Toon posts:

Veel BSOD's en IDE probleem nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb sindsdat ik mijn pc heb aangeschaft al een aantal problemen met mijn computer gehad. Ik heb zelf de configuratie gekozen, en zelf het systeem in elkaar gezet.

Processor: E6600 @ 2.4 GHz
Mobo: MSI P35 platinum
Videokaart: Asus 8800GTS
2 GB kingston PC6400
Voeding: Zalman 500 Watt BeQuiet
HDD: MAXTOR 320 GB

Het probleem begon nadat alles in elkaar zat, en ik windows wilde installeren. Ik stop de installatie cd in mn dvd-speler (IDE), maar hij wil maar niet vanaf de dvd booten. Alles in bios geprobeerd, maar alle settings stonden prima. De dvd-speler werd wél herkend in de bios, maar wilde niet booten.

Hierna maar even een SATA dvd-speler aangesloten, en daarbij laadde de dvd vlekkeloos, en heb ik windows geinstalleerd.
In windows aangekomen zag ik dat hij de IDE-dvd speler nog steeds niet weergaf, terwijl hij nog wel in het bios stond. Hierna heb ik het geprobeerd met een diskette-station aan te sluiten op de IDE, maar hetzelfde probleem.

Oké, niets aan de hand - ik heb een SATA DVD speler die het prima doet. Ik dacht zelf dat het misschien aan windows vista lag (kinderziektes), maar later zou ik er achter komen dat het bij XP hetzelfde probleem was.

Na een aantal weekjes lekker gamen, kreeg ik plotseling een berucht blauw scherm. Ik was er best een beetje trots op, want dat zie je niet vaak in windows XP!
Nouja, na een aantal keer rebooten begon ik het toch wel even flink beu te raken, dat er telkens zo'n Blue Screen Of Death op kwam duiken.

Na een aantal weken verder te spelen, kwamen de BSOD"s op random momenten terug. Soms kon ik 2 weken spelen zonder, en soms had ik er 15 op één avond.
Ik heb een memtest86 gedraaid op allebei mijn geheugen-reepjes, 2 keer 10 uur laten draaien, maar hij vond 0 errors.
Dat verbaasde me, want ik kreeg af en toe een aantal errors, in de richting van:
'Error: Memory could not be read/written at 0x00000' (Of iets in die richting). Meestal werd zo'n error dan opgevolgd door een BSOD.

De BSOD's hebben verschillende error's. Ik heb er al een aantal voorbij zien komen, zoals
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA

BSOD's komen dus nog steeds op random momenten, en ik ben het spoor bijster. Ik heb al een aantal keer een andere OS geinstalleerd, maar het mocht niet baten. Het opmerkelijke is wel dat als ik mijn nieuwe OS heb geinstalleerd

Misschien ook niet geheel onbelangrijk om te vermelden. Af en toe (in opvolging van een BSOD) krijg ik een melding te zien bij het opstarten van mn pc, in rode letters:
(*vertaling) Uw laatste poging van overclocken is mislukt, druk op elke toets behalve 'del' om de set-up te starten.
Wat? Overclocken? Met zo'n mooi systeem heb ik daar nog niet eens aan durven te denken.

Ik zou het super vinden als iemand misschien een idee heeft waar het wél aan kan liggen. _/-\o_

Groetjes,
Nick

Edit: Excuses dat ik dit (hoogstwaarschijnlijk) onder het verkeerde forum heb geplaatst.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor je snelle reactie en dat je het verplaatst hebt naar de goede afdeling :)
Ik heb de troubleshooter doorgelezen, maar voor het probleem met de IDE-schijf heb ik daar geen antwoord kunnen vinden. Hij word immers wel herkend in bios - alleen niet in windows.

Het ergste probleem vind ik de BSOD's. Dat IDE is wat minder erg, maar het kan natuurlijk zijn dat dit een samenhangend probleem is, of is die kans klein?

Verwijderd

Misschien is je IDE kabel stuk komt vaker voor en vind die in windows daarom niet je cd speler en in het BIOS wel heb ik zelf ook wel eens gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 22:16:
Misschien is je IDE kabel stuk komt vaker voor en vind die in windows daarom niet je cd speler en in het BIOS wel heb ik zelf ook wel eens gehad.
Heb het al met 2 verschillende IDE-kabels geprobeerd. (waarvan ééntje het sowieso heeft gedaan, op mijn 'oude' pc.)

