Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werkgeversverklaring voor hypotheek

Pagina: 1
Acties:
  • 5.614 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 16:52
Goededag allen,

Ik heb gezocht maar wat ik al vreesde is dat de situatie die bij mij van toepassing is ik hier nog niet heb gelezen.

Ik zal proberen mijn situatie te schetsen :
Ik ben op het moment van typen nog stage aan het lopen, ik ben 10 januari klaar en een week later gaat mijn jaarcontract in bij hetzelfde bedrijf.

Nu krijg ik de kans om een zogeheten starterswoning te bouwen, gister heb ik een afspraak gemaakt met de Rabobank voor een hypotheekgesprek. Echter heeft mijn adviseur een "Werkgeversverklaring" of een "intentieverklaring" nodig.

Nu is het zo dat ik nog niet officieel in dienst ben, heb dan wel een half jaar stage gelopen en heb wel 100% zeker een jaarcontract, maar kan ik dan zo snel al een werkgeversverklaring krijgen?
Is er iemand die misschien in dezelfde situatie zit of heeft gezeten die hier misschien een oplossing voor weet? Of is het gewoon vragen aan mijn leidinggevende het beste?

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 14:59
Op je laatste vraag: Ja.

Je (aanstaande) werkgever moet je werkgeversverklaring + intentieverklaring invullen. Dus vraag hem of dat nu al kan!

Hail to the king baby!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Intentie verklaring is niks meer dan een document waarin de werkgever verklaard dat hij de intentie heeft om je in dienst te houden. Niks meer en niks minder. Gezien hetgeen je in je post beschrijft moet het geen enkel probleem zijn om deze door je werkgever in te laten vullen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

the-edge schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:08:
maar kan ik dan zo snel al een werkgeversverklaring krijgen?
Hoe moeten wij dat weten? Dat hangt van je WG af of hij je dat nu al wilt geven of niet.
Of is het gewoon vragen aan mijn leidinggevende het beste?
Vroegah gingen we gewoon naar onze WG toe om het gewoon te vragen in plaats van een topic op het internets te openen.

Ja dus.

Overigens is een intentieverklaring een wassen neus. Het is zeker geen document waar je rechten aan kan ontlenen dus eigenlijk is het vrij zinloos. Ook al geeft je werkgever op dat document aan dat er intentie is om met je door te gaan, kan hij je natuurlijk na afloop van het contract alsnog kiezen om het niet te verlengen.

Ik vraag me tot de dag van vandaag af waarom banken dat nog steeds willen hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door Gunner op 11-12-2007 11:17 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-11 14:01

Royz

Kleurenblind!!

Een intensieverklaring betekent dat jouw werkgever een verklaring afgeeft waarin staat dat hij de intensie heeft om jou in dienst te houden zolang je geen gekke dingen doet. Dit is genoeg voor de Rabobank en moet het bedrijf vast wel kunnen verlenen.

Andere mogelijkheid is dat je met de Rabobank overeenkomt dat je iemand garant laat staan voor die ene week :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• the-edge
Royz schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:19:
Een intensieverklaring betekent dat jouw werkgever een verklaring afgeeft waarin staat dat hij de intensie heeft om jou in dienst te houden zolang je geen gekke dingen doet. Dit is genoeg voor de Rabobank en moet het bedrijf vast wel kunnen verlenen.

Andere mogelijkheid is dat je met de Rabobank overeenkomt dat je iemand garant laat staan voor die ene week :)
Haha, ja dat is inderdaad een hele zijweg.
Het is dus helemaal niet dom of lachwekkend dat ik voordat ik officieel in dienst ben alvast een werkgeversverklaring kom vragen?

• caRe.Ghost
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:45
the-edge schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:22:
[...]

Haha, ja dat is inderdaad een hele zijweg.
Het is dus helemaal niet dom of lachwekkend dat ik voordat ik officieel in dienst ben alvast een werkgeversverklaring kom vragen?
Mijn vriendin en ik hadden ook beiden een werkgeversverklaring nodig. Beiden hebben wij die gekregen, ik heb inmiddels een vastdienstverband bij hetzelfde bedrijf. Mijn vriendin is in de tussentijd alweer geswitched van baan. Geen haan die hier naar kraait, zolang je maar netjes betaald. Zoals al hierboven al gezegd is het is een wassenneus/formaliteit.

