Toon posts:

Checken of het echt lossless is.

Pagina: 1
Acties:
  • 482 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik vroeg me af of er een manier is om makkelijk te checken of een .flac file ook echt lossless is. En niet een geconverteerd mp3'tje. Ik heb gezocht op google, maar ik vond het niet.

Mvg.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Vergelijk de gedecomprimeerde versie met de CD-rip ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 18:21
Kijken naar de bitrate? (met gSpot of ander tooltje)

Verwijderd

Mss kun je kijken of sommige frequenties minder voorkomen dan aannemelijk.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:01
Frequentie-analyser geeft ook wel een redelijk beeld ja. MP3's worden heel duidelijk boven een bepaalde frequentie afgekapt...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waterdicht is een frequentiealanyse zeker niet.

Je zou ook nog kunnen zoeken naar MD5's van de rips, maar aangezien het rippen niet altijd 100 sample synchroon is werkt dat maar zeer beperkt.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Tau analyser is wat je zoekt: http://www.true-audio.com/Analyzer.project

Is echter ook niet waterdicht.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt jongens, ik ga inderdaad even controleren op frequenties boven de 16khz. Ook probeer ik even dat laatste programmaatje. Ik doe het wel steekproefsgewijs aangezien het uiteindelijk om hopelijk 1000 nummers gaat. (als het bij elkaar te krijgen is)

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 12:00
Ik wil niet lullig overkomen, maar als je het niet kunt horen, wat maakt het dan uit?

En een frequentieanalyse lijkt me inderdaad de beste manier om er achter te komen.

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

ksi

erg hoge tonen boven de 20 khz kan je niet direct horen.
echter veranderen deze erg hoge tonen wel hoe je de andere tonen beleeft en 'hoort'.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Eddy Dean schreef op maandag 10 december 2007 @ 18:01:
Ik wil niet lullig overkomen, maar als je het niet kunt horen, wat maakt het dan uit?

[...]
Jij durft wel in een audiofielen forum :D kijk maar uit daluk is het oorlog :o

Maarre je hoort dus wel verschil, tussen cd en lp hoor je best duidelijk verschil, ofja horen, beleven. Oppassen dat dit niet in een eindeloze "zilven kabels gesmeed door elfen" discussie wordt ;)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
AtomicShockwave schreef op maandag 10 december 2007 @ 19:55:
[...]

Maarre je hoort dus wel verschil, tussen cd en lp hoor je best duidelijk verschil, ofja horen, beleven. Oppassen dat dit niet in een eindeloze "zilven kabels gesmeed door elfen" discussie wordt ;)
Vergeet de invloed van het maanlicht niet 8)7

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Eddy Dean schreef op maandag 10 december 2007 @ 18:01:

En een frequentieanalyse lijkt me inderdaad de beste manier om er achter te komen.
Mijn moeder hoort het verschil tussen een AM en FM zender ook niet. Dus ach, wat maakt het uit? :'(
Als je nou niks nuttigs te melden hebt... :w

Een frequentie analyse is niet goed geschikt. Is niet nauwkeurig genoeg.
ksi schreef op maandag 10 december 2007 @ 18:53:
erg hoge tonen boven de 20 khz kan je niet direct horen.
echter veranderen deze erg hoge tonen wel hoe je de andere tonen beleeft en 'hoort'.
Dat klopt helemaal, alleen zal je bij een CD-rip geen hoge tonen horen boven de 22.050 Hz. B)

Voor wat betreft het vergelijken of een compressie techniek echt lossless is:

1. 'Comprimeer' wav naar flac
2. Converteer de flac terug naar wav
3. Binary compare van de originele wav en de aangemaakte wav.

Op plek 3 kan je ook cool edit of adobe audition zetten en dan moet je meer doen:
Dan moet je de aangemaakte wav even inverteren (dwz: sinussen op z'n kop zetten) en dat product mixen met de orginele wav. Het resultaat is een absolute flatline als het echt lossless compression is. Wel even opletten dat de aangemaakte wav niet stiekum een beetje in fase is verschoven, want dan mislukt deze test (evenals de binary compare trouwens)

[ Voor 20% gewijzigd door remco_k op 10-12-2007 20:15 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

remco_k schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:11:
[...]

Mijn moeder hoort het verschil tussen een AM en FM zender ook niet. Dus ach, wat maakt het uit? :'(
Als je nou niks nuttigs te melden hebt... :w

[...]

Dat klopt helemaal, alleen zal je bij een CD-rip geen hoge tonen horen boven de 22.050 Hz. B)

Voor wat betreft het vergelijken of een compressie techniek echt lossless is:

1. 'Comprimeer' wav naar flac
2. Converteer de flac terug naar wav
3. Binary compare van de originele wav en de aangemaakte wav.

Op plek 3 kan je ook cool edit of adobe audition zetten en dan moet je meer doen:
Dan moet je de aangemaakte wav even inverteren (dwz: sinussen op z'n kop zetten) en dat product mixen met de orginele wav. Het resultaat is een absolute flatline als het echt lossless compression is. Wel even opletten dat de aangemaakte wav niet stiekum een beetje in fase is verschoven, want dan mislukt deze test (evenals de binary compare trouwens)
En wat als je de originele wav-file niet bezit, zoals ik aanneem als ik de startpost lees?

