PC schiet steeds de bios in

Pagina: 1
Acties:

• Pimmuz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:38
Goedendag,

Heb hier een pc oud beestje Packard Bell Ixtreme 7800i specs:

Intel Pentium 3 800mhz
MSI Ms6309 mobo
128mb intern geheugen
30GB hardeschijf
32mb Riva tnt 2
Dvdrom + CDRW
OS Win2000

Probleem is als volgt wanneer de pc opstart beland hij ten alle tijde in de bios aangezien de tijd/datum niet werden onthouden vermoede ik dat de bios batterij op was heb die al vervangen.

Nu lijkt het alsof hij de tijd onthoud maar wat me ook opviel was dat als ik alle devices eruit haal of ontkoppel dus alle pci kaarten en cd/dvdrom drives hardeschijf floppy ontkoppel dan geeft hij die nog wel steeds weer in de bios doe je auto detect zijn ze weg.

Load fail save defaults / optimized defaults heb eigenlijk alles al geprobeerd.

Is het mobotje gewoon defect of zie ik iets over het hoofd?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De 6309 was berucht vanwege de lekkende condensatoren. Dit zou een oorzaak kunnen zijn van een brak werkend bordje. Check eens hoe die eruit zien. is dat in orde, check dan: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Verwijderd

Hmm, het kost wat moeite, maar misschien werkt het:
Wellicht kun je een bootable OS starten (Knoppix bijvoorbeeld), als deze wel doorstart kun je je BIOS misschien flashen, of gaat hij na POST meteen het BIOS in?

• Pimmuz
@KingPin8

Hij schiet direct na de post scherm de bios in dus booten kan ik inderdaad ook vergeten.

Ik gaat even de condensators checken als al die geknapt zijn zijn ze bol en komt er aan de bovenkant oranjespul uit correct? Heb het jaren geleden weleens bij een pc gehad die steeds uitviel dacht eerst de vga maar bleek dus een lekkende condensator te zijn.

Verwijderd

Doorgaans lekken condensators aan de bovenzijde waardoor er een soort pus uit komt gelopen inderdaad, oudere condensators willen nog wel eens ontploffen, maar dat je allang gehoord of geroken. In een erger geval kan een condensator aa nde onderzijde lekken, of van binnenuit. Nadeel hier is dat je het niet kunt zien, vaak maakt de betreffende condensator da een tikkend geluid, hoor je zoiets in je kast?

• Pimmuz
Nee pc is helemaal stil op de ventilators na dan :P

Zie ook niks lekken nee alle condensators zien er goed uit. Bios slaat nu wel weer datum en tijd op merk ik maar nog steeds gaat hij niet verder dan de bios. Ik heb ook wat gelezen dat de verbinding op het moederbord van de batterij naar de chip defect zou kunnen zijn?

Ik gaat nog even proberen dat jumpertje eraf te halen bij de JBAT daar heb ik wat over gelezen in de troubleshooterguide alleen haal ik die er gewoon even af en dan weer erop? kan er ook niks over vinden in de manual van het mobo

Verwijderd

Dat is de moeilijkheid bij het troubleshooten met mobo's, er zijn duizenden onderdeeltjes die defect kunnen raken waarvan je het nooit zult weten. CPU, nb, sb, bussen , slots e.d. zijn nog door te meten, maar verders houd het snel op. Die brug van de batterij naar het BIOS is zo'n meoilijk te meten verbinding, mij lijkt echter dat daar niets aa nde hand is, waar haalt het BIOS anders zijn voeding vandaan als de pc uitstaat?

• Pimmuz
Ja ik heb zoiets als dit ook nog nooit meegemaakt maar ben er noual 3dagen mee bezig dus kan beter opzoek gaan naar nieuw mobotje

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Toch niet toevallig de DEL-toets die blijft hangen? :P

Probeer hem eens op te starten zonder toetsenbord of met een ander toetsenbord.

• Pimmuz
Eh nee heb er zelf 3seconden aan gedacht en toen was die gedachte weer weg :)

Hangt aan mijn kvm switch en bij de overige pc's blijft de f2 knop ook niet hangen dus...

Verwijderd

Aan die KVM kan het ook niet liggen, er schijnen mogelijkheden te zijn om je BIOS chip te laten vervangen, maar of dit de moeite waard is......

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
juaNto schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 13:52:
Eh nee heb er zelf 3seconden aan gedacht en toen was die gedachte weer weg :)

Hangt aan mijn kvm switch en bij de overige pc's blijft de f2 knop ook niet hangen dus...
Bij die andere pc's is de bios ws. ook niet F2. Maar je moet het zelf weten natuurlijk. Ik had die kvm-switch er direct tussenuit gehaald om het iig uit te sluiten......
Pagina: 1