2 schermen vs 1 (groter) scherm?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.899 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jorde
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-04 22:38
Ik zit er over te denken om 2 schermen in plaats van 1 te kopen, en heb zo even voor mezelf de voor- en nadelen tegenover elkaar gezet.

pro's 2 schermen:
2 workspaces beter geordent.
op 1 film kijken en bijvoorbeeld op de ander werken

cons:
ruimte tussen de monitoren
2x stroom aansluiting
niet lekker groot film/spellen

pro's 1 scherm:
grote, veel overzicht. alles kan 'lekker groot' groot film.
1x stroom aansluiting

con's 1 scherm:
niet 2 workspaces, geen mogelijkheden om 2 dingen gelijktijdig te doen.

wat zijn jullie gedachtes hierover?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:26
Jorde89 schreef op maandag 10 december 2007 @ 14:05:
pro's 2 schermen:
2 workspaces beter geordent.
op 1 film kijken en bijvoorbeeld op de ander werken
Evene tussendoor: hoe ga jij én werken én een film kijken? :9

Voor de rest is het afwegen met wat je gaat doen: met video/image/webdevv is het imo een must. Met video/imagebewerking kun je de tooltjes op het ene scherm en de workspace op het andere gooien. Bij webdevv kun je in het ene scherm het resultaat zien van wat je in het nadere gedaan hebt.

Ga je het ding voornamelijk voor entertainment (gaming, muziek, film) gebruiken, dan zou ik toch echt voor 1 enkel scherm kiezen.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:06
Over welk formaat zit je te denken?
Voor mij merk ik dat 2x 22 inch niet te doen is, het is te breed om makkelijk te overzien. 2x 17 inch echter werkt heel erg fijn. gewoon op maximaliseren klikken en je hebt 1 monitor gevuld.

Thuis heb ik echter een enkele 20 inch monitor en daarbij merk ik dat ik sneller in losse schermpjes ga werken ipv gemaximaliseerd.

Wat doe je zelf? Werk je al met schermpjes of knal je elk venster gewoon maximaal op je desktop?

Met gamen heb ik geen ervaring met meerdere monitoren (bij een fps lijkt de rand mij extreem irritant) maar bij office werkzaamheden is het echt ideaal.

Je zou natuurlijk ook drie monitoren kunnen nemen.. bv 1x 30 inch en daar 2x 20 inch op z'n kant naast zetten (dat is hetzelfde formaat en vrijwel dezelfde resolutie, sluit erg mooi aan). :o

while (! ( succeed = try ()));

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-12 21:08

Tead

nnb

Waarom niet 1 grote en 1 kleine?

Grote voor de films en kleine er bij om wat side dingen er bij te doen. Zo heb ik een 24" en een 19" naast elkaar. 24" voor je hoofd werkzaamheden en de "kleine" voor wat losse dingen. Werkt perfect.

• jorde
zit te denken aan 2x19" of 1x24"

Ik werk nu op 1x17"

edit: Hoe belangrijk is pixelgarantie nog deze dagen?

[ Voor 34% gewijzigd door jorde op 10-12-2007 14:28 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:23

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb thuis 1x 21" 1600x1200 en 1x 19" 1280x1024 naast elkaar staan. Wat betreft resolutie is dat vergelijkbaar met 2048x1536, maar dan moet ik wel een 24" scherm gaan neerzetten, en dat is niet goedkoop (of niet te doen met CRT).
Als je dus een beetje resolutie wil dan zou ik het op twee schermen houden. Ik vind het ook gewoon prettiger. Je kunt je werk een beetje tussen de schermen verdelen. Ik denk dat als ik een 2048x1536 scherm had dan zou ik nog full screen gaan werken en me er aan ergeren dat ik geen twee vensters naast elkaar kan zetten :+

[edit]
2560x1600 TFT vanaf 1100 euro, heb je wel een 30" kast voor je neus, twee keer 20" 1600x1200 TFT vanaf 270 euro. Dan wist ik het wel, dan zet ik er drie van 20" voor mijn neus :9~

[ Voor 14% gewijzigd door Maasluip op 10-12-2007 14:35 ]

Signatures zijn voor boomers.

• jorde
kwa geld is 24" geen probleem, maar zou idd ook 19" + 22" ofzo kunnen nemen.

wat ik er op doe:

gamen, photoshoppen, flashen, coden films/tv kijken en downloaden etc.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:26

DarkSide

theres no place like ::1

zowel 2x 19 als 1x 24 werken lekker.
Een 22" scherm kan je al heel makkelijk 2 websites naast elkaar zetten.
Maar 2 losse schermen vindt ik persoonlijk niet iets makkelijker werken.
heb nu 1x 19 en 1x 17" en switchen tussen aps etc. En extra tools op het 17" scherm werkt gewoon erg prettig.
Later wil ik wel graag een 22" breedbeeld schermpje hebben, maar de 17" blijft gewoon staan.

