Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:09
Mensen,

Ik heb ergens last van, waar ik niet het fijne van weet. Zie hieronder.

Ik heb dit weekeind 2 nieuwe hardeschijven in me pc geschroeft, en deze in Raid gezet met behulp van de onboard raid-controller. Hiervoor heb ik dus in de bios de Raid-controller aan gezet. Ik ben begonnen om de Raid controller alleen nog maar aan te zetten, en dan XP gewoon op te starten. Resultaat. Windows start niet meer op. Dus heb ik de controller weer uit gezet, waarna windows gewoon weer opstart.
Dit probleem is hier en daar al voorbij gekomen op tweakers. Doordat de Windows is geinstalleerd in IDE modus welke ineens een verandert naar RAID controller, is windows van de rel. Helemaal als de windows op de HD staat welke je van 'controler' laat veranderen.

Nu dacht ik slim te zijn, door het volgende te doen.
  • Raid controller aan
  • XP installeren op Raid schijf (met dual boot met oude XP)
  • Raid controller uit
  • XP start gewoon op in de oude windows.
Nu is het bovenstaande gelukt. De dual boot staat daar. Dus ik zet de Raid controller weer uit, en nu start de oude windows XP niet op. "Windows XP" Staat in beeld, maar toch slaat het systeem na 3 tellen vast.

Dit snap ik dus niet. Als ik de Raid controller uit zet, zou de oude installatie toch gewoon weer moeten werken??
Heeft iemand dit meer gehad?
Waarom werkt me oude XP installatie niet meer, als de Raid controler uit staat...?

Voor de duidelijkheid:
Ik heb dus 3 HD's
1 NON-RAID > XP 1 (oude versie) Boot disk
2 Raid/Non-Raid > XP 2 nieuwe versie / niks

[ Voor 6% gewijzigd door edterbak op 10-12-2007 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan de drivers geforceerd installeren (ook al is de controller niet actief) vervolgens zou je moeten kunnen booten van je raid controller.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
DukeBox schreef op maandag 10 december 2007 @ 15:38:
Je kan de drivers geforceerd installeren (ook al is de controller niet actief) vervolgens zou je moeten kunnen booten van je raid controller.
Hoe doe ik dat? (In steekwoorden)

Btw.. Op dit moment werkt de oude XP installatie dus niet meer. Ik kan echter wel vanuit de RAID-XP installatie de oude schijf benaderen. Valt er nog wat te redden zodat deze weer werkt?

Ik heb zelfs geprobeerd om de 2 raid schijven los te koppelen. Evengoed start de oude xp niet op....

[ Voor 14% gewijzigd door edterbak op 10-12-2007 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

control panel, add hardware, rtfm ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Nou nou.... :X

Zo had ik het al beprobeerd, maar windows begon toen te piepen dat het erngstige problemen kon veroorzaken, en dat de hardware niet compatible was enzo... Dus drukte ik voor de zekerheid maar op cancel... }:O

Is er nog enige hoop op herstel van de oude windows?

[ Voor 7% gewijzigd door edterbak op 10-12-2007 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

edterbak schreef op maandag 10 december 2007 @ 16:57:
[...]
Zo had ik het al beprobeerd, maar windows begon toen te piepen dat het erngstige problemen kon veroorzaken, en dat de hardware niet compatible was enzo... Dus drukte ik voor de zekerheid maar op cancel... }:O
Tja.. totaan de cancel was je op de goede weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Ok, hoe het is gekomen is wel duidelijk..... Ik had de "f*ck*ng manual" moeten lezen....

Maar nu de huidige situatie.
Met de Raid controler UIT werkt de oude windows XP(1) niet meer. Dit terwijl het altijd wel zo heeft gewerkt.
- Ik heb dus de Raid controller een keer aan gehad > XP(1) werkt niet meer.
- Raid controler weer uit gezet > XP(1) werkte weer.
Dit heb ik een aantal keer herhaald, om te kijken of het zou werken. zonder succes dus...

