P.O.S.T. heeft 2 minuten nodig ?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NilsPils
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-02 20:35
Mijn PC start erg traag op. Dit probleem doet zich voor als ie nog in de bios zit. Er staat op een gegeven moment:

USB Controller....Done

2048MB........OK

En dan duurt het wel 1 á 2 minuten eer dat de pc verder start.

Specs:

Asus P5B (met de nieuwste BIOS-versie)
Intel Core2Duo E6420
GEIL PC2-6400 2x1024MB Dual Channel
Samsung 320GB HDD
Asus GeForce 6200 (tijdelijk,..mijn 7900GS is RMA)

Ik heb de CPU normaal altijd op een 3,05GHZ lopen, maar ook als ik de BIOS settings op "default" zet is mijn probleem niet weg.

Verwijderd

Heb je de bios al eens geresed?

• Sebazzz
  • Laatst online: 13:42

Sebazzz

3dp

Geen hersenloze standaard antwoorden zetten. Wat de TS moet doen is 'Quick POST' aanzetten in de BIOS. Kan ook 'Quick boot', 'Quick Memory', 'Quick Power On Self Test' of 'Fast memory check' genoemd worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Sebazzz op 10-12-2007 17:02 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-04 22:36

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Sebazzz schreef op maandag 10 december 2007 @ 17:01:
[...]
Geen hersenloze standaard antwoorden zetten. Wat de TS moet doen is 'Quick POST' aanzetten in de BIOS. Kan ook 'Quick boot', 'Quick Memory', 'Quick Power On Self Test' of 'Fast memory check' genoemd worden.
jij moet dit dan ook niet doen, die optie (hoe je hem ook noemt) kan er nooit voor zorgen als ie niet ingeschakeld staat dat de bios 2 minuten blijft staan ...(lijkt mij))

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:01

bakvis

Tweakers.Nerd

Lijkt mij dat het lang duurt om de schijven te zoeken. het geheugen is namelijk al gecontroleerd. Check even of de harde schijven niet op sata I staan of zo'n dingen (mitst de schijven sata zijn).

Mijn Specs

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-04 13:58

denivan

de enige

De vraag is, wat geeft het bios weer nadat hij 'hangt'. Lijkt me dan dat hij 'zoekt' of wacht op wat er daarna verschijnt (vermoedelijk inderdaad de disken) en dat dus op dat gebied in het bios iets niet snor zit

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

• NilsPils
Ik heb inderdaad SATA apparaten erin. 1 HDD en 1 dvd-brander. Ze staan niet op SATA1 ofzoiets. Maar ik vermoed wel dat ergens met die SATA apparaten het probleem samenhangt.

Nadat de bios "hangt", gaat hij heel erg snel verder, dus ik kan niet goed zien wat er nou precies staat, maar ik zag ik de gauwigheid iets met SATA (zal de apparaten wel gezocht hebben, en pas laat gevonden). Maar hoe kan dit?

• NilsPils
Als je gelezen had, wist je dat,..

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:44

Thandor

SilverStreak

Wat heeft dit met CSL te maken? Dit topic gaat naar Processors, Mobo's & Geheugen, het gaat hier immers om een P.O.S.T. (en dus meteen een titelfix :P) die te lang duurt.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

NilsPils schreef op maandag 10 december 2007 @ 19:24:
Ik heb inderdaad SATA apparaten erin. 1 HDD en 1 dvd-brander. Ze staan niet op SATA1 ofzoiets. Maar ik vermoed wel dat ergens met die SATA apparaten het probleem samenhangt.

Nadat de bios "hangt", gaat hij heel erg snel verder, dus ik kan niet goed zien wat er nou precies staat, maar ik zag ik de gauwigheid iets met SATA (zal de apparaten wel gezocht hebben, en pas laat gevonden). Maar hoe kan dit?
Probeer als het te snel gaat, op dat moment de "PAUSE" toets in te drukken. Dan kun je wat meer de tijd nemen het te lezen ;).

