Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• yassine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 20:50

yassine

Nothing to it but to do it!

Topicstarter
Beste tweakers.. het volgende.

Ik werk sinds juli 2007 bij DHL op schiphol-Rijk. Dat doe ik via het uitzendbureau Manpower.
De reden dat ik daar werk is omdat het lekker verdiend, vooral met de toeslagen in het weekend. (150% zat en 200% zon.)

Nou krijg ik afgelopen zaterdag een brief thuis van me uitzendbureau, met daarin de mededeling: dat de uurlonen worden bijgesteld ivm. een nieuwe CAO.

Ten eerste de brief:
Beste werknemer,

Vanaf augustus 2007 is een CAO akkoord bereikt over de CAO voor DHL. Dit betekend dat alle uitzendkrachten die vanaf augustus 2007 zijn begonnen, een verkeerd bruto-uurloon hebben gekregen. Namelijk een te hoog bruto uurloon. Dit houdt dus in dat iedere nieuwe uitzendkracht vanaf augustus te veel betaald heeft gekregen waaronder jij.
Vanaf aanstaande maandag zal het huidige bruto uurloon van start gaan. Dit houdt in dat dit bruto uurloon in week 49 operationeel zal zijn.

Het juiste bruto uurloon staat op de volgende pagina.

Mochten er nog vragen zijn, dan veneem ik dat graag.
Exuces voor het ongemak,

Met vriendelijk groet,

.................
.................
Consultant Manpower
Ten tweede de Bruto uurlonen tabel

Jaar:--------------------------Was:--------------------Moet zijn:

22 / 22+-----------------------9,38---------------------9,01
21--------------------------------8,91--------------------8,11
20--------------------------------8,44--------------------7,21
19--------------------------------7,97--------------------6.76
18--------------------------------7,50--------------------6,31
17--------------------------------7,04--------------------5,86

Mijn leeftijd is 20. Kijkend naar de tabel is mijn uurloon maar liefst met €1.23 gedaald.
Dat is 14,5% 8)7
Zoals ik in de brief staat gaat het nieuwe uurloon in wk49 (vorige week) al in. Terwijl ik die brief pas vorige week zaterdag (8dec) heb gekregen |:( . (andere collega van mij ook) Dat is toch te zot voor worden?

Mij vraag aan jullie is: Kan dit zomaar?

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:18
ofdat het echt kan weet ik niet.

Maar ik vind dat je nog van geluk mag spreken, ze melden je dat je eigenlijk vanaf aug. teveel hebt gekregen.

Ik vind het nog aardig fair dat ze je niet het verschil laten terug betalen.
Je hebt een contract getekend met het op dat moment geldende CAO contract.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dit betekend dat alle uitzendkrachten die vanaf augustus 2007 zijn begonnen, een verkeerd bruto-uurloon hebben gekregen.
Weet je wel zeker dat deze CAO voor jou van toepassing is?

• feca
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 09:25
Wat staat er in het contract dat je hebt getekend?
Daros schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:51:
ofdat het echt kan weet ik niet.

Maar ik vind dat je nog van geluk mag spreken, ze melden je dat je eigenlijk vanaf aug. teveel hebt gekregen.

Ik vind het nog aardig fair dat ze je niet het verschil laten terug betalen.
Je hebt een contract getekend met het op dat moment geldende CAO contract.
Ja, maar wat nou als in het contract staat dat je "loon X gaat verdienen en de voorwaarden van CAO dit-en-dat van toepassing zijn", terwijl in CAO dit-en-dat loon Y staat vermeld...?

[ Voor 85% gewijzigd door feca op 10-12-2007 20:56 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Je uurloon daalt niet met 14,5%, je hebt maandenlang 14,5% extra gekregen. Mooi meegenomen toch? Zo zot vind ik dat allemaal niet. Je werknemers te veel betalen kan inderdaad blijkbaar zomaar, jij hebt dat mogen ervaren, wees er blij mee en ga er niet over klagen.

offtopic:
meer dan....

[ Voor 6% gewijzigd door argro op 10-12-2007 20:59 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:18
Jij hebt een overeenkomst met ManPower en hebt dan ook niks met een CAO te maken van de vaste werknemers.

• yassine

yassine

Topicstarter
In de brief staat dat ze een CAO zijn overeengekomen met DHL
ecteinascidin schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:54:
[...]

Weet je wel zeker dat deze CAO voor jou van toepassing is?
Denk het haast wel, aangezien er staat waaronder jij.
Ik heb nog niet kunnen bellen had (drukke) stage vandaag, maar morgen bel ik ze (hoop ik) zodat ik daar duidelijkheid over heb..

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 10:57
Nieuwe topictitel "Uurloon meer dan €1 te hoog"?

