sigma 28-200 onscherp in hoeken

Pagina: 1
Acties:
  • 688 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:50
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/img33/1197286295-70.jpg

Wat denken jullie? Is deze (nieuw gekochte, 3 mnd oud) 28-200 sigma (ik weet, geen bijzonder goede lens maar goed) kapot? Mij lijkt de afwijking in de hoeken eigenlijk te groot. Ik weet dat bij goedkopere lenzen de hoeken vaan wat minder scherp zijn maar dit lijkt me wat erg overdreven.

Foto op 28mm genomen op 3.5 (ook niet de beste keuze maar hij stond daar nog op).Uiteraard krijg ik daar ook wat onscherpte door, maar dan nog vind ik deze afwijking wel erg aan de ruime kant. Daarbij speelt ook dat hij dit gedrag soms wel en soms niet heeft. Ik ben er nog niet uit of het op bepaalde afstanden dan wel diafragmas vaker voorkomt dan op andere.
grote versie

Oja...er zit ook nog een sufje bewegingsonscherpte in de foto maar daar kun je wel doorheenkijken. Het effect lijkt me duidelijk genoeg op de foto

[ Voor 22% gewijzigd door bonzz.netninja op 10-12-2007 13:23 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:21

YellowCube

Wait...what?

Ondanks dat je de lens wijd opene gebruikt is dit inderdaad wel erg drastisch. Het lijkt er ook wel op alsof het rechts veel meer is dan links. Zonder Sigma af te willen zeiken, maar hun kwaliteitscontrole laat nog wel eens te wensen over. Grote kans dus dat je gewoon een ultrabrak exemplaar hebt.
Ik zou er mee terug gaan en proberen de zaken om te ruilen.

Probeer ook eens wat foto's op een kleiner diafragma.

[ Voor 8% gewijzigd door YellowCube op 10-12-2007 13:27 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Je hebt de foto genomen op F3.5 zeg je. Als ik het zo eens bekijk is een deel van je onscherpte onderin helemaal niet veroorzaakt door het feit dat de lens in de hoeken wellicht minder scherp is, maar omdat je voorgrond dichterbij is dan je achtergrond. Het gevolg is dat de voorgrond niet meer binnen je DOF valt.

Aan de hand van deze foto is er dus weinig van te zeggen. Ja, ik kan eens naar de bovenhoeken kijken, maar zo ver ik zo in kan schatten, denk ik dat die redelijk scherp zijn. Wel zie ik wat CA bij de takken tegen de wit uitgebeten lucht, maar tja, dat lijkt me ook wel logisch bij deze lens.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wil je hier een goed oordeel over kunnen geven, zal je met helder weer een serie moeten schieten met de verschillende diafragma's. Aan de hand van deze foto is het heel erg moeilijk een oordel te vormen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:21

YellowCube

Wait...what?

@DickCAH:

kijk even naar de rechterkant van het huis. Dat ligt zondanig dat de onscherpte imo onmogelijk van de DOF afkomstig kan zijn. Bovendien is de scherptediepte op f/3.5 en 28mm niet zodanig dat je dat op deze manier kan merken.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• bonzz.netninja
Mm daar zat ik dus ook aan te denken. Ik zit een beetje met dezelfde 2 gedachten. Echter zoals yellowcube terecht aangeeft is het effect rechts veel groter dan links. Op alle fotos die ik heb waar het me opvalt is het altijd aan de rechter kant.

In de bovenstaande foto is het effect wat je zou krijgen door open diafragma/goedkope lens effect meer wat je links ziet. Rechts lijkt me tamelijk overdreven. Het huis is zo goed als van voren genomen, dus DOF effecten lijken me gek

[ Voor 8% gewijzigd door bonzz.netninja op 10-12-2007 13:33 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Verwijderd

Jullie hebben helemaal gelijk. Ik heb in eerste instantie vooral naar de struiken zitten kijken en die lijken me wel buiten de DOF te vallen, maar het huis is rechts inderdaad wel heel erg vaag geworden.

Ik neig er dus bij nader inzien toch wel toe om het gele blok gelijk te geven. Ik zou iets verder testen onder iets betere omstandigheden. (Toch ook de lens een keer op een andere camera schroeven, maar vreemd is dit zeker.

• bonzz.netninja
gele blok?
Nouja. Ik heb hem zojuist weggebracht naar de kamera boer om de hoek. Ik hoor rond oud en nieuw meer (zal dus wel na oud en nieuw worden)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

100% mijn garantie op basis van deze foto's dat dit geen goed exemplaar is. Dit kan echt onmogelijk veroorzaakt worden door dof. Gewoon mee terug gaan en voor niks minder dan een ander exemplaar gaan. Meteen even zeggen dat het schaamtelijk is dat ze deze uberhaupt aan je verkocht hebben :P

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• bonzz.netninja
Nomad schreef op maandag 10 december 2007 @ 14:48:
100% mijn garantie op basis van deze foto's dat dit geen goed exemplaar is. Dit kan echt onmogelijk veroorzaakt worden door dof. Gewoon mee terug gaan en voor niks minder dan een ander exemplaar gaan. Meteen even zeggen dat het schaamtelijk is dat ze deze uberhaupt aan je verkocht hebben :P
Nouja idd. Ben benieuwd of ze hem kunnen fixen. Zal wel alternatief krijgen, aangezien deze 28-200 niet meer gemaakt wordt. Ik denk dat dit nog wel een voordeeltje kan opleveren aangezien ik deze 28-200 in aanbieding voor 100 euro heb gekocht. Denk dat ze 28-300 (niet dat ik iets te zoeken heb op 300 maar goed) ofzo voor in de plaats geven. Ik hoor het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door bonzz.netninja op 10-12-2007 14:53 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

This footer is intentionally left blank

• bonzz.netninja
zucht :) Ik ben nog moe. Ben gisteren terug verhuisd naar NL

Pagina: 1