Daarna heb ik:
- Raid controller aan gezet > Verse XP(2) geinstalleerd op de Raid schijven
- Raid controller uit gezet > XP(1) werkt nu NIET meer...

Is er een reden waarom de oude XP(1) nu niet meer werkt? En zo ja, wat kan ik er aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:35
edterbak schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:45:
Ok, hoe het is gekomen is wel duidelijk..... Ik had de "f*ck*ng manual" moeten lezen....

Maar nu de huidige situatie.
Met de Raid controler UIT werkt de oude windows XP(1) niet meer. Dit terwijl het altijd wel zo heeft gewerkt.
- Ik heb dus de Raid controller een keer aan gehad > XP(1) werkt niet meer.
- Raid controler weer uit gezet > XP(1) werkte weer.
Dit heb ik een aantal keer herhaald, om te kijken of het zou werken. zonder succes dus...

Daarna heb ik:
- Raid controller aan gezet > Verse XP(2) geinstalleerd op de Raid schijven
- Raid controller uit gezet > XP(1) werkt nu NIET meer...

Is er een reden waarom de oude XP(1) nu niet meer werkt? En zo ja, wat kan ik er aan doen?
Welke raid heb je gepakt ? 0 ? of 1 ?

In allebei de gevallen heeft XP(2) waars bestanden over de XP(1) gezet.

Oftewel onherstelbaar kapot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Het is Raid 0

XP (1) staat op een fysieke andere schijf.
Zodra ik XP1 selecteer in het keuze menu, zie ik een glimps van "Windows XP" staan. Nog voordat dit fade in effect klaar is, is de windows al gecrashed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Heb je bij het aanmaken van de RAID0 array niet gewoon je oude schijf gewist?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Pffff... Nou 8)7 8)7 8)7 :?

Gisteren heb ik alle opties geprobeerd m.b.t. de bios instellingen, zodat de XP(1) installatie weer gewoon zou opstarten. Zonder succes.

Nu net dacht ik, nog 1 laatste keer, en nu start de XP(1) setup ineens op!?!?! Ik heb niks veranderd in de bios, geen ideeeee, maargoed... Direct heb je dus je antwoord op je vraag fsfikke. Nee.

Nu moet ik dus "Hard" de drivers van de Raid controller installeren. Dit wil dus nog niet echt lukken. Hiervoor ga ik eerst wel even goed verder lezen hier.

Het grootste probleem lijkt zich echter vanzelf te hebben opgelost ... :) Het blijft een raadsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edterbak
Nou.... PFfffffff Het is me gelukt. Ik heb ongeveer 6 uur achter elkaar eraan gewerkt, maar het werkt. Ik heb de oplossing dus heel omslachtig weten te bereiken. De bovengenoemde methode (hard installeren) gaat bij mij dus niet 1 2 3...

XP(1) was eerst al geinstalleerd op de standaard SATA IDE controller (intel), zonder Raid of ICHA controller
Het blijkt dus dat je niet zomaar de raid controller aan kan zetten.

ICHA is wel mogelijk te installeren.
In "Device Manager" moet je van de "Intel ICH8 X poort controller" (diegene die je wel kunt disabelen) de driver updaten, en hier geforceerd de driver aanwijzen die op de install floppy (F6) staat. Opnieuw opstarten, en tijdens deze boot in de bios de ICHA controller aan zetten. Dit werkt gewoon.

Het zelfde is niet zo eenvoudig mogelijk met de Raid controller.

Dit heb ik omzijld door de volgende stappen te nemen.

XP(1) op SATA IDE controller kopieren naar een PATA schijf (non-intel controller). Dit noem ik XP(2).
XP(2) op de PATA schijf opstarten en de bovengenoemde methode uitvoeren om de ICHA controller te gebruiken.
Nu kun je ineens WEL de bovengoemde methode gebruiken om de RAID controller te installeren.
Als dit gedaan is, heb je dus een werkende XP(2) op een PATA schijf.