Of het kan wat ze doen hangt af van je overeenkomst. Als je hebt afgesproken dat je volgens de DHL CAO wordt betaald dan kan dit inderdaad en heb je geluk gehad met die maanden die je teveel hebt gekregen.

Wel een suf briefje. Als je dat schrijft kun je snappen dat er vragen komen. Kun je er beter meteen een faq bij doen.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:36
Ik snap het niet helemaal. Jij hebt toch ook een contract getekend waar je uur/week/maand/jaar loon instaat? Dat is een bindend contract. Je mag volgens mij niet zomaar mensen in salaris omlaag gooien.

Dus als je een contract met uurloon hebt is dat bindend. Als er in het contract staat dat je volgens die CAO betaald wordt is het misschien wat lastiger.

Als je echt moeilijk wilt doen zou ik gaan informeren bij een rechtswinkel. Als je niet moeilijk wilt doen zou ik het lekker zo laten maar wel een goede verklaring vragen, ik vind het namelijk erg vaag allemaal op deze manier.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Tja, als je onder een CAO valt dan laat je iemand anders (meestal een vakbond, ook als je daar geen lid van bent) namens jou onderhandelen en heb je je te schikken naar het onderhandelingsresultaat. Controleer wel of dat het geval is - dit moet in je contract staan.

Maar..
Je zegt dat je in juli bent begonnen, en de brief stelt dat de inhoud betrekking heeft op uitzendkrachten die vanaf augustus zijn begonnen. Daar hoor jij dus niet bij.

Verder staat er dat de nieuwe beloning 'aanstaande maandag' ingaat. Als de brief gedateerd is op maandag 3 december of later dat gaat de nieuwe beloning in op 10 december. Als het eerder getekend is heb je pech met de postbezorging, of - dat zou werkelijk schandalig zijn - is de brief geantidateerd.

Zoek eerst uit of jouw contract toelaat dat je loon wordt verminderd danwel dat je inderdaad teveel hebt gekregen, en zoek ook uit of je inderdaad in juli bent begonnen - staat ook op je contract. Mocht dit allemaal toch in jouw nadeel spreken dan kan je nog altijd aangeven dat Manpower zich bijzonder nalatig opstelt (vreemde aanduiding van ingangsdatum i.c.m. late bezorging), en dat de loonvermindering met (bv.) twee weken later ingaat.

En als ze antidateren (heb je de envelop met poststempel? Verschilt de briefdatum aanzienlijk van de postdatum?) dan heb je ze bij de ballen.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Heb je met je contract te horen/lezen gekregen dat er een CAO met de TNT is afgesloten?

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-11 23:39
argro schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:57:
Je uurloon daalt niet met 14,5%, je hebt maandenlang 14,5% extra gekregen. Mooi meegenomen toch? Zo zot vind ik dat allemaal niet. Je werknemers te veel betalen kan inderdaad blijkbaar zomaar, jij hebt dat mogen ervaren, wees er blij mee en ga er niet over klagen.
Als een werkgever zijn werknemer een contract aanbiedt met een te hoog salaris en beiden ondertekenen dat contract, is dat contract normaal gesproken gewoon bindend. Dan zou je dus wel gek zijn om die 14,5% in te leveren, had het uitzendbureau maar op moeten letten.

Het is pas wat anders als je meer uitbetaald hebt gekregen dan waar je contractueel gezien recht op hebt, maar dat is hier niet het geval.

Verder heeft Freerider een punt met het juli/augustus verhaal.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:18
Anders schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 01:35:
[...]

Als een werkgever zijn werknemer een contract aanbiedt met een te hoog salaris en beiden ondertekenen dat contract, is dat contract normaal gesproken gewoon bindend. Dan zou je dus wel gek zijn om die 14,5% in te leveren, had het uitzendbureau maar op moeten letten.

Het is pas wat anders als je meer uitbetaald hebt gekregen dan waar je contractueel gezien recht op hebt, maar dat is hier niet het geval.

Verder heeft Freerider een punt met het juli/augustus verhaal.
Zal wel instaan dat je akkoord gaat met het op dat moment gelende CAO en dat deze in de toekomst kan wijzigen...

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-11 23:39
Misschien. Uit de CAO voor uitzendkrachtein maak ik uit artikel 22 op dat een CAO van een opdrachtgever van het uitzendbureau (een "inlener") alleen kan worden toegepast als het uitzendbureau met de uitzendkracht overeen is gekomen de zogenaamde "inlenersbeloning" toe te passen. Ik weet niet hoe een uitzendcontract eruit ziet maar het lijkt me dat als topicstarter zo'n inlenersbeloning bent overeengekomen, dat dat in zijn contract staat. Even nakijken dus.

