Toon posts:

Computers zien elkaar, maar geen toegang tot mappen/printers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een netwerk tussen mijn gewone pc (win xp pro) en mijn laptop (win XP home). Beide machines maken verbinding met het internet via een router (linksys WRT54G); de computer via een kabel, de laptop draadloos. Voorheen werkte alles als een zonnetje (bestanden delen, printer delen), maar sinds een nieuwe install van mijn laptop heb ik wat problemen met het delen van bestanden.

De computers zitten in de werkgroep MSHOME. Ze zien elkaar wel, maar als ik in 'Mijn netwerklocaties' een van de machines aanklik, ongeacht of ik op de laptop of PC werk, kan hij de gedeelde schijven op de andere machine niet openen. Ik krijg dan de welbekende melding dat ik niet juiste machtigingen heb voor deze netwerkbron.

Pingen naar elkaar lukt wel, maar alleen via ip adres. De pc heeft als ip-adres 192.168.1.102 en de laptop 192.168.1.101. Als ik vanaf de laptop een 'ping 192.168.1.102' commando uitvoer lukt 't wel, maar 'ping computernaam' lukt niet. Vanuit de de windows verkenner kan ik de gedeelde mappen wel openene door '\\192.168.1.102' ( \\192.168.1.102 )of in te tikken. De printer van de gewone pc heb ik op deze manier wel op de laptop kunnen installeren, maar het uiteindelijk printen lukt niet. Dus '\\computernaam' intikken werkt niet, en in gevonden computers in de werkgroep een machine aanklikken werkt ook niet .

Het rare is dat direct na de reinstall van de laptop de boel wel werkte, maar na een reboot van de computers niet meer. Als ik de computers in een andere (wel dezelfde) werkgroep zet werkt het ook allemaal voor even, maar zodra ik dan opnieuw heb opgestart gaat het weer fout. Laatst had ik de stekker van de router eruit gehaald, en daarna deed alles het weer. Maar na een reboot werkte het niet meer.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen? Firewalls ligt het niet aan, die heb ik al eens uitgeschakeld. Het zal wel iets met de laptop zijn, want voor de herinstallatie werkt alles gewoon goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2007 19:21 ]

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-03 13:21
hmm... zou t kunnen zijn dat je router ergens iets blokkeert, bijvoorbeeld de zyxel, die heeft een firewall die ook de packets in de lan scant, weet verder niet hoe die linksys in elkaar steekt, maar heb t gevoel dat t daar in zit. mss dat je nog ergens een simpel routertje hebt? anders hubje en vaste ip's dan kan je de linksys iig uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik heb niks aan de routerinstellingen veranderd. Het is puur sinds de nieuwe herinstallatie van windows op de laptop. En als ik de computers een andere werkgroep geef werkt het eventjes, totdat ik de computer of laptop heb uitgeschakeld :S

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:10
Heb je de gebruikersnamen van beide computers gelijk getrokken?
Of staan beide share open voor everyone?

Gebruik je een software matige firewall op een of beide computers?

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Kijk eens bij je properties/eigenschappen van je netwerk verbinding? Staat daar "bestands- en printerdeling voor Microsoft netwerken" aangevinkt?

Verwijderd

Topicstarter
@ nsa1984 Ik heb geen gebruikersaccounts ingesteld, dus dat is het ook niet. Enige firewall die ik heb geinstalleerd is die van Microsoft.

@ rigi: ja, staat aangevinkt

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:10
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 01:25:
@ nsa1984 Ik heb geen gebruikersaccounts ingesteld, dus dat is het ook niet. Enige firewall die ik heb geinstalleerd is die van Microsoft.

@ rigi: ja, staat aangevinkt
Hmm dan zul je met een default user aangemeld worden die waarschijnlijk niet hetzelfde is.
Heb je puur bij toeval een nederlandse en een engelse windows geinstalleerd?

Anders even een gebruiker aanmaken op beide machines zonder wachtwoord, en die default in laten loggen bij het opstarten. Ik vrees namelijk dat je iets met toegangsrechten niet helemaal gelijk hebt staan.
En ja dat is vaak puzzelen waar dat zit.

Automatisch aanmelden kon dacht ik met de powertoys van microsoft geregeld worden.
Tweak UI zat dat in dacht ik.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe kan het dan dat alles wel werkt als ik de router van het stroom haal, en hem dan weer aanzet? En dat het ook werkt als ik de werkgroep een andere naam geef?

Dan lijkt het mij dat het niks met gebruikers te maken heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?
Pagina: 1