Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Swift: Komt niet boven 100 (gaat stotteren)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.029 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 21:14

TB

pompiedom

Topicstarter
Een vriend van mij heeft een Suzuki Swift uit '90 (1.3 motor met carb). Deze wil niet over de 100 km/u. Hij begint dan te stotteren. Ook heb ik het idee dat hij bij het optrekken vermogen tekort komt. Bougies zijn goed, verbranding lijkt ook goed (mooi lichtbruine kleur). Waar zou het nog meer aan kunnen liggen?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Carburateur/gasklep al schoongemaakt?

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-10 14:05

RD

focus

Luchtfilter?

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Soggy

vroemmmm

Klinkt alsof er niet voldoende benzine wordt aangevoerd.
Heeft die maat van je onlangs eens de tank helemaal leeggereden?

Zit er een brandstoffilter voor de carb? Indien ja, vervangen, indien nee, carb schoonmaken.

Mogelijk kun je eens zo'n flesje met reinigingsmiddel bij de benzine gooien?

If it works, tweak it

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-11 11:18
rijd wel goedkoop...
Weinig bekeuringen.. .teminste buiten de bebouwde kom...

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
De tank is inderdaad onlangs volledig leeggereden. Luchtfilter is aardig smerig.
Als ik die twee vervang, zou het probleem dan opgelost zijn?

Gekke is wel dat de auto verder geen probleem heeft met hoge toeren.

• dudek
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

dudek

I spy with my little eye

hij heeft door dat gestotter anders nog aardig onzuinig gereden..

ik kon bovendien in de storm afgelopen vrijdag niet harder dan 70 op de snelweg: levensgevaarlijk

(het gaat dus om mijn auto :D)

Women, you can't live with 'em..... and you can't live with 'em!
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed... Ik zou dus zeggen; luchtfilter vervangen, benzinefilter vervangen en carburateur schoonmaken (evt met zo'n reinigingsflesje, maar liever gewoon op de ouderwetse manier...)

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Soggy

vroemmmm

Door het leegrijden van de tank is de 'smurrie' welke zich in de loop van de tijd onderin de tank heeft verzameld het brandstofsysteem ingezogen. Deze smurrie zit nu dus in de carb, waardoor de motor te weinig benzine krijgt.

Gevolg is dat je bijkans plankgas moet rijden, terwijl de motor nog steeds onvoldoende brandstof krijgt (in ieder geval een mengsel wat niet goed is).

Je kunt het beste de carburateur demonteren en schoonmaken. Mogelijk kan een flesje met reiniger al wat helpen, maar met de hoeveelheden die waarschijnlijk de carb in zijn gezogen, is demontage en reinigen de beste oplossing.

If it works, tweak it

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Er zit wel een brandstoffilter tussen (heb gebeld). Deze zal dus wel vuil zijn?

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

klinkt bekend, houd hij in zodra je het gaspedaal helemaal indrukt?
maw: heb je het idee dat hij op z'n max zit voordat het pedaal z'n max bereikt heeft?

zoja, kijk eens naar je luchtfilter, aan de onderkant zit ergens een slangetje dat terugkomt (tenminste bij een swift uit 93' zonder carb.)
Dat was bij mij losgekomen waardoor de benzine/lucht verhouding niet meer klopte als je plankgas wilde.

Ik kan me goed voorstellen dat dit bij een carburateur iets anders werkt, maar omdat het een simpele fix zou zijn is het wellicht het controleren waard :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
hmm.. interessant... mijn 1.0 swift gaat ook niet harder dan 140 terwijl ik met mijn vorige 1.0 swift redelijk makkelijk de 180 kon aantikken. Heb nog lichtgewicht velgen erbij ook =.=. Ook maar eens carb proberen schoon te maken dit weekend :)

[ Voor 10% gewijzigd door Don3k op 11-12-2007 12:45 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:03

paQ

vlinderklep

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Arjan schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 12:08:
klinkt bekend, houd hij in zodra je het gaspedaal helemaal indrukt?
.....
Hij houdt echt alleen in als ik een bepaalde snelheid bereik. Dit is meestal rond de 100 km/u. Dan begint hij te stotteren en te schudden/schokken. Maar afgelopen zondag hebben TB en ik wat lopen testen en toen kwam hij met gemakt tot de 140, toen ik vervolgens een uurtje later wegging en de snelweg opreed begon hij bij de 100 weer te schokken.

Wat mij ook opviel (en misschien dat het toeval is) is dat hij eerder begint te schokken als ik de ventilatoren hard laat blazen. Dat viel me vooral afgelopen vrijdag in de storm op dat zodra ik m'n verwarming aanzette hij bij de 70 al begon te schokken en toen ik die uitzette kon ik weer tot de 100 komen..

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Het mooiste is effe je carb eraf trekken en naar iemand brengen die 'm ultrasonisch kan reinigen. Dan is 'ie door en door schoon. Effe pakkingen vervangen enzo (ook die op het spruitstuk), goed filter ertussen en hij zal lopen als een zonnetje.

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Dat klinkt alsof het meer gaat kosten dan dat de auto me gekost heeft... en geloof me, die auto was niet duur :D

Ik verwacht ook niet dat hij perfect gaat rijden, ik zou alleen wel graag mensen in willen halen op de snelweg :

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

filtertje + flesje reiniger kost €25

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
dudek schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 15:55:
Dat klinkt alsof het meer gaat kosten dan dat de auto me gekost heeft... en geloof me, die auto was niet duur :D

Ik verwacht ook niet dat hij perfect gaat rijden, ik zou alleen wel graag mensen in willen halen op de snelweg :
Welnee, ik ken eventueel nog wel iemand naar wie je de carb op kan sturen, dan maakt hij 'm weer netjes voor je. Is toch een precies klusje wat gewoon goed gedaan moet worden.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 21:34

4x2

lộn xộn quá

Carburateur kun je ook reinigen door een flesje forte moto power (1 of 2 zou je ff moeten vragen) in je benzinetank te knikkeren.
Een wondermiddeltje wat ook daadwerkelijk werkt (als 1 vd weinige).
Verder denk ik eerder dat het een elektrisch probleem is als ie consequent langzamer/slechter gaat rijden als je je ventilator aan zet :P
Maar waar dat zit durf ik je ook niet te zeggen...

leeg

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Update: net ff bij de garagehouder geweest en die heeft het luchtfilter en brandstoffilter ff doorgeblazen. Daarna ff de snelweg opgeweest en komt nu net boven de 150. Hopen dat dat zo blijft!
Nog even een flesje van dat motorcleanspul erin en ik denk dat Dudek dan uit de problemen is :)

• dudek

dudek

I spy with my little eye

weeehooo :+

autootje liep gisteren inderdaad piekfijn :P (voorzover je dat kunt verwachten van een auto van onder de 500 euro)

Nu hopen dat ie vrijdag nog steeds piekfijn rijdt als ik de snelweg weer op moet..

iig bedankt allemaal voor de tips

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38
Je zou ook nog naar de bougiekabels en de verdeler kunnen kijken als het aanhoudt. Ik heb het zelf met auto's ook gehad dat als deze niet meer lekker zijn, het de prestaties ernstig beïnvloedt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1