Geheugen kapot door 1T timing op 750Mhz @ 2.1v?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-05 13:45

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Ik vond dat mijn PC ietwat instabiel begon te worden nadat ik een paar dagen met een nieuwe overclock draaide.. terwijl ik dat toen had met Orthos 6 uur lang zonder fouten tot 2 keer toe.. hele nacht 3DMarken zonder problemen.. toch was hij ietwat instabiel.. bleef soms hangen soms raar blauw scherm tijdens het opstarten over een logon fout..

Dus ik nog keertje 7.5 uur orthos draaien.. en jah hoor net iets na de 7:32 een error.. dus ik het processor voltage nog iets omhoog.. en dacht dat het wel goed zat aangezien de temps lekker laag bleven (48 graden onder full load)

Anderhalve week verder.. steeds instabieler dus ik nog een keertje ortho's draaien en meteen bij de eerste berekening na 2 seconden een error.. elke keer als ik teste.. dus ik memtest in windows draaien.. niks.. vcore nog iets omhoog.. niks.. Memtest ISO gebrand op bootable cd'tje en jah hoor.. een hele lading errors..

Nou is het gekke dat MemTest in windows helemaal GEEN fouten weergeeft.. en de memtest van die iso dus wel.. nou komt daar ook nog bij dat als ik memtest onder windows draai tegelijk met orthos dat orthos helemaal geen errors vind...

Dit is mijn setup en de overclock veranderingen:

EVGA nForce 680i SLI @ 1334Mhz FSB -> 1500Mhz FSB
Intel C2D E4300 @ 3Ghz -> 3Ghz
2GB Kingston HyperX 800Mhz 2,1v @ 800Mhz (4-4-4-15-2T) -> 754Mhz (4-4-4-13-1T)
CoolerMaster iGreen 600Watt
Geforce 8800GT

Het enige wat ik me kan bedenken is dat de 1T timing niet echt geliefd was bij het geheugen.. maar ik dacht ik probeer het eens aangezien ik had gelezen dat de 1T timing wel kon onder de 800Mhz..

Ik kom wel gewoon onder windows.. en de MemTest voor windows geef 0 Errors.. maar met de opstart enorm veel..

Ik heb het geheugen al in verschillende sloten geprobeerd.. beide reepjes afzonderlijk geprobeerd, bios op default.. maar blijf errors krijgen met ortho's tenzij ik de windows MemTest er bij aanzet en ik blijf ook errors krijgen met de bootable MemTest..

Oh jah en gamen gaat ook wel gewoon lekker op vrijstabiele FPS.. behalve Hellgate London (die wil nog wel eens gaan haperen.. en dan gaan de hardeschijven ook tekeer als een gek wat ze de laatste tijd wel iets vaker doen..) Bestanden uitpakken levert wel gigantisch veel fouten op (kan ook met het downloaden zelf al gecorrupteerd zijn)

Kan zo 1,2,3 niet even ergens DDR2 geheugen lenen.. dus wat denken jullie is mijn geheugen overleden? lijkt er wel op he.. Zo JA valt dit onder de garantie van Kingston (zou levenslang zijn...)

Thnx

[ Voor 7% gewijzigd door Cidious op 11-12-2007 05:12 ]

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• [S2N]Baalberith
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-04 12:22
..

[ Voor 99% gewijzigd door [S2N]Baalberith op 11-12-2007 05:53 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Waarom test je niet terug op standaard snelheid en timings? Overigens behaal je met 1T niet veel snelheidswinst.

Dat één kitje geheugen het kan op 1T wil niet zeggen dat ze dit allemaal kunnen. Overklokken blijft een risico.

[ Voor 33% gewijzigd door Admiral Freebee op 11-12-2007 08:33 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:10

M2M

medicijnman

Admiral Freebee schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 08:32:
Waarom test je niet terug op standaard snelheid en timings? Overigens behaal je met 1T niet veel snelheidswinst.

Dat één kitje geheugen het kan op 1T wil niet zeggen dat ze dit allemaal kunnen. Overklokken blijft een risico.
daarnaast ram je nu ook je northbridge over zijn limiet. De meeste kunnen dat wel hebben, maar alssie passief gekoeld is kan je NB ook nog wel eens te heet worden. Zet iig een tafelventilator voor je pc en check of de problemen hittegerelateerd zijn.

uiteraard gewoon je overklok d'r van af halen, en opnieuw beginnen, dan zou niets meer fouten op moeten leveren, doen ze dat wel, dan kun je teruggaan met je balkjes en ze in laten ruilen voor wel werkende reepjes.

-_-

Verwijderd

Zet 'm gewoon op 2T :) Zoveel verschil maakt dat geloof ik niet eens.

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Goed ik dacht dat ik ergens al vermeld had dat ik de bios settings weer op default had gezet.. dus de hele overclock eraf.. 800Mhz FSB.. (chipset kan officieel 1333 aan) timings van mem weer standaard maar probleem blijft.. en de NB is Actief gekoeld.. en ik heb een geweldige airflow in mijn kast (4x120mm 1x 200mm)

Dus de oplossingen van hierboven gaan niet op..

Ik krijg van de week van een vriend van me even 2 reepjes DDR2 800Mhz om te kijken of het het moederbord, proc cache of de reepjes zijn.. en als het dat niet is nog eens een andere voeding proberen (ondanks dat de mijne genoeg vermogen levert en nog geen jaar oud is..)

