Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Behuizing?] Antec Sonata III Front panel maakt kortsluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 337 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het probleem dat bij het aansluiten van randapparatuur op het front panel van mijn Antec Sonata III er nogal eens kortsluiting is op het moment dat ik met een plug (of het nu van een USB muis is of van mijn 3.5" jack koptelefoon) het 'metalen' plaatje van het front panel aanraak.

Als ik de plugjes in één keer goed in de aansluitingen stop zonder de kast aan te raken is er niks aan de hand, maar elke keer als ik dus even niet oplet en de kast raak dan reset de computer.

Het gaat om de volgende hardware combinatie:

Antec Sonata III met standaard voeding (niks aan veranderd)
Asus P5k
Intel E6750
Asus EN8800 GTS

Ik heb alle aansluitingen van het moederbord naar de kast toe nog eens nagekeken maar volgens is daar niks mis mee.

Iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen of beter kan troubleshooten?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hebt je PC vast niet aan een geaard stopcontact zitten?

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nog eens nagemeten (een stopcontact met aarde-contacten wil natuurlijk niet zeggen dat het daadwerkelijk geaard is..) en het stopcontact is wel degelijk geaard.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn kast nog maar eens opengehaald om te kijken of het front panel is geaard op de kast en dit lijkt zo te zijn aangezien er een kabeltje met een metalen ring tegen het chassis is aangeschroefd. Misschien sluit dit weer iets uit.

Iemand nog ideeën?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

Verwijderd

misschien dat je dat kabeltje even ohms door kan meten ? voor hetzelfde geld is dat kabeltje niet helemaal lekker :)

Verwijderd

Topicstarter
Goede tip bloodnose!

Ik had dit nog niet gedaan omdat ik er relatief moeilijk bij kan. Ik ga hem vanavond even openmaken. Ook zal ik eens kijken of er voltage op het chassis zelf staat. Ik heb zo'n idee dat misschien daar wel eens wat spanning van af kan komen. (Die dus weer via datzelfde aardekabeltje mijn front-panel beinvloed..)

Verwijderd

Topicstarter
Kabeltje was goed. Het blijkt zelfs helemaal niet aan de kast zelf te liggen. Toch iets met het stopcontact. Hoewel alles goed aangesloten is (getest en gemeten) fungeert de kast op een ander stopcontact wel goed.

Op het foute stopcontact is het aanraken van de buitenste randen van de front-panel connectoren (niet het metalen front-panel zelf) genoeg om de computer spontaan te laten booten. Op het andere stopcontact is dit niet het geval.

Iemand een idee hoe dit zou kunnen? Ik zou namelijk graag het stopcontact bij mijn werkplek gebruiken. Alle drie de draden lijken goed aangesloten te zijn. In de metingen kan ik geen verschil tussen de stopcontacten ontdekken.

Hoe kan het zijn dat de ene wel werkt en de andere niet?

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vermoed dat in dat stopcontact de aardedraad dan toch niet goed is aangesloten. Misschien zie je dat niet in de wandcontactdoos als je die openmaakt maar wel in de centraaldoos (in het plafond) waar die wandcontactdoos op is aangesloten. Als daar de aardedraad geen of slecht contact maakt kun je dit soort verschijnselen krijgen.

Je zou eigenlijk de weerstand eens moeten meten op de aardedraad (!) tussen dat stopcontact en een ander stopcontact. Met bijvoorbeeld een verlengkabel is wel iets te proberen denk ik. Niet zoals een electroman het zou doen maar als je oppast kan er weinig misgaan volgens mij.

Of raadt ik je nou iets gevaarlijks aan? Ik zelf zou het zo wel aanpakken denk ik.

Verwijderd

Je kunt proberen om de stekker om te draaien en dan nog eens proberen is wat ver gezocht maar ik heb gevallen meegemaakt dat het wel hielp.

Het andere stopcontact waarmee je het hebt getest zit dat op dezelfde groep ? Je kunt natuurlijk de aarde kabel zelf doormeten maar das wel een beetje ver gezocht.

