Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 16:34

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Donderdag heb ik een sollicitatie (voor baan als verkoper bij de Media Markt) Een deel van de sollicitatieprocedure is dus een integriteittoets.. Maar mijn vraag is.. wat houd dat in? :? 8)7

Veel ge-google bracht me bij verhalen over betrouwbaarheidschecks bij grote bedrijven voor ze opdrachten krijgen. Maar wat zou dit inhouden voor een simpele baan als verkoper?

This space is occupied

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 16:45

JaQ

Wellicht vragen ze om een verklaring van goed gedrag?

Als je geen strafblad hebt kan je weinig gebeuren lijkt me.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik gok dat het er op neerkomt dat ze graag willen weten of jij iets zou jatten mocht de kans zich voordoen...

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
Gewoon een test hoe je in bepaalde situaties zou handelen. Als je integer bent hoef je er niet bang voor te zijn.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 10 december 2007 @ 21:20:
Ik gok dat het er op neerkomt dat ze graag willen weten of jij iets zou jatten mocht de kans zich voordoen...
Dat lijkt me nou niet echt te toetsen ofzo adhv. een vragenlijst. En bovendien zijn dieven meestal de beste leugenaars als het aankomt op vragen beantwoorden ;)

Het zal wel gewoon het kunnen overleggen van een verklaring van goed gedrag zijn. Maar die moet je wel eerst ophalen bij het gemeentehuis. Denk dat het bij een toko als mediamarkt inhoudt dat iemand je even beoordeelt (of je er marokkaans uitziet oid :X) om je alsnog te kunnen afwijzen als ie het niet vertrouwt.

Verwijderd

Waarom vraag je het niet gewoon aan de Mediamarkt zelf :? Het is helemaal niet zo vreemd om voorafgaand aan een sollicitatie wat informatie in te winnen.

• franssie
  • Laatst online: 12:37

franssie

Save the albatross

geen idee wat het inhoud bij een verkoper maar het lijkt me gewoon het volgende:
Je krijgt een situatie voorgeschoteld (fictief) en ze vragen wat jij zou doen.
Eerlijk antwoord geven, als het antwoord niet goed is volgens hun wil je de baan waarschijnlijk toch niet.
waarom? Het is een normen/waarden spelletje - als ze teveel verschillen tussen jou en je toekomstige werkgever komt er alleen maar ellende van.
Wel moeten ze hun beslissing goed kunnen toelichten, als dat niet het geval is kan er sprake zijn van voorkeuren, vooroordelen (in alle vormen) etc etc, dus altijd vragen ' waarom? ' en doorvragen als je er niet doorheen komt want het zijn softe tests en dus makkelijk te misbruiken als ze de echte reden niet willen geven om je af te wijzen (al is dan de vraag alsnog of je er wilt werken- er zijn genoeg banen immers).

/edit: laat wel even weten wat het was ;)
//edit2: succes donderdag!

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 10-12-2007 22:27 . Reden: quote was eigenlijk niet nodig ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Collaborator
  • Laatst online: 01-10 16:34

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 22:16:
Waarom vraag je het niet gewoon aan de Mediamarkt zelf :? Het is helemaal niet zo vreemd om voorafgaand aan een sollicitatie wat informatie in te winnen.
Ik vind het zelf niet heel belangrijk ofzo, maak me niet druk. Ben eerder nieuwsgierig, vooral omdat er zo weinig (lees: niks!) over te vinden is. Een verklaring van goed gedrag heb ik al eens eerder nodig gehad en dat was inderdaad geen probleem. Mocht niemand met een ervaring komen, dan merk ik het vanzelf wel ;)

This space is occupied

Verwijderd

Vantevoren wat informatie inwinnen maakt soms dat je naam wat langer bijft hangen en kan helpen de sollicitatie een succes te laten worden. ;)

Het gaat er niet om wat jij belangrijk vindt maar wat je (toekomstige) baas denkt wat jij belangrijk vindt.

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zoals al eerder vermeld, het is zeer waarschijnlijk het voorleggen van enkele casussen met de vraag hoe jij daarin zou handelen.
Wat als bijvoorbeeld een lief, oud, maar rijk omaatje ergens problemen mee heeft: zou je haar dan bijvoorbeeld anders helpen dan wanneer een chagrijnige, lelijke maar arme vent ergens problemen heeft?
Waar ik werk (overheid) gaat het bijvoorbeeld om zaken als:
je weet dat die en die zaak failliet gaat en je weet dat je broer daar juist voor € 5.000 aan spullen wilt bestellen. Wat doe je dan?
Op zich niets om je zorgen om te maken, vaak wel interessant.

ps, het is verklaring omtrent gedrag (VOG), niet verklaring van goed gedrag :>

Verwijderd

geenstijl schreef op maandag 10 december 2007 @ 22:41:
je weet dat die en die zaak failliet gaat en je weet dat je broer daar juist voor € 5.000 aan spullen wilt bestellen. Wat doe je dan?
offtopic:
zo'n vraag kun je bijna niet goed beantwoorden. Als je je broer waarschuwt misbruik je vertrouwelijke informatie en als je hem niet waarschuwt ben je een botte lul :/

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 22:47:
[...]

offtopic:
zo'n vraag kun je bijna niet goed beantwoorden. Als je je broer waarschuwt misbruik je vertrouwelijke informatie en als je hem niet waarschuwt ben je een botte lul :/
Daarom worden dit soort vragen juist gesteld. Het bedrijf zal het ene antwoord beter vinden dan het andere, om wat het zegt over jouw prioriteiten, maar het is bijna onmogelijk om te raden wat het gewenste antwoord in dit geval is.

• franssie
  • Laatst online: 12:37

franssie

Save the albatross

downtime schreef op maandag 10 december 2007 @ 23:09:
[...]

Daarom worden dit soort vragen juist gesteld. Het bedrijf zal het ene antwoord beter vinden dan het andere, om wat het zegt over jouw prioriteiten, maar het is bijna onmogelijk om te raden wat het gewenste antwoord in dit geval is.
en als je iets vertelt is het ook de manier waarop - je broer op andere gedachten brengen (andere winkel aanbevelen bijvoorbeeld, of aanraden niet vooruit te betalen) is weer iets anders dan gelijk wereldkundig maken dat de zaak liquiditeitsproblemen heeft. Vaak gaat het erom wat de beweegredenen zijn voor een keus, schroom dus niet om de dillemas die je had/hebt bij het maken van een keus te benoemen als je denkt daar je voordeel mee te kunnen doen (dillemas en niet basic keuzes). Let op de lichaamstaal van je gesprekspartner, als je dat kan loop je probleemloos naar het gewenste antwoordtoe, maar of je dat wilt is dus een andere vraag (ik zeg dan liever nee)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1