Nee hoor moet kunnen, je hebt immers een logische verklaring hiervoor

[ Voor 34% gewijzigd door caRe.Ghost op 11-12-2007 11:27 ]

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Even geen idee wat een starterswoning precies is (ook niet gezocht), maar je zal er wel gewoon een hypotheek voor nodig hebben zo te lezen.

Inkomen hebben jullie nu al voldoende?
Is het een financiering met of zonder NHG?
Met NHG? dan zul je (officieel) moeten wachten tot de proeftijd voorbij is (niet alle geldverstrekkers houden zich daar altijd aan).

Natuurlijk zou de je werkgever de verklaring al in kunnen vullen. Maar let dan op dat hij wel de goede data (voor jou dus) erin zet.

Maar wanneer zou je naar de notaris moeten? Want stel dat dat pas op 01-02-08 is?
Als je zelf overal 100% zeker van bent, vraag je de offerte aan, tekend die 2 weken later.
Lever alles wat je al hebt in en geef dan weer 2 weken later de werkgeververklaring aan de bank, deze klopt, want je werkt er dan echt. Ze verwerken je ingeleverde stukken en op 01-02-08 ligt alles bij de notaris.

Maar als je niet 100% zeker bent of je werk bij dat bedrijf doorgaat, zou ik even wachten tot na 17 januari...

• the-edge
readytoflow schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:41:
Even geen idee wat een starterswoning precies is (ook niet gezocht), maar je zal er wel gewoon een hypotheek voor nodig hebben zo te lezen.

Inkomen hebben jullie nu al voldoende?
Is het een financiering met of zonder NHG?
Met NHG? dan zul je (officieel) moeten wachten tot de proeftijd voorbij is (niet alle geldverstrekkers houden zich daar altijd aan).

Natuurlijk zou de je werkgever de verklaring al in kunnen vullen. Maar let dan op dat hij wel de goede data (voor jou dus) erin zet.

Maar wanneer zou je naar de notaris moeten? Want stel dat dat pas op 01-02-08 is?
Als je zelf overal 100% zeker van bent, vraag je de offerte aan, tekend die 2 weken later.
Lever alles wat je al hebt in en geef dan weer 2 weken later de werkgeververklaring aan de bank, deze klopt, want je werkt er dan echt. Ze verwerken je ingeleverde stukken en op 01-02-08 ligt alles bij de notaris.

Maar als je niet 100% zeker bent of je werk bij dat bedrijf doorgaat, zou ik even wachten tot na 17 januari...
Kan hier wel precies uit gaan leggen wat een starterswoning is, maar dan wijken we een beetje af. Het is een redelijk 'goedkope' manier om te kunnen bouwen.

Ben nog bij geen enkele hypotheekverstrekker geweest, dus weet niet of het met of zonder NHG is.
Er wordt pas gebouwd in (waarschijnlijk) februari, dus dan gaan de betalingen ook pas van start. Maar aangezien ik 4 januari mijn 1e hypotheekgesprek heb bij de Rabobank, en omdat de adviseur vroeg om een verklaring.

Dus het kan goed zijn dat ik tegen die tijd al contractueel werk, alleen de hypotheek moet uiteraard rond zijn voordat ze beginnen met bouwen.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

the-edge schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:47:
Er wordt pas gebouwd in (waarschijnlijk) februari, dus dan gaan de betalingen ook pas van start.
Dat zou ik dan eens goed uitzoeken als ik jou was. Vaak beginnen de rente betalingen pas bij oplevering.

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 11-12-2007 11:49 ]

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Gunner schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:48:
[...]

Dat zou ik dan eens goed uitzoeken als ik jou was. Vaak beginnen de rente betalingen pas bij oplevering.
Je hebt ook nog de bouwrente en die gaat van start zodra men begint met bouwen.

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ja bouwrente, maar het is gebruikelijk om dat mee te financieren. Dat heb ik tenminste wel gedaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Gunner op 11-12-2007 11:54 ]

• the-edge
Gunner schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:48:
[...]

