Xubuntu 7.10 Wireless via WICD: bij booten soms geen connect

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• oenboek
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-01 18:49

oenboek

Serendipity

Topicstarter
Ik heb een PC draaien met Xubuntu 7.10.
Na veel zoekwerk heb ik eindelijk een US Robotics USB-wireless stick aan de praat gekregen.
Zoeken was nodig omdat de driver niet bestaat en ik die via ndiswrapper en een gehackte versie van de driver heb moeten laden. Ook zoeken omdat ik een vast IP-adres wou, de standaard networkmanager laat dat niet toe. Maar via WICD 1.3.1 is dat ook gelukt. En dit werkt perfect.

Slechts één vervelend probleem: soms kan WICD bij het booten het wireless netwerk niet vinden en start de PC op zonder netwerk. Hierdoor lopen enkele mounts en wat opstarten mis. Bij het manueel starten van WICD in de GUI is er dan geen netwerk zichtbaar. Een refresh toont dan wel het netwerk, een connect werkt dan ook onmiddelijk.
Hierover zijn er tientallen topics op verschillende formums, maar geen enkel met een 100% oplossing. Daarom had ik gedacht aan het volgende:
- Een opstartscriptje start WICD (in de plaats van het script dat nu in rc5.d zit).
- Dat scriptje kijkt of WICD een verbinding gemaakt heeft.
- Indien ja, OK. En dan start het script het mounten en de andere applicaties (MPD en VNC). Dat mounten gebeurt nu via crontab met een delay van 20 seconden, maar dat vind ik een nepoplossing.
- Indien WICD geen verbinding kan maken, wordt WICD gestopt en opnieuw gestart (een primitieve refresh dus), telkens opnieuw tot er wel een verbinding is.
Ik vermoed dat ik dit via crontab moet doen, en om de 5 seconden dat scriptje le laten lopen.

Kan dit werken? Zo ja, waar vind ik zo'n voorbeeldscriptje? Ik ben nog helemaal niet thuis in Linux om dit van scratch te starten.

Ter info: deze volledig geluidloze PC moet blind draaien met als applicatie MPD (Music Player Daemon), met de muziek (FLAC) via wireless op een Samba-server, bediening van MPD via een wireless Nokia 770. Geluid via USB naar een goede kwaliteit DAC (zie Doede Douma). En VNC om via een andere PC aan Linux te "werken". Hardware: Intel D201GLY2, PicoPSU, CompactFlash op IDE, Slotin DVD-RW.

One Buck Music keeps the vibes

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Dit zou je vrij simpel via een bash scriptje kunnen doen denk ik.

Bijvoorbeeld iets in de trand van:
while true; do
  /bin/blah/connectiemaken
  if [ `connectie-check-script` ]; then
     break;
  fi
  sleep 20s
done

/sbin/shares-mounten
/nog/meer/dingen/doen/enzo

[ Voor 9% gewijzigd door BarthezZ op 10-12-2007 14:12 ]

• oenboek
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-01 18:49

oenboek

Serendipity

Topicstarter
Zou misschien wel kunnen. Ik heb alleen geen flauw idee wat het WICD-script als uitgang geeft. Het draait via een Python-script, maar de return-value kan ik er niet uit opmaken.

One Buck Music keeps the vibes