Toon posts:

DVD Upscaling

Pagina: 1
Acties:
  • 785 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het woord Upscaling is me al dikwijls opgevallen hier en daar.
Nu is mijn vraag hoe dit precies in zijn werk zit, en of je dat zomaar met de meeste toestellen kan al dan niet :?
ik heb een nieuw plasma toestel aangekocht de Samsung Plasma Televisie PS-50C91H
Samen met de Home cinema set HARMAN/KARDON CINESTART200 AVR132 DVD27 SCS200.5
De DVD speler heb ik aangesloten via Component met een instelling van progressieve scan.
Kan ik er dan nog meer uithalen door die zogenaamde upscaling f heb ik dit al gedaan door met een Component aansluiting te werken?

Misschien zijn er mensen onder julie die er meer van afweten?

Verwijderd

Component is niet digitaal, dus is er niets te upscalen. Dan moet je naar DVI/HDMI/VGA gaan kijken.

^^^ hoewel dit volgensmij niet 100% waar is, maar het upscalen wat jij denk ik bedoelt is iig niet van toepassing. Progressive scan is het hoogst haalbare op component iig.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2007 21:35 ]

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12 10:25
In tegenstelling tot wat Herelam hier beweert heeft het niets met Component te maken, aangezien een component aansluiting evenzeer HD kan uitvoeren. Al is het wel zo dat veel spelers dit niet toelaten zogezegd als copieerbeveiliging (waarvan de zin me totaal ontgaat maar da's een andere discussie).

Upscaling betekent simpelweg dat de resolutie van het oorspronkelijk signaal groter gemaakt wordt. Dit gebeurt adhv speciale algoritmen die dus informatie bijverzinnen. Je kan het een beetje vergelijken met het vergroten van een foto in Photoshop (waar je bvb Bicubic kiest) maar dan in real-time.

Upscaling klinkt spectaculairder dan het is, want hoe je het of draait of keert kun je niet méér informatie verkrijgen dan wat in het oorspronkelijk signaal zit. Bovendien is het zo dat elke HD-TV een inkomend signaal sowieso moet scalen naar zijn eigen resolutie. Bvb een HD-Ready van 1366x768 moet sowieso elk inkomend signaal omzetten naar een resolutie van 1366x768 (al dan niet met zwarte banden voor 4:3 e.d.). Maw elke TV heeft zelf een ingebouwde scaler anders zou bvb een DVD (resolutie 720x568) met dikke zwarte balken rondom getoond worden.

Waarom dan toch nog eens afzonderlijk gaan scalen (via je DVD-speler of standalone scaler) ? Dat komt omdat de kwaliteit van een scaler zeer verschillend kan zijn door de gebruikte algoritmen en vooral de beperkingen van de gebruikte processor. Zo hebben de meeste TVs maar een middelmatige scaler. Bovendien is het zo dat meestal downscaling (dus naar een lagere resolutie) een pak gemakkelijker/beter gaat dan upscaling (naar een hogere resolutie). Zo kan het beeld dus beter zijn als een DVD eerst geüpscaled wordt naar 1080p (1920x1080) om vervolgens toch weer door de TV gedownscaled te worden naar bvb 1366x768. Noch interessanter wordt het met een FullHD TV die 1:1 pixelmapping toelaat, want dan kun je upscalen naar 1920x1080 zonder dat er door de TV zelf nog gescaled moet worden.