• PilatuS
  • Niet online
Vaak heeft dit met USB apparaten te maken. Probeer eens zo veel mogelijk USB apparaten los te halen zoals hubs e.d.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-04 17:44
PilatuS schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:19:
Vaak heeft dit met USB apparaten te maken. Probeer eens zo veel mogelijk USB apparaten los te halen zoals hubs e.d.
Vaak is het zoiets inderdaad, regelmatig zie je bijvoorbeeld printers met ingebouwde cardreaders die deze problemen geven. Dat is mijn ervaring althans.

• NilsPils
Hmm, dan ga ik het straks eens met die USB apparaten proberen.

Maar zojuist herstarte ik de pc nog eens,...en ik kwam nu helemaal niet meer door. Ik moest de CMOS jumper even gebruiken, en daarna de standaard instellingen herstellingen (d.m.v. F1). Toen deed hij het wel.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

The Realone schreef op maandag 10 december 2007 @ 20:29:
[...]

Vaak is het zoiets inderdaad, regelmatig zie je bijvoorbeeld printers met ingebouwde cardreaders die deze problemen geven. Dat is mijn ervaring althans.
Nog een bevestiging.

Heb ik ook, als ik mijn externe HD per ongeluk aan laat staan bij een reboot. Dan duurt het een eeuwigheid, omdat hij eerst de schijf wil detecteren om ervan te booten. Heb er volgens mij ook een optie voor zien staan (drive detect timeout).

Zo'n optie is er trouwens ook voor SATA schijven. Misschien dat je BIOS iets voelt kietelen aan zn sata poort, en het 2 minuten lang probeert te detecteren. Zet die optie eens op 5 seconden o.i.d.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

heb dat probleem ook al eens gehad en uiteindelijk bleek dat mijn dvdrom brak was. Daar bleef hij dus op hangen. Ik kan dus alleen maar zeggen probeer zo kaal mogelijk op te starten en kijk wanneer het probleem zich voor doet. Het kan dus alles zijn na de cpu en geheugen test en inderdaad zijn dit meestal de hd's / opticals en usb apparaten. Het kan trouwens ook nog zijn dat hij naar je lan kijkt en daar wat mee wil. Sluit dat ook uit (trek de netwerk kabel er eens uit en kijk wat hij dan doet)

• NilsPils
Ik heb de meeste nutteloze USB apparaten uitgetrokken. Alleen de muis en mijn externe HDD (die uitstaat) heb ik laten zitten.

Ik wil trouwens nog even melden dat ik vorige week een probleempje had. Toen deed mijn waterpomp het niet wegens een slecht contact. En ik had het niet in de gaten. Toen viel mijn pc uit (beveiliging) omdat hij te warm was geworden. Kan het hier aan liggen :S ?? Lijkt me wel een beetje raar, want eenmaal in windows blijft hij perfect werken. En hoger dan 30 graden wordt hij niet.

DVD brander heb ik ook al losgekoppel, maar zonder succes.

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Wat is je bootvolgorde in de bios?

• NilsPils
---RRR--- schreef op maandag 10 december 2007 @ 23:18:
Wat is je bootvolgorde in de bios?
1. HDD
2. CDROM

Maar als ik de bios heb gerest dmv CMOS jumper staat het standaard op

1. 1,44" floppy (heb ik niet eens)
2. CDROM
3. HDD

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb je op alle fan aansluitingen iets aangesloten. Was op mijn p5w dh deluxe wel het probleem....

Rapapa...

• NilsPils
LosGieros schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:12:
Heb je op alle fan aansluitingen iets aangesloten. Was op mijn p5w dh deluxe wel het probleem....
Nee? Op de Powerfan aansluiting heb ik niets aangesloten. Maar dat zou toch geen problemen mogen leveren lijkt me zo?

• LosGieros
  • Niet online
Probeer het eens voor de gein....je weet maar nooit heh....

Rapapa...

Verwijderd

LosGieros schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:22:
Probeer het eens voor de gein....je weet maar nooit heh....
:?

Je kunt ook proberen hem van 3 hoog uit het raam te droppen... je weet maar nooit he 8)7

Ontopic:
Als een missende fan het probleem zou zijn zou de pc niet doorstarten maar aangeven dat er een fan niet is aangesloten.
Dat probleem is dus uitgesloten.

