[OSX 10.5] Subpixel font-rendering bug

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011
Probleem:
Subpixel font-rendering is anders (slechter) als ik mijn DELL 2407WFP als primary scherm instel. Qua dualscreen setup werkt de balk bovenin echter beter voor mij; Iemand deze bug al eens tegen gekomen? Is hier iets tegen te doen?

DELL 2407WFP is via DVI aangesloten op een 17" MBP (Santa Rosa) met 1920x1200 scherm.

Edit:
Beide screenshots zijn van het DELL scherm, bij de ene is het scherm echter secondary.

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.mykl.nl/files/osx_subpixel_fontrendering_bug.png

[ Voor 10% gewijzigd door miekd op 11-12-2007 12:02 ]

one more thing...

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-02 15:43
Ik kan me voorstellen dat de volgorde van de subpixels verschilt tussen de MPB en de Dell.
Dus dat de MPB bijvoorbeeld RGB is, terwijl de Dell GBR of BGR is. Of andersom.

Subpixel rendering werkt altijd vanuit 1 veronderstelde (en onder Windows instelbare - van OSX geen verstand) volgorde.
Met twee schermen (tegelijk) heb je dan natuurlijk wel een probleem.

Verkeerde subpixel rendering uit zich normaliter in 'gekleurde schaduwen' links of rechts van verticale lijnen. Of eigenlijk 'net niet verticaal', want dan komt de subpixel rendering pas van pas. De kleur van de schaduw kan dan dus rood, groen of blauwachtig zijn, net naar gelang de instelling verkeerd is.

Tenslotte kan ook het type panel (TN, PVA, IPS) van belang zijn voor de verschillende weergave. Als 1 van je 2 schermen bijvoorbeeld 6-bit TN, dan zal die meer 'moeite' hebben om de subtiele kleurnuances voor subpixel rendering correct weer te geven. In ieder geval minder netjes dan een 8-bit PVA of anderen. De bedoeling van subpixel rendering zal dan minder goed over komen.

Kon zo snel geen goede specs voor de panels in de MPB of de Dell vinden, maar ik zou de verschillen wel daarin zoeken. En niet in een bug.

[ Voor 0% gewijzigd door swiv98 op 11-12-2007 16:58 . Reden: Ik zie nu dat ik je vraag verkeerd had begrepen. Verschilt per primary/secondary instelling,niet per scherm. Please ignore... ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 15:17

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Test het eens met zwarte tekst op een zwarte tekst op een witte achtergrond, en kalibreer de kleuren van je schermen, waarbij in dit geval vooral de gamma belangrijk is. bij je Dell schem kun je dat ook in het menu instellen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Kijk ook 'ns onder System Preferences > Appearance hoe de Font smoothing style staat ingesteld.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011
Daedalus schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:31:
Kijk ook 'ns onder System Preferences > Appearance hoe de Font smoothing style staat ingesteld.
Ik denk dat dit wel eens de oplossing zou kunnen zijn. Hij stond op automatic, ik heb even 'Medium' ingesteld en het lijkt goed te gaan.

Zodra ik een reboot heb gehad zal ik nogmaals posten / deze post editen.

Cheers!

EDIT: Opgelost! Thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door miekd op 12-12-2007 01:29 ]

one more thing...