Jammer genoeg is upscaling tegenwoordig vooral een marketing term geworden. Upscaling is helemaal geen garantie voor betere kwaliteit. Zo heb ik een Sony DVP-NS76H speler die kan upscalen tot 1080i. Het resultaat is echter redelijk bedroevend en leidt in sommige opzichten zelfs tot slechter beeld dan zonder upscaling (of maw alleen de TV laten upscalen). Als ik daarentegen mijn PS3 gebruik en die laat upscalen, dan is het resultaat wél zeer uitgesproken, zeker als ik upscale naar 1080p (terwijl mijn HD-Ready TV dan terug downscalet).
Sindsdien gebruik ik mijn Sony overigens niet meer. Het beeld via de PS3 is gewoon zoveel beter.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie uitleg
Ik ben wel tevreden over de beeldkwaliteit hoor zeker weten.
Maar ik wou me er gewoon es in verdiepen ik wil gewoon weg de beste instellingen uit mijn toestellen halen en er me zeker van zijn dat alles zo optimaal mogelijk staat vandaar :P
ik vond wel volgende tekst terug in de handleiding van de DVD Speler........
De Harman Kardon DVD speler behoort tot de enkele DVD spelers die een echte progressieve scan video uitgang (NTSC en PAL) bezitten voor gebruik met daarvoor geschikte TV's, Projectoren en alle Plasma's, LCD en DLP display via de component video uitgang.
Het resultaat is 40% hogere lichtopbrengst dan een conventionele TV en een uitzonderlijk gedetailleerd beeld, naast een vrijwel volstrekte afwezigheid van zichtbare lijnen en resten van beweging.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Mwa, mijn Pioneer 490-S kan via HDMI ook upscalen naar 1080i (heb een HD-Ready Samsung). Vind het niet denderend, (heb het op 720p geprobeerd), plus dat oude 4:3 DVD's bij mij niet meer beeldvullend zijn. Heb geen zin om steeds te wisselen van instellingen als ik een DVD ga kijken.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:28
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 22:20:
ik vond wel volgende tekst terug in de handleiding van de DVD Speler........
De Harman Kardon DVD speler behoort tot de enkele DVD spelers die een echte progressieve scan video uitgang (NTSC en PAL) bezitten voor gebruik met daarvoor geschikte TV's, Projectoren en alle Plasma's, LCD en DLP display via de component video uitgang.
Het resultaat is 40% hogere lichtopbrengst dan een conventionele TV en een uitzonderlijk gedetailleerd beeld, naast een vrijwel volstrekte afwezigheid van zichtbare lijnen en resten van beweging.
Ja, dat is het standaard marketing/feel-good geneuzel wat je in elke handleiding zult vinden. Tegenwoordig doen alle DVD spelers aan deïnterlacing. De zin 'Het resultaat is 40% hogere lichtopbrengst dan een conventionele TV ' slaat echt volstrekt nergens op; ze verwijzen nml. niet naar de eigenschappen van het eigen product, de dvd speler, maar naar generieke eigenschappen van andere weergevers dan een old skool tv. Niks van aantrekken dus :)

Verder kun je niet zoveel doen wanneer je de speler via component hebt aangesloten (upscaling werkt dan niet bij 99% v.d. spelers), geeft ook niets want er ís ook weinig meer te doen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 22:20:
Achja, de marketingafdeling loopt weer op vole toeren. The simple fact is: de meeste DVD's zijn eigenlijk gewoon al progressive. De 50 halfbeelden worden gemaakt uit 25 volbeelden, zodoende zie je ook geen interlacing artefacten, ook niet als je geen progressive output hebt.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58
Dat is wel zo, maar als je een TV hebt die geen progressive scan aankan heb je daar weinig aan (zoals vrijwel alle CRTs). Bovendien moet je DVD-speler wel degelijk een progressive scan signaal kunnen uitzenden om dat progressive beeld van de DVD te vertonen.

Het stukje in de handleiding is grotendeels correct, m.u.v. de bullshit over de hogere lichtopbrengst en het woordje 'enkele' (vrijwel elke DVD speler heeft tegenwoordig progressive scan).

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 13:53:
Dat is wel zo, maar als je een TV hebt die geen progressive scan aankan heb je daar weinig aan (zoals vrijwel alle CRTs).
Een progressive bron kun je namelijk prima interlaced weergeven, kwestie van beelden dubbelen, en om de beurt even en oneven beeldlijnen weggooien. Resultaat is effectief kwa resolutie gelijk aan een progressive beeld.
Bovendien moet je DVD-speler wel degelijk een progressive scan signaal kunnen uitzenden om dat progressive beeld van de DVD te vertonen.
Denk even aan wat ik hierboven schreef, en dan aan hoe een TV interlaced zelf intern omzet naar progressive :) Het een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de de-interlacing filters in de TV. Als die een beetje goed zijn (of super slechts) zul je een beeld krijgen dat van een normaal progressive beeld niet te onderscheiden zal zijn.

• Dr. Strangelove
voodooless schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 14:40:
[...]

Een progressive bron kun je namelijk prima interlaced weergeven, kwestie van beelden dubbelen, en om de beurt even en oneven beeldlijnen weggooien. Resultaat is effectief kwa resolutie gelijk aan een progressive beeld.

[...]