Ja dat is waar, maar de aannemer moet van de bank accoord krijgen. Zodra ik het rond heb is er pas groen licht.
En het is inderdaad gebruikelijk om de bouwrente in de hypotheek te laten weven.

[ Voor 10% gewijzigd door the-edge op 11-12-2007 11:55 ]

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zou het even overleggen met de hypotheek adviseur. Ik heb ook een huis gekocht terwijl ik op het punt stond om van baan te veranderen. Bij mij was het zo dat de werkgeversverklaring pas werd geaccepteerd als hij getekend werd op het moment dat ik al in dienst was.
Ik had wel het geluk dat ik meteen een vast contract had zonder een proeftijd ( ging weer opnieuw in dienst bij een oude werkgever ). Dat je eerst een jaarcontract krijgt lijkt me niet zo belangrijk, ik denk dat de proeftijd wat lastiger ligt omdat de bank op dat moment nog geen enkele zekerheid heeft.

Maar nogmaals, ik zou gewoon even naar je hypotheekadviseur van de rabobank bellen en het overleggen. Je werkgever zal waarschijnlijk niet zoveel moeite hebben om de werkgeversverklaring naar waarheid in te vullen. Dat houdt dus wel in dat daar opstaat dat het contract pas in januari in gaat en dat je een proeftijd hebt. Het is de vraag of de bank dat accepteerd.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• the-edge
rwb schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 12:13:
Ik zou het even overleggen met de hypotheek adviseur. Ik heb ook een huis gekocht terwijl ik op het punt stond om van baan te veranderen. Bij mij was het zo dat de werkgeversverklaring pas werd geaccepteerd als hij getekend werd op het moment dat ik al in dienst was.
Ik had wel het geluk dat ik meteen een vast contract had zonder een proeftijd ( ging weer opnieuw in dienst bij een oude werkgever ). Dat je eerst een jaarcontract krijgt lijkt me niet zo belangrijk, ik denk dat de proeftijd wat lastiger ligt omdat de bank op dat moment nog geen enkele zekerheid heeft.

Maar nogmaals, ik zou gewoon even naar je hypotheekadviseur van de rabobank bellen en het overleggen. Je werkgever zal waarschijnlijk niet zoveel moeite hebben om de werkgeversverklaring naar waarheid in te vullen. Dat houdt dus wel in dat daar opstaat dat het contract pas in januari in gaat en dat je een proeftijd hebt. Het is de vraag of de bank dat accepteerd.
Ja snap ik. De hypotheekadviseur zei dat het niet verplicht was bij het 1e gesprek, maar uiteraard wel als er officieel voor getekend moet worden.

Heb overigens 'maar' een proeftijd van 1 maand. Dus met wat geluk is die maand voorbij als ik teken!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

De proeftijd is idd een struikelblok. Deze moet voorbij zijn voordat de hypotheekverstrekker met je in zee wil gaan. Of de werkgever moet op papier zetten dat zij hier afstand van willen doen.

Daarnaast moet je idd nog een intentieverklaring hebben dat het contract bij gelijkblijvend functioneren omgezet wordt in een vast contract maar zo ver was je al zo te zien. ;)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
the-edge schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:08:
Goededag allen,

Ik heb gezocht maar wat ik al vreesde is dat de situatie die bij mij van toepassing is ik hier nog niet heb gelezen.

Ik zal proberen mijn situatie te schetsen :
Ik ben op het moment van typen nog stage aan het lopen, ik ben 10 januari klaar en een week later gaat mijn jaarcontract in bij hetzelfde bedrijf.

Nu krijg ik de kans om een zogeheten starterswoning te bouwen, gister heb ik een afspraak gemaakt met de Rabobank voor een hypotheekgesprek. Echter heeft mijn adviseur een "Werkgeversverklaring" of een "intentieverklaring" nodig.
Een bank zal meestal een intentieverklaring willen zien met de intentie om jou na afloop van het huidige termijncontract in vaste dienst te houden. Zeg maar: de situatie waar je over een jaar zit, tegen het einde van je jaarcontract.

Nu heb je een stage, met intentie tot een jaarcontract. Ben bang dat een jaarcontract je geen hypotheek gaat opleveren, laat staan een intentie-tot-een-jaarcontract. Men zal wel vertrouwen hebben in de eerste 12 betalingen, maar zich misschien wat zorgen maken over de resterende 348 termijnen.