Ik zou alle schijven en cd/dvd-drives los koppelen en ze 1 voor 1 weer connecten.
Kijken wanneer het probleem zich wel of niet voordoet.
Dit, omdat de pc tijdens de detectie van deze apparaten blijft 'hangen'.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2007 11:27 ]

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:50
Misschien handig om alle ide porten en sata porten (en die floppy) op uit te zetten, meestal staat ze op auto maar als je er toch niks op hebt kan je het net zo goed op disabled(of iets dergelijks) zetten

• LosGieros
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:26:
[...]

:?

Je kunt ook proberen hem van 3 hoog uit het raam te droppen... je weet maar nooit he 8)7

Ontopic:
Als een missende fan het probleem zou zijn zou de pc niet doorstarten maar aangeven dat er een fan niet is aangesloten.
Dat probleem is dus uitgesloten.

Ik zou alle schijven en cd/dvd-drives los koppelen en ze 1 voor 1 weer connecten.
Kijken wanneer het probleem zich wel of niet voordoet.
Dit, omdat de pc tijdens de detectie van deze apparaten blijft 'hangen'.
haha :/

Ik ben serieus, dit was een bekend probleem met de asus borden (p5w dh)...

check dit Asus P5W DH Deluxe boot traag

"Oplossing:
In mijn geval iig:
De fanheader (aansluiting) onder de SouthBridge en de fanheader onder het IDE poort moeten zijn aangesloten! Verder heb ik de meest rechtse header naast de NorthBridge in gebruik voor de casefan en heb ik de CPU fan in gebruik. Bij gebruik van deze fanheaders start het systeem weer normaal op.
"

[ Voor 24% gewijzigd door LosGieros op 11-12-2007 11:33 ]

Rapapa...

Verwijderd

LosGieros schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:30:
[...]

haha :/

Ik ben serieus, dit was een bekend probleem met de asus borden (p5w dh)...

check dit Asus P5W DH Deluxe boot traag

"Oplossing:
In mijn geval iig:
De fanheader (aansluiting) onder de SouthBridge en de fanheader onder het IDE poort moeten zijn aangesloten! Verder heb ik de meest rechtse header naast de NorthBridge in gebruik voor de casefan en heb ik de CPU fan in gebruik. Bij gebruik van deze fanheaders start het systeem weer normaal op.
"
Als je dan een stukje beter leest zie je ineens dat zijn PC (van TS uit het andere topic) zoals ik al aangaf helemáál niet meer doorstartte. Dat is met de PC van TS in dít topic wél het geval.
Lijkt me dus een ander probleem, niet?

Zie vrij ver bovenin het door jou aangehaalde topic:
Hij loopt niet vast, maar start niet meer door.

• LosGieros
  • Niet online
Twas een voorbeeld van velen destijds, zelf had ik het ook. Starte soms wel door soms niet. Ik zou het even proberen, wat is de moeite om er ff een fannetje aan te hangen...

Rapapa...

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Allemachtig. Waarom kunnen een aantal tweakers hier niet gewoon iemand proberen te helpen ipv elkaar af te lopen zeiken :?

Ik zou je adviseren om zo kaal mogelijk te starten. Echt alles los (ook je harde schijven!) en dan 1 voor 1 aansluiten en booten. Ook zou ik je adviseren om eens een andere voeding te proberen.

Zonder bootschijf booten is geen probleem, pas na de POST zou er een melding moeten komen

succes

Verwijderd

Kurios schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:51:
Allemachtig. Waarom kunnen een aantal tweakers hier niet gewoon iemand proberen te helpen ipv elkaar af te lopen zeiken :?
Beetje lichtgeraakt?
Ik leg simpelweg uit dat de fan m.i. het probleem niet zal zijn.
Dat jij niet tegen deze manier van communiceren kunt is niet mijn fout. De rest van m'n post staan zaken in waar TS wat mee kan, net als in de jouwe, dus wat je probleem is begrijp ik niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2007 11:54 ]

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 11:54:
[...]

