[Flash] Hoe laat ik dit bewegen

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:51
Omdat ik nog maar net begin met Flash heb ik eventjes een aantal tut's gevolgd op het internet, maar hier kom ik nog niet echt uit.

Ik heb dus een (denkbeeldige) lijn waarover een lijnstukje van ongeveer 1,5/2cm over moet bewegen. Dus dat korte lijnstukje volgt een bepaalde weg. Op sommige punten moet een rondje komen, zodat mensen daarop kunnen klikken om verder te gaan (een soort menu dus).

Om het een beetje te verduidelijken:

Afbeeldingslocatie: http://xs322.xs.to/xs322/07501/Untit457643led.png

Hopelijk kan iemand me vertelen hoe dit heet, of waar ik moet zoeken in flash :)
Heb al gezocht op snake-effect enzo maar kon daar niet veel over vinden, alleen maar snake-spelletjes...

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:35
Path layer :)

[ Voor 74% gewijzigd door Schuey op 10-12-2007 18:04 ]

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Les 1b van hoofdstuk 1 in Flash voor beginners volgens mij

[ Voor 9% gewijzigd door Guillome op 11-12-2007 14:21 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• maarud
haha, toch bedankt voor de link, heb het voor elkaar gekregen! Alleen jammer dat het lijnstukje recht blifjt, kan ik het ook zo maken dat hij buigt als er een bocht komt?

• Schuey
Ik denk dat je moet zoeken naar bezier curves in flash, gebruik je wel de pentool in flash?

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik denk dat maarud bedoelt dat het object wat het pad volgt meebuigt in de bochten. Toch maarud..?
Zoja, dit is wel mogelijk... in 3ds Max :7

En vast ook wel met Action Scripting, maar daar ben ik geen held in :P

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• maarud
Scipionyx schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 15:52:
Ik denk dat maarud bedoelt dat het object wat het pad volgt meebuigt in de bochten. Toch maarud..?
Zoja, dit is wel mogelijk... in 3ds Max :7

En vast ook wel met Action Scripting, maar daar ben ik geen held in :P
inderdaad. ik heb een bochtige lijn en het lijtje wat het guide path moet volgen, blijft recht :'( moet dus met actionscript? :'(

• Schuey
Em, kan je dan niet beter het zo maken, dat je de hele lijn maskeert, en dan de mask beweegt, ipv het lijntje zelf?

• H004
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05-2025
Maak een duplicate van de curve, mask dat met een vierkantje en laat dat vierkantje de path-curve volgen, dan ben je er volgens mij redelijk... Het gedeelte van de lijn die de mask laat zien lijkt dan (redelijk op een) een verschuivend lijnstuk...

edit: 2 zielen, 1 gedachte :)

[ Voor 6% gewijzigd door H004 op 11-12-2007 17:34 ]

• Schuey
Even een voorbeeldje gemaakt:
klik
fla

[ Voor 24% gewijzigd door Schuey op 11-12-2007 18:06 ]

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:09
mooi!

[ Voor 33% gewijzigd door torp op 11-12-2007 18:21 ]

• maarud
waaauw, precies wat ik bedoel :) bedankt voor de info ! de flas zit wel vol met keyframes, snap niet echt hoe dat zit, maar dat ben ik nu aan het uitvogelen :P

nu moet ik nog zien te zorgen dat op bepaalde stukjes een rondje komt met een link eraan vast -> soort menu dus, maar daar kom ik vast wel uit ! thanx

[ Voor 19% gewijzigd door maarud op 11-12-2007 18:42 ]

Verwijderd

Mooiere manier is om echt een layer mask te maken met een motion guide ipv een shape tweening eroverheen te gooien. Vandaar al die keyframes.

• Schuey
Klopt, maar dit illustreert iig het principe een beetje, de rest mag de TS zelf ook wel uitzoeken ;)

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

maarud schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 14:32:
haha, toch bedankt voor de link, heb het voor elkaar gekregen! Alleen jammer dat het lijnstukje recht blifjt, kan ik het ook zo maken dat hij buigt als er een bocht komt?
Optie 'orient to path' aanvinken.. bij opties van de 'motion tween'...

• H004
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 18:52:
[...]

Mooiere manier is om echt een layer mask te maken met een motion guide ipv een shape tweening eroverheen te gooien. Vandaar al die keyframes.
Probleem is alleen dat een motion tween volgens een guide niet ook nog eens iets kan masken. Je zal dus eerst de motion goed moeten krijgen, en vervolgens deze tween moeten converten naar keyframes (hele tween selecteren en dan klikken op convert tot keyframes). Vervolgens kan je dan de motion guide verwijderen en de tween de lijn laten masken, zodat je het effect krijgt wat je wil.

Verwijderd

@H004: Kan natuurlijk wel, moet je er eerst een symbol van maken.

google

uitleg
Pagina: 1