Meestal is het toch: "alleen een vast contract telt". Of je komt bij de meer ondernemende banken uit zoals ELQ. Die doen gewoon wat je van een bank mag verwachten: risico inschatten en daarop de gevraagde rente berekenen. Die zal overigens altijd hoger zijn dan de (NHG) tarieven waarmee het meest wordt geadverteerd.

Sorry voor het slechte nieuws. Ik hoop echt dat je trugkomt op dit topic met een reply dat je het wel rond hebt gekregen bij de bank...maar ik heb er niet veel vertrouwen in.

• the-edge
Nou je hoeft geen sorry te zeggen hoor, we kunnen het beste realistisch blijven. Ik ben daarom ook erg benieuwd en bovenal nieuwsgierig van wat de bank wil zien.

Hoe hoog schat je de kansen in als mijn ouders garant gaan staan?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:14
Dat hangt natuurlijk af van hoeveel financiële ruimte je ouders hebben. Als je ouders al aan een maximale lening/hypotheek zitten kunnen zij niet garant staan voor nog een keer een heel huis.

• the-edge
Dennis schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 14:03:
Dat hangt natuurlijk af van hoeveel financiële ruimte je ouders hebben. Als je ouders al aan een maximale lening/hypotheek zitten kunnen zij niet garant staan voor nog een keer een heel huis.
Ja dat snap ik, ik merk dat 'komt tijd, komt raad' hier het beste van toepassing is. Ook merk ik dat het moeilijk is om in deze situatie een hypotheek af te sluiten.

Ik wil dit topic wel enigzins op de hoogte houden als ik meer weet, wie weet komen er nog meer na mij die in dezelfde situatie zitten.

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-11 10:46

Ryceck

Constants and Variables

Wil je zelf uberhaupt de gok wel nemen om zonder vast contract een hypotheek af te sluiten. Een bank zal het risico niet gauw willen lopen omdat er de kans bestaat dat je na een jaar zonder werk zit en dus je Hypotheek niet meer kunt betalen.
Vraag is dan of je zelf na een jaar wel de kans wilt lopen dat je in wereld van executieverkopen terecht komt als jouw baas je contract niet verlengt. (heel dramatisch maar wel mogelijk)

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• the-edge
Ryceck schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 14:15:
Wil je zelf uberhaupt de gok wel nemen om zonder vast contract een hypotheek af te sluiten. Een bank zal het risico niet gauw willen lopen omdat er de kans bestaat dat je na een jaar zonder werk zit en dus je Hypotheek niet meer kunt betalen.
Vraag is dan of je zelf na een jaar wel de kans wilt lopen dat je in wereld van executieverkopen terecht komt als jouw baas je contract niet verlengt. (heel dramatisch maar wel mogelijk)
Ja dat klopt, maar daar zal de bank zijn inschatting over maken natuurlijk..

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
Ik vrees dat dit een lastige dobber voor je wordt, maar ik wens je alle succes toe! Een intentieverklaring is in deze niet zo boeiend, denk ik. Want de intentie is om jou een jaar in dienst te nemen, dat is niet echt aantrekkelijk voor een bank. Een werkgeversverklaring daar staat puur in wat je nu verdient en wat voor contractvorm je hebt, dat heb je niet, dus dat wordt ook moeilijk.

Je zult dus met een goed verhaal moeten komen bij de bank. Helaas voor jou zijn de banken momenteel een stuk terughoudender dan een jaar geleden. Toen ik m`n hypotheek afsloot hebben we ook moeten knokken, dat wordt zwaar en brengt veel spanning met zich mee. Mijn ervaring is dat de Rabobank geen juiste partner is voor risicovolle hypotheken, kun je beter aankloppen bij de ING of een onderdeel daarvan. Maar dat is puur mijn ervaring... Misschien is de Rabo in jouw woonplaats relaxter :)

Mijn tip is om je ouders buiten je financien te laten. Voorkomt een hoop gezeik en bemoeienis.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
FicoF schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 16:23:
Ik vrees dat dit een lastige dobber voor je wordt, maar ik wens je alle succes toe! Een intentieverklaring is in deze niet zo boeiend, denk ik. Want de intentie is om jou een jaar in dienst te nemen, dat is niet echt aantrekkelijk voor een bank. Een werkgeversverklaring daar staat puur in wat je nu verdient en wat voor contractvorm je hebt, dat heb je niet, dus dat wordt ook moeilijk.

