[Geheugen SO DIMM] Wat betekend CAS Latency 5

Pagina: 1
Acties:
  • 906 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jochemmol
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05-2014
Ik heb geheugen besteld. 1Gb. Dit heb ik nodig voor mijn labtop.

Nu kom ik achter het volgende en ik begrijp het niet helemaal.

Ik heb nu 1,25Gb RAM. Ik heb nu meer geheugen nodig omdat ik software heb gekocht die 2Gb beter meer adviseerd. Ik kan helaas niet meer dan 2Gb in mijn labtop. Meer ondersteund hij niet. Athans zover ik weet. Ik heb nooit geprobeerd meer erin te stoppen.

Ik kan nergens vinden hoeveel er max in kan.

Het geval is dit. Ik heb een jaar geleden 1Gb gekocht van het merk Corsair type VS1GSDS667D2 http://tweakers.net/price...1gsds667d2).html#tab_info
Nu wil ik dus nogmaals 1Gb erbij kopen en ik heb ergens gelezen dat het verstandig is om 2 identieke dimm's te hebben. Is dat zo? :? De prijs maakt me niet zoveel uit maar ik zag dat het ipv 80 euro een jaar geleden nu 21 euro kost.

Nu zie ik opeens het volgende staan. CAS Latency 5. Nu heb ik zitten zoeken wat dat betekend.

Overal wat ik zie betekend CAS Latency vertraging. Alleen zie ik dat er een aantal aanduidingen zijn. namelijk 2,3 en 2.5. Maar 5 zie ik nergens.

Mijn vraag is. Betekend dit nu dat deze DIMM 5 kloktikken wachttijd heeft.
Dus: 1000ns/5300ns=0.2ns x 5=1ns
of moet ik dus bus snelheid nemen (667)
Dus: 1000ns/667ns=1,5ns x 5= 7,5 ns

nu weet ik wel dat ns voor een mens snel is maar voor een computer is dat best lang toch?

Dus eigenlijk dat ik 'traag' geheugen heb gekocht?

Jochemmol

• Eximius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-09-2025
Type laptop?
Maar grootte kans dat 2GB t max is voor je lappie, geef je type laptop en we kunnen je daarmee helpen.

Wil je 2x 1GB en DualChannel draaien dan is 2x indentieke reepjes aanbevolen.
Ondersteund je laptop geen DualChannel is het vrij nutteloos, maar om compatabiliteits problemen te voorkomen is 2x indentieke reepjes nooit verkeerd!

[ Voor 50% gewijzigd door Eximius op 10-12-2007 10:47 ]

• Jochemmol
Sorry, Ik heb een Macbook. De eerste serie. :P

Apple zelf geeft aan (bij de uitleg vervangen geheugen) dat het aanbevolen is 2 dezelfde reepjes te gebruiken. Maar ik heb geen idee of apple macbook DualChannel heeft. Nog nooit ergens gelezen dus ik denk het niet.

Ik wil wel 2x1Gb. Dat is het maximale wat erin kan. (zegt apple).

Maar heb ik nu 'traag geheugen'?

[ Voor 77% gewijzigd door Jochemmol op 10-12-2007 10:53 ]

Jochemmol

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:09
Normaal geheugen hoor. CL5 op 667MHz is heel normaal. Er zal misschien wel wat snellerg heuegen voro normale PC's zijn, maar die zijn ook een stuk duurder. Kortom, niks mis mee.

• Jochemmol
Maar deze was dus beter/sneller geweest.

