Toon posts:

2 draadloze routers draadloos verbinden

Pagina: 1
Acties:
  • 3.017 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees verschillende topics over meerdere routers in een netwerk. Deze routers zijn met utp aan elkaar verbonden. Nu vraag ik me af dit ook draadloos kan. Dus kan je 2 draadloze routers draadloos met elkaar verbinden??
Het is namelijk zo dat ik in een gedeeld appartement woon waarbij het is/ra punt zich beneden bevindt. Hierdoor staat mijn zyxel router/modem beneden. Omdat ik gebruik wil gaan maken van internet telefonie wil ik deze router vervangen met een andere draadloze router (linksys wrt54gl). Ik zou dus graag willen dat de linksys het signaal van beneden draadloos verzendt naar boven waar de zyxel router zich bevindt. Op de zyxel router kan ik dan de telefoon aansluiten.

Als dit mogelijk is (draadloos verbinden), hoe moet ik dit allemaal doen? Ik ben een totale leek op dit gebied.:? Ik lees bij de andere topics over dhcp uitzetten/aanzetten etc.. moet dit in dit geval ook?

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:07
Volgens mij kun je beter een WRT54GL halen en deze verbinding laten maken met je draadloze netwerk van je Zyxel modem (als deze draadloos is). En op je WRT54GL sluit je dan weer een ATA aan. Ik weet niet hoe dat gaat met de telefonie kwaliteit. Wireless heeft wel wat vertraging tegenover een UTP kabel :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb hier een ATA-boxje liggen dat zou kunnen. Maar dan moet ik weer een adapter kwijt en die zyxel (P-2602H (W) --> van telfort) heeft 2 telefoon aansluitingen.
Verder vraag ik me dus af of ik draadloos 2 routers kan verbinden....?

• Flappie
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 16:31:
Nou ik heb hier een ATA-boxje liggen dat zou kunnen. Maar dan moet ik weer een adapter kwijt en die zyxel (P-2602H (W) --> van telfort) heeft 2 telefoon aansluitingen.
Verder vraag ik me dus af of ik draadloos 2 routers kan verbinden....?
Standaard kan het bij veel routers niet voor zover ik weet. De WRT54GL kan het standaard ook niet dacht ik. Maar als je hem flash met Tomato Firmware kun je hem verbinding laten maken met een ander draadloos netwerk. Hij werkt dat dus als bridge om een draadloos signaal om te zetten in een bekabeld netwerk :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou wacht eens even....schiet me net te binnen dat die linksys wrt54GL alleen een router is en geen modem. Dus het is helemaal niet mogelijk om hem aan het internet te hangen.
hmm...dus waarschijnlijk zal ik jouw optie moeten overwegen.
Alleen hoe doe je het draadloos verbinden met elkaar?? -->je was me net iets eerder...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2007 16:38 ]

• Flappie
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 16:37:
Nou wacht eens even....schiet me net te binnen dat die linksys wrt54GL alleen een router is en geen modem. Dus het is helemaal niet mogelijk om hem aan het internet te hangen.
hmm...dus waarschijnlijk zal ik jouw optie moeten overwegen.
Alleen hoe doe je het draadloos verbinden met elkaar?? -->je was me net iets eerder...
Haha :)

Met de Tomato Firmware kun je een site survery doen en kun je gewoon verbinden met een ander draadloos netwerk :)

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik dan nog iets veranderen in de routers met DHCP?

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:38
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 16:48:
Moet ik dan nog iets veranderen in de routers met DHCP?
Zorgen dat er maar 1 DHCP server is, waarschijnlijk is dat nu je zyxel, dus op je linksys de DHCP uitschakelen en hem een IP in de range van je zyxel geven.

Verwijderd

Topicstarter
Alles is gelukt, alleen nog een klein probleempje;

Nu moet ik nog wat poorten opengooien voor azureus en DC++
het volgende heb ik nu gedaan.
poorten bij de router beneden opengezet en gelinkt naar de router die boven staat....en die linkt het door naar de overige computers...
dus als volgt

router beneden 192.168.0.1 poort 45555 open ---> router boven 192.168.0.129----> download computer 192.168.0.150

Naar mijn mening dacht ik dit juist te hebben?? maar krijg steeds dat verdomde natprobleem..

enig idee?

Verwijderd

Topicstarter
of moet ik juist direkt van de router die beneden staat de poort verwijzen naar de computer???

