Schok van luidsprekerkabel

Pagina: 1
Acties:
  • 669 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-02 10:27
Gebruikte apparatuur
marantz pm17 mk11
piega p4l xl(of 7) in ieder geval een jaar of 5 oud
cd-speler
tuner
Het probleem:

Als de speakeraansluitingen aanraak onder op de speakers dan krijg ik een flinke schok, ook als de versterker uit staat. (dus gewoon de koperen speakersnoeren).
Geluid is zover ik kan horen wel ok.
Maar goed:
1. is dit slecht voor de speakers/versterker
2. Kan ik dit verhelpen (misschien aarden van de versterker er zit nl wel een geaarde stekker aan het losse stroomsnoer maar krijg ik dan ook niet de aarde-afval van alle andere apparaten? of komt het door de coaxkabel van de tuner?) wil het niet graag allemaal trial-error proberen want na 2 schokken gekregen te hebben is mijn arm een tikkie stijfjes :X
Is dit te meten met een multimeter of is het voltage zo hoog dat er dan iets doorbrand

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
1. Ja, het lijkt me niet goed. Het kan door het coax-signaal komen.
2. Ik zou, als dat mogelijk is, je versterker aarden. En je krijgt geen lekspanningen van andere apparaten, het is namelijk de bedoeling van een aarde om die af te voeren ;)

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Van een coax aansluiting kun je best een schok krijgen ja.

dit is op te lossen door de mantel van de kabel aan aarde te leggen, en dat doe je automatisch als je je set aard.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je versterker een randaarde heeft dan is het verstandig die ook in een geaard stopcontact te duwen. Meestal zit zo'n stekker er niet zonder reden op, en dat merk je nu wel.
Is dat misschien een moderne versterker met een schakelende voeding?

Signatures zijn voor boomers.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 16:46
rdfeij schreef op maandag 10 december 2007 @ 15:39:

dit is op te lossen door de mantel van de kabel aan aarde te leggen, en dat doe je automatisch als je je set aard.
Dit wil je echt niet, dan is je tv-signaal meteen weg.

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-02 19:43
darkmage schreef op maandag 10 december 2007 @ 16:30:
[...]

hoezo, bij het binnenkomen van je woningen en in de wijkkast wordt hij ook geaard, dus dat is geen enkel probleem.

kun je ook gewoon meten met een multimeter of je afscherming wel aan aarde ligt, een beetje tweaker kan dit zelf.

dus kortom, versterker aan de aarde en probleem opgelost denk ik.

p.s, met de pc gaat dit bijna net zo

• remco_k
  • Laatst online: 11:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

rdfeij schreef op maandag 10 december 2007 @ 15:39:

En dan -kunnen- er 2 dingen gebeuren:
1. Je hebt geen beeld meer, of veel slechter beeld.
2. De TS word getrakteerd op de alleraardigste aardlus. (brom dus).

Hij moet de coax juist electrisch ontkoppelen!
Dat kan hij doen met dezelfde kastjes die je voor coax kabel gebruikt om aardlussen te voorkomen.
De toverwoorden zijn: mantel scheidings filter
Dan vind je er meer topics over.
ruzzel schreef op maandag 10 december 2007 @ 17:59:
[...]
hoezo, bij het binnenkomen van je woningen en in de wijkkast wordt hij ook geaard, dus dat is geen enkel probleem.
Dat is het wel omdat de randaarde in jouw huis een andere is dan die in de wijkcentrale/kast.
Er onstaat dus een potentiaal verschil met een (flinke) aardlus als gevolg. Je hebt zelfs kans dat je er apparaten mee sloopt.
Dat het met een pc (bijna) net zo gaat, wil niet zeggen dat het goed is.

Edit:
Heb ik er toch ooit zelf een topic over gestart:
Mantelstroom filter gevonden (ter info)

[ Voor 37% gewijzigd door remco_k op 10-12-2007 20:42 ]

Alles kan stuk.

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-02 19:43
remco_k schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:32:

[...]

Dat is het wel omdat de randaarde in jouw huis een andere is dan die in de wijkcentrale/kast.
Er onstaat dus een potentiaal verschil met een (flinke) aardlus als gevolg. Je hebt zelfs kans dat je er apparaten mee sloopt.
Dat het met een pc (bijna) net zo gaat, wil niet zeggen dat het goed is.
bij nieuwe woningen tegenwoordig wordt de coax die binnen komt opnieuw in de meterkast geaard om storingen te voorkomen, het gaat bij de coax alleen ook maar om de binnenkant.

en een apperaat er mee slopen doe je zeker niet, je voorkomt juist dat de lekstromen (aardlus) optreden, en die worden dan weer afgevoerd worden naar de aarde, wijkcentrale, zodat jij er geen last van hebt.
Hij moet de coax juist electrisch ontkoppelen!
hier zeg je het zelf eigenlijk al, electrisch ontkoppelen van het net. dus niet van de aarde, alles in je woning en apperatuur mag je terug laten vloeien naar de aarde als er storingen optreden.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

de cai heeft zijn eigen aarde en die verschilt meestal van de huisaarde waardoor je dus aardlussen of stroom kan krijgen. Het antwoord is al gegeven. Voor rond de 10 euro is je probleem verholpen.

http://www.kempelektroniks.nl/CableIsolator.aspx

dat ding er tussen, leg je versterker aan de huisaarde en klaar

• remco_k
  • Laatst online: 11:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ruzzel schreef op maandag 10 december 2007 @ 21:30:
[...]
bij nieuwe woningen tegenwoordig wordt de coax die binnen komt opnieuw in de meterkast geaard om storingen te voorkomen,
Ik hoop van niet, er gaat dan gewoon een stroom lopen door de mantel tussen de 2 aard punten.
Op zich is dat geen probleem, wat wel een probleem is dat die lopende stroom invloed heeft op het signaal wat door de kern van de coax word getransporteerd. En dus heb je dan slecht beeld, met strepen erdoor, (en indien je internet via de kabel hebt: uitvallende/haperende internet verbinding e.d.)

