kon ik toch op mijn raptor komen, raar dat hij meteen na mijn reboot er niet van opstarten omdat de raptor toch mijn bootschijf is.
Nadat ik weer in windows kwam heb ik de pc nog een keer opgestart en toen gaf hij aan dat mijn Raid weer heel was! ik dus blij, alles staat er nog op.
Maar nu ben ik bang dat 1 van de 2 maxtors, want die werd niet weergegeven toen hij raid failed gaf, zo de geest zal gaan geven? Is dat mogelijk of is er gewoon iets raars gebeurd.?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 13:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Al een healthcheck gedaan?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Back-up gemaakt in het geval dat... ??

• Lightning502
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
Je kunt ook naar de SMART status kijken van je schijven... als je raid controller het ondersteunt. Daaraan kun je wel zien of 1vd schijven ah overlijden is

http://tweakers.net/gallery/123027/sys

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 09:15
SMART status zegt niet in alle gevallen iets. Heb wel schijf gehad die er goed uitzag in SMART maar toch ineens kapot was...

Maar waarom vraag je aan ons of wij denken dat één van je schijven binnenkort misschien kapot gaat? Of dat er iets anders aan de hand is? Wij hebben tenslotte geen glazen bol waarmee we in de toekomst kunnen kijken... :P

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Blanco88
Als ik bij speedfan en dan SMART doe dan kan ik alleen mijn raptor selecteren..

• Blanco88
Saeverix schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 14:02:
SMART status zegt niet in alle gevallen iets. Heb wel schijf gehad die er goed uitzag in SMART maar toch ineens kapot was...

Maar waarom vraag je aan ons of wij denken dat één van je schijven binnenkort misschien kapot gaat? Of dat er iets anders aan de hand is? Wij hebben tenslotte geen glazen bol waarmee we in de toekomst kunnen kijken... :P
Haha.. ja misschien dat iemand hier ervaring mee heeft. Hopenlijk kan ik wat vinden, want dan gooi ik mijn raid eruit voor wat nieuws. En ik ga vandaag maar even wat Backups maken. aangezien ik hier een externe hdd van 500gb heb liggen

• Saeverix
Blanco88 schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 14:02:
Als ik bij speedfan en dan SMART doe dan kan ik alleen mijn raptor selecteren..
Voor het checken van de SMART status van de schijven die in RAID hangen moet je OF in de RAID tool van je moederbord kijken (als die dat support) OF RAID tijdelijk uitschakelen...

[ Voor 3% gewijzigd door Saeverix op 11-12-2007 14:09 ]

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Backups maken, zeer verstandig. Zeker als de beide maxtorren uit dezelfde serie (model en productiedatum) komen, heb je kans dat de tweede het kort na de eerste begeeft en heb je alsnog weinig aan de extra veiligheid van een RAID 1. Ik kan niet lezen. je hebt een RAID 0 dan ga ik je niet verder storen bij het maken van je backups.

[ Voor 20% gewijzigd door mae-t.net op 11-12-2007 14:10 ]

• Blanco88
Saeverix schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 14:09:
[...]

Voor het checken van de SMART status van de schijven die in RAID hangen moet je OF in de RAID tool van je moederbord kijken (als die dat support) OF RAID tijdelijk uitschakelen...
Als ik raid in de bios uitschakel, is dan niet me hele raid weg?

• Saeverix
Blanco88 schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 14:21:
[...]

Als ik raid in de bios uitschakel, is dan niet me hele raid weg?
Hij zal bij opnieuw inschakelen dan weer moeten synchroniseren. Maar hij zal volgens mij geen data wissen zodra je het uitzet. Dit kan volgens mij ook alleen maar bij RAID-1 omdat die schijven twee identieke kopieen van elkaar zijn. Maar bind me hier niet op vast. Ben er niet 100% zeker van.

Dus als je geen backup hebt zou ik toch even op wat meer reacties wachten en niet zomaar die van mij aannemen...

Je kunt ook de schijven één voor één in een andere PC hangen om de SMART status te controleren. Dan weet je zeker dat je je RAID config niet verkloot.

[ Voor 20% gewijzigd door Saeverix op 11-12-2007 14:43 ]

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:31
Ik heb ook een maxtor diamondMax 10 250GB gehad en die was na minder dan 8 maanden arbeid foetsie. SMART zei dat alles oke was en HDTach ook. Paar keer uitval gehad (systeem reboot) waarna hij de schijf niet kon vinden. Uit en weer aan zetten hielp toen, tot dat de dag kwam dat dat niet meer hielp. Dag 250GB data......

Vette shit!

• Saeverix
Ik weet niet of je hier iets mee kunt? http://smartmontools.sourceforge.net/
Die schijnt RAID SMART ondersteuning te hebben. Mits je RAID controller het ondersteund.

Maar zoals ik al eerder zei: SMART is absoluut geen garantie dat je HDD werkelijk nog goed is. Als SMART zegt dat er iets FOUT is dan heeft hij vaak wel gelijk... :P

[ Voor 33% gewijzigd door Saeverix op 11-12-2007 14:51 ]

• Blanco88
Saeverix schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 14:50:
Ik weet niet of je hier iets mee kunt? http://smartmontools.sourceforge.net/
Die schijnt RAID SMART ondersteuning te hebben. Mits je RAID controller het ondersteund.

Maar zoals ik al eerder zei: SMART is absoluut geen garantie dat je HDD werkelijk nog goed is. Als SMART zegt dat er iets FOUT is dan heeft hij vaak wel gelijk... :P
Wanneer ik het progje installeerd heb en wil opstarten geeft hij het dos schermpje een halve seconde wer en dan sluit het weer.. Zal wel niet werken helaas :(

• Saeverix
Blanco88 schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 15:23:
[...]

Wanneer ik het progje installeerd heb en wil opstarten geeft hij het dos schermpje een halve seconde wer en dan sluit het weer.. Zal wel niet werken helaas :(
Dat is jammer... De makkelijkste oplossing is dan: Eén voor één de schijven in een andere PC hangen (Geen RAID) en dan SMART uitlezen. Zo behoudt je je RAID configuratie en kun je toch de SMART status checken.

Pagina: 1