1GB PC5300 DDR2 So-DIMM (Corsair, CMSS1GB-667SOD)

http://tweakers.net/price...sair-cmss1gb-667sod).html
Zal ik het verschil erg merken. De software die ik gekocht heb is Logic Studio

en weet iemand of de macboek DualChannel heeft :? of waar ik dat kan vinden. Apple geeft daar helemaal geen informatie over
Ik zag op intel.com dat DDR2 dualchannel is.
http://www.intel.com/products/chipsets/945g/
Volgens mij heb ik dit moederboard. Apple is daar zo onduidelijk over. Athans ik zie het nergens staan. Het gaat om de 2006 macbook

[ Voor 22% gewijzigd door Jochemmol op 10-12-2007 11:45 . Reden: DDR2 ]

Jochemmol

• GENETX
Jochemmol schreef op maandag 10 december 2007 @ 11:38:
Maar deze was dus beter/sneller geweest.

1GB PC5300 DDR2 So-DIMM (Corsair, CMSS1GB-667SOD)

http://tweakers.net/price...sair-cmss1gb-667sod).html
Zal ik het verschil erg merken. De software die ik gekocht heb is Logic Studio

en weet iemand of de macboek DualChannel heeft :? of waar ik dat kan vinden. Apple geeft daar helemaal geen informatie over
Ik zag op intel.com dat DDR2 dualchannel is.
http://www.intel.com/products/chipsets/945g/
Volgens mij heb ik dit moederboard. Apple is daar zo onduidelijk over. Athans ik zie het nergens staan. Het gaat om de 2006 macbook
Geen flauw idee of die andere dimm sneller is. Zelfde clockspeed, alleen CAS Latency kan afwijken... Je macbook ondersteund gewoon Dualchannel. En werkelijk, het verschil ga je toch niet merken, alleen leuk voro de benchmark cijfertjes.

• Jochemmol
Oke bedankt ;)

Ik heb dan 2 exact dezelfde reepjes athans ik heb precies dezelfde type nummers.

Moet ik dualchannel aanzetten of staat dat inprincipe standaard aan? Ik hoop het verschil in snelheid te merken. tussen nu 1x256MB en 1x1Gb. en straks 2x 1Gb en hetzelfde type. Waarschijnlijk doordat ik nu 2 verschillende types en grote(256 en1GB) geheugen heb zal dualchannel niet (goed) werken. Misschien merk ik dat verschil ook :9

Jochemmol

• GENETX
Je chipset pakt automagisch dualchannel als het goed is. Je kan idd alleen dualchannel draaien met dezelfde grootte, zelfde snelheid, zelfde grootte van de chips en zelfde timings. Je kan wel verschillende merken in dualchannel draaien ;)

* GENETX heeft eerst Nanya geheugen met dat Corsair reepje in dualchannel gelopen en nu Samsung geheugn in combinatie met mn Corsair reepje :+

• Jochemmol
Mooi :)

Als de type nummers gelijk zijn zal het exact het zelfde reepje zijn. Waarschijnlijk zal ik wel een verschil merken :) 1,25 => 2 Gb en ook nog eens dualchannel 8)

Jochemmol

• Eximius
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-09-2025
GENETX schreef op maandag 10 december 2007 @ 13:38:
Je chipset pakt automagisch dualchannel als het goed is. Je kan idd alleen dualchannel draaien met dezelfde grootte, zelfde snelheid, zelfde grootte van de chips en zelfde timings. Je kan wel verschillende merken in dualchannel draaien ;)

* GENETX heeft eerst Nanya geheugen met dat Corsair reepje in dualchannel gelopen en nu Samsung geheugn in combinatie met mn Corsair reepje :+
Let wel op dat dit niet altijd succes garandeerd :(
Heb 2setjes van 2x1GB Kingston Value RAM 667Mhz (Kingston KVR667D2N5K2/2G)
eerste setje heeft Kingston chippies, 2e heeft Epida chipjes.
3x raden wat r gebeurd, geen dualchannel ;)
Teruggegaan, Epida voor Kingston chippies geruild en werkt wel, alle 4 de plankjes in DC

Kortom, wil je save spelen, koop exact het zelfde :)

• GENETX
Eximius schreef op maandag 10 december 2007 @ 14:10:
[...]
Kortom, wil je save spelen, koop exact het zelfde :)
Uiteraard, maar als je al 1x 1GB in je laptopje hebt zitten dan probeer je het uiteraard eerst met een andere 1GB erbij alvorens je nog een reepje haalt mocht je in dualchannel willen :+

• Jochemmol
Ik heb 2 dezelfde reepjes maar misschien een beetje rare vraag maar kan je ergens terugzien of hij wel of neit dualchannel draait?