Je hebt gemeten zij je ? dus je hebt 230v tussen de nul en de fase en ook tussen de fase en aarde in ? je mag trouwens zo'n 4volt verschil hebben tussen je metingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2007 13:10 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 13:10:
Je kunt proberen om de stekker om te draaien en dan nog eens proberen is wat ver gezocht maar ik heb gevallen meegemaakt dat het wel hielp.

Het andere stopcontact waarmee je het hebt getest zit dat op dezelfde groep ? Je kunt natuurlijk de aarde kabel zelf doormeten maar das wel een beetje ver gezocht.

Je hebt gemeten zij je ? dus je hebt 230v tussen de nul en de fase en ook tussen de fase en aarde in ? je mag trouwens zo'n 4volt verschil hebben tussen je metingen.
Hoop t niet voor em dat ie tussen fase en aarde 230 heeft lopen eigenlijk
Op een aarde draad mag echt geen spanning staan, zowel komt de zekering eruit gewandeld

Idd eens weerstand meten ook

Kan wel zijn dat de aarde draad richting centraaldoos niet goed is, en de wandcontact doos het contact van de aarde een beetje gaar is

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gekeken of de aarde goed verbonden was door weerstand te meten op tussen de aardeaansluiting van het ene stopcontact en de die van het andere stopcontact. Ik neem aan dat bij positief resultaat dit dus inhoud dat de aarde in het plafond (mijn geval onder de vloer :( ) goed aangesloten is.

Ook de Volt-waardes komen goed overeen met wat het zou moeten zijn. Ik kan dus echt geen verschil ontdekken. (met de tools die ik tot beschikking heb)

Verwijderd

Oeps klein foutje gemaakt met mijn typen, ik bedoelde iets anders maar ok..... ben ook met teveel dingen tegelijk bezig 8)7

even kijken, je meting met je aarde was positief... wat mag ik daar uit opmaken ? dat deze in de ohms liep of veel hoger ?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry... positief bedoelde ik mee dat er verbinding was tussen de aardes van beide stopcontacten. Ik heb niet echt op de waarde gelet, behalve dat deze hetzelfde was tussen zowel het 'foute' als het 'goede' stopcontact als het 'goede' stopcontact en een ander 'goed' stopcontact.

Dit alles was onder het idee: als er geen weerstand is is de aarde ergens niet aangesloten.

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-11 12:45
Hey PipoDC,
Heb je dit probleem inmiddels opgelost?
Ik en mijn collega hebben namelijk hetzelfde probleem...
Las op internet dat het een nogal veel voorkomend probleem is bij de antec sonata III :(

Verwijderd

je mag niet op alle twee de de metingen 230 meten tegen over de aarde bij de een mag hoogstens 230 zijn tussen aarde en fase en tussen aarde en nul mag hoogstens paar volt lek spanning lopen als je bij alle twee de metingen 230 hebt is het goed fout

Verwijderd

Topicstarter
Om even terug te komen op dit topic...

Ten eerste ben ik te weten gekomen dat met de Antec Sonata III iets mis is met de aansluitingen aan de voorkant van de kast. Iets in het ontwerp is fout waardoor de aarde van de aansluitingen niet goed is en daardoor kortsluiting kan ontstaan. Ik heb Antec hierover gemaild... ze gaven toe dat het een bekend probleem is en sturen mij een nieuwe module op om in mijn kast te plaatsen. Dusss... gewoon op de site van Antec het support formuliertje invullen en ze reageren keurig en snel! (Props voor Antec in dit geval) Ze hebben mij toegezegd het onderdeel op te sturen vanuit de VS... ik wacht echter nog steeds na 4 weken...

Ten tweede zal het mij denk ik niet meer helpen aangezien er door alle keren kortsluiting waarschijnlijk iets kapot is gegaan op mijn moederbord. Alles werkt nog zoals het hoort, behalve dat ik nooit in 1 keer mijn PC kan aanzetten. De eerste keer dat ik er spanning op zet gaan alleen de fans op volle toeren draaien.. dan zet ik 'm uit (powerknop inhouden) dan weer aan en voila alles start prima op... geen idee waar dit aan ligt.

Weet iemand of ik bijvoorbeeld Antec kan aanspreken op de schade aan mijn moederbord (Asus P5K)?
Pagina: 1