Je moet dus even kijken wat jij prettig vindt

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:30
Jorde89 schreef op maandag 10 december 2007 @ 14:27:
edit: Hoe belangrijk is pixelgarantie nog deze dagen?
Er gelden al jaren dezelfde regels voor, dus je moet of 1. een coulante winkel hebben waar je het product om mag ruilen of 2. een pixelgarantie erbij kopen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Xyzar_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09-2014
Ik heb al jaren 2 monitoren en ik zou écht niet terug naar 1 willen.
Heb op het moment 2 19" Iiyama CRT's staan.

1 grote monitor is wel relaxter bij full-screen zaken als films en games, maar 2 monitoren bied je een hoop extra ruimte voor al je openstaande programma's. Ik heb bijvoorbeeld altijd m'n chat-, en muziek programma open staan, kan ik altijd ff snel kijken wie er online is, of hoe een nummer ook al weer heet. Vind het ook fijn om bij het werken (proggen voor school) documentatie ofzo op m'n 2e scherm te zetten, dan kun je even snel kijken zonder te alt-tabben. en zoals Bitage al noemt: bij veel programma's (grafische dingen, beeld/geluid bewerking) kun je je tools naar je 2e monitor gooien en heb je lekker de ruimte.

dusseh.. ja, 2 (of meer) monitoren werkt erg fijn, maar als je graag films wilt kijken is een groter scherm wel relaxter. Heb een tijd lang tv en films moeten kijken op een 19"monitor, en das toch wel wat klein (als je neit dichtbij zit)
Een 2e, kleinere is ook een prima optie. Je gebruikt de 2e toch niet permanent vor je activiteiten, dus met wat minder gaat het ook prima. (mijn 2e 19" verving de 17" die het jaren trouw heeft gedaan. is wat kleiner, maar extra ruimte heb je toch)

Verwijderd

Ik werk al lang op mijn werk met twee shermen.

Thuis toch maar één 22" breedbeeld gekocht. wat ik tot nu toe prettiger vind werken dan de twee 17"schermen.
Tot op heden nog geen behoefte voor een tweede 226BW.

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-11 13:10
Ik heb thuis een 20" en een 22" en zou echt niet anders willen. 2 monitoren hebben wat mij betreft zeker de voorkeur boven 1 grote. Alleen al het maximaliseren op de monitoren apart is een groot voordeel, verder kan je op 1tje werken en op de andere je mail/msn open laten staan zonder dat je er iets overheen zet. Vind het ideaal!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

2 Monitoren zijn fijner als 1 grotere. Ik heb zitten overwegen om 1 30'" monitor te halen ter vervangen van 2x 20", maar met 1 monitor is gewoon niet lekker te werken, ik kom plaats tekort (en ik kom eigenlijk al ruimte op 2x 20" tekort). Op mijn werk staat 2x 19" en daar kan ik dus helemaal geen monitor missen, omdat ik nog minder oppervlak heb. Wat ik dus zou doen is 2x 20" halen ofzo, 2 redelijk grote monitoren zodat het betaalbaar blijft, maar je toch de grootte en het comfort hebt.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik vind 2 schermen ook een stuk fijner dan 1 groote. Heb hier 1x 19" waar ik altijd op werk en game. Dan 1x 22" waar de meeste dingen op staan. Al mijn icoonen en andere proggies draaien op die 2e monitor. Winamp, temps, down en upload proggie enz enz allemaal op het 2e scherm.

Klik anders eens op de link in mijn sig om pics te zien van mijn opstelling. Ik zou echt nooit meer terug willen naar 1 scherm ook al is het een 24" of groter.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
heb ook twee maal 20"(1600x1200) vervangen voor één 30" (2560 x 1600). Voordeel bij video en gamen is bij één scherm stuk groter. Met behulp van gridmove zijn applicaties prima op een half scherm in te delen. Dus links documentatie, rechts RDP/SSH sessies.

Verwijderd

Hier idem 2 schermen een 22 Inch 226BW en een 19 Inch 930Bf van Samsung.
Werkt perfect.

