Basic vragen Windows Server 2003

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xilent_xage
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-01 20:38
Hoi,

Ik heb inmiddels al wat kennis van netwerken (hardware) en een thuisnetwerk opgezet met daarin o.a. een fileserver, een netwerkprinter, een mediacenter, en een workstation. Nou heb ik nog een pc staan (SFF p4'tje) dat momenteel dienst doet als mijn test- en prutsbak.

Ik zou graag deze PC gaan gebruiken om mijn netwerk wat meer body te geven. Enkele zaken die ik wil:

- Windows useraccounts centraal aanmaken en opslaan
- De 'mijn documenten' centraal op de fileserver opslaan
- Software en printer publishen zodat je ze eenvoudig kan toevoegen.
- Na inloggen op het netwerk een aantal mappen van de fileserver automatisch mounten als netwerkschijf.

Nu ben ik al een beetje aan het zoeken her en der, en ik heb ook wat ebooks over windows server 2003 gedownload. Ik neem aan dat mijn wensen heel erg basic zijn, maar ik mis een goede ingang om hierop te zoeken.

Zo vraag ik mij af of het mogelijk is andere software dan Windows Server 2003 te gebruiken (liefst gratis), en vooral hoe ik hier meer info over kan vinden. Als in: op welke trefwoorden moet ik zoeken in Google danwel GOT...

Ook vraag ik mij af of wat ik wil wel kan, want in de ebooks krijg ik de indruk dat Windows Server 2003 in feite van je PC een grote router / firewall / fileserver maakt. Ik wil graag mijn eigen router en fileserver blijven gebruiken, de 'server' heeft ook maar 1 nic.

Enkele hints en een duwtje in de juiste richting is voldoende, ben opzich niet dom en wil me best in iets nieuws verdiepen!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:49
Je bent al een stuk verder als je een Active directory installeert. dit doe je door van je server een domain controller te maken door middel van DCPromo, is wel een en ander te vinden op internet.

punt 1 is dan opgelost, je hebt dan centrale opslag van useraccounts.
punt 2 kun je vervolgens doen met policy's nadat je je pc's toevoegt aan je domein
je printers publishen in AD is redelijk simpel, het distribueren van software is lastiger, daar zul je naar een tooltje moeten kijken.

na inloggen het mounten van een aantal netwerkschijven kun je doen met login scripts

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

xilent_xage schreef op maandag 10 december 2007 @ 18:16:
Zo vraag ik mij af of het mogelijk is andere software dan Windows Server 2003 te gebruiken (liefst gratis), en vooral hoe ik hier meer info over kan vinden.
Gratis 'domain controller' met centraal gebruikersbeheer en dataopslag:
Samba (elke versie >3.0).
Wel Linux, maar je wilde gratis toch?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

Of je neemt ubuntu server is ook gratis en ook linux. Windows Server 2003 moet je voor betalen inderdaad. Of je probeert em met student license te kopen?? geen idee hoe duur het dan is maar zal zeker nog steeds prijzig zijn.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
en anders neem je een technet abbo, kost je 370 euro voor het eerste jaar en 270 voor de volgende jaren (betaling is per jaar, het is een abbo)

heb zelf ook zon abbo, speciaal om geen gezeik te hebben met evaluatieversies die altijd aflopen als het niet uitkomt

A wise man's life is based around fuck you

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je lekker wilt kunnen prutsen zonder je bak compleet opnieuw te moten installeren zou ik eens kijken naar VMware. Gewoon lekker virtueel. Mooie is ook dat je virtuele servers kunt koppelen met echte werkstations, en ook wat meer virtuele werkstations aan kunt maken. Op 1 pc een compleet netwerk. Extra RAM wel aanbevolen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• appie1981
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-12-2025
The Eagle schreef op woensdag 12 december 2007 @ 08:01:
Als je lekker wilt kunnen prutsen zonder je bak compleet opnieuw te moten installeren zou ik eens kijken naar VMware. Gewoon lekker virtueel. Mooie is ook dat je virtuele servers kunt koppelen met echte werkstations, en ook wat meer virtuele werkstations aan kunt maken. Op 1 pc een compleet netwerk. Extra RAM wel aanbevolen ;)
Vmware is absoluut een perfect programma als je wilt testen met Windows. Je kan makkelijk snapshots maken en daarna met het os gaan rommelen. Verpruts je dan wat dan kun je gewoon weer het snapshot inladen en met een schone lei beginnen :) .
Je moet overigens officieel wel voor alle Virtual machines een Microsoft licentie hebben.
Pagina: 1