Je zult dus met een goed verhaal moeten komen bij de bank. Helaas voor jou zijn de banken momenteel een stuk terughoudender dan een jaar geleden. Toen ik m`n hypotheek afsloot hebben we ook moeten knokken, dat wordt zwaar en brengt veel spanning met zich mee. Mijn ervaring is dat de Rabobank geen juiste partner is voor risicovolle hypotheken, kun je beter aankloppen bij de ING of een onderdeel daarvan. Maar dat is puur mijn ervaring... Misschien is de Rabo in jouw woonplaats relaxter :)

Mijn tip is om je ouders buiten je financien te laten. Voorkomt een hoop gezeik en bemoeienis.
De hypotheek hoeft pas in te gaan op het moment dat hij al in dienst is dus dan kan hij gewoon een werkgeversverklaring krijgen. Daar kan de werkgever best aangeven dat de intentie is dat als de pesoon in kwestie bevalt dat zijn contract daarna verlengt word in een vast contract. Dat verplicht de werkgever nog nergens toe.

Zo risicovol is het allemaal niet. Het enige waar je denk problemen mee krijgt is om je hypotheek rond te krijgen voordat je proeftijd afgelopen is, maar nogmaals dat kan een hypotheekadviseur je allemaal een stuk duidelijker vertellen. Het zal per hypotheek verstrekker ook wel wat verschillen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• readytoflow
  • Niet online
Vast contract is zeker niet perse nodig.
Vaak wordt er bij tijdelijke contracten maar tot 100% van de executiewaarde gefinancieerd (Rabo zelfs 'gewoon' 125% dacht ik)
Bij nieuwbouw is dat dus 100% van de aankoopsom+meerwerk, dat maakt in jouw geval dus niet veel uit.

Gesprek op 3 januari:
Laat je werkgeversverklaring buiten beschouwing en neem je salarisgegevens mee. leg dan ook de situatie uit. Adviseur gaat dan bekijken wat max haalbaar is en indicatieve maandlast doorgeven bij gewenste hypotheekvorm (rabo? Aflossingsvrij/SZH/OMH).

Nogmaals, voordat je werkgeversverklaring binnen is, zal er niet bij de notaris gepasseerd worden.

Heb je proeftijd van een maand, dan verloopt deze dus op 17-02-08? Zorg dan dat er op 18-02-08 een volledig ingevulde werkgeversverklaring bij de Rabo in de bus ligt. Een paar dagen later kunnen de gelden overgeboekt worden en zit je bij de notaris.

Ter info:
Je hypotheek gaat dan ook direct volledig in. Dus leen je eur. 200.000,- dan ga je daarover ook rente betalen. Die eur. 200.000,- wordt echter niet in zijn geheel aan de projectontwikkelaar overgemaakt maar in stukjes. Het gedeelte wat nog niet is overgemaakt staat op een zogeheten bouwdepot. Daar ontvang je rente over (deze rente is gelijk aan de rente die je betaald of 1% lager). Vanaf de eerste dag betaal je in feite dus alleen de eerste nota's die door de projectontwikkelaar verstuurd zijn (aankoop grond, etc...). Maar dat staat vaak al op je notarisafrekening.

• Ardana
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

readytoflow schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 17:03:
Heb je proeftijd van een maand, dan verloopt deze dus op 17-02-08? Zorg dan dat er op 18-02-08 een volledig ingevulde werkgeversverklaring bij de Rabo in de bus ligt. Een paar dagen later kunnen de gelden overgeboekt worden en zit je bij de notaris.
Even ter ondersteuning: een contract met een duur korter dan 2 jaar mag een maximale proeftijd van 1 maand hebben (wellicht per CAO afwijkingen mogelijk, maar volgens mij niet). Als er dus in jouw 1-jaar contract 2 maanden staat, is het hele proeftijdbeding NIETIG. Dat betekent dat je dus GEEN proeftijd hebt, je hoeft hiervoor niet naar de rechter, je kunt gewoon de nietigheid van dit beding inroepen op 't moment dat je werkgever hiervan gebruik wil maken.