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-01 21:46
Ik heb een memtest86 gedraaid op allebei mijn geheugen-reepjes, 2 keer 10 uur laten draaien, maar hij vond 0 errors.
Dat verbaasde me, want ik kreeg af en toe een aantal errors, in de richting van:
'Error: Memory could not be read/written at 0x00000' (Of iets in die richting). Meestal werd zo'n error dan opgevolgd door een BSOD.
Zo'n error kan even goed wijzen op een probleem met de HDD, ik raad dus aan om je HDD na te kijken. Dit kan je doen door een programma te downloaden van de fabrikant van je HDD, in dit geval Maxtor, maar Maxtor is overgenomen door Seagate, dus zal je bij Seagate eens moeten kijken. Dat er iets mis is met je HDD lijkt me niet vreemd omdat de laatste Maxtor reeks (Diamond als ik het me goed herinner) zeer vele problemen kent met uitval en compabiliteit. (ook een reden waarom dat Seagate Maxtor zo goedkoop kon overnemen)
Hoewel het vreemd zou zijn mocht de HDD aan de basis liggen van je problemen van je DVD-speler, is dit niet onmogelijk, zeker en vast als ze samen aan dezelfde IDE-kabel hangen (P-ATA). Zelfs als ze niet samen aan één kabel hangen dan zitten ze misschien wel samen op één IDE-controller, wat ook voor problemen kan zorgen.

Met ander woorden: Als je ergens een andere HDD hebt (géén andere Maxtor liefst, het moest maar eens een compabiliteitsprobleem zijn met de Maxtor en vb. je moederbord), probeer die dan eens.

Anders zou het misschien aan je IDE-controller kunnen liggen, daarbij kan ik je alleen maar zeggen dat de meeste moederborden 2 IDE-controllers hebben en je dan misschien eens moet proberen de HDD en DVD-speler te laten werken op de andere IDE-controller. (Je kan zien in het BIOS op welke IDE-controller de HDD en de DVD-speler zitten, je moet misschien wel wat zoeken welke de aansluitingen van IDE1 en dewelke van IDE2. Met een beetje geluk staat dat ook wel in de manuel van je moederbord en meestal in het klein gedrukt op je moederbord zelf)

En over dat rode scherm met de tekst over overclocken kan ik weinig zeggen. Ik heb al vaker gehoord van andere mensen dat zo'n scherm opduikt terwijl het helemaal niets te maken heeft met overclocken. (Hoe betrouwbaar 'horen' is van 'andere mensen' kan je je wel vragen bij stellen dus neem het laatste wat ik heb gezegd, maar niet te 'absoluut' op)

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:44
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 12:10:Ik was er best een beetje trots op, want dat zie je niet vaak in windows XP!
:X

Anyway: Omdat je met PATA zit te werken, let ook op of je de Master / Slave settings wel goed hebt staan, staat je jumper verkeerd, dan gaat je hardware niet herkend worden. Waarschijnlijk zal dit het niet zijn maar voor de zekerheid zou ik het toch even controleren. Wat je anders zou kunnen proberen: Kijk of er naast je IDE controllers op je moederbord wat kleine lettertjes staan. Ik heb namelijk een tijd een Asrock 939A8X-M gehad en op deze plank MOESTEN per se de harddisks op IDE slot 0 en Removable Media op IDE slot 1. Dit wist ik in het begin niet en ik had allerlei vreemde problemen tijdens het opstarten en in Windows zelf. Tot ik op een dag hele kleine witte lettertjes op m'n mobo zag staan waarmee het werd uitgelegd, kabels goed aangesloten en sindsdien met dat bord nooit meer problemen gehad. Kan zijn dat jouw bord dezelfde issue heeft.

Heb je al geprobeerd een BSOD te forceren door je computer zwaar te stressen? Probeer een (te) zware game te spelen of iets als Prime95 te draaien. Misschien wordt dan duidelijker welk stuk hardware de problemen lijkt te veroorzaken.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor je reactie. Helaas zit er op dit moederbord maar één IDE controller, en zit mijn HDD op SATA en niet op IDE.
De enige hardware die op IDE zit, is dus mijn dvd-drive. Ik heb er ook al een diskettestation op aangesloten, maar die geeft hetzelfde probleem.

