Temperatuur probleem met E6300 (stock)

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vortex_be
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-03-2024
Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn E6300 met stock koeler. Hij wordt namelijk veel te warm. Ik gebruik hem i.c.m. ASUS P5N SLI en 7900 GT (zalman VF700 AlCu). De temperatuur gemeten door ASUS PC Probe 2 en door everest ultimate edition licht rond de 70 graden idle en hij valt uit bij 100% load gedurende 5 minuten.
Ik heb de koeler er al afgehaald en opnieuw terug opgezet met ZALMAN termalpaste erop, maar het heeft maar 3 graden effect gehad. Nu is deze case wel helemaal zonder airflow (behalve de PSU dan) maar de graka wordt niet warmer dan 45 graden idle en die temp had ik ook ongeveer in mijn ANTEC 900 (hier zit nu een ander systeem in).
Het vreemde is dat dit pas is gebeurt sinds ik het moederbord uit de case had gehaald omdat de PC uitviel bij een HEEL lichte shok. Het was uiteindelijk de voeding die dat probleem veroorzaakte :? (Deze is ondertussen vervangen en probleem is opgelost)

Maar goed vanaf toen is de CPU veel warmer geworden. Hij zat ervoor rond 50 graden idle en 60 load.
Zou het mogenlijk zijn dat er een bug in de CPU zit of dat er een slecht contact is waardoor deze temp slecht wordt afgelezen? De CPU heatsink is namelijk maar handwarm.

Graag wat reacties :9

i5 3570K|16 GB DDR3|GTX 1080TI|512 GB samsung 840 SSD - Samsung 46F8000 TV - Samsung 24" LCD - Logitech G11 + G903 + G25 + Z5500

Verwijderd

Als de heatsink niet warm wordt én de computer uitvalt bij belasting is zeer waarschijnlijk je koeler gewoon niet goed gemonteerd. Monteer de koeler nog een keer, en verzeker je ervan dat de heatsink recht, strak en stevig op de cpu zit.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 07:27
Je moederbord zal wat hebben opgelopen door je kapotte voeding, waardoor je cpu mss teveel volt krijgt...

http://specs.tweak.to/16567

• kcRogue
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-03 22:04
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 16:03:
Als de heatsink niet warm wordt én de computer uitvalt bij belasting is zeer waarschijnlijk je koeler gewoon niet goed gemonteerd. Monteer de koeler nog een keer, en verzeker je ervan dat de heatsink recht, strak en stevig op de cpu zit.
Ik heb de koeler er al afgehaald en opnieuw terug opgezet met ZALMAN termalpaste erop, maar het heeft maar 3 graden effect gehad.
:z

Wat zeggen de voltages in het bios?(H/W monitor of iets dergelijks)
Heb je een voltmeter ter beschikking om dit na te kijken?

• Vortex_be
voltages allemaal juist niks abnormaals ik heb PC probe op alarm staan en ik heb zoals ik zei de koeler er al opnieuw opgezet. Deze zit zeker strak genoeg want het moederbord staat er zelfs lichtjes bol van wat ik persoonlijk niet zo leuk vindt.
Ik heb nu een extra case fan erin gezet en hij is daarmee wel tot 60 gedaald maar deze koeler maakt een hels lawaai maar heeft dus wel een enorme airflow.
Nu heb ik nog iets opgemerkt, namelijk: De PSU blaast HEEL stilletjes en er komt vrij warme lucht uit de voeding zelf is aan de hete kant. Deze is pas nieuw dus dat zou normaal niet een probleem kunnen zijn. Hij is ook zwaar genoeg om het systeem te voeden. De vorige voeding was een 400W en deze is 420W en de vorige (die is jammer genoeg wel kapot) die blies vrij koede lucht (en meer). Het gekke is dat de nieuwe PSU een 120 mm fan heeft en de oude maar een 92 mm. :?

Ik heb trouwens ook een voltage meter maar waar moet ik dat dan meten?

[EDIT]

Ik heb net nog iets heeeel raar ontdekt hopelijk een dikke bug, maar mijn 1ste core is altijd half loaded (of meer). Dus ik d8 ff kijke welk proces het is.... : GEEN ??:??? :? geen enkel proces gebruikt iets (op een paar na, maar nooit genoeg om 25% systeem usage te gebruiken. System idle processes is trouwens telkens boven de 95% dus hoe is dat nu in hemels naam mogenlijk? Is er iets in bios dat 25% CPU opslorpt of een virus ofzo? ik snap er niks van... Ik vindt dit best creapy. De PC formateren ga ik niet doen omdat er nog een hoop belangrijke bestanden op staan (300 GB ofzo) en ik heb niet genoeg externe opslag ruimte :S Dus indien het een virus is dan is het best genaait...

[ Voor 26% gewijzigd door Vortex_be op 11-12-2007 16:32 ]

i5 3570K|16 GB DDR3|GTX 1080TI|512 GB samsung 840 SSD - Samsung 46F8000 TV - Samsung 24" LCD - Logitech G11 + G903 + G25 + Z5500

• Vortex_be
Graag nog wat reacties plz?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:07

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

dat met die halve cpu load is in ieder geval NIET zoals et hoort idd.
Zou toch best iets beschadigd kunnen zijn.

misschien toch 2 casefans plaatsen? ja je moet iets he? en dan 2x120mm @ 7V, maakt wat minder herrie

[ Voor 11% gewijzigd door AtomicShockwave op 12-12-2007 20:25 ]

• Vortex_be
de case kan alleen maar 80mm's en ik wil er geen geld in steken (is nu van mijn pa die er ook geen geld meer wilt insteken dankzij de voeding) maar het is toch niet normaal dat die temp plots zo hoog wordt? en vooral dat de heatsink niet heet wordt.

Verwijderd

Als de cpu daadwerkelijk heet wordt en de heatsink niet, dan is er ergens niet genoeg warmte-overdracht. Dat kan zijn tussen de core en de heatspreader (dan kun je er niets aan doen -> omruilen), of tussen de heatspreader en de koeler (opnieuw monteren, maar dat heb je dus al gedaan).
Als de cpu niet heet wordt, wordt het verkeerd uitgelezen. Je zou nog een bios flash (nieuwste bios erin dus) kunnen proberen.
Pagina: 1