Ik hoorde vanmorgen voor het eerst van dualchannel. Is er een tool om te kunnen checken of hij dualchannel draait?

Jochemmol

• GENETX
www.cpuid.com/cpuz.php -> progje downloaden en starten en dan staat er ergens in volgens mij het 3e tabblad wel of hij in "single" of "Dual" draait.

• Jochemmol
bedankt maar dit zijn exe bestanden en ik gebruik mac. K kan hem niet installeren.

Klopt het dat de chipset de dualchannel ja/nee regelt? onafhankelijk van het besturingssysteem?

Jochemmol

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Jochemmol schreef op maandag 10 december 2007 @ 14:40:
bedankt maar dit zijn exe bestanden en ik gebruik mac. K kan hem niet installeren.

Klopt het dat de chipset de dualchannel ja/nee regelt? onafhankelijk van het besturingssysteem?
De chipset regelt de dual channel, het OS heeft daar niets mee te maken.

• GENETX
Jochemmol schreef op maandag 10 december 2007 @ 14:40:
Geen idee, je chipset regelt het wel dus ik ga voor 60-70% dat het idd chipset+BIOS/EFI only is. Was even aan het slapen, je reactie leek op iemand die er tussen kwam namelijk en ik zit nog een beetje te slapen :+.

Maar ben neit zo thuis in Mac OS X. Misschien dat je het kan zien in System profiler, het enige wat ik zo ongeveer ken om te kijken of QE al werkte op mn hackintosh O-)

• Jochemmol
Ik heb even gekeken ik zie netjes 2 dimm's maar nergens staat dual channel aan/uit.

Ik ga er maar vanuit dat het automatisch aangaat. Ik zou niet weten hoe ik het moet checken.

Ik hoop dat het duidelijk merkbaar is dat ik er geheugen bij heb gedaan :)

Jochemmol

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoon een geheugenbenchmarkprogrammaatje draaien :) 1 run met met 2 repen en 1 run met 1 reep. Mocht die run met 2 repen bijna 2x sneller gaan dan die run met 1 reep, dan weet je genoeg :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:28
Jochemmol schreef op maandag 10 december 2007 @ 10:43:

Mijn vraag is. Betekend dit nu dat deze DIMM 5 kloktikken wachttijd heeft.
Dus: 1000ns/5300ns=0.2ns x 5=1ns
of moet ik dus bus snelheid nemen (667)
Dus: 1000ns/667ns=1,5ns x 5= 7,5 ns
Beide berekeningen kloppen niet. Met de onderste zit je an sich goed alleen moet je de helft van de snelheid nemen, dus 1000/333=3ns*5=15ns. Dit omdat het DDR betreft (Double Data Rate). En om en nabij de 15ns is al jáááren een normale waarde, al sinds PC133 CL (1000/133=7,5ns*2=15ns). Neem bijvoorbeeld PC3200 CL3 (1000/200=5ns*3=15ns) of iets moderns als DDR3-1066 CL7 (1000/533=1,88ns*7=13ns), ook allemaal rond die 15ns. Sneller willen de standaard geheugenchips gewoon niet.

Over dual channel zou ik me niet druk maken, in combinatie met moderne Intel Core cpu's is het praktische performanceverschil tussen single- en dualchannel slechts een handjevol procenten, dat merk je dus niet. Met een laptop is het nog zinlozer omdat de FSB667 gewoonweg niet meer aankan dan de output van één kanaal DDR2-667 geheugen, dan zal het verschil dus hooguit tienden tot één, twee procent zijn (als dat al gehaald kan worden).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1