Als ik het goed weet zit in nieuwe woningen standaard al een mantelstroom filter ingebouwd, hetzij in de meterkast of wall-outlet, waardoor die aarding in de meterkast totaal geen zin heeft en alleen nog maar voor storing kan zorgen. Ik zit niet in de bouw ofzo, maar ik zet m'n vraagtekens wel neer bij je verhaal.
het gaat bij de coax alleen ook maar om de binnenkant.
De kern is minstens zo belangrijk als de mantel. Die 2 werken nauwkeurig samen om het signaal ongestoord van A naar B te krijgen.
en een apperaat er mee slopen doe je zeker niet, je voorkomt juist dat de lekstromen (aardlus) optreden, en die worden dan weer afgevoerd worden naar de aarde, wijkcentrale, zodat jij er geen last van hebt.
Even een situatie schets van wat voor kán komen als iemand thuis niet helemaal goed oplet:
1. Er is een potentiaal verschil tussen je eigen randaarde en die van de kabel.
2. Men sluit de coax aan op een niet geaarde TV.
3. Men sluit via Scart een wel geaarde spelcomputer aan op diezelfde TV.

Waar gaat de stroom tussen kabel en randaarde doorheen lopen?
Door je TV en spelcomputer.
Ik ben het met je eens dat dat 9 van de 10 keer goed gaat omdat hij hoogstwaarschijnlijk via massa gaat lopen, waardoor de kans op defecten niet groot is maar wel aanwezig is. Trek de scart kabel maar eens los terwijl de boel aangesloten staat. Met wat pech zie je de vonken er zelfs vanaf springen. Dat zijn de momenten waarop de electronica ineens een klap voor het gezicht kan krijgen.
De kans op verstoord beeld echter, is erg groot.
hier zeg je het zelf eigenlijk al, electrisch ontkoppelen van het net. dus niet van de aarde, alles in je woning en apperatuur mag je terug laten vloeien naar de aarde als er storingen optreden.
Wat ik bedoel is dat je in je huis maar 1 aarde moet gebruiken.
Je gebruikt de randaarde van je stopcontacten OF de aarde (mantel) van je kabel. Allebei gebruiken is vragen om shit.
Aangezien de meeste mensen liever hun randaarde gebruiken, dien je dus de mantel van de kabel te ontkoppelen middels een genoemd mantelstroom filter. Zo'n filter blokt gelijkspanning en wisselspanning maar laat hoogfrequente signalen door, benodigd voor TV en Radio.

Hang voor de grap eens een multimeter tussen de mantel van je coax en randaarde (instellen op wisselspanning). Ik heb 'm boven de 120 Volt uit zien komen.

@hieronder:
Thx, da's maar goed ook :)

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 11-12-2007 10:46 ]

Alles kan stuk.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

En ik kan je geruststellen: in nieuwbouw zit de coax mantel in de meterkast zeer zeker niet aan de aarde :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-02 10:27
spanning over de coax aansluiting op de tuner is 11.7 vol.
op de positiee aansluiting van de speaker (rood) ong 8 volt als de versterker uit staat.
dus:
zo'n blokje oor de coax van de tuner
en de versterker op een geaard contact aansluiten.

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 13:22
philippevk schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 13:15:
spanning over de coax aansluiting op de tuner is 11.7 vol.
op de positiee aansluiting van de speaker (rood) ong 8 volt als de versterker uit staat.
dus:
zo'n blokje oor de coax van de tuner
en de versterker op een geaard contact aansluiten.
Wisselspanning of gelijkspanning ?
Ik vermoed wissel want anders zou je het niet voelen...

[ Voor 6% gewijzigd door fluppie007 op 11-12-2007 15:07 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
darkmage schreef op maandag 10 december 2007 @ 16:30:
[...]

Daarom levert @home ook aansluitkastjes waar een aarddraadje bij zit? Heb dit getest, scheelt niet veel, maar scheelt zelfs in snelheid als je deze wel vastmaakt aan een aardpunt

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 16:46
rdfeij schreef op zondag 16 december 2007 @ 12:56:
[...]

Daarom levert @home ook aansluitkastjes waar een aarddraadje bij zit? Heb dit getest, scheelt niet veel, maar scheelt zelfs in snelheid als je deze wel vastmaakt aan een aardpunt
Waarschijnlijk zit er in die kastjes een scheidingstransformatortje. En dan heb je inderdaad een aarde-aansluiting nodig aan de binnenkant (dus de kant richting je tv), anders heb je kans dat het e.e.a. gaat zweven en dat is al helemaal niet goed voor je tv c.q. videorecorder
Pagina: 1