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:15:
[...]
En wat als je de originele wav-file niet bezit, zoals ik aanneem als ik de startpost lees?
Dan kan je onmogelijk vaststellen of het een lossless compressie techniek betreft.
Je zal toch eerst het orgineel moeten hebben.

Voor zover ik begrijp uit de TS wil hij flac als techniek testen. Dus daar kan ie elke willekeurige wav file voor pakken.
Deze bijvoorbeeld: C:\WINDOWS\Media\ringin.wav :P

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 10-12-2007 20:19 ]

Alles kan stuk.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 09:49
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:15:
[...]

Dan kun je het niet beoordelen. Wel is een tooltje dat in .wav's kan zoeken naar typische artefacten van bijv. mp3 en vorbis encoders, om te checken of je FLAC niet gewoon ooit een mp3 is geweest.

Als je echter zoekt naar een 'bewijs' dat FLAC altijd bitperfect is (want dat is natuurlijk zo), moet je een stevige cursus calculus, lineaire algebra gaan doen, want anders kun je dat nooit begrijpen.

The next best thing is gewoon een paar van je masters (CD) omzetten in FLAC en weer naar pcm en een bitcompare doen. Foobar corrigeerd voor kleine offsetverschillen.
remco_k schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:11:
Dan moet je de aangemaakte wav even inverteren (dwz: sinussen op z'n kop zetten) en dat product mixen met de orginele wav. Het resultaat is een absolute flatline als het echt lossless compression is.
Het resultaat is altijd een flatline, want een functie minus zichzelf is altijd nul, ongeacht wat de functie is ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Brent op 10-12-2007 20:22 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• remco_k

remco_k

Brent schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:19:
[...]
Het resultaat is altijd een flatline, want een functie minus zichzelf is altijd nul, ongeacht wat de functie is ;)
Dan moet je toch nog even m'n post goed lezen:
Ik vertel dat de aangemaakte wav (die dus even daarvoor flac was) word afgetrokken van de orginele wav. (en dus niet van zichzelf). Dat het resultaat 0 is, komt dus niet omdat hij van zichzelf af word getrokken maar omdat de flac compressie lossless is.

[ Voor 34% gewijzigd door remco_k op 10-12-2007 20:26 ]

Alles kan stuk.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 09:49
remco_k schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:25:
[...]

Dan moet je toch nog even m'n post goed lezen:
Ik vertel dat de aangemaakte wav (die dus even daarvoor flac was) word afgetrokken van de orginele wav. (en dus niet van zichzelf). Dat het resultaat 0 is, komt dus niet omdat hij van zichzelf af word getrokken maar omdat de flac compressie lossless is.
My bad ;) Echter begrijp ik zo half dat hij het origineel niet heeft, dus het kan evenzogoed niet ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ongeveer een kwart van de bestanden zelf. Ik ben begonnen met wat bestanden te vergelijken, en tot nu toe blijkt alles inderdaad lossless te zijn. Bedankt voor alle feedback!

Oja, jullie mogen het ook best weten. Ik ben bezig de veronica top 1000 (2007) lossless te downloaden. Deze vraag zat ik trouwens al langer mee.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 16:32:
Bedankt jongens, ik ga inderdaad even controleren op frequenties boven de 16khz. Ook probeer ik even dat laatste programmaatje. Ik doe het wel steekproefsgewijs aangezien het uiteindelijk om hopelijk 1000 nummers gaat. (als het bij elkaar te krijgen is)
Voor veel speakers levert het wegfilteren van frequenties boven bij voorbeeld 18 khz juist een verbetering op.
De tweeter van deze systemen geven meetbare ellende in het hoorbare spectrum als deze met hogere frequenties worden aangestuurd.

Dit is meteen de reden dat veel tweeters en ESL's die ver boven de 20Khz komen duidelijk beter klinken in het hoog.
Bij een systeem met een tweeter die hoge frequenties niet aan kan doe je er dus goed aan boven 18Khz weg te filteren.
Doe die niet bij systemen die dit wel goed weer kunnen geven daar frequenties boven 20Khz wel merkbaar/waarneembaar zijn.

Als een studio de mindere systemen heeft kunnen ze wel eens alles boven 18Khz weg gefilterd hebben.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 14:46:
De tweeter van deze systemen geven meetbare ellende in het hoorbare spectrum als deze met hogere frequenties worden aangestuurd.
Mag je mij eens voorbeelden van tweeters geven die zo dramatisch slecht zijn dan? Vrijwel iedere tweeter van een paar euro kan boven de 18 Khz prima zonder significant meer vervorming geluid produceren.

Verwijderd

Topicstarter
Maarjah, lossless muziek heeft wel meer te bieden dan geluid boven de 18khz.

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 12:00
AtomicShockwave schreef op maandag 10 december 2007 @ 19:55:
[...]

Jullie begrijpen me verkeerd. Ik bedoelde niet te zeggen dat er geen hoorbaar verschil is tussen MP3 en FLAC, want ik geloof zeker dat dat er is. Wat ik wel wilde zeggen is dat als je niet kon horen dat het eigenlijk een MP3 was, dat het dan ook niets uitmaakt. Als je het verschil niet kunt horen tussen AM en FM dan kan je net zo goed AM opzetten als je vind dat daar goede muziek op komt.
Pagina: 1