[ Voor 33% gewijzigd door Cidious op 11-12-2007 20:44 ]

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:51
Cidious schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 05:10:Nou is het gekke dat MemTest in windows helemaal GEEN fouten weergeeft.. en de memtest van die iso dus wel..
Sorry, maar een memtest ónder Windows draaien :X

• Cidious

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Nielson schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 20:57:
[...]
Sorry, maar een memtest ónder Windows draaien :X
euh jah.. heb ik al meerdere keren eerder gedaan met brak geheugen.. en dan laat hij altijd wel iets zien..maar in dit geval dus helemaal niets.. dat is het vreemde.. EN dat als ik memtest onder windows draai Orthos eerst helemaal geen errors geeft..

UPDATE:
Dat de windows Memtest geen errors gaf hield me ernstig bezig.. dus ik rondneuzen en rondneuzen en toen kwam ik er achter dat ik MemTest86 3.4 gebruikte en dat die geen Core2Duo's ondersteund.. MemTest86+ 1.70 gedownload en weer testen.. 5 uur getest.. geen 1 error.. 8)7

Nog meer diagnostic tooltjes bij elkaar gezocht.. Sisoft Sandra gedraaid.. (de burnin test) en daar kwam hij telkens niet door de HDD tests heen.. voor beide schijven niet..

Nou heeft dit moederbord al een redelijk verleden met het slopen van Hardeschijven... 2x een WD 250GB schijf terug moeten sturen omdat die in raid er gewoon mee kapte.. En het lastige is nu dat je in raid geen SMART status reports van de schijven kan op trommelen.. tijdens het opstarten zegt nVidia dat de raid opstelling Healthy is maar daar vertrouw ik geen hol van aangezien hij dat de vorige keer ook zei en er toen ook 1 schijf kapot was..

De processor cache is ook in orde volgens memtest..

De processor zelf is nooit warmer geweest dan 55 graden (in CoreTemp) dus lijkt me stug dat deze ook de geest heeft gegeven.. al is 1500Mhz FSB misschien wel te zwaar voor een E4300 ofzo maar ik weet niet hoe dat werkt..

De voeding is nog geen jaar oud en 600watt is DIK voeldoende voor mijn setup

Dus wat er over blijft voor mij is het Moederbord OF de 1 van de schijven.. nou weet ik dat de nForce 680i wel meer problemen heeft.. en soms vrij instabiel kan zijn.. maar heb op de schijven na nog nooit problemen met dit bord gehad en de condensatoren zien er ook goed uit..

Ik ben even radeloos.. iemand nog tips?

UPDATE:
Even Hot CPU Tester Pro gedownload en daar slagen alle tests

Complex Matrix
Calculating Pi
Prime Test
Fast Fourier Transforms
Chipset
L1 Cache
L2 Cache
Memory
HD
MMX
SSE
SSE2/SSE3

behalve de Sorting Algorithms test en daarbij krijg ik de volgende error
Error: CPU 0: MFC QuickSort: Checksums do not match; a[64] = 0, a[64] = 1

Lijkt er op dat Core 0 van mijn CPU verrot is.. Core 0 is ook de core die altijd het meest utilized is.. en die kan ik nu ook niet uitzetten.. Core 1 kan ik uitzetten.. dat is wel vrij jammer anders had ik nog even kunnen checken of het daar aan lag.. dan wist ik 100% zeker dat het probleem in de processor ligt..

Wat denken jullie? CPU naar de naar de overclockers hemel?? kan ik daar nog garantie op krijgen??

Nog meer dingen die ik zou kunnen proberen? het lijkt maar om 1 test te gaan die failed.. maar grote films uitpakken is ook no go.. misschien dat dan dezelfde instructies gebruikt worden als in test..

Laatste-UPDATE:
Ik kan dus Core 0 niet uitzetten in de bios maar met de "affinity" aanpassingen in process manager ben ik erachter gekomen dat Core 0 kapot is en core 1 prima werkt aangezien ik met Core 1 bestanden zonder problemen kan uitpakken en orthos geen errors meer geeft..

CONCLUSIE:
Mijn E4300 C2D overclock soldaat is nu een manke Overclock Veteraan en zal het voortaan met 1 mank pootje moeten doen.. Het is ook aannemlijk dat ik hier niks aan kan doen.. en dat de processor vervangen moet worden door een jonge en frisse E8400 aangezien de Yorkfield processoren het niet gaan doen op mijn bordje..

VERMOEDEN:
Na nog wat research blijkt dat de Allendale cores van Intel hoge FSB's niet leuk vinden.. zo kan een E6600 bijvoorbeeld makkelijk 1600MHz FSB aan en de E4300 in de meeste reviews niet meer dan 1500 of soms nog lager.. ik denk dat dit Core 0 heeft beschadigt want verder zijn de temps en de voltages altijd VER onder de limiet gebleven (temp nooit hoger dan 57 graden, voltagen nooit hoger dan 1.4v, ik heb ongeveer een kwartiertje op 1,4v gedraait verder altijd op 1.375v gedraait op 1334Mhz FSB en 3Ghz core)

(sorry voor het lange verhaal.. achteraf is gebleken dat ik jullie hier niet lastig mee heb hoeven vallen en eerst zelf even had moeten klooien voordat ik jullie hier om een oplossing zou vragen, mijn excuses)

Als iemand nog opmerkingen of tips heeft hoor ik het graag en anders kan dit topic dicht.

[ Voor 115% gewijzigd door Cidious op 12-12-2007 05:22 ]

Pagina: 1