Overigens heeft ManPower een geschillenprocedure (zie artikel 37 en 38 in bovengenoemde CAO voor Uitzendkrachten). Voor een loonsverlaging van 14,5% lijkt me dat de moeite waard.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Heb je een bepaald contract getekend?

Sowieso lijkt me dat een uitzendburo jou per direct kan ontslaan, en jou evt. weer opnieuw inhuren voor een lager loon, dus weinig opties gok ik.....

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Nee hoor, ook uitzendbureau's moeten zich gewoon aan de wet houden.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:59

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

yassine schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:49:
Ik werk sinds juli 2007 bij DHL op schiphol-Rijk.
En...
Vanaf augustus 2007 is een CAO akkoord bereikt over de CAO voor DHL. Dit betekend dat alle uitzendkrachten die vanaf augustus 2007 zijn begonnen, een verkeerd bruto-uurloon hebben gekregen.
Volgens mij staat er in de brief dat het enkel betrekking heeft op werknemers die per augustus 2007 in dienst zijn. Aangezien jij sinds juli 2007 daar werkt, is dit op jou niet van toepassing, zo blijkt uit de brief die Manpower je stuurt. Even bellen dus, en zeggen dat ze een foutje hebben gemaakt. Als ze dan ineens zeggen dat het ook voor jou geld, dan mag het niet. Ze mogen namelijk niet zomaar je uurloon omlaag gooien.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Idd, aangezien je sinds Juli in dienst bent - voor de ingang van de nieuwe CAO - geld dit blijkbaar niet voor jou.

Ook al geld er een CAO dan nog kunnen ze niet zomaar je salaris verlagen. Als de CAO al gelde op het moment dat je in dienst kwam ( en dit ook in je contract staat ) dan heb je denk pech, en heb je geluk dat je het teveel betaalde geld niet terug hoeft te betalen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• yassine

yassine

Topicstarter
Free rider schreef op maandag 10 december 2007 @ 23:58:
Tja, als je onder een CAO valt dan laat je iemand anders (meestal een vakbond, ook als je daar geen lid van bent) namens jou onderhandelen en heb je je te schikken naar het onderhandelingsresultaat. Controleer wel of dat het geval is - dit moet in je contract staan.

Maar..
Je zegt dat je in juli bent begonnen, en de brief stelt dat de inhoud betrekking heeft op uitzendkrachten die vanaf augustus zijn begonnen. Daar hoor jij dus niet bij.

Verder staat er dat de nieuwe beloning 'aanstaande maandag' ingaat. Als de brief gedateerd is op maandag 3 december of later dat gaat de nieuwe beloning in op 10 december. Als het eerder getekend is heb je pech met de postbezorging, of - dat zou werkelijk schandalig zijn - is de brief geantidateerd.

Zoek eerst uit of jouw contract toelaat dat je loon wordt verminderd danwel dat je inderdaad teveel hebt gekregen, en zoek ook uit of je inderdaad in juli bent begonnen - staat ook op je contract. Mocht dit allemaal toch in jouw nadeel spreken dan kan je nog altijd aangeven dat Manpower zich bijzonder nalatig opstelt (vreemde aanduiding van ingangsdatum i.c.m. late bezorging), en dat de loonvermindering met (bv.) twee weken later ingaat.

En als ze antidateren (heb je de envelop met poststempel? Verschilt de briefdatum aanzienlijk van de postdatum?) dan heb je ze bij de ballen.
Op de brief staat helaas geen datum. Maar mijn andere collega (zoals in me ts staat) heeft hem ook op de zat. ontvangen. dus toeval zal het niet zijn..
In mijn contract kan ook niets vinden over loon vermindering

Ik zal ze morgen zeker bellen (vandaag weer veel te druk gehad), dan weet ik meer.
Jejking schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 00:02:
Heb je met je contract te horen/lezen gekregen dat er een CAO met de TNT is afgesloten?
Nee, kon ik niks over vinden.

Bedankt iedereen voor z'n toelichting _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door yassine op 11-12-2007 20:32 ]

• yassine

yassine

Topicstarter
Ik heb vandaag bevestigd gekregen, dat de brief niet voor mij van toepassing is..
pfoew _/-\o_ ( aangezien ik Juli 2007 ben begonnen :P )

nogmaals, bedank ik iedereen voor zijn toelichting. :)

[ Voor 12% gewijzigd door yassine op 13-12-2007 17:35 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

En zo werken brieven. Vanaf augustus vermelden en begonnen zijn in juli betekend dat het niet voor je opgaat. Dan maakt een zin als "jij ook" niet uit. Maar wel fijn dat je ook gelijk krijgt (want dat hoeft ook niet altijd).
Pagina: 1