Er is echter nog 1 nadeel met 2 schermen namelijk het verschil in kleur weergave.
Vooral bij webdesign kan dat erg irritant zijn, maar hiervoor kun je beide schermen uiteraard laten calibreren.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 10 december 2007 @ 15:13:
Hier idem 2 schermen een 22 Inch 226BW en een 19 Inch 930Bf van Samsung.
Werkt perfect.

Er is echter nog 1 nadeel met 2 schermen namelijk het verschil in kleur weergave.
Vooral bij webdesign kan dat erg irritant zijn, maar hiervoor kun je beide schermen uiteraard laten calibreren.
TS wil sowieso 2 nieuwe schermen, dan kan ie eventueel 2 dezelfde halen ;)

Verwijderd

Met 2 dezelfde schermen kun je nog altijd met een kleur verschil komen te zitten. 1 type scherm hoeft b.v. niet standaard uit dezelfde fabriek te komen.

Verwijderd

Er zijn ook Y stroomkabels. Neemt een 'con' weg

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2007 15:28 ]

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Los van de overbodigheid van dit topic (er zijn al topics zát over beeldschermen), wil ik je even wijzen op de onderzoeken, eenvoudig op het www te vinden, die aangeven dat productiviteit op 2 schermen, of één 'supergrote' (vergelijkbaar in oppervlak met 2 tot 4 kleinere 20"schermen) enorm toeneemt.

Daarbij zijn meerdere 30"-schermen op dit moment stuken beter dan de meeste kleinere, zelfs binnen één merk...

Ik ben op het werk momenteel met de aanschaf van 2x 30" voor 2 werkstations bezig, en dan valt ook nog eens op dat 1x 30" niet alleen groter is van 2x20", maar ook nogeens goedkoper, uitgaande van vergelijkbare panels en (kleur)kwaliteit.

Bijv. de HP LP3065 en de Dell UltraSharp 3007WFP zijn 'goedkoper' dan 2 kwalitatief vergelijkbare kleinere schermen.

De EIZO FlexScan SX3031W is dan ook nog eens qua kleurgamut met ruimschoots beter dan de concurrentie. 97% Adobe RGB, 100% NTSC, i.t.t. 92% NTSC voor de andere twee.

Blijft alleen de videokaarten-kwestie over. Misschien moet dan wel je videokaart geüpgrade worden om een 30" (o.i.d.) aan te sturen.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• PilatuS
  • Niet online
De reden dat ik game op mijn 19" scherm ipv mijn 22" scherm is omdat mijn videokaart spellen niet goed kan laten lopen op de hogere resolutie van de 22". Als je een 30" scherm neemt heb je een erg dikke videokaart nodig om goed te kunnen gamen. Dan is SLI bijna verplicht om lekker te kunnen spelen.

Dus als je gaat gamen zou ik sowieso eerder voor 2 schermen gaan ipv 1 groot scherm. Tenzij er genoeg geld is voor een dikke videokaart of spelen op een lage niet native resolutie.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-12 23:29

DukeBox

loves wheat smoothies

Tead schreef op maandag 10 december 2007 @ 14:15:
Waarom niet 1 grote en 1 kleine?

Grote voor de films en kleine er bij om wat side dingen er bij te doen. Zo heb ik een 24" en een 19" naast elkaar. 24" voor je hoofd werkzaamheden en de "kleine" voor wat losse dingen. Werkt perfect.
Precies.. werk al jaren zo. Begonnen met een groote 24" en later een kliene ernaast voor de tools. Soms zet ik daar tv/video op als ik dat erbij wil hebben, anders heb ik tv/video op m'n grote

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
PilatuS schreef op maandag 10 december 2007 @ 15:37:
De reden dat ik game op mijn 19" scherm ipv mijn 22" scherm is omdat mijn videokaart spellen niet goed kan laten lopen op de hogere resolutie van de 22". Als je een 30" scherm neemt heb je een erg dikke videokaart nodig om goed te kunnen gamen. Dan is SLI bijna verplicht om lekker te kunnen spelen.