Tevens kun je dan dus hard maken naar de hypotheekverstrekker dat je 'n contract van minimaal 'n jaar hebt - dat kun je dus hard maken vanaf het moment dat je 'm getekent hebt, en dus niet vanaf het moment dat je contract ingaat.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ardana schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 20:09:
[...]

Even ter ondersteuning: een contract met een duur korter dan 2 jaar mag een maximale proeftijd van 1 maand hebben (wellicht per CAO afwijkingen mogelijk, maar volgens mij niet). Als er dus in jouw 1-jaar contract 2 maanden staat, is het hele proeftijdbeding NIETIG. Dat betekent dat je dus GEEN proeftijd hebt, je hoeft hiervoor niet naar de rechter, je kunt gewoon de nietigheid van dit beding inroepen op 't moment dat je werkgever hiervan gebruik wil maken.

Tevens kun je dan dus hard maken naar de hypotheekverstrekker dat je 'n contract van minimaal 'n jaar hebt - dat kun je dus hard maken vanaf het moment dat je 'm getekent hebt, en dus niet vanaf het moment dat je contract ingaat.
Op zich heb je een punt, maar daar heb je met je hypotheek niet zoveel aan. Want de werkgever zal dan op je werkgeversverklaring gewoon zetten dat je proeftijd 2 maanden is. Het zal de bank niet zoveel interesseren of dat wettig is of niet.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Gunner schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:53:
Ja bouwrente, maar het is gebruikelijk om dat mee te financieren. Dat heb ik tenminste wel gedaan.
Precies, dus begint de rente betaling zodra er begonnen wordt met bouwen, en niet pas bij de oplevering...

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
the-edge schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 13:50:

Hoe hoog schat je de kansen in als mijn ouders garant gaan staan?
Veel en veel beter:)

Ervan uitgaande dat zij voldoende inkomen over hebben (na aftrek van hun eigen woonlasten natuurlijk) om een belangrijk deel van de maandlasten te betalen, dan is een jaarcontract ineens wel goed voor de bank.

Op zich heb ik goede ervaringen met de Rabobank. Je doet zaken met een van hun lokale banken en dat betekent dat de lijn naar de risk manager die "ja" of "nee" kan zeggen vrij kort is. Het maakt ze wat flexibeler dan een centraal geleid bedrijf waar alle papieren eerst op de post naartoe moeten en vervolgens twee weken later een brief terug komt naar je adviseur.

Het hangt ook een beetje van je situatie af. Ga je bijvoorbeeld samenwonen met een vriendin die ook een inkmen heeft, dat worden banken alweer heel wat blijer.

• the-edge
Wow wat een informatieve reacties allemaal! Bedankt allemaal, en vooral Readytoflow bedankt voor de "leken" uitleg :)

Ik zal gewoon moeten wachten, en inderdaad ook moeten wachten met de aanvraag van de werkgeversverklaring.
In het eerste gesprek gaat het toch eerst over de getallen, dat zei de adviseur ook. Bij de daarop volgende gesprekken is die verklaring waarschijnlijk WEL nodig, maar tegen die tijd ben ik (waarschijnlijk) UIT mijn proeftijd en ben ik officieel vast in dienst.

Verwijderd

Ik zit zelf in een iets andere situatie, nl. op de helft van een 2-jarige detacheringsperiode met aansluitend indiensttreding bij de opdrachtgever.

De werkgeversverklaring had ik dan ook wel. Ik kreeg echter steeds nul op het rekest (Hypotheker, ABN) toen ik aangaf niet over een intentieverklaring te beschikken. Mijn werkgever wilde deze niet verstrekken, wat ook logisch was gezien de opzet van het contract: 2-jarige SAP-traineeship, daarna bij opdrachtgever in dienst.

Bij de Rabobank aan het Osdorpplein in A'dam had men er echter wel vertrouwen in gezien mijn achtergrond en werkgebied (SAP). Een intentieverklaring was dan ook niet nodig (uiteraard wel de werkgeversverklaring).
Pagina: 1