Denk even aan wat ik hierboven schreef, en dan aan hoe een TV interlaced zelf intern omzet naar progressive :) Het een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de de-interlacing filters in de TV. Als die een beetje goed zijn (of super slechts) zul je een beeld krijgen dat van een normaal progressive beeld niet te onderscheiden zal zijn.
Dit geldt allemaal voor TVs die een progressive signaal weergeven, zoals plasma's en TFTs. Een doorsnee CRT KAN simpelweg alleen maar even of oneven beeldlijnen weergeven. Dat heet interlacing en is de reden dat je jaggies krijgt, het is simpelweg niet waar dat dat effectief niet te onderscheiden is van een progressive signaal waarin je alle lijnen tegelijk weergeeft. De resolutie is wel gelijk (maar wordt niet voor niets aangeduid als 480i, 576i of 1080i). Zoals je weet is er op grotere schermen een duidelijk verschil tussen 1080i en 1080p, dus je begrijpt dat er een veel groter verschil zit tussen 480/576i en 480/576p (want over deze resoluties heb je het bij CRTs).

Er zijn een paar CRTs die wel degelijk een progressive beeld kunnen weergeven, en dat is echt zichtbaar beter dan een doorsnee CRT die beperkt is tot interlaced. Panasonic en JVC boden deze mogelijkheden in een paar top-of-the-line modellen, maar het is nooit populair geworden omdat CRTs ten dode waren opgeschreven.

Zoek maar eens op mijn posts van zo'n vier jaar terug betreffende progressive capable DVD spelers (toen zeldzaam) en CRTs TVs. Ik heb me er toen grondig in verdiept en zelf tijdelijk zo'n toestel gehad, dus ik weet enigszins waar ik over praat :)

[ Voor 27% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-12-2007 15:54 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 15:46:
Dat heet interlacing en is de reden dat je jaggies krijgt, het is simpelweg niet waar dat dat effectief niet te onderscheiden is van een progressive signaal waarin je alle lijnen tegelijk weergeeft.
Je krijgt alleen maar jaggies als je een 50 fps video bron hebt. Als je 25 fps bron hebt, zoals de meeste DVD's heb je simpelweg geen jaggies omdat er gewoon beelden gedubbeld worden om op 50 fps te komen. Op een LCD of plasma ziet dat er gewoon 't zelfde uit, maakt niet uit of je DVD speler op progressive staat of niet.

• Dr. Strangelove
Op plasma en LCD heb je gelijk, bij een CRT niet. Zoals ik in mijn eerste post al aangaf.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 15:56:
Op plasma en LCD heb je gelijk, bij een CRT niet. Zoals ik in mijn eerste post al aangaf.
In zekere mate heb je natuurlijk gelijk. Ik zal niet ontkennen dat een progressive CRT er niet beter uit, maar je mist effectief dus helemaal niets, en je ziet ook geen jaggies op een interlaced CRT.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had dus de keuze om aan te sluiten via oftewel Scart of via Component.
Dus als ik het goed voor heb heb ik de juiste keuze gemaakt om via Component aan te sluiten.
En hoef ik mij totaal geen zorgen te maken over dat upscaling gedoe _/-\o_

Verwijderd

Exorcist schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:42:
Mwa, mijn Pioneer 490-S kan via HDMI ook upscalen naar 1080i (heb een HD-Ready Samsung). Vind het niet denderend, (heb het op 720p geprobeerd), plus dat oude 4:3 DVD's bij mij niet meer beeldvullend zijn. Heb geen zin om steeds te wisselen van instellingen als ik een DVD ga kijken.
Mijn ervaring met de Pioneer DV-600 is dat de upscaling daarmee een stuk beter is dan met de beamer zelf. Had er eerste een Philips spelertje mbv component er aanhangen die niet upscalede en dat zag er echt niet uit. De Pioneer was echt een verschil van dag en nacht.

• Dr. Strangelove
In zekere mate heb je natuurlijk gelijk. Ik zal niet ontkennen dat een progressive CRT er niet beter uit, maar je mist effectief dus helemaal niets, en je ziet ook geen jaggies op een interlaced CRT.
Geen jaggies op een CRT? Elke non-progressive CRT is per definitie interlaced en interlaced beeld vertoont jaggies. Dat kan je op tientallen websites nazoeken en belangrijker nog, je kan het gewoon ZIEN. CRTs vertonen jaggies op (vrijwel) horizontale lijnen en moiréapatronen op veel evenwijdig lopende lijnen of ruitpatronen, dat kan iedereen met een ouwe CRT bevestigen.

http://www.windowsmoviema...d-Versus-Progressive.aspx
http://reviews.cnet.com/4520-6449_7-5020359-1.html

Pagina: 1