Dit truckje werkt dus alleen op de PATA schijf, omdat deze geen gebruik maakt van de Intel controller waar de raid functie in zit. Als je dit truckje namelijk uitvoert, zul je zien dat windows totaal niet opstart, en blijft steken na 3 seconden na de OS selectie (fade in van "Windows XP") en automatisch reboot.

Raid controller installeren
XP(1) op de SATA schijf werkt nu nog niet met de Raid controller aan. Dit heb ik werkend gekregen door de XP(2) windows mappen te kopieren/overschrijven naar de SATA XP(1) schijf. Dit gaat niet gemakkelijk, want van alles is beveiligd en kan niet zomaar gekopieerd worden. Hiervoor heb ik dus een 3e onafhankelijke XP installatie gebruikt, maar in feite is elke onafhankelijke ander OS of boot-disk / live-cd die dit kan ook goed.

Nu kan ik eindelijk van mijn originele XP(1) Installatie gebruik maken EN van de Raid disks en alle voordelen die hier bij zitten.

Het lijkt allemaal wat omslachtig, en dat is het ook. Overigens lijkt mij deze methode niet de gezondste voor je systeem stabiliteit... :9

Specs:
CPU: Intel core 2 duo 2.66MHz
MoBo: Gigabyte P35-DS3P.
Controller: Intel ICH9R chip
3 SATA schijven. 2 in Raid0 1 niet.
1 PATA schijf

Misschien dat iemand hier wat aan heeft. Wees in ieder geval erg voorzichtig en backup al je belangrijke data. (niet dat ik het verloren ben...)

Verwijderd

Hallo,

De enige mogelijkheid wat ik heb ervaren is in de BIOS De SATA operation op ATA zetten. Windows install, daarna kun je gewoon normaal werken met de ATA instelling. Dus geen RAID gerbuiken.

Hopelijk heb je hier wat aan.
edterbak schreef op maandag 10 december 2007 @ 15:35:
Mensen,

Ik heb ergens last van, waar ik niet het fijne van weet. Zie hieronder.

Ik heb dit weekeind 2 nieuwe hardeschijven in me pc geschroeft, en deze in Raid gezet met behulp van de onboard raid-controller. Hiervoor heb ik dus in de bios de Raid-controller aan gezet. Ik ben begonnen om de Raid controller alleen nog maar aan te zetten, en dan XP gewoon op te starten. Resultaat. Windows start niet meer op. Dus heb ik de controller weer uit gezet, waarna windows gewoon weer opstart.
Dit probleem is hier en daar al voorbij gekomen op tweakers. Doordat de Windows is geinstalleerd in IDE modus welke ineens een verandert naar RAID controller, is windows van de rel. Helemaal als de windows op de HD staat welke je van 'controler' laat veranderen.

Nu dacht ik slim te zijn, door het volgende te doen.
  • Raid controller aan
  • XP installeren op Raid schijf (met dual boot met oude XP)
  • Raid controller uit
  • XP start gewoon op in de oude windows.
Nu is het bovenstaande gelukt. De dual boot staat daar. Dus ik zet de Raid controller weer uit, en nu start de oude windows XP niet op. "Windows XP" Staat in beeld, maar toch slaat het systeem na 3 tellen vast.

Dit snap ik dus niet. Als ik de Raid controller uit zet, zou de oude installatie toch gewoon weer moeten werken??
Heeft iemand dit meer gehad?
Waarom werkt me oude XP installatie niet meer, als de Raid controler uit staat...?

Voor de duidelijkheid:
Ik heb dus 3 HD's
1 NON-RAID > XP 1 (oude versie) Boot disk
2 Raid/Non-Raid > XP 2 nieuwe versie / niks

Verwijderd

Hallo,

De enige mogelijkheid wat ik heb ervaren is in de BIOS De SATA operation op ATA zetten. Windows install, daarna kun je gewoon normaal werken met de ATA instelling. Dus geen RAID gebruiken.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Pagina: 1