Ik heb al geprobeerd om zo'n BSOD te forceren door zware tests te doen zoals 3dmark06 op hoogste settings, en zware spellen zoals crysis (die mijn computer erg vloeiend draait op max).
Maar, het rare is dat hij het soms doet als ik alleen winamp heb open staan met muziek, en de andere keer doet hij het als ik in een game zit. Als de BSOD eenmaal is gekomen lijkt er geen eind aan te komen, en dan begint hij al met blauwe schermen als windows aan het opstarten is.

Op een duur komt dus de melding die ik al eerder zei; 'your last try of overclocking failed. Press any key except 'del' to start the setup'.
Als ik even de stroom eraf heb gehaald, en ik start de pc weer opnieuw op, lijkt hij weer even nergens last van te hebben.

Ik heb ook je advies opgevolgd over het HDD-testen. Ik heb van de seagate website een stukje software gedownload, en deze had in totaal 6 tests. Allemaal gedraaid - geen problemen. Heb mn HDD ook gedefragmenteerd.

Ik denk dat mijn IDE controller gewoon kapot is, maar of dat ook samenhangt met de BSOD? (Je weet het niet; MSI. Als er eenmaal één defect op het moederbord is, zou ik niet raar op kijken als er nog meer defecten opzitten.)

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Je hebt toch niet zo'n galle Jmicron controller? Dat geeft notoir problemen. Is doorgaans goed op te lossen door bij Jmicron zelf de IDE driver op te halen. Ik heb zelf ook zo'n Jmicron PATA controller op mijn Commando; was huilen met de pet op zonder hun eigen drivers. Daarna liep alles weer als een zonnetje.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-05 13:09
Kijk eens wat de temps zijn van je verschillende onderdelen met name je proc. Ik kreeg ook overclockmeldingen als men proc te heet werd (handje erop en AUW is te heet).
Kijk als je die melding hebt gekregen dus eens in je bios bij de temps en voel even fisiek of het een beetje overeen kan komen.
dat zou dus een deel bsods kunnen veroorzaken met name dat hij bij het gamen ermee kapt (SOMS) en dan problemen blijft geven na het booten. ook kan je hdd natuurlijk te heet worden zou bovenstaand ook kunnen verklaren.

Albatross Jmicron nooit problemen mee gehad maar zal je melding in ieder geval ergens opslaan in de brains.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn temperaturen zijn prima; stressed. Processor: 34 graden
videokaart 50 graden.
Ik weet het probleem al van de overclock melding (een vriend van me zei het vandaag), als hij geforceerd de stroom uit zijn pc trekt (dom, dom), dan krijgt hij die melding ook.
Ik moet mijn pc soms ook geforceerd uitschakelen na veel BSOD"s (d.m.v. lang op de opstartknop te drukken). daarna krijg ik altijd deze melding.

Maar temperatuur lijkt dus ook niet het probleem. Is er een manier om je videogeheugen te testen? Met memtest86 kwam ik na 2 nachten draaien op 0 errors (in totaal 25 uur gedraaid).

Wat is het dus niet?:
HDD
Geheugen.

Wat zou het nog wel kunnen zijn?
Moederbord (heeft ook al probs met de IDE controller)
Videokaart
Voeding (is een zalman 500 watt. Lijkt me erg stug)

Ik heb een antec 900 kast, met 4 fans erin. Erg goed gekoeld, dus frisse lucht genoeg ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2007 17:57 ]

• Dofke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-11-2024
Welke Bios-versie heb je?
Er zijn wat problemen met de oudere versies (lees 1.1)

http://global.msi.com.tw/...maincat_no=1&prod_no=1212

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:31
Misschien kan je ook eens in de event viewer kijken of er fouten in staan die vooraf gaan aan de bsod.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• guanothan
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 09:00
Ik zag dat je een Asus videokaart hebt. Zelf heb ik een Asus 6800 ofzoiets, en toen ik die net installeerde heb ik ook de "Asus enhanced driver" geinstalleerd. Niet lang daarna begon ik ook BSODs te krijgen. Heb jij ook die enhanced driver geinstalleerd? Zo ja, zou ik deze proberen te deinstalleren en gewoon de videokaart op de standaard driver draaien. Bij mij werkte dit.
Pagina: 1