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 19:30:
of moet ik juist direkt van de router die beneden staat de poort verwijzen naar de computer???
Jep, direct naar de computer, maar dat geld alleen als ze allemaal in dezelfde sub-netwerk zitten. Gebruik je een andere subnet bij diegene die je boven heb staan, zet daar dan ook de port-forwarding aan. Zorg dat het systeem waar je de download op doet, een vast IP adres heeft. Scheelt je weer een hoop gekloot.

Edit: ik zie dat je 1 subnet gebruikt. Gelijk vanuit je router naar je computer doorzetten.....
Dus: router beneden 192.168.0.1 poort 45555 open ---> router boven 192.168.0.129----> download computer 192.168.0.150

Tip: gebruik je edit knop om je eerder gemaakt bericht aan te passen. Komt wat beter over

[ Voor 24% gewijzigd door marquis op 12-12-2007 21:44 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:07
FYI, die 2e router dient nu als bridge en niet meer als router.

Verwijderd

Topicstarter
excuses voor de al die vragen, maar volgens mij zitten beide in andere subnet

de router beneden; 255.255.255.0
de router boven; 255.255.255.128

• DukeBox
Ok, denk dat het daardoor nog al verwarrend wordt.
In princiepe moet je van je 2e 'router' de routing functie niet gebruiken.
Oftewel, de 'WAN' moet niets in zitten. Vervolgens zet je dhcp server uit en geef je dat ding een vast ip-adres in de range van je hoofd 'router'. Alles wat je dan in de ethernet poorten prikt van je 2e 'router' is dan gebridged en dus transparant verbonden met je gehele netwerk.

Verwijderd

Topicstarter
omdat ik het nog steeds niet voor elkaar krijg zal ik een iets duidelijker beeld weergeven van mijn situatie, om zo tot een oplossing te komen.

Router beneden (zyxel, system mode ROUTING)

WAN:
ipadres: XXXXXXXXX
subnet: 255.255.240.0
default gateway:XXXXXXXX

LAN
ipadres: 192.168.0.1 (tevens router adres, logisch!)
subnet: 255.255.255.0
DHCP: SERVER

WIRELESS

Enabled
SSID; Blabla

|
|---------> draadloos
|

Router boven (linksys,tomato firmware system mode: WIRELESS CLIENT)

WAN/internet:

DHCP

LAN
ipadres 192.168.0.129,
subnet 255.255.255.128)
DHCP server verdeeld ipadressen in range 140-150

Wireless

enabled

sameSSID als onderste router

internet doet het zoals eerder aangegeven, maar portforwarding blijft problemen geven. Als ik de WAN op disabled zet krijg ik foutmelding dat een wireless client normaal een DHCP nodig heeft. als ik de DHCP server van LAN uitzet dan kan ik niet op internet...

verander ik Wireless client naar wireless bridge (met deze instellingen) valt internet ook weg....

ik heb volgens mij alles geprobeerd!

Jullie nog tips?

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

Verwijderd

Topicstarter
nog steeds niemand?

• DukeBox
DukeBox schreef op donderdag 13 december 2007 @ 11:40:
Ok, denk dat het daardoor nog al verwarrend wordt.
In princiepe moet je van je 2e 'router' de routing functie niet gebruiken.Oftewel, de 'WAN' moet niets in zitten. Vervolgens zet je dhcp server uit en geef je dat ding een vast ip-adres in de range van je hoofd 'router'. Alles wat je dan in de ethernet poorten prikt van je 2e 'router' is dan gebridged en dus transparant verbonden met je gehele netwerk.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

offtopic:
Kicken binnen 24 uur is niet gewenst!

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

hoi, ik zou dit ook graag willen met als tweede router

linksys wrt54g Versie 7

Nu staat erop de site waar je tomato firmare kan downloaden dan het niet werkt met versie 5 of hoger?

Is er andere firmware die dit mogelijk maakt voor V7 router?

• Moraxv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-02 17:43

Moraxv

<GoT> Baratudor#2651

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 18:18:
omdat ik het nog steeds niet voor elkaar krijg zal ik een iets duidelijker beeld weergeven van mijn situatie, om zo tot een oplossing te komen.

Router boven (linksys,tomato firmware system mode: WIRELESS CLIENT)

WAN/internet:

DHCP

LAN
ipadres 192.168.0.129,
subnet 255.255.255.128)
DHCP server verdeeld ipadressen in range 140-150
Waarom is hier subnet niet ook 255.255.255.0? Als je twee aparte subnets wilt hebben verander dan ook die andere subnetmask naar 255.255.255.128...

• DukeBox
Je moet helemaal niet met 2 verschillende subnetten werken. 1 subnet en zorgen dat je maar 1x DHCP hebt. Jouw opzet brengt alleen maar verwarring omdat je .128 subnet in het andere valt.
Pagina: 1