[3DS] Hiddenline (material?) maken

Pagina: 1
Acties:

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:25
Momenteel ben ik bezig met een opdracht waarvoor ik een aantal conceptuele afbeeldingen moet maken van een gebouw dat ik in mijn vorige semester op de TU Delft heb ontworpen.
Ik heb het gehele gebouw in SketchUp 6 gemodelleerd omdat ik dat gewoon een stuk gemakkelijker vind gaan dan 3DS (en ik heb de kennis er niet voor :P ) Het renderen van de modellen die ik maak doe ik doorgaans wel in 3D Studio Max versie 8.
Helaas heb ik blijkbaar nog niet eens genoeg kennis van het renderen in Max want ik loop tegen het volgende probleem aan:

Dit is de shape (contour / massa) van mijn gebouw waarbinnen ik verschillende functies en gebouwdelen wil gaan oplichten. Op deze afbeelding is bijvoorbeeld een gedeelte van mijn verkeersruimte te zien die ik in de eerste afbeelding wil tonen.

Omdat ik het op de een of andere manier niet voor mekaar krijg om de 'shape' van het gebouw op een mooie manier transparant te krijgen wil ik de 'shape' laten zien d.m.v. lijnen. Dus hop: ik zet het materiaal van de 'shape' op Wire d.m.v. het vinkje in de Material Editor. Ik krijg dan de volgende afbeelding eruit:
Afbeeldingslocatie: http://www.hansroest.com/upload/GoT/test_03.jpg
Klik hier voor de originele afbeelding

De buitenkant van het gebouw is keurig als Wire gerenderd en de binnenkant is nu duidelijk te zien. Ik wil alleen dat het materiaal van de 'shape' als hiddenline gerenderd wordt. (zoals de bovenste vlakken, het dak zegmaar) Nu zie ik 'door' verschillende vlakken nog steeds lijnen die ik eigenlijk niet wil zien...

Hoe los ik dit nou op?
Ik wil dus: de buitenkant van het gebouw als hiddenline gerenderd hebben zodat de verschillende functies in het gebouw duidelijk te zien zijn. (met als extra wens dat het buitenste materiaal naast de hiddenline ook nog een lichte transparantie in de vlakken heeft, maar dat zal wel teveel gevraagd zijn)

Kan iemand mij een beetje in de goede richting schoppen?

Ik ben geen complete 3DS n00b (nouja....) maar zou enige verklaring bij een eventueel antwoord zéér op prijs stellen _/-\o_

• Er1Ck
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-05-2021
Postproductie in photoshop is wellicht het makkelijkst als ik het zo zie.

• _Teq_
Gewoon één keer die buitenkant renderen en dan vervolgens die lijnen eruit shoppen dus. Die afbeelding kan ik dan over alle 'binnenkanten' heen leggen. Zover was ik zelf ook al gekomen :) Ik was een beetje op zoek naar een oplossing in Max zelf.

Daarom wil ook eigenlijk dat de vlakken van de 'shape' naast een outline ook een lichte transparantie hebben. Soms komen de functies die in het gebouw liggen naar buiten (dus door de 'shape' heen) Met alleen een hiddenline is dat niet super duidelijk.
Mjah, nou snapt waarschijnlijk niemand het meer.....

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Gokje; maar heb je 2-sided aanstaan? Zoja, probeer dat s uit te zetten.
_Teq_ schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 13:47:
[...]
Daarom wil ook eigenlijk dat de vlakken van de 'shape' naast een outline ook een lichte transparantie hebben. Soms komen de functies die in het gebouw liggen naar buiten (dus door de 'shape' heen) Met alleen een hiddenline is dat niet super duidelijk.
Dan zou ik 2 materials maken: 1 met een lichte transparantie en 1 voor je wire zelf. Oftewel: Wireframe overlay rendering
Mjah, nou snapt waarschijnlijk niemand het meer.....
Misschien je .max file online zetten zodat anderen ook dingen kunnen proberen..? :)

[ Voor 176% gewijzigd door Scipionyx op 11-12-2007 14:22 ]

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• _Teq_
Thnx, ik ga ff die tutorial bekijken. Als ik er nog niet uitkom zal ik even het .max bestand online smijten. (Wil eerst even zelf kijken, leer ik misschien wel meer van :P)

• _Teq_
Poep, ik krijg het niet voor mekaar. Ik heb de map 'Ambient / Reflective blabla' niet.
Ik heb het .max bestandje online gezet alwaar het hier te halen valt.

Ik wil dus _zoiets_ bereiken:
Afbeeldingslocatie: http://www.hansroest.com/upload/GoT/test_04.jpg

Dit (SketchUp) model bevat:
- een 'mooie' transparante buitenschil (reden: kleurverschil in het rood tussen datgeen dat binnen of buiten de schil valt)
- lijnen om de buitenschil (reden: duidelijkheid)

Ik wil dit model in Max renderen omdat:
- mooiere belichting
- mooier plaatje over 't algemeen
- omdat ik iemand ben die het graag moeilijk doet 8)7

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ben er heel ff mee bezig geweest maar heb zo 123 geen oplossing kunnen vinden.
Wat je wel zou kunnen doen is de edges verwijderen die je niet wilt zien in je wireframe. Kort, dirty maar het werkt :P

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:35
Dus het volgende moet ongeveer zijn wat je wil?
Afbeeldingslocatie: http://img141.imageshack.us/img141/948/52410662ki3.jpg
Bij deze staat double sided uit bij het half transparante grijs.

Afbeeldingslocatie: http://img117.imageshack.us/img117/2116/52512897wt1.jpg
Bij deze staat double sided aan bij half transparante grijs.

Het grijze gedeelte zijn 2 dezelfde objecten. Op het ene object zit een materiaal met 50% transparantie, het andere heeft een wire material.

En ja als je bijvoorbeeld de edge direct onder de rode balk aan de voorkant weg wilt hebben, dan zul je dus echt de echte edge weg moeten halen als je het makkelijk wilt houden. Wat een veel ingewikkeldere manier is, is een transparency map maken, en die handmatig op al de vlakken toekennen. Mja dan maak je het jezelf wel heel erg moeilijk terwijl de oplossing ook maar zozo is..
Pagina: 1