Handleiding voor activatie van XP in Bootcamp en Fusion)
Voor de meesten is dit gesneden koek maar daarvoor is dit ook niet bedoeld. Als nieuwe gebruiker had ik de laatste maanden Windows enkele malen opnieuw geïnstalleerd omdat ik niet durfde te activeren (Bootcamp in combinatie met Fusion). Ik heb wel gezocht hoe het nu precies in z'n werk ging, maar wat ik vond was niet volledig of onduidelijk.
Voor andere beginners zal ik het hele proces nog eens beschrijven, zo volledig mogelijk (aanvullingen welkom). Eigenlijk valt het best mee, het ging zonder problemen in Tiger met een OEM-versie van XP Home Edition. Voor degenen die hun Bootcamp-partitie al eerder geactiveerd hebben gaat dit verhaal misschien niet helemaal op: nadat je Fusion hebt geïnstalleerd inclusief VM Tools zal je Bootcamp-partitie opnieuw geactiveerd moeten worden en dat zal dan ook telefonisch moeten.
- Installeer XP via Bootcamp.
- In OS X: installeer Fusion, selecteer de Bootcamp-partitie als virtual machine en installeer de VM Tools.
- Start je computer opnieuw op met optie-toets en selecteer de Windows-partitie als opstartvolume.
- Boodschap: U dient Windows binnen 30 dagen te activeren. Kies activatie.
- Je kunt nu kiezen:
- Ja, ik wil Windows nu via het Internet activeren
- Ja, ik wil Windows telefonisch met behulp van een medewerker van klantenservice activeren.
- Nee, herinner mij om de paar dagen hieraan.
Je eerste activatie (Bootcamp) kun je per internet doen, een kwestie van klikken en klaar. Er wordt ook gevraagd of je Windows wilt registreren, dit heb ik achterwege gelaten. - Start opnieuw op met optie-toets, selecteer de OS X-partitie als opstartvolume, start Fusion en kies de Bootcamp-partitie.
- Boodschap: U dient Windows binnen 30 dagen te activeren. Kies activatie.
- Je krijgt weer de 3 keuzes om te activeren.
- Ja, ik wil Windows nu via het Internet activeren
- Ja, ik wil Windows telefonisch met behulp van een medewerker van klantenservice activeren.
- Nee, herinner mij om de paar dagen hieraan.
Kies telefonische activatie (bij mij werkte de internet-optie nu niet meer, voor een OEM kun je zo maar 1x activeren). - Nieuw scherm: Windows per telefoon activeren. Er zijn 4 stappen en er is een installatie-id gegenereerd dat je moet opgeven waarna je een nieuw nummer krijgt om de boel te activeren.
- Stap 1: Kies locatie (Nederland)
- Stap 2: Bel het nummer van de klantenservice: je kunt kiezen tussen een gratis nummer of een 020-nummer. Kies het gratis nummer: 0800 023 3487. De 'medewerker van klantenservice' bleek een robot. Geen idee of dit altijd zo is, maar als je liever een medewerker spreekt zul je binnen kantoortijden moeten bellen, denk ik (of wellicht het niet-gratis 020-nummer).
- Stap 3: Nu moet je het installatie-id opgeven: 9 groepen van 6 cijfers. Dit nummer staat in je scherm. Ik maakte een fout bij het invoeren, de fout werd opgemerkt maar ik kreeg geen kans om het opnieuw in te voeren. Desondanks kreeg ik daarna toch een bevestigings-id (stap 3 en 4 zijn tamelijk lachwekkend, girofoon is er niks bij. Het tempo is ook nogal hoog maar je kunt herhalen met de sterretje-toets en vooruit met hekje).
- Stap 4: Voer de bevestigings-id in op je computer: 7 groepen van 6 cijfers.
- Heb je het getal ingevoerd, klik dan op Verder en je bent klaar!
NB. Soms, maar niet altijd worden enkele vragen gesteld:
- Heeft u dit programma bij uw computer gekregen?
Ja (dit is wat men verwacht bij een OEM-versie, dat ze ook los te koop zijn is blijkbaar uitzonderlijk). - Wilt u dit programma nu op een andere computer installeren?
Nee (OEM-versie hoort bij de originele computer). - Wilt u Windows opnieuw activeren omdat er een hardware-wijziging heeft plaatsgevonden?
Ja (want Windows ziet een verschil tussen de hardware in Bootcamp en de hardware in Fusion).
Naast de Bootcamp-partitie kun je ook een 'gewone' virtuele machine aanmaken. Ook die kun je gewoon telefonisch activeren. Tip: de geactiveerde virtuele machine kun je in de Finder dupliceren en de kopie hoef je niet opnieuw te activeren. De eerste keer dat je de gekopieerde vm opstart (gewoon in de Finder op klikken) constateert Fusion dat hij verplaatst of gekopieerd is. Daarna staat hij vanzelf in het menu.
Op de standaard-installatie staat IE 6. Door op de tweede IE 7 te installeren kan ik nu websites testen in beide IE-versies.