Dus als je gaat gamen zou ik sowieso eerder voor 2 schermen gaan ipv 1 groot scherm. Tenzij er genoeg geld is voor een dikke videokaart of spelen op een lage niet native resolutie.
Een beetje goed groot beeldscherm heeft 1:1 mapping, dus dan kan je prima op lagere reso spellen spelen.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:33
1 grote ben ik een voorstander van. 2e scherm werd in mijn geval altijd gebruikt voor onzinnige zaken als IM client, muziek programma etc (zonde van het geld dus). Bovendien heb je dan ook weer 2 adapters, 2 kabels en een rand in het midden van je werk vlak. Ook kan je zeker als je 2 verschillende groottes schermen koopt weer kleur verschil hebben, andere licht opbrengst en ga zo maar door. 2 verschillende maten schermen staat ook lelijk ;)

[ Voor 7% gewijzigd door lowfi op 10-12-2007 16:03 ]

• noks
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 10:10
Ik ben ook een voorstander van 1 scherm. Ik heb hiervoor 2x24" gehad en de ruimte is lekker, alleen gebruik ik het scherm ook voor games & films en dan is 1 grote toch wel een groot voordeel. Bovendien springen soms de dingen precies in het midden van je 2 scherm dus dan moet je het eerst wegslepen wil je verder (kan trouwens best dat dit softwarematig op te lossen is hoor, geen idee van). Ik heb nu 1x 30" en zou niet meer terug willen naar mn oude situatie.
2 verschillende groottes lijkt mij persoonlijk al helemaal niks omdat het ten eerste geen gezicht is :) en ten 2e heb je, zoals eerder vermeld, meer kans op verschillen qua kleur etc.

• PilatuS
  • Niet online
2 verschillende groottes lijkt mij persoonlijk al helemaal niks omdat het ten eerste geen gezicht is
Het hoogte verschil tussen 19" normaal en 22" breed is nog geen halve cm. Teminste bij mijn Samsung 930BF en Mirai 22". Het sluit bijna perfect aan.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 10-12-2007 17:23 ]

• DLGandalf
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 13:12
ik zit zomaar even snel te kijken in dit topic, maar bestaat er geen software (welk OS dan ook) die 1 groot scherm opdeelt in 2-en zo zou je het beste van beide werelden hebben.

andere vraag die ik heb is, zijn er geen schermen die dit in hardware doen, ik heb er wellis 1 op de frontpage van tweakers voorbij zien komen, die "2 schermen in 1" had.

Ik denk dat de software variant wat makkelijker is. Het lijkt me sterk dat een of andere linux nerd dit nog niet heeft gemaakt, alleen kan ik nergens wat vinden.

• jorde
DLGandalf schreef op maandag 10 december 2007 @ 17:31:
ik zit zomaar even snel te kijken in dit topic, maar bestaat er geen software (welk OS dan ook) die 1 groot scherm opdeelt in 2-en zo zou je het beste van beide werelden hebben.

andere vraag die ik heb is, zijn er geen schermen die dit in hardware doen, ik heb er wellis 1 op de frontpage van tweakers voorbij zien komen, die "2 schermen in 1" had.

Ik denk dat de software variant wat makkelijker is. Het lijkt me sterk dat een of andere linux nerd dit nog niet heeft gemaakt, alleen kan ik nergens wat vinden.
Klinkt goed, ik zal ook eens zoeken

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

DLGandalf schreef op maandag 10 december 2007 @ 17:31:

gridmove

lees de draad voor je blaat

• jorde
Oja, kan iemand mij vertellen of pixelgarantie vandaag de dag nog noodzakelijk is, of dat het gewoon geldklopperij is?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-12 13:34

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

een voordeel van 2 schermen wat ik nog niet gehoord heb is dat je ze een beetje kunt draaien, zodat je zegmaar een ronding hebt ipv een vlakke plaat, dat kijkt wel fijner.
Ja je kunt een grote dus ook opdelen in 2 stukken. Maar ik vind 2 schermen toch fijner. voor films is 19 inch groot genoeg, en voor games ook, sjah das persoonlijk.

Wat wel waar is is dat 2 precies dezelfde schermen kunnen verschillen in kleur en felheid, ik heb 2 LG flatrons, maar de ene heeft toch een andere felheid backlight, dat is er bijna niet uit te corrigeren, maar daar stoor ik me niet aan.

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
PilatuS schreef op maandag 10 december 2007 @ 15:37:

Juist niet. Deel de resolutie van een 30" door 2 en je kunt prima op z'n 2e native resolutie gamen. Iedere pixel beslaat dan 4 pixels op het scherm.

• PilatuS
  • Niet online
Jorde89 schreef op maandag 10 december 2007 @ 18:03:
Oja, kan iemand mij vertellen of pixelgarantie vandaag de dag nog noodzakelijk is, of dat het gewoon geldklopperij is?
Ligt een beetje aan het scherm. Toen de 930BF uit kwam was meer dan 70% pixel perfect, dus zonder enige fouten. Je kan ook bij een winkel kopen waar ze niet moeilijk doen. Bijvoorbeeld bij de Mycom kan je gewoon het scherm terug brengen als ie maar 1 dode pixel heeft.
Pagina: 1