Beetje lichtgeraakt?
Ik leg simpelweg uit dat de fan m.i. het probleem niet zal zijn.
Dat jij niet tegen deze manier van communiceren kunt is niet mijn fout. De rest van m'n post staan zaken in waar TS wat mee kan, net als in de jouwe, dus wat je probleem is begrijp ik niet.
Ik zou zeggen lees het topic eens objectief door. Er waren een aantal meer aan het ruzie maken wie nu het meeste weet, dan constructief de TS te helpen. Deze laatste post (van jou in dit geval) is ook weer een gevalletje "gelijk halen". Nou als jij er blij mee bent, mag je het van mij hebben.... :'(

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
NilsPils schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 09:27:
[...]

1. HDD
2. CDROM

Maar als ik de bios heb gerest dmv CMOS jumper staat het standaard op

1. 1,44" floppy (heb ik niet eens)
2. CDROM
3. HDD
Niet ergens boot from lan aanstaan?

Wat het ook nog kan zijn: in mijn bios (ander moederbord) is er de keuze om te wachten met het detecteren van de harde schijven. De standaardwaarde in 1 van de biossen die ik erop heb gehad was 25 secondes. Dus telkens bij het booten wachtte die 25 secondes. Daar heb ik ook lang naar liggen zoeken. (Geen idee waarom die stomme optie erop zit maar het was eenmaal zo.)

• NilsPils
Heel raar,...maar ik heb dus inderdaad zoals LosGieros al zei met de fanheaders liggen klooien. En ik heb een fan losgehaald en aan de Powerfan-aansluiting bevestigd. En direct starte hij door!! (Q-t, ik had soms ook het probleem dat hij niet meer doorstarte, maar niet altijd, heel vaag).

Lijkt erop dat mijn probleem opgelost is,....

Wel raar hoe dat zo opeens kan? En zowieso apart dat het door die fanheaders kan komen :P Zouden dit tekenen zijn van een stervend moederbord ofzo?

Verwijderd

Kurios schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 12:15:
[...]

Ik zou zeggen lees het topic eens objectief door. Er waren een aantal meer aan het ruzie maken wie nu het meeste weet, dan constructief de TS te helpen. Deze laatste post (van jou in dit geval) is ook weer een gevalletje "gelijk halen". Nou als jij er blij mee bent, mag je het van mij hebben.... :'(
Precies, geheel mee eens.

Verder weet de TS zeker dat z'n waterkoeling niet een druppeltje gelekt heeft ergens?
Ik heb slechte ervaringen met condens op de lange termijn met phasechange koeling.
Het ook niet altijd willen doorstarten soms enzo.

• LosGieros
  • Niet online
NilsPils schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 18:47:
Heel raar,...maar ik heb dus inderdaad zoals LosGieros al zei met de fanheaders liggen klooien. En ik heb een fan losgehaald en aan de Powerfan-aansluiting bevestigd. En direct starte hij door!! (Q-t, ik had soms ook het probleem dat hij niet meer doorstarte, maar niet altijd, heel vaag).

Wel raar hoe dat zo opeens kan? En zowieso apart dat het door die fanheaders kan komen :P Zouden dit tekenen zijn van een stervend moederbord ofzo?
Haha jaja gek heh vond ik ook destijds, magoed mijn board doet het na een jaar ook nog dus dan zou die heeeeeel langzaam moeten sterven. Succes verder!

@Q-T Het was uitgesloten heh dat het een fan aansluiting was :z

Rapapa...

• PilatuS
  • Niet online
NilsPils schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 18:47:

Je kan in de BIOS als het goed is ook elke fan op 'not monitored' zetten. Dit heb ik ook gedaan omdat ik met waterkoeling geen enkele fan op het moederbord heb zitten. Anders gaat ie ook zeuren dat ie geen CPU fan heeft.

• NilsPils
Nou, alles werkt weer perfect sinds ik met de fanheaders gekloot heb :D

Iedereen bedankt voor de zeer nuttige tips ;) Het heeft me een nieuw mobo bespaard :P

